Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

Ser på værmeldingen nå at sommeren endelig kommer....faktisk meldt bedre temp denne uka enn det var i båt ferien vår iår...Fint båten forblir på sjøen iår og(har jo akkurat fått tatt service på drevene mm...aldri for sent med vårpuss..)ship o hoi.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Båter har ingen ting i en låve midt i sesongen å gjøre gladlaks..Hvordan er det med turplanene deres utover høsten Brigg? Blir det snart sesong pause eller?

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Hehe. Helt enig. Dessverre lukker han dørene førstkommende helg, og han er meget grei og rimelig på vinteropplag.

 

Jeg ble også pappa for en uke siden så er egentlig litt godt at båten er oppe og ute av hodet nå. Mye andre ting å tenke på. Hender seg jeg kjører ned til pirsenteret å setter meg ved sjøen og later som jeg er i båt.. Hehe

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Glalaks!

 

Monte Carlo: Det har vært en laber sesong etter ferien, men nå er vi i gang. Planlegger tur til helga, først og fremst for å ta unna noe vedlikehold. Skal ha fri noen dager i slutten av høstferien, men usikkert om det blir båttur. Barna har snakket frempå om besøk hos besteforeldre på helgelandskysten. I så fall blir det biltur dit.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ligger i Knarrlagsund. Knarren har åpent fredag til søndag hver helg frem til jul. Bra.

 

Men mindre bra at bryggeanlegget er strømløst. Det er greit å ha lading når høstkulden kommer krypende. Og også greit om det står på noen lyspunkter på brygga når man kommer gjennom sundet i mørket.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tror været blir bedre neste helg Brigg..Er strøm problemet vedvarende eller blir det strøm på anlegget igjen før sommeren?

Hyggelig at noen drar ut sesongen. blir bare en runde på fjorden imorgen på meg..Kanskje neste helg blir en fin båthelg??

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Denne helga er jo en utmerket båthelg.

 

Når det gjelder strøm-mangelen på Knarren vet jeg ikke noe mere. Men jeg antar at de får orden på dette igjen. Gikk videre til Fillan i dag, og her er det godt med strøm.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ikke mange plassene på fillan , men fin plass.var innom, der i ferien

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Antall plasser er ikke noe problem på denne tiden av året. Det er ikke veldig mange som praktiserer båtliv nå.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Er du alene der brigg? Vi hadde feriehus ved knarren før så har fartet mye med båt i sundet der. Var en plass i nærheten der som het straumen husker jeg. Trang passasje med veldig mye strøm, men så kom du inn i en lun lagune med blått krystallklart vann og glatte svaberg.. Tror nok det er for trangt for deres skip inni der..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det var to andre båter på Knarren fra fredag til lørdag. Nå i natt lå det to båter her på Fillan

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det er ganske snedig at det kan være sikkelig store krappe bølger inni fjordene men når man kommer lengre ut er det helt andre forhold.. Det er vel kombinasjonen mellom dybdeforholdene og strømmene som møtes eller krysses.. I fjor var vi på besøk til noen i Hemnefjorden, det var kjempefint sommervær. Når vi skulle gå hjem, blåste det opp med torden og lyn og sikkelig regn.. bølgene i Hemnefjorden var mildt sakt ekkle! Samboeren min var lit skeptisk, bølgene gikk rett inn fjorden. Gikk inn i le innafor Stamnesøya for kjente, og tenkte det blir vel vanvittig rett fra sida når vi kommer ut i leia igjen, men til min store forbauselse var det veldig små bølger der, fra å tusle i 10 knop inni fjorden kunne vi gå opp i planefart uti leia igjen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har ofte opplevd lokale værskiller i området Terningen / utløpet av Hemnefjorden.

Samme lenger sør der Ramsøyfjorden kommer inn.

Både vind og strømsetting påvirker sjø og bølger så en vet aldri helt hva en får i den laaaange Trondheimsleia :smiley:

 

Har ofte hatt flotte seilforhold og god fart på vei sørover, og så stilner alt av og det blir blankt hav når en passerer Terningen.

Eller så skjer det motsatte, fin vind og flott seilas på nordtur, og så stilner vinden eller dreier imot når en passerer Hemnskjela.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Begynner jo å klø litt i fingran etter å komme seg utpå en tur, men faktisk is rundt båten min no..tilbringer kveldene til kais med div utbedringer av ymse slag. Er det noen som har noe båtliv å melde i Januar? Brigg feks?

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Tja, si det.

 

Avslutningen på forrige sesong ble litt amputert på grunn av frosten vi fikk i november og desember. Siste turen for sesongen ble siste helga i oktober med nydelig vintervær på Kongensvoll.

 

Båten ligger nå vinterkonservert og venter på varmere vær og lysere dager. Men jeg har hatt en overnatting ombord i januar i forbindelse med at jeg drev med noe vedlikehold. Når temperaturen holder seg godt nede på de blå får varmeren kjørt seg skikkelig.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Begynner virkelig å klø i båtfingra nå..:) lysere dager og snart ny sesong:)

 

Om jeg har litt flaks og alt går som jeg håper har jeg ny båt klar for overnattinger i sommer, men ingenting er sikkert da..

 

Er det frosset ned i elva ved rica også nå?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tja ble et islag på innsiden der no..ikke akkurat gangbar, men det var ingen is der ifjor. :nonod: .Skal faktisk overnatte i båten inatt, Fruen får besøk av 6 damer på hvitvin og reker her...Jeg tar med meg en god film , pc og 6 pils og flytter i båten inatt. :thumbsup: . Og ja varmeren får kjørt seg Brigg...Har svidd av noen liter diesel på webastoen i vinter. Koselig å drive med litt oppgraderinger om kveldene. :yesnod: . Lykke til med båtbytte gladlaks. Hadde jeg hvert deg hadde jeg gått for en 26 scand feks, litt gamlere båt men innholdsrike båter du nesten får gratis...Plass til hele familien..(har lest tråden din). Eller bonanza 28, viking 28, nidelv 26/28 el lignende... alt dette flotte familibåter

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Kos deg i båten:) kunne tenkt meg en vinterbåt selv for litt avveksling og pils på kveldene. Sitter på hytta på Oppdal nå med kaffe og cognac:)

 

Ja seter fine båter du nevner, men blir for mye for min del, da jeg hverken er veldig handyman, eller har budsjett til sånn sværing;)

 

Har fått sansen for skibsplast 655.. Den er stor og romslig og kan taes på henger:) noe som er viktig.. Vanskelig å kjøre sjøveien til Oppdal,, hehe..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Noen trøndere som satser på båt tur i påska? Er det vann å få i noen havner nå på trøndelagskysten. Begynner å bli relativt klar for en båt tur snart... :clap:

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...