EXIT II Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Ikke tenk på garantien Hasla26, dette fenomenet har oppstått siden motoren ble installert og SKAL derfor fikses. Får vi det ikke til nå så setter vi in ny maskin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dieselboy Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Vil tro at det blir endel søl ved filterbytte her, da det ALLTID står oljerester i filteret. Hva med å sette adapteret på en brakett, slik at filteret henger under adapter ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Ja det blir flott,håper noen andre Lomatecere kan skrive litt her også snart så ikke vi føler oss så alene hi hi.Dette kan bli en bra topic etter hvert.Natti natti nå tar jeg kvelden. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 29.September.2009 Del på Facebook Svart 29.September.2009 Vil tro at det blir endel søl ved filterbytte her, da det ALLTID står oljerester i filteret. Hva med å sette adapteret på en brakett, slik at filteret henger under adapter ? Det har du helt rett i Dieselboy. Det er mer eller mindre opp til hver enkelt hvordan man vil plassere filteret (når man først han en adapter) kun med enkle inngrep. Har foretatt filter bytte på et par med vertikale oljefiltre, det gikk greit, men blei litt søl som du sa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Når giveren til oljetempen var ute, så viste klokka på instrumentpanelet bånn krøn. Er dette en eller annen sikkerhets indikator. Jeg har ihvertfall ikke vært vitne til slikt før!? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Dersom ledningen ligger til jord, skal vel dette stemme... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Ja det er helt normalt samme som bil Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Vet ikke om viseren skal stå på topp eller null når den ikke er skrudd fast i blokka. Men det kan jo være greit å teste om den viser riktig. Ta ut giver og sett på igjen følerkabelen. Ta en ledning og avisoler 5-10 cm. Tvinn den avisolerte ledningen rundt gjengene på giveren. Den andre enden festes i blokka hvor det er god jording(batteri minus) Kok en kjele med vann. Senk giveren ned i det kokende vannet, men hold følerledning og isolator over vannet. Slå på tenning og instrumentet skal nå vise ca 100 grader. Kan jo også ha et steketermometer i vannet også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Ja det er ett gammalt knep,Men for min del så har jeg byttet giver og det hjalp ingen ting.Viste riktig temp i annen motor men hos meg 120?+.Når motor ble varm og kjørte over ett hviss turtall da vel og merke.Hos meg så regner jeg med att skifte av motor er det eneste utvei.Hjelper ikke og fjerne kjøler som en fugl foreslo da blir det verre kan ikke forstå noe annet.Har sammen lignet filter ikke noe forskjell og se.Mulig jeg tar hull i båten og bruker føttene og sparker meg framover Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
motor ola Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 hej jeg har en sandvik 25 som jeg har instalerte en lomatec 27hk i (en 3 sylindra motor ), den har gått som en drømm hele sommeren har kjørt ca 1600 timer nå De hjalp også till med instalsjon, mens jeg drakk kaffe og spurt en masse dumme spørsmål;hehe det dere med båt er ganske nytt for meg så det er jo en del man lurer på, greie karer og ikke minst en kanon pris! skulle jeg hatt en ny motor i ett annet kjent merke så hadde sikkert prisen vert x 2 om ikke x3, på tide att noen kommer med en pris sånn att ola norman også har råd og kjøpe sig en ny motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor ola Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 ps: jeg er helt klar for lomatec julebord blir det kina mat da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 1600 timer på en sesong? Da har no motoren gått like langt som 16 normale sesonger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Gratulerer som ny medlem på Båtplassen ny du ogå samme som Morils for en stund tilbake. Kan det ikke komme noen som har vært medlemmer en stund ute på her som har kjøpt Lomatec i sommer og prøvd kom gjerne med bilder Og bare til etter rettning når det gjelder min motor så venter jeg på svar fra en tilbake melding fra Kina helt sant .Dem snakker om og demontere oljekjøler ,mulig mindre temp da,dette er jo helt bakvent men men vi for se.Har ukentlig kontakt med Nederland.Ellers som sagt motor går pent,men det var denne temp da har prøvd det meste,men og ta vekk kjøleren ,denne har ikke kontakt med noe elektriskt.MvhBjørn Redigert 3.Oktober.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
