Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

Kystfareren: Pen skute du har! Så deg forresten ved start av langfredagmasjen innom Stokkøya tidligere i sommer=)

 

Har akkurat gått fra vettet og fått huka taki oss en 26 Saltrø PINNEbåt for å bruke i sommer blant annet, til HappyDays blir ferdig.

Enten går turen til Hitra (Fillan) Eller mot Selnes (Åfjord) Etter en uværstest av fartøyet er ikke dette noe langdistansebåt med tanke på fremtidige værmedlinger da båten gjør 7knop på fullt jern og er glad i å rulle seg i samtlige bølgedaler:/

 

Om noen har alternative pitstopp på den ene eller andre strekningen taes det imot med stor glede:D

1984 26 Saltrø PlankSnekk

1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT!

1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt*

Link to post
Share on other sites

Tor Arild:

 

En mulighet kan jo være å bli liggende i Trondheim. Lettmatrosene har helt sikkert glede av steder som Pirbadet, Vitensenteret og Rockheim. Guidet tur på Munkholmen eller Sverresborg gir spennende impulser om "gamle dager".

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Stian Junior , takk for det . Bruker å ligge i Barøya når vi besøker familie på Lauvøya , prøvde å ligge på brygga i vågen på Lauvøya, men holdt på å ta med oss hele bryggeanlegget når det begynte å blåse opp :blush: . Utrolig mye folk på den Langfredagsmarsjen gitt .

På turen mot Selnes har du jo Storfosna, Uthaug,Dypfest,Fagervika ,øst av Valsneset og Lysøysund da .

 

 

 

Kystfareren

Link to post
Share on other sites

Glalaks: Ja, kanske det=)

 

Kystfareren: Ja det er så voldsomt til befolkning og det, prøver å henge med rundt men den eldre garden er sprekere enn man skulle tru :sweat:

Ellers skal jeg prøve å finne igjen disse stedene du nevner, greit med pausestasjoner om dårlig vær hvertfall, om ikke bare for opplevelsens skyld, Takk for gode tips :thumbsup:

1984 26 Saltrø PlankSnekk

1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT!

1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt*

Link to post
Share on other sites

Kom oss avsted etterhvert..tok inn på Børøysund siden været skiftet fra blanksjø til kuling og tilbake igjen et par tre ganger..Typisk værskille går idag ved Børøysund.solskinn nordover og bare sorgen sørover... men slik er det. Vi har vin.. :giggle:

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Tusen takk til Brigg og Kystfareren for tips. Ligger nå ved Fosenkaia til torsdag, da vi får gjester ombord. Skal være turist i "egen" by med barna. Tross alt over 20 år siden jeg flyttet herifra.

 

Pen skute du har, Kystfareren. Passerte deg i dag, men ingen hjemme når jeg gled nær deg for å vinke på vei til gjestebrygga.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har et snikfoto av targaen din Tor Arild;)

 

Nå kom det endelig en etterlengtet dag med sol. Hadde snart glemt hvorfor jeg like båten, men i dag var en av de dagene.. Knall sol og fint, til tross for en sur vind.

 

Glalaks og stianjunior

bc714333-a539-d9fd.jpg

 

Ikke ofte man får med flere båter på samme bildet her i Trondheim, men i dag gikk det:) bc714333-a59f-bcdf.jpg

 

Stian i hans strøkne snekke:)

 

bc714333-a5ba-8c17.jpg

 

Staselig båt:)

bc714333-a5ea-c6d4.jpg

 

Noen som vet hvilken båt dette er? Ligger å pynter opp kanalen..

bc714333-a619-9380.jpg

 

Denne har sunket 3-4 ganger.. Nå er den borte igjen.. bc714333-a658-edfa.jpg

 

bc714333-a671-db97.jpg

bc714333-a6a4-0da2.jpg

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Flott ny rampe på Skansen, rett vedsiden av jernbanebrua, ellers en i elva rett utenfor Titek. Begge åpne og gratis.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Flott her når det er Finvær ja:)

 

Vær obs på at den slippen ved titec er litt ekkel ved fjære sjø,, må ofte ned fra rampa og ned på sanda. Er greit om du har en bra bil, men kjedelig å kjøre seg fast.. Skansen har jeg ikke prøvd..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Begge rampene er best å benytte når det ikke er fjære. Rampa på Skansen er nok best. fint å få fortøyd båten osv. Den utenfor Titek kan det være litt strøm osv.

Flotte bilder Glalaks. Årsaken til det gode været idag er at jeg startet igjen på jobb etter drøyt 3 uker regnfull og elendig ferie....

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Aldri så typisk med andre ord :thumbsdown:

 

Dette var koselig Glalaks, neste gang bestiller vi litt mere vindstille så det går an å slappe av i 15min i strekk uten å være redd for at båtene bytter plass! :lol:

Redigert av StianJunior (see edit history)

1984 26 Saltrø PlankSnekk

1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT!

1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt*

Link to post
Share on other sites

Hehe.. Monte carlo. Jeg stemmer for at du slutter å ta ferie:)

 

Ja det va veldi kor det trekt utpå der i dag.. Frøys nesten..

 

Vi får håp augusten bli fin så stikk vi ut å legg oss på pålen..

 

Reise så klart bort i morra når det endelig e godvær... Ææærghh.. Så båten er faktisk lånt bort i helga..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt mer annet båtliv i Trøndelag, nemlig Oppdal!

 

0296d732-3df8-b38e.jpg

 

0296d732-3e2f-e644.jpg

 

Sommer, 23 grader og..... Snø?

Her kommer Trollheimen 2 inn til Kai.

0296d732-3e56-6daf.jpg

 

Nå blir det båtturer i Trondheim hver dag i hetebølgen:) noen andre som venta med ferien til nå? Årets lureste valg!!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvilken båt dette er? Ligger å pynter opp kanalen..

bc714333-a619-9380.jpg

 

Det er en "russerbåt" :) Sunseeker 84, mener jeg det er.

Eieren har den her i Trondheim, siden han liker å dykke etter steinbit i fjorden og fiske utenfor Hitra/Frøya. Som regel kun korte helgeturer.

 

Til vanlig ligger den der den ligger nå, med en maskinist til stede på båten.

Møtte på den ute ved Knarlaggsundet for et par år siden. Da var russeren med. Jeg havnet bak dem i dieselkø (heldigvis skulle dem bare ha 1800 liter) og ble sittende og prate med guiden han har med seg. Norsk guide/kokk fra sørlandet. Selv flyr russeren inn til Værnes i privatfly. Deretter helikopter bort til båten. Når han er ute på tur, har han med norske guide/kokk, skipper og maskinisten er med. Ev. ekstra følge.

Han har visst flere båter rundt om i verden, på de stedene han liker å dykke/fiske :clap:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Er vel en del som nyter livet på sjøen nå som sommeren endelig er innom Trøndelag en tur. Jeg bestemte meg for å ta vårpussen forige uke og satte skuta på land :headbang: . Service på drev, sink og bunnstoff. Skulle være en kjapp sak men fant ut at et kryss eller to måtte byttes i stb drev. Nå venter jeg bare på at det blir plass til å få opp igjen båten min.. Rimelig fullt på Selfa Artic om dagen..

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...