Jump to content

Nye Lomatec innenbord diesel, noen med erfaring ?


VannTro

Recommended Posts

Jagge meg nå begynner det og gå fort her ikke dårlig etter mye purringer he he

Kollinummer CC++09++++NL Produkt CARRYON CASH

Vekt 22,9 kg

Volum 0,0 dm3 (0x0x0 cm)

Prisgrunnlag 22,9 kg

Signatur

 

Dato Kl Hendelse Poststed

04.09.09 14.22 TIL TOLLAGER 0024 OSLO

04.09.09 14.21 TIL TOLLAGER 0024 OSLO

03.09.09 17.33 TIL TOLLVURDERING 0024 OSLO

03.09.09 17.33 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 0024 OSLO

01.09.09 15.14 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

01.09.09 07.54 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

 

Men tenker litt på utveksling av gir når det står foreks 2,47 på gir er vel dette ikke 2,1 utveksl, men nærmere 2 når en skal regne proppel .Men det er det som står på denne jeg har i fra før denne nye kommer sikkert til uken hvis ikke denne er full av stoff..Rene tv 2 hjelper deg :giggle: .:drink: MvhBjørn

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen dette ser ikke så bra ut eller?Girkassa ligger på lager hos tollen i Oslo.Tenkte og dra eventuelt inn og hente denne men tollen snakket noe om toll/avgift.Må jeg betale dette når det er en reklamasjons sak fra levrandøren/fabrikk? Siden dette ikke ser så bra ut hvem overhaler gir eventuelt Østfold ?:drink: Haster

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Da er forhåpentligvis problemene til hasla26 ordnet opp i. "revers-nøytral-fremover" var kun en justeringssak. Navigeringskabelen var slitt og hadde for mye vandring. BC skal kjøpe ny i morgen. Oljetemperaturen er trolig en teknisk feil, det finner vi ut til helgen.

 

Skal ikke oljetemperaturen ligge parallellt med vanntemperaturen? (til dere som har noen formening om dette). Vanntemperaturen til BC lå på ca 75 grader uansett størrele på pådrag,men oljetemp steg-> ca 110 ved 2500 rpm. (max 3200)

 

BC, gi med beskjed straks du har fått ny navigeringskabel. Så håper jeg inderlig båt og motor er feilfritt før opptak.

Redigert av EXIT II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ikke oljetemperaturen ligge parallellt med vanntemperaturen? (til dere som har noen formening om dette).

 

Det normale er vel at oljetemperaturen ligger 15-20 grader over kjølevanntemperaturen. Så en 100-110 grader på marsj er helt normalt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det normale er vel at oljetemperaturen ligger 15-20 grader over kjølevanntemperaturen. Så en 100-110 grader på marsj er helt normalt.

 

Tusen takk :) Når motoren holdt ca 3000 rpm kontinuerlig var fremdeles motortempen under 80 grader, men da steg oljetempen til 120+ hva kan dette skyldes?

Jeg har en følelse av at det er noe teknisk, siden oljetemp indikatoren lyste så fort tenninga var skrudd på, og motor var helt kald !?

Redigert av EXIT II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Interessant med disse nye Lomatec-motorene på markedet. Er det noen andre som har erfaringer med disse motorene? Føler at det har vært mange meninger fra få aktører her.

 

Det er jo hovedsaklig leveringsdyktigheten av reservedeler som kan skape problemer på sikt. Man tar en liten sjanse når det ikke er et tungt apparat bak. Siden dette er en marinisert utgave av en lisensprodusert Nissanmotor lurer jeg på følgende i tilfelle man må ha en plan B: Kan Nissan levere deler til selve motoren hvis man er i beit for "kinadeler"? Når det gjelder selve mariniseringsdelene: kan man erstatte disse med deler fra f.eks Bowman?

Redigert av Smellingen (see edit history)

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Når motoren holdt ca 3000 rpm kontinuerlig var fremdeles motortempen under 80 grader, men da steg oljetempen til 120+ hva kan dette skyldes?
Kjølingen på kjølevæsken ser jo ut til å holde mål,men 120+ på oljen er for mye i lengre perioder. At varsellampen tenner når tenning slås på kan være riktig. Det gjør vel de fleste varsellamper på nyere motorer for å vise at de virker. Etter å ha lyst noen sekunder slår de seg av, men vet jo ikke om det er tilfelle her. Av bilder jeg har sett av lomatec og yang dong ser denne oljekjøleren noe liten ut. Jeg forstår det også slik at det er ferskvann som kjøler og ikke sjøvann. Hasla har selvsagt rett i at sjøvann ville gitt mye bedre kjøling enn ferskvann på rundt 80 grader. Ikke bare er det varmere, det sirkulerer sikkert saktere også enn sjøvann ville gjort. Det er sikkert flere nye motorer med ferskvannkjøling, men da er det bedre dimensjon over kjøler. Hasla har også tidligere spurt om det ikke er mulig å kjøre sjøvann i kjøleren i stedet for kjølevæsken. Da er jeg redd man struper ned sjøvannskretsen og kjøleren er vel heller ikke laget for sjøvann. Men etter det som er skrevet skal jo de andre være fornøyd så da er det vel Hasla sin måler det er noe galt med.Nå er det vel heller ikke så vanlig med oljetempmåler og dermed er det sikkert ikke så mange som vet hva tempen ligger på. Kanskje det er bra vi ikke vet det :giggle:

