Jump to content

Nye Lomatec innenbord diesel, noen med erfaring ?


VannTro

Recommended Posts

Tar all reklamasjon seriøst, men kan virkelig ikke noe for at BC har vært uheldig to ganger. Jeg kan ikke trylle, men sa jeg SKULLE hjelpe han så fort jeg fikk delelageret. Har vært hos han gjentatte ganger for å prøve å hjelpe han. Når det er sagt så kan jeg også tilføye at BC er den eneste personen som har reklamert, har også hatt et tilfelle av en i Horten som hadde glemt å skru til bunnplggen på gearkassen sin ved første oljeskift (tmc 345). Her hadde jeg en stor utgift på noe som ikke engang var min egen feil, vedkommende har erkjent seg feilen og ønsker selv og dekke skaden, men litt service utenom det vanlige synes jeg bare er morro.

Redigert av EXIT II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei hva har du hjulpet meg med da?angående girkassa jeg hentet ekstra jobb for meg :fishing: Og når det gjelder seriøsitet så har du lovt meg hydralisk kasse,du ringte meg snart 14 dager siden og spurte om jeg hadde fått girkassa for du hadde fått din.Hvorfor ikke ha litt service og latt meg fått denne da som har ventet lenge nok..Og ikke kom og si att denne ikke passer.Kommer ingen veg med dette her ta deg sammen og beklag att du ikke har fulgt med i timen,så kan dette muligens gå bra for deg.Dette kan ikke bli verre bare bedre håper jeg.

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg du går litt for langt. Grunnen til at jeg ikke satte den på din motor er fordi du har annen svinghjulskåpe. Det første du klaget på var farven på motoren. Ja jeg ringer deg titt og ofte for å høre hvordan statusen er, kun fordi jeg ønsker å hjelpe deg. Når jeg har en dialog med deg pr tlf så høres alt meget tilfredstillende ut, men tydeligvis så er ikke ting det. Min visjon er å kunne tilby en rimeligere motor for de som ønsker det, og jeg stiller mer enn gjerne opp dersom det skulle skje noe. Jeg informerer alle om at deler ikke foreligger i starten da jeg må handle en minimumskvote før jeg får tilsendt dette, og ifølge deg var dette ikke noe problem, ihvertfall ikke siden jeg ikke tok 1 krone i fortjeneste for motoren. Deler har heller ikke vært noe tema riktig ennå, for alle motorene har gått feilfritt, bortsett fra din. Var det ikke du som ikke ville ha hydraulisk girkasse pga effekttapet?

Link to post
Share on other sites

Hei Exit II,

 

Jeg konkluderer på ingen måte at de er dårlige, det har jeg ikke grunnlag for, men jeg stiller kritiske spørsmål.

Det kommer mye bra produkter fra Kina, men også mye dritt dessverre. I min verden så er det stor forskjell på f.eks en Kinesisk Dewalt fabrikk og dem som produserer kopier av kappsagene deres "litt lengre opp i gata".

 

Men siden du er forhandler i Norge så har jeg et par konkrete spørsmål:

 

Finnes det dokumentasjon for at dette er Nissan "basis" motorer og ikke kopier?

Hvem produserer da disse "basis" motorene, produseres dem av Lomatec selv på lisens?

Stemmer det at det har vært store problemer med sjøvannspumpene og at disse må byttes til original Johnson ved import?

Stemmer det at girkassene er kopier av Technodrive kasser, og at det er kvalitetsproblemer på disse?

Finnes det i dag delelager i Norge?

Hvem tilbyr service og rep. av motorene?

