Jump to content

Prosjekt: Støping av akterplan på P35.


REM

Recommended Posts

feb_05_015.jpg

 

 

feb_05_016.jpg

 

Tok dette bildet av en P35 for noen år siden da han leide vinterplass i havna vår. Etter at Sjøkua rapporterer gode resultater med den ombyggingen han foretok i våres kunne jeg tenke meg å gjøre noe av det samme.

 

Jeg beit meg ikke særlig merke i dataljer den gang jeg tok bildet, men så vidt jeg kan se er selve planet kanskje laget i syrefast tynnplate, med avstivere i Divinycell eller vannfast med GUP (Glassfiberarmert Umettet Polyester) overlay?

 

Jeg ønsker ikke å bruke syrefast, da dette gir for dårlig vedheft til både Polyester og Epoxy. Jeg ser derfor for meg at jeg lager plan og avstivere i Divinycell eller vannfast finér, og baker dette inn i noen lag med GUP. Tykkelser og mattetyper er jeg rimelig blank på, så tips her vil være nyttig.

Ett problem jeg ser er at jeg ønsker mest mulig sømløs overgang fra dagens undervannsskrog og over i de nye planene. Må jeg da beregne laminattykkelsen, og flytte kjernematerialet tilsvarende opp før jeg begynner å legge på GUP, for tilslutt å pusse og sparkle?

 

Eller er det kanskje praktisk mulig å lage en forskaling som en fortsettelse av undervannsskroget, for deretter å legge på gelcoat. Deretter kan jeg så støpe de antall lag jeg trenger før jeg legger på kjernematerialet og baker dette inn med like mange lag fra oversiden? Hvordan vil vedheften her bli mellom enkeltlaminatet på undersiden og kjernematerialet?

Andre måter å gjøre dette på kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kle finérplate med plastfolie og stem denne opp under bunnen slik at den stikker ut noe lenger enn planets ønskede lengde. Det avgjørende er å få maksimal vedheft til skroget. Her ville jeg brukt den 'diamant' rondellen til Biltema og så gått over alt med raspekule til slutt.

Du må også fjerne gelcoat'en 10-15cm innover skrogbunnen slik at du kan støpe over skjøten etter at forskalingen er fjernet.

IKKE bruk finér som forstekninger, kun Divinycell. Selve planet kan lages massivt, evnt med en Divinycell profil langs kanten.

 

snorkel_trimplan.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Her er noen bilder fra støping av bæreplate på Tresfjord 28. Vi støpte platen i ett, uten noe kjernemateriale. Siden den aktuelle båten var helt flat under i bakkant, var det veldig enkelt å forskale, vi bare stemplet av en plate mot skroget, og la en tynn list som ytterkant i forskalingen. Jeg er imidlertid usikker på om framgangsmåten vil fungere like bra på V-bunn, både m.h.p. vanskeligere forskaling og mulighet for sig mens man støper. Men det er iallfall et innspill.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Det ble jo bærre lekkert. Ser jo rimelig enkelt ut også. Jeg må nok blande inn noe i polyesteren slik at den ikke siger under herdinga. Hvor mange lag la du og hva slags glassfiber. Er det ikke forskjell på veven, trådtykkelser og vekt?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sig vil ikke skape problemer, glassfiberen holder på polyesteren. Man må bruke aluminiumsrulle slik at det blir mest mulig glassfiber og minst mulig polyester igjen, det er glasset som gir styrke.

400gr/m2 matte er vanlig å bruke, bra kompromiss mellom styrke, formbarhet og hvor mye arbeid det er å rulle ut. ca 10 lag.

Link to post
Share on other sites

Og hvor mange lag kan jeg legge av gangen før herding? Alle 10 kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det rekker du ikke. Ta etpar lag av gangen over hele flaten. Innerst i hjørnet mot akterspeilet må du lage en avrunding. Dette må gjøres på alle steder der man får skarpe knekker. Jeg fyller opp hjørnet med glassfibersparkel og drar en bruskork langsetter.

 

Mye enklere å gjøre dette på din båt enn en flatbunnet halvplaner fordi du har så stor avstand opp til vannlinjen. Er derfor enklere å skape god forankring. I så måte synes jeg den trimplaten til emilskj ser noe 'skummel ut. Ref. bildet av Viksunden som jeg postet. Her utgjør også det syrefaste røret en vesentlig del av styrken.

Link to post
Share on other sites

Denne hadde orange baller (kulefendere) på fordekket ja. Takk for tilbudet om å kikke på båten din. Jeg tar kontakt hvis det blir aktuellt. Er din båt også ombygget, eller har den de originale planene fra Prinsess, med åpning i kjølen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I så måte synes jeg den trimplaten til emilskj ser noe 'skummel ut. Ref. bildet av Viksunden som jeg postet. Her utgjør også det syrefaste røret en vesentlig del av styrken.