jernia Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Her må det være en skrivefeil ute og går. Den kan da ikke ha 62 hk og 57 hk ved samme turtall? Tipper det skal være 2-400 rpm forskjell mellom de to turtallene. Dette er ingen skrivefeil index. Her opplyses hvor mye man kan belaste motoren med ved et gitt turtall, og ikke hvilken maksimaleffekt motoren har ved dette turtallet. Dette illustrerer forskjellen på hvordan effekt blir oppgitt på marinemotorer (ihvertfall motorer som er beregnet på yrkesfartøyer) og f. eks. biler eller motorsykler. I brosjyren står det kanskje at bilmotoren din har 150 HK. Prøv å ta ut disse 150 hestene kontinuerlig du, og se hvor lenge motoren varer før den bryter fullstendig sammen. (50 timer?). Intermittent angir hvor mye man tillate seg å belaste motoren med i korte perioder uten at den tar skade, for å si det litt upresist. Intermittent kan således, i noen tilfeller, være det samme som maks effekt. Redigert 3.Oktober.2009 av jernia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Inntresant Jernia :wink : men hva mener du er gang/turtall på min 49 hk over lengre tid?Og er det ikke litt merklig att topp turt er 3200 på 62hk og det samme på min 49 disse motorene er like samme blokk osv men 49 er vel strupa på pumpa,.Ps er ikke helt inne i dette greiene her når det gjelder dette.Hva mener du da?Normalt så kan en holde seg ca 200 under maks etter det jeg vet.Mulig att 49 ikke har maks på 3200? Mvh Bjørn Redigert 3.Oktober.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
jernia Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Inntresant Jernia :wink : men hva mener du er gang/turtall på min 49 hk over lengre tid?Og er det ikke litt merklig att topp turt er 3200 på 62hk og det samme på min 49. Jeg er absolutt ikke noen spesialist på dette feltet. Jeg påpekte bare noen momenter jeg har lært, og som etter min mening også er helt logisk. Dermed ikke sagt at alt jeg sier er korrekt, og jeg setter pris på om noen med mer peiling kan påpeke feil i mine påstander. Det er alltid interessant å lære noe nytt! Når det gjelder hvilket turtall du bør kjøre på, har jeg ingen anelse. Her burde det foreligge noen data fra motorprodusent/leverandør. Men jeg tror ikke det er avgjørende. Det som teller er hvor mye propellen "bremser" med. Dette er ikke så enkelt for hvermannsen å vite. Dieselforbruket er en god indikator, da alle motorer har et spesifikt forbruk (f. eks. liter/HK/time). Sånn sett burde alle deplasements båter hatt vridbar propell! Så forferdelig farlig er det vel heller ikke i en lystbåt som kjører 100 - 300 timer i året. Problemstillingen er langt mer kritisk i et yrkesfartøy som kanskje kjører tusenvis av timer i året. En ting er ganske sikkert; hvis man har antydning til svart røyk, er motoren antagelig svært overbelastet i en båt. (Men igjen; det er fare for at jeg nå fremstår som upresis og amatørmessig.) Redigert 3.Oktober.2009 av jernia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Ps redigert Takker for svar Redigert 3.Oktober.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
jernia Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Jeg fjernet den siste setningen min raskt. Det var en tanke flåsete og respektløst sagt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor ola Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 1600 timer på en sesong? Da har no motoren gått like langt som 16 normale sesonger. hehe en liten taste feil dær det skall være 160 timer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Hasla 26: men hva mener du er gang/turtall på min 49 hk over lengre tid?Og er det ikke litt merklig att topp turt er 3200 på 62hk og det samme på min 49 disse motorene er like samme blokk osv men 49 er vel strupa på pumpa,.Ikke så merkelig synes jeg, og det kan godt være at forskjellen er strupet pumpe som du selv nevner.Men det kan også være at 62 hk har andre stempler,dyser osv som ikke er synlige forskjeller utad. Det er jo svært vanlig at samme blokka leveres med ulike ytelser. Spesielt på outboardmotorer og bilmotorer. Her er det jo bare chipping som skal til for å øke ytelsen og da er det jo ingen komponenter som blir byttet. Turtall blir heller ikke alltid endret og for å øke ytelsen da står man vel igjen med økt drivstfftilførsel og kanskje luft.jernia: Jeg er absolutt ikke noen spesialist på dette feltet.Ikke jeg heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) hehe en liten taste feil dær det skall være 160 timer Hei og hva har du på olje temp når du kjører på litt? :fishing:Når satt du inn motoren din? Redigert 3.Oktober.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
motor ola Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Hej. jeg satte inn motoren i våres. oljetempen er på rundt 80 grader. Når jeg drar på litt så er den rundt 90 grader max 95. Det er vell ok? eller burde det ligge litt lavere/høyere? de som instalerte motoren sa i vertfall att det var en grej temperatur. Redigert 3.Oktober.2009 av motor ola (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Veldig bra temp dette er normalt,da kjøpte du rød motor da.Hvordan har girkassa vært da,litt justeringer regner jeg med. Husk bytt olje på gir da det kan komme litt mettal i førsten,ellers så går det og justere denne som skifter inne i giret så denne ikke sliper for mye på konet. Ps komm gjerne med noen bilder også,så kan dette mulig bli bra etter hvert.Så kan vi muligens i råd og tips til hver andre om det ene og andre da det er en del som har Lomatec nå.MvhBjørn Redigert 3.Oktober.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
motor ola Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 ok ja den er rød. ikke den beste lakken akurat, men motoren går fint så det er vell det viktigeste, men de sa att den skulle forbedres med tiden, ja måtte justere giret litt, men går bra nå, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Det er bra motor er det viktigste,nå en etter lysning jeg vet att det er en som har 49 hk i Fredrikstad/Valer.Hvis du er inne på her send meg en im. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.