Hvor mye lavere i % ligger disse i pris i forhold til etablerte merker (og hvem sammenligner du da med)?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

.Og så vet du meget godt att kassene passer om hverandre det har du jo sett selv når du har byttet.Som sagt jeg syntes dette var morsomt i førsten men hvor lenge skal en holde maska.Dette begynner og bli en farse uten like gi deg nå for jeg står på mitt hvis dette fortsetter.Girkasser/løse har du fått levert fra Holland i våres/tidlig sommer.For dem har du satt på diverse andre motorer.Etter disse var blitt ødlagt av en viss person.Som sagt så er muligens ikke motoren min feil muligens giver feil,men for ikke testet dette da jeg ikke har denne.Jeg trodde att jeg skulle få orden på dette men ingen ting skjer angående dette.Nå syntes jeg vi skal slutte med dette tullet. :drink: og en ting til merklig att Tmc vill hjelpe til med kopikasser siden disse ikke er ekte heller en konkurent.. Slettet noe gidder ikke mere av dette tulle nå.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Hei SF

 

Jeg er ingen seriøs forhandler av disse motorene riktig ennå, det krever tid og masse penger.Men slik det ser ut pr i dag med gode tilbakemeld og mye skryt så kanskje jeg tar steget. Det er nettopp derfor jeg tilbyr motorene til innkjøpspris.

Prisene må skrus betraktelig opp skal jeg gjøre dette seriøst, og skal jeg ha noe fortjeneste. All min tid går til disse motorene, og det er ikke fruen videre fornøyd med, så antar jeg snart blir stilt et ultimatum.

Motorene er produseres av Loling machinery technologypå lisens, jeg har selvfølgelig spurt om dokumentasjon på dette, men som det blei nevnt tidligere er ikke Kina en god handelspartner. Straks jeg spør om noe, eller trenger hjelp så får jeg sjeldent svar. Men dersom jeg skal bestille en motor så får jeg svar omtrent før jeg rekker å trykke på "sende" knappen (for å sette ting litt på spissen)

Tmc girkassene er kopier, det har du helt rett i.Det er bare Tmc 260 det har vist seg å være trøbbel med, fabrikanten skylder på at kassene ikke blir kontrollert, men har samtidig sagt at alle kassene heretter skal kontrolleres.

Det finner pr i dag ingen delelager. Men service artikler som impeller, oljefilter,dyser, dynamo, reimer etc går overens med andre kjente merkevarer. (delelager foreligger ifølge B/L hos meg 9 september)

I september skal ansatte ved Lomatec ta en runde rundt om i verden for å tilby forhandlere kurs om motorene, dette ser jeg frem til.

Jeg tilbyr selv service og rep dersom det skulle være noe, jeg har lang erfaring fra marinediesel bransjen og føler meg kompetent til å kunne tilby en slik tjeneste.

Hvor mye lavere disse motorene ligger i pris enn andre merker vil jeg ikke uttale meg om, siden dette varierer ofte, men mye lavere er det ihvertfall.

Sjøvannspumpen som var en barndomsfeil har nå blitt rettet opp i, for å bekrefte ditt spørsmål " ja dette var et problem"

 

Da jeg var student var jeg lut lei av alle disse reperasjonsobjektene jeg skaffet meg. Jeg ville ha nytt, slik at jeg slapp å henge med beina opp av motorrommet på hver bidige tur vi hadde på bøljan blå. "Det må da finnes nye motorer til en langt hyggeligere pris en gj.snittet ligger på"?

Jeg drømte meg stadig vekk i skyene av å eie en ny Yanmar (men skulle dette blitt en realitet, så måtte jeg slutte på skolen for å begynne å jobbe, selge alt jeg eier og har pluss låne av både tanter og onkler) så drømmen gikk omsider over. Ved et besøk i Amsterdam kom jeg over en kanalbåt på over 16 tonn som hadde installert en Lomatec 27 hk 3 sylindret som hadde rundet 12 000 timer, jeg tenkte for meg selv at dette kunne ikke være en dårlig motor, så la oss prøve.

 

Forøvrig så er jeg mer enn strålende fornøyd med Lomatec motorene, at det har oppstått noe plunder med girene er ikke å skyve under skuffen.

 

Jeg "hadde " ingen intensjon om å gjøre meg stor på Lomatec, ville bare tilby folk en ny motor til en rimelig penge. Jeg er vel vitende om at dersom jeg skulle satset på dette måtte jeg gått veien om å slutte i mitt egentlige yrke. Jeg synes tanken på å kaste bort flere år på universitet var forkastelig. Men slik det har vist seg å være har jeg faktisk kommet dit hvor jeg vurderer dette, noe som selvfølgelig innebærer en total forandring på min nåverende livsstil. Man kan si at jeg i starten gjorde en fiktiv analyse for å sjekke hva som bodde i disse motorene, og selvfølgelig så er det alltid sånn at "alle" kan ikke være fornøyde. Ved kjøp og salg så er det alltid slik at det blir noen misfornøyde, det gjelder alle merker og artikler.