 

Vi så også i ettertid at vi godt kunne vært noe rausere med dimmensjonene på støttene. De virket mye mindre etter at de var innstøpt i noen lag med glassfiber. Men, platen i seg selv virket å feste svært godt mot skroget, og det ble i tillegg lagt på et par lag over skjøten på undersiden.

 

Med vindbølger inn aktenfor tvers smalt det skikkelig under plata, men den viste ikke tegn til svakhet, så det viste seg at innfestingen holdt for oss. Men det skader nok ikke å konstruere planene så kraftig som mulig.

 

Jeg tror platen hos oss ble støpt med 10-12 lag, nytt lag ble lagt på når det forrige var kjølnet tilstrekkelig.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Takk for prinsippskissa Ingar, ser greit ut. Bør jeg starte meg gelcoat som første lag eller kan dette pensles på utsiden til slutt? Trenger jo ikke være noen superfinish her under vannlinjen.

Og Worse, en slik jobb for utstå litt tror jeg. Må lære meg å krabbe først veid du. Ellers en imponerende ombygging, du verden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvor mye økte verdien på den Fairlane`n(jeg vil tro det ver en gammel Corsika) mon tro. Den fikk jo samme hekken som Phantom (av utseende). For øvrig så den gummibåt-krybba smart ut. Dra opp/vipp/snu .

rundt !

 

Dette er sikkert ikke billig, men det er jo den perfekte ombygging også for en Princess 35. Man får manglende bæring/løft bak, dør akter og en flott veranda. Båten får jo kort og godt en hekk som ser 15 år nyere ut.

Lurer litt på om det må stives av noe sted når døren akter skjæres ut.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei Rem,

 

Jeg har en original montert fast trimflaps på min 1992 mod., men jeg klarer ikke å få lagt ut bilde av den.

 

Den som bildene dine viser er sannsynligvis ikke original da den synes å være noe større i båtens lengderetning. Stiverne er også trukket lenger ut mot kanten av flapsen uten at dette nødvendigvis har noen betydning.

 

Hvis du sender meg en IM kan jeg henge på bildet av min på svaret til deg.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen kes, alltid hjelpsom.

Jeg har de to originale flapsene på min båt. Disse har jeg tengt til å fjerne, og erstatte med flaps ala. de du ser på bildet. Større flaps i lengde og bredde enn originalen gir mer løft i akterskipet, og følgelig lavere baug når du går i plan. Baugen min har steget i takt med allt utstyret jeg har montert akter gjennom årene. Sist en RIB med en 15Hk Tohatsu hengende i davitere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det en utgave av 36 Turbo,men uten aktercabin ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å hi-jacke tråden:

 

Fairline Turbo 36 (min egen, 1984-modell):

 

dscf4586_l.jpg

 

 

Fairline 36 Sedan:

 

0_2083133751.jpg

 

 

Det er samme skroget på begge to; men på sedan-versjonen er overbyget trukket lengre bak og motorene likeså. Sjøegenskapene er derfor en smule forskjellige. Skroget er ganske bredt (4,05) for lengden (11,15) og med bredde for å gi plass til motorene langt forut har originalen (visstnok) betydelig bedre egenskaper spesielt i motsjø. Jeg er i alle fall fornøyd og falt i staver over Yachtcare-videoen og gleder meg til å se hva Rem ender opp med (og dermed var tråden tilbake on-topic)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

akterplan_001.jpg

Slik ser originalen ut. Princess innså tydeligvis problemet allerede fra starten av ser det ut til. Dette beskjedne planet løste nok problemene når båten var ny og da båten ble konstruert på midten av -80 tallet? I dag blir det for spedt etter at vi har lesset ned båtene våre med utstyr. Større plan må til. Som en ser er det nok å ta av, både sideveis og i dybden.

akterplan_003.jpg

Det gamle planet var prefabrikert, og limt/skrudd på plass med 18 skruer.

 

akterplan_005.jpg

 

Godt verktøy er halve jobben. Fein vibrasjonssag pløyde gjennom 18 år gammel Sikaflex-lim som det skulle være smør.

 

akterplan_006.jpg

Planene er fjernet og flatene rengjørt.

 

akterplan_007.jpg

Jeg gjentar nok en gang. Godt verktøy er halve jobben. Sliperondeller med wolframkarbid pløyer gjennom gelcoaten og ned i glassfiberen uten problemer.

 

akterplan_008.jpg

Verneutstyr ala dette er veldig greit når man sliper glassfiber. Dekker lunger, øyner og hår.

 

akterplan_009.jpg

Jeg sliper ned i glassfiberen i et felt på ca 12cm. Jeg tar mest i nedkant, og lar det gå ut i null i overkant. Regner med å bygge opp igjen ved å la de første lagene gå helt opp, for så gradvis å trappe ned på mattene.

 

akterplan_010.jpg

 

I helga fortsetter jeg med å slipe også på undersiden slik at jeg kan sparkle den hulkilen som her vil framkomme med godt vedheft.

Takk Ingar for tipset

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...