Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Takk for gode råd. Rå linolje er altså tingen. Men hvordan skal dette påføres enklest mulig? Dette er som sagt en 29 fots skøyte med overbygg. Kommer til ganske godt, men muligens kanskje sprayflaske kan være løsningen enkelte vanskelig tilgjengelige steder? Mener å lest noe om det tidligere. Og hvordan er rå linolje i forhold til lukt og innemiljø? Skal jo bruke denne båten også. :-)

Link to post

Hagesprøyte funker fint! Du må da tynne oljen ganske godt med terpentin. Ang. lukt, så synes jeg linolje lukter godt,den lukter ikke mye eller sterkt, bare pass på at kjøper kvalitetsolje som er ren, med dårlige og urene oljer kan du få en harsken lukt.

Link to post

Jeg har brukt linolje, terpentin og tretjære over mange år ift impregnering av skøyta.

 

Ingenting lukter bedre enn den deilige blandinga.

 

Må imidlertid innrømme at jeg reagerer litt på denne blandingen nå. Om det er allergi eller hva vet jeg ikke. Spesielt terpentinen har en kraftig odør, og kan bli hengende ved leeenge.

Ville derfor vurdert å heller tynne med noe annet innvendig i båtens bo-område..

 

(Du burde også bruke en form for soppdreper i blanding med linoljen -linolje i ren form er attraktiv for div sopper -kan bli mugg)

 

Husker båten din fra annonsen

-Veldig flott skute, kraftig og solid!

Link to post

Satt faktisk akkurat og kikka på de to leverandørene som Wasco anbefaler. Har forstått er at linoljen ikke tåler frost, slik at det må lagres frostfritt hvis man kjøper større kvanta.

 

Hvis ikke terpentin, hva er beste alternativ for å tynne ut med? Og hvilket blanndingsforhold snakker vi om? Beklager alle detaljspørsmål, men alltid greitt å lære av andres feil og erfaringer.

 

Går ut fra Boracol som anbefales for å hindre sopp? Og hvilken funksjon har tretjæra i denne sammenhengen?

 

Gøy å se at båten er lagt merke til. Er jo en litt utradisjonell Colin Archer dette på grunn av størrelsen og bermudariggen.

Link to post

Hei igjen..

 

Så det var du som kjøpte CAen med bermudarigg. Kikket en del på den da den låg ute på FINN.

 

Hva annet en terpentin du kan brukte til å tynne ut Linoljen med vet ikke jeg. Terpentin, og da helst organsik terpentin, er det eneste jeg kjenner til. Organisk terpentin betyr at den ikke er petroliums bassert.

 

Blandingsforholdet er det mange meninger om - som alt annet som har å gjøre med trebåt.

Men til å begynne med kan du godt bruke 2 deler terpentin og 1 del olje. Etter hvert øker du på med delen av olje.

Selv begynte jeg med 50/50 og til slutt hadde jeg også oppi litt tretjære.

 

Trekjærens oppgave er å konservere og bevare treverket. Noen liker også å ha i litt for å gi båten en litt mørkere, gylden glød. Tenker da først og fremst på skroget.

 

Boracol er greit soppmiddel, men det er litt kostbart. Hvis du har en NORRØN forhandler i nærheten, så fører de et produkt som heter XYLANOR. Det er rimligere, og like bra. Ble annbefalt dette produktet av en kar som har drevet med trebåter hele sitt liv

003.jpg

Link to post

Linolje tåler frost, Jeg hadde linolje stående i båtteltet i hele vinter, var ikke noe problem det. Alternativ til å tynne med terpentin er å bruke linoljen som den er, dog funker det dårlig med hagesprøyte, da tuppen tetter seg, men bruker du pensel, så trenger du ikke å tynne den. Du kan eventuelt varme den opp litt for at den skal trekke inn fortere når det er kaldt. Blir mye bedre arbeidmiljø også, terpentinen er farlig å arbeide med, selv om den også lukter godt da! Jeg forbehandler med Boracol i tillegg til at jeg tilsetter litt Gjøco sopp og algedreper i linoljen.

Her er en link til LINOLJESKOLAN

 

Wasco: Hva inneholder xylanor da? Finner ikke noe datablad på nettet.

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post

Hei på dere, har kommet over en vakker bårt i mine øyne, lurer på båttypen, kan det være ett bygg fra Bjarne Aas Fredrikstad ? Båten er på 25 " er fra 1958, og har enn Volvo, Penta, er