 

Jeg setter pris på at du er kritisk, det lærer jeg av. Er selv en kritiker for nye og "ikke" annerkjente" ting. mmen samtidig så lar jeg det få en sjans. Ingen spør om mine erfaringer f.eks. Vårt følge på vannet er også en Comet 26, denne båten har installert en xxx diesel (tror det er en 83 hk). Skipperen av denne båten vurderer nå lomatec, nettopp fordi han ikke ønsker å sinke oss når vi drar på langturer. Denne xxx dieselen er bare noen få år gammel men får høy temperatur når vi ligger kontinuerlig i ca 8-9 knop. De fleste som kjenner til Comet 26 vet at dette er en stor og tung båt som videre ikke akkurat er kjent for å være noen racer. Jeg ønsker forøvrig ikke å nevne hva slags merke denne andre Cometen har, men kan tilføye at det er et kjent merke. Jeg sitter ikke her og prøver å rakke ned på andre merker, snarere tvert imot, dette er bare en opplevelse. Personlig forguder jeg alle kjente merkevarer som VP, Yanmar, sole, lister, perkings, buch osv. men så var det prisen da.

 

Takk

Link to post
Share on other sites

For å bekrefte at det du sier ikke stemmer så kan jeg godt vise deg min svingjulskåpe BC? 49 hk og 85 hk har to vidt forskjellige kåper. Ikke for å være frekk, men det vet jeg du vet selv. Min tmc 260 går rett over på din motor, men tmc 345 krever en anne svinghjulskåpe.Og disse har meget forskjellige innfestninger og størrelser.

Link to post
Share on other sites

Ok men det var nytt for meg har diverse sms på telefon der du sier att du skulle skaffe meg dette.Hvorfor dette når dem ikke passer? :fishing: Men nå skal jeg ut en tur kommer ikke noe mere herfra nå orker ikke mere for vondt i min lille mage.Som sagt service og deler har vært bedrøvlig men det kan gå bare en veg og det håper jeg er oppover.Som sagt så er jeg beskymret om dette da jeg skal ta båten opp om en måneds tid,og muligen ikke dette er i orden da går denne vinteren og denne sommeren har godt uten noen ting.Har kjørt 70 timer med denne motor men for ikke brukt alle kreftane og ikke giret som jeg skaL.Og en ting til når det gjelder reklamasjon hvor lang tid har du på dette har skriftlig att det gjelder Norsk lov, ?Time glasset begynner og renne ut i en turbo fart.Hva må jeg gjøre forek neste år kjøpe meg deler når det muligens ikke er garanti på denne.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

BC

 

La meg på best mulig måte forklare deg en ting. Din vinghjulskåpe passer til din Lomatec 49, på lik linje som min svinghjulskåpe passer til min 85. begge disse kåpene er laget for tmc 260. Da jeg mottok tmc 345 fulgt det også med ny svingshjulskåpe tilpasset min 85 hk. Men selvom tmc 260 passer overens på begge motorene er det ikke dermed sagt at svinghjulskåpene passer overens med hverandre. 85 har større svinghjul.

Link to post
Share on other sites

BC

 

Om så garantien går ut skaljeg gjøre alt som står i min makt for å hjelpe deg. Så fort giver og kasse ankommer så håper jeg du sier ifra slik at jeg får mulighet til å installere dette for deg, og skulle det fremdeles ikke fungere så setter jeg personlig inn en ny motor gratis, dersom ønskelig. Jeg har forresten gått til innkjøp av metall hendel og navigeringskabel til deg på ingeniør progress, tenkte å ta dette samtidig som installering av ny kasse.

 

Forresten, hadde ikke du kjørt over 90 timer, eller er det jeg som husker feil ?

