Jump to content

Båtliv i Trøndelag

Brigg

Recommended Posts

Er det noe liv i trøndelagsfjordene i godværet? For oss som har båten på land er båtplassen det nermeste vi kommer.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Står på land på Komgensvoll for årets båtpuss. Et eventyrlig vær, har aldri før opplevd slikt under båtpussen. Utrolig hvor mye enklere alt er når man slipper å avpasse arbeidsoppgavene etter regnbygene. Kommer ut på sjøen igjen i morgen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Vi gjorde klar båten på tirsdag, passet på å at det var nok håndduker, puter, soldyner, og diesel.

Så i går kl.16:00 "tok vi av" fra bryggen og la kursen mot Åsenfjorden. Det var noe kjølig, om det er lov til å kalle det det, luft i Trondheim i går ettermiddag ved sjøen. Vil tippe det var opp mot 10 grader varmere inne i Åsenfjorden, på tidlig ettermiddagen :sweat:

Stikker av fra Trondheim:

bilde

"Badeferie". Kan nesten ikke tro at dette er i trøndelagen. Ligger inne i Langråsa:

bilde

Ca kl.20:30 og vi begynner å vende nesen hjemover:

bilde

På vei hjemover:

bilde

15 grader i sjøen. Så man får til å hoppe uti, så hastig søke tilflukt på luftmadrass :wink:

Når det gjelder temperaturen, så var det i alle fall i går på dagtid, veldig forskjell på lufttempen ved sjøen i Trondheim (i alle fall ved kanalen der jeg har kontor) og lenger inne i byen. Tipper det har med litt nordlig/nord-østlig vind og kjølig luft fra havet? Merket det også på vei hjem i går fra Åsenfjorden. Over fjorden og utenfor Ladehammeren var det nok knapt 20 grader i luften, om ikke kaldere. I det vi kommer i ly av Ladehammeren, og dorget forbi Korsvika, så ble det en helt annen lufttemp.

Bare i dag, så blir det merkbart kjøligere i luften når jeg går fra Øya og ned til kontoret ved kanalen.

Inne i Åsenfjorden ligger man helt i ly for kald luft når det blåser nord/nord-østlig, og man får heller ikke kaldluft fra den "lommen" med kjølig luft midt i fjorden.

Jeg følger med litt her: Værkart

Da ser man at det er som regel mye kjøligere luft midt i fjorden. Tipper det er denne luften som blåser innover (mot kontoret mitt akkurat nå). Samtidlig kan man se at Åsenfjorden så og si alltid ligger minst ett hakk varmere på skalaen. Velg f.eks. i morgen kl. 15 på tidslinjen. Da er det mellom 10-15 grader midt i fjorden og 20-25 i Åsenfjorden, uten fare for at det skal komme kaldgufs, slik det gjør her nå :giggle:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Ferdig med årets båtpuss. Ligger nå i Børøysund sammen med seks andre båter. Har hatt noen ettermiddagsbyger, men det ser ut til å klarne nå. Temperaturen er noen og tyve pluss. Restauranten har sommeråpent, dva åpent hver dag.

http://www.kystmedia.no/cam/cams/boroysund/

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Var utpå fjorden på fredag, fra morran. Reker til frokost mens vi duppet midtfjords mellom flakk og Vanvikan.

Innom munkholmen etterpå. Der mangler det virkelig en gjestebrygge. Satte i land kone og de to eldste mens jeg og minsten lå å duppet utafor stranda der. Flott strand, men ikke så tilgjengelig fra båt.

Noen som vet hva slags anleggsarbeid som gjøres på sørvestre ende av stranda på munkholmen?

Gjennom kanalen på både tur inn og ut, og en svipptur opp i elva for å tanke.

Flott med båt i Trondheim om dagen :D

Er det noe båtstemning i fjorden denne helga da? Deg jeg ser på Web cam på Børøysund Brigg?

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Er vel i overkant fuktig denne helga. Tror jeg blir på land...

Burde kanskje vært på jobb noen timer så men kunne tatt litt fri en dag når sola er tilbake.

Min nest tur på fjorden går til Grillstad marina tror jeg. Har ikke vært der å sett utbyggingen ennå. Blir spennende å se marinaen der :-)

Spilt fotball og håndball hele helga.. Vurderte å drikke litt i båten før festen i kveld men været ødelegger litt for oss uten varmer ombord..

Regelen er: Ingen varmer=mer ankerdram=varme nok

Svart (redigert)

Nå vet jeg hvem du er Brigg... Var der vi også.:-)

Flott å høre at du er med her inne. Og takk for hyggelig prat.

Deg jeg ser på Web cam på Børøysund Brigg?

Nei. Men jeg måtte tenke meg om når jeg sjekket kameraet tidligere i dag. Så ut som vi ligger der, men vi er jo hjemme denne helga. Får håpe at det er en annen båt...

Redigert av Brigg (see edit history)

Spilt fotball og håndball hele helga.. Vurderte å drikke litt i båten før festen i kveld men været ødelegger litt for oss uten varmer ombord..

Regelen er: Ingen varmer=mer ankerdram=varme nok

Da jeg møtte haglskura på vei hjem fra fotballen ble det avlyst.. Men jegeren ligger klar den om anledningen byr seg;)

Så dere satt å pilset i nimbusen her om dagen også..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Etter noen dager med grått og regn på hyttetur i Vestfold (ble sol da jeg dro hjem så klart) kom jeg hjem til en flott dag på sjøen:) skyene forsvant i det jeg tok ned kalesjen. Sånn skal det være:)

Dro på langtur i dag helt til rotvoll;)

bilde

bilde

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...