På en annen side er det jo ikke vanlig med oljekjøler i det hele tatt på bilmotorer av denne størrelse. Men her får man jo kjøling via en bunnpanne som får litt kaldluft rundt seg, og en bil går som regel på store belastninger kun i korte tidsrom.

Det finnes luftkjølere til olje med elektrisk vifte og det kan jo være en mulighet å kjøre oljen gjennom en slik i tillegg til den orginale. Da må det være en som ikke reduserer oljetrykket. Tenker det kan være en løsning hvis det ikke er selve måleren som viser feil verdi da. Ikke store saken og vifta er ikke større enn i varmeapperatet på en bil.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå byttet innstrument panel og det hjalp ingen ting alarmen kommer og temp går til 120 gr på over 2400. Så problemet har jeg ennå syntes dette skal være i orden når en først har oljetemp.Att olje lampe på temp lyser når tenningen skrus på er helt normalt og slukker etter noen få sekunder.Men det som er att denne motor har topp turtall på 3200 da må det kunne være mulig og kjøre på 2400 over lengre tid uten alarm osv begynner og lyse.Så noe er det som er feil kan ligsom ikke bare kutte ut tempen så lenge det er på panelet så vil jeg ha dette i orden.Når det gjelder gir så har jeg fått nytt og det ble straks bedre ikke så mye støy som jeg hadde heldigvis.Skal prøve og få tak i orginalfilter som Exit skal sende meg mulig det er på veg og Exit kom til meg om fredagen med nytt panel det eneste som hjalp da att det tok litt lengre tid før alarmen lyste.,Tror også når det gjelder service og deler att det bli stor bedring framover.Bare en tanke kan det være att jeg har for lett proppel att det går litt for fort runt i forhold til motoren att olja blir varm,skal prøve en tyngre i nærmeste framtid,men da for jeg ikke det til og stemme med turtall i forhold til proppel for en skal jo ligsom får nærmest maks på topp da skulle det være riktig proppel hvis ikke jeg er helt på jorde. Foresten ny proppel må jeg ha den andre havnet på havet :lol: her om dagen sikkert på grunn av mye fram og tilbake for og teste gir att dette endelig ser ut til og være i orden.Men håper noen andre som har disse motoren svarer ute på her for og sammen ligne.Jeg kjenner en som har 85 hk han har ikke disse problemene med motoren sin der går ikke temp over hundre fortalte han meg.Det kan være att jeg har en mandags motor som ikke er helt frisk :sweat: Nå har jeg holdt på med denne temp hele sommer uten noe har hjulpe.Har som sagt byttet kjøler men det var det samma.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Klart du skal ha det i orden. Men det er jo litt urovekkende hvis andre ikke har problemer med oljetempen og din måler viser riktig (120 grader) Det hadde faktisk vært bedre om de andre også hadde for høy temp for da ville det klart vært for liten eller for dårlig kjøling. Da kan man begynne å lure på om det er en mandagsmotor ja. Hvis ikke filteret som du skal få hjelper noe da. At høy omdreining og lett propell gir høy oljetemp har jeg ikke særlig tro på, men det kan jo være :confused: eller skal vi si ,håpe.

Link to post
Share on other sites

 

 


Har en i båthavnen med en Marex 770. Denne båten har en Yanmar 55 hk. Han har nå gått til innkjøp av Lomatec 85 hk LMD4 d32 med TMC 345 Hydraulisk gear.
Han skal montere denne motoren hvert øyeblikk for å teste den før vinteren setter inn. Etter hva jeg har forstått er denne motoren bygget på Nissan 3.3 ltr.


Hei VannTro! Du som startet tråden. Er det noen progresjon i dette prosjektet, eller står motoren på pallen enda? Blir interessant å høre resultatet :smiley:

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Motoren er montert, men jeg er litt usikker på hva som står igjen. Exit bistår han som skifter motor så kanskje han har litt innputt.

Båten det skiftes motor i er hjemhørende i havnen min. Der er jeg ansvarlig for opplaget og vedkommende som skifter motor er truckfører ved opptak/utsett. Jeg kommer nok til å ha en del kontakt med han nå som opptaket står for døren. Planen er at båten hans skal ut å testes med ny motor før den går i opplag igjen.