Link to post
Share on other sites

Hei kom hjem igjen nei motor har 70 timer angående gir kasse,ser att du selger 62hk med hydr gir hm Du vet vel att 49hk og 62hk har samme blokk.Om motor har godt 70 ell 150 hva gjør vel dette?samme problem uansett.Har faktiskt fått tak i en olje kjøler til 62 denne passet rett på min men dette hjalp ikke. :sailing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Girkasse "problemet" er nå fikset. Originaldeler fra Tmc går overens. Den røde motoren lenger oppe i samme link er lagt ut av en konkurrent av Lomatec (Yangd Dong) og er derfor ikke reel.

 

Motorene er svært gode, ingen negative tilbakemeldinger på disse. Har selv 2 x stk montert i båt (comet 26 85 hk og joda 7500 115 hk)

Motorene vil heretter bli levert med hydrauliske kasser fra 62 hk og oppover.

 

Jasså sier du det :sailing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Hasla 26.

 

ikke for å være frekk, men har nå egentlig fått nok av deg. det du skriver virker helt på jordet, og ting du sier og påstår virker helt fjernt. Min kjenskap til Exit 2, eller nærmere bestemt Fredrik er at jeg i våres ringte Fredrik fordi min bmc motor ikke lenger ville starte. Jeg var selvfølgelig interressert i en motor av han. Etter at vi pratet lenge så sa han selv at Lomatec var helt ny, og at han ikke viste hvor "god" motoren var før han hadde fått testet dette selv. Han nevnte også noen barndomsfeil som er blitt nevnt i dette forumet her. Jeg valgte derfor å vente med dette litt og kom da over en billig Yanmar 33hk. Ingen sure miner fra Fredrik sin side selv om jeg ikke kjøpte motor av han, men heller tvert imot. Siden dag en har jeg hatt løpende kontakt med Fredrik på tlf. Jeg har ringt han på både natterstid og i helgedager og han har alltid vært mer enn behjelpelig mot meg. For det første hjalp han meg først med innstallasjon av motoren jeg kjøpte, han bestillte deler, han sveiset og ordnet for meg. Og han skulle ikke ha en krone for å hjelpe meg.

 

Jeg har båtplass i saltnes og ganske nøyaktig for tre uker siden stoppet motoren for meg, ved bolerne (Tønsberg). Siden jeg ikke har noen greie på motor, så ringte jeg Fredrik. Seks timer senere kom han tøffende. Og etter å ha kikket i motorrommet så konkluderte han med at det mest sansynlig var dieselfilteret som var årsaken. han tauet meg inn i Tønsbergfjorden, hvor vi parkerte båtene. På mandags ettermiddag, etter mye frem og tilbake stod han på bryggen med nytt dieselfilter og nye slanger. Han sa at jeg burde rense dieseltanken også. Tirsdagformiddag var dieseltanken renset, det var nytt filter og motoren luftet. Etterhvert fikk han start på den og jeg kjørte hjem.

 

Fredrik var nylig på båtplassen min for å ut dycene mine, han synes det var klokt å rense disse. Han skulle selv levere dem i asker og jeg skulle få hans avslag.

 

At han ikke er serviceinnstillt vil jeg rett og slett ikke høre på. Har ikke opplevd en mer snill og omtenksom figur. Gid alle hadde vært som han.

 

Håper ikke du tar deg nær av hva som blir sagt, fortsett som du gjør. jeg skal ha lomatec neste gang jeg trenger motor.

Link to post
Share on other sites

Nei da tar meg ikke nær av dette fint att du fikk hjelp og sikkert mange som har gode erfaringer de kommer sikkert ute på her etter hvert.Bare forteller mine erfaringer jeg,har tross alt ventet noen måneder på hjelp.Og ellers hvis noen har lyst send meg en melding så kan de være med i båten på prøve tur. :fishing:Det viktigste for meg og ha ting som er i orden derfor kjøpte jeg nytt.Ellers hvis det er det om og gjøre så har jeg noen med Lomatec som an sikkert skrive posetivt om motorene men negativt når det gjelder gir.Jeg var den første som kjøpte denne Lomatec av han.Att han er snill det er nok ok men han lover litt for mye.Ble sikkert litt mye i førsten siden dette er nytt.Lykke til med din motor,håper jeg for orden på min. :drink:På en måte så er dette ett rop om hjelp for og si det sånn.

