Jump to content

Nye Lomatec innenbord diesel, noen med erfaring ?


VannTro

Recommended Posts

Vil tro at det blir endel søl ved filterbytte her, da det ALLTID står oljerester i filteret. Hva med å sette adapteret på en brakett, slik at filteret henger under adapter ?

 

Det har du helt rett i Dieselboy. Det er mer eller mindre opp til hver enkelt hvordan man vil plassere filteret (når man først han en adapter) kun med enkle inngrep. Har foretatt filter bytte på et par med vertikale oljefiltre, det gikk greit, men blei litt søl som du sa.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om viseren skal stå på topp eller null når den ikke er skrudd fast i blokka. Men det kan jo være greit å teste om den viser riktig. Ta ut giver og sett på igjen følerkabelen. Ta en ledning og avisoler 5-10 cm. Tvinn den avisolerte ledningen rundt gjengene på giveren. Den andre enden festes i blokka hvor det er god jording(batteri minus) Kok en kjele med vann. Senk giveren ned i det kokende vannet, men hold følerledning og isolator over vannet. Slå på tenning og instrumentet skal nå vise ca 100 grader. Kan jo også ha et steketermometer i vannet også. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja det er ett gammalt knep,Men for min del så har jeg byttet giver og det hjalp ingen ting.Viste riktig temp i annen motor men hos meg 120?+.Når motor ble varm og kjørte over ett hviss turtall da vel og merke.Hos meg så regner jeg med att skifte av motor er det eneste utvei.Hjelper ikke og fjerne kjøler som en fugl foreslo :wink: da blir det verre kan ikke forstå noe annet.Har sammen lignet filter ikke noe forskjell og se.Mulig jeg tar hull i båten og bruker føttene og sparker meg framover :giggle:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

hej :smiley: jeg har en sandvik 25 som jeg har instalerte en lomatec 27hk i (en 3 sylindra motor ), den har gått som en drømm hele sommeren har kjørt ca 1600 timer nå :flag: De hjalp også till med instalsjon, mens jeg drakk kaffe og spurt en masse dumme spørsmål;hehe det dere med båt er ganske nytt for meg så det er jo en del man lurer på, greie karer :smiley: og ikke minst en kanon pris! skulle jeg hatt en ny motor i ett annet kjent merke så hadde sikkert prisen vert x 2 om ikke x3, på tide att noen kommer med en pris sånn att ola norman også har råd og kjøpe sig en ny motor :cheers:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer som ny medlem på Båtplassen ny du ogå samme som Morils for en stund tilbake. :rolleyes: Kan det ikke komme noen som har vært medlemmer en stund ute på her som har kjøpt Lomatec i sommer og prøvd kom gjerne med bilder Og bare til etter rettning når det gjelder min motor så venter jeg på svar fra en tilbake melding fra Kina helt sant :cool:.Dem snakker om og demontere oljekjøler ,mulig mindre temp da,dette er jo helt bakvent men men vi for se.Har ukentlig kontakt med Nederland.Ellers som sagt motor går pent,men det var denne temp da har prøvd det meste,men og ta vekk kjøleren ,denne har ikke kontakt med noe elektriskt.MvhBjørn

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Her må det være en skrivefeil ute og går. Den kan da ikke ha 62 hk og 57 hk ved samme turtall? Tipper det skal være 2-400 rpm forskjell mellom de to turtallene.

Dette er ingen skrivefeil index. Her opplyses hvor mye man kan belaste motoren med ved et gitt turtall, og ikke hvilken maksimaleffekt motoren har ved dette turtallet. Dette illustrerer forskjellen på hvordan effekt blir oppgitt på marinemotorer (ihvertfall motorer som er beregnet på yrkesfartøyer) og f. eks. biler eller motorsykler. I brosjyren står det kanskje at bilmotoren din har 150 HK. Prøv å ta ut disse 150 hestene kontinuerlig du, og se hvor lenge motoren varer før den bryter fullstendig sammen. (50 timer?). Intermittent angir hvor mye man tillate seg å belaste motoren med i korte perioder uten at den tar skade, for å si det litt upresist. Intermittent kan således, i noen tilfeller, være det samme som maks effekt.

Redigert av jernia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Inntresant Jernia :wink : men hva mener du er gang/turtall på min 49 hk over lengre tid?Og er det ikke litt merklig att topp turt er 3200 på 62hk og det samme på min 49 disse motorene er like samme blokk osv men 49 er vel strupa på pumpa,.Ps er ikke helt inne i dette greiene her når det gjelder dette.Hva mener du da?Normalt så kan en holde seg ca 200 under maks etter det jeg vet.Mulig att 49 ikke har maks på 3200? :rolleyes: Mvh Bjørn

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Inntresant Jernia :wink : men hva mener du er gang/turtall på min 49 hk over lengre tid?Og er det ikke litt merklig att topp turt er 3200 på 62hk og det samme på min 49.

 

Jeg er absolutt ikke noen spesialist på dette feltet. Jeg påpekte bare noen momenter jeg har lært, og som etter min mening også er helt logisk. Dermed ikke sagt at alt jeg sier er korrekt, og jeg setter pris på om noen med mer peiling kan påpeke feil i mine påstander. Det er alltid interessant å lære noe nytt! Når det gjelder hvilket turtall du bør kjøre på, har jeg ingen anelse. Her burde det foreligge noen data fra motorprodusent/leverandør. Men jeg tror ikke det er avgjørende. Det som teller er hvor mye propellen "bremser" med. Dette er ikke så enkelt for hvermannsen å vite. Dieselforbruket er en god indikator, da alle motorer har et spesifikt forbruk (f. eks. liter/HK/time). Sånn sett burde alle deplasements båter hatt vridbar propell! Så forferdelig farlig er det vel heller ikke i en lystbåt som kjører 100 - 300 timer i året. Problemstillingen er langt mer kritisk i et yrkesfartøy som kanskje kjører tusenvis av timer i året. En ting er ganske sikkert; hvis man har antydning til svart røyk, er motoren antagelig svært overbelastet i en båt. (Men igjen; det er fare for at jeg nå fremstår som upresis og amatørmessig.)

Redigert av jernia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hasla 26: men hva mener du er gang/turtall på min 49 hk over lengre tid?Og er det ikke litt merklig att topp turt er 3200 på 62hk og det samme på min 49 disse motorene er like samme blokk osv men 49 er vel strupa på pumpa,.
Ikke så merkelig synes jeg, og det kan godt være at forskjellen er strupet pumpe som du selv nevner.Men det kan også være at 62 hk har andre stempler,dyser osv som ikke er synlige forskjeller utad. Det er jo svært vanlig at samme blokka leveres med ulike ytelser. Spesielt på outboardmotorer og bilmotorer. Her er det jo bare chipping som skal til for å øke ytelsen og da er det jo ingen komponenter som blir byttet. Turtall blir heller ikke alltid endret og for å øke ytelsen da står man vel igjen med økt drivstfftilførsel og kanskje luft.
jernia: Jeg er absolutt ikke noen spesialist på dette feltet.
Ikke jeg heller. :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Veldig bra temp dette er normalt,da kjøpte du rød motor da.Hvordan har girkassa vært da,litt justeringer regner jeg med. Husk bytt olje på gir da det kan komme litt mettal i førsten,ellers så går det og justere denne som skifter inne i giret så denne ikke sliper for mye på konet.:fishing: Ps komm gjerne med noen bilder også,så kan dette mulig bli bra etter hvert.Så kan vi muligens i råd og tips til hver andre om det ene og andre da det er en del som har Lomatec nå.MvhBjørn

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...