 

Båten er en Marex 77 Holiday(eller 770 Holiday ikke helt sikker da disse båtene ser kliss like ut) som hadde en Yanmar 55hk. Den som settes inn er en Lomatech 85hk. (stor mulighet for at han går å venter på propell)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette kan bli bra bare det kommer flere med erfaringer med disse motorene,jeg har byttet 3 kasser i sommer.Veldig trangt så det har blitt noen timer skruing på både det ene og andre.Men skal bli spennende med denne nye kassa jeg har i nå har ikke TMC 345 Hydraulisk jeg har Tmc 260 .Har kjøpt meg girkabel og nytt feste til denne.Det som jeg syntes er litt rart kjørt ca 77 timer på konen er det brent olje allerede og det skal det ikke være. Dette var det på kassa jeg har brukt i sommer.Så jeg ber til høyere makter att denne jeg har nå funker fortrefflig.Og en ting som er viktig ikke bruk disse labbene som følger med kjøp nye da disse er stive og ikke beregnet for dette.

 

Copi av mail jeg fikk fra Oslo

Er det brent olje på konene i giret må disse renses eller byttes. Manual på norsk er vi tomme for men kommer fra trykkeriet om ca en uke. Vi har ingen byttegir eller brukte på lager.

 

 

Med vennlig hilsen

Progress Ingeniørfirma AS

Morten berget

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva som er sjekka ut tidligere og jeg har ikke lest alle innleggene.

Når motoren holdt ca 3000 rpm kontinuerlig var fremdeles motortempen under 80 grader, men da steg oljetempen til 120+ hva kan dette skyldes?
Har du eller dere sjekka giveren og tilkoblingen. Hvis ledningens kontakt på giveren berører gods så får du feil temp. Giveren har en liten isolator som skal hindre dette. Det kan også være en plastskive som skal være på undersiden av ledningens kabelsko. Isolator kan være klemt istykker eller man kan ha feilmontert plastskiva. Dette kan ha skjedd når motor ble produsert. Skrap bort eventuell motormaling og sjekk dette.

 

Videre: Kan det under montering skjedd en kryssing av slangene til kjølevæska slik at væsken nesten ikke sirkulerer? Hva med jording der tempmåler er festet. Er ikke tempmåleren festa i selve blokka kan det være nødvendig å strekke en ekstra jordledning til det godset den er montert i.

 

Tror jeg ville prøvd å finne ut på et eller annet vis om denne høye tempen er reell. Da ser man om problemet er knyttet til det elektriske eller om det må gjøres en mekanisk utbedring. Sjekk også tilkobling på selve instrumentet. Heller ikke her må tilkobling berøre gods.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært inne på tanken har byttet giver ingen ting forandring.Men hvorfor står denne der den er nå fra fabrikk står der på alle motorene di har.Begynner og helle til att det er noe med denne motor desverre har prøvd det meste i hele sommer,er tross alt nytt da :cool: .Jeg kan ikke kappe ledningene til denne og glemme det heller blir ligsomt for dumt.Men Exit har sagt selv att hvis ingen ting hjelper så bytter han motoren min.Syntes ikke det er noe artig heller da, men siste utveg så må en gjøre dette desverre.Har prøvd all slags oljer osv.Viktig med oppfølging osv han er en travel mann håper det roer seg etter hvert og dette blir kjempe bra for alle parter osv. :drink: Og det ser ut som bare jeg har problemer med temp olje og ingen andre for jeg håpe.Motor går stille og pent ellers.Og giveren sitter ved siden av kjøleren.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Og en ting som er viktig ikke bruk disse labbene som følger med kjøp nye da disse er stive og ikke beregnet for dette.

 

Labbene som følger med er vistnok transportlabber og derav er de ikke ment til montering.

Motoren som skal inn i Marexen blir antagelig montert i morgen. Vedkommende ventet på å få sveisa mye motorfester i båten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skal ut en tur i båten etter på skal få tatt noen bilder da.Ellers så er det bilde av motoren lengre tilbake i topicene her da sitt føleren på andre siden av filteret bak kjøleren.innen for på blokka på en måte på støpegodse. :fishing: Vanntro det er bra for disse ble brukt på noen motorer i førsten så dem måtte bytte disse labbene,etter motor var satt inn.Blir bra dette da flere som har motoren kan samles på ett sted :flag:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Olje kjøler dårlig bilde med mobil giver sitter på støpegods bak kjøleren Trangt og jævlig

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/068.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/057.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/059.jpg

 

Motor lakkert selv

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/063.jpg På giverer det plastikk med loddede kontakter når det gjelde slangene til kjøler passer de bare der de står fra før så dette er riktig. :cool: girkassa som jeg satt i sist https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12495/046.jpg

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Det du viser er adapter fra Biltema men jeg har ikke plass til denne desverre da går filter inne i dieseltanken.Dette adaptere hadde vært flott det hvis jeg hadde plass og ikke fått tak i giver men det fikk jeg for 14 dager siden. :fishing: Jeg har kontakt i blant med en annen som har flyttet filteret sitt og større kjøler koster runt 4500,men han for ikke prøvd dette før til våren.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...