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

jeg har egentlig ikke tid til dette. men hvis du klager sånn så skjønner jeg ikke hvorfor du vil ha med folk ut for å bevitne dette. tror fredrik ikke har noe imot å ta med folk i sine båter istedenfor. da får dem ihvertfall vite åssen motorer detta egentlig er.

 

Jeg tviler ikke på at du har vært uheldig med din motor men som jeg kjenner fredik så veit jeg jeg atte han hadde prøvd å hjelpe deg så godt han kan og så langt det er muli.

Link to post
Share on other sites

Problemet Hasla er nok at hvor lenge du skal vente, det ikke Fredrik heller. Slik er det med Kina.

Gi dette litt tid til så ordner det seg sikkert.

 

Som en digresjon. KID interiør får alle sine gardiner(ferdigsydde salgsvarer) produsert og levert fra Kina. I tillegg har de en fabrikk i Romania som produserer de gardinene du ser utstil i butikken(såkalte ferdigsydde prøvehøyder).

Når Kina svikter produserer denne fabrikken i tillegg de ferdigsydde salgsvarene deres...... altså en back up.

 

Når man som Fredrik starter i det små på de premisser som da ligger til grunn, vil man inntil man når en viss størrelse (varelager både på nye motorer og deler) være meget sårbar. Spesielt med leveranser fra Kina. Bare frakttiden derfra er vesentlig i forhold til fra Europa. Dette er sikkert også grunnen til det tette samarbeidet med Nederland slik at man kan avlaste noe av ventetiden, selv om dette sikkert er en dyrere løsning enn direkteleveranser fra Kina.

 

Stå på Fredrik, dette kan sikkert bli bra når volumet kommer opp på et akseptabelt nivå !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja mye som ikke stemmer nedover heller mye som ikke er vært sagt,fins mer mellom himmel og jord en det en vet.Har nå i dag snakket med Fredrick over telefonen denne ble god til slutt.Men jeg tror ingen syntes det er aksetabelt og vente mai nå er det September på diverse, ny motor gledet seg til denne sommeren men sånn ble det.Vi tar tingene privat nå ble litt for mye av det gode ..Håper jeg for dette i orden nokså kjapt så kan vi gå inn i det nye året i sol ned gang. :giggle: Men som sagt det kommer sikkert noen med gode ærfaringer også for en håpe.Det blir nok bedre når en for noe deler her i landet også.Fred være med dere haleluija :wink::wink::saint:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange positivi innlegg. Takk til deg Morils, bare hyggelig å kunne hjelpe til, anser ikke det som jobb men som nyttig erfaring, dessuten så trives jeg med det.

 

Takk til deg også vanntro, du virker som en meget saklig og fin person, jeg kjenner meg igjen i alt du sier.

 

Takk til deg også BC for at du holder ut løpet, nå er det ihvertfall lys i tunellen. Jeg tror en god motorbrakett også vil bidra til bedre chaltring, da den løsningen du har pr i dag virker litt tvilsom. Dette skal vi få fikset.

 

Og til alle tvilere og alle godtroende, dere er hjertelig velkommen til prøvekjøring og besiktigelse av motorene. Jeg starter mer enn gjerne opp for trivelig prøveturer. Målet mitt er å logge 800 før den taes opp, og da trenger jeg hjelp.

Link to post
Share on other sites

Hehe.. jeg kan vel egentlig ta del i skylda for Morils registrering. Vi snakket såvid det var på tlf hvor jeg i korte trekk fortalte at jeg prøvde å forsvare min serviceinnstilling her inne, da blei det røde tendenser i bakgrunnen :discuss:

 

Men Morils, her kan du se om du får svar vedr. fuskinga på yanmaren din ? Hvis du ønsker så kan jeg starte et nytt emne og utdype feilen?

Kanskje fornuftig å vente til dysene er renset. Hasla26 hadde ihvertfall samme motor som deg før, så kan kanskje være greit å rådføre seg med han. Jeg tar en tlf til deg i morgen Hasla26, kanskje du har noen gode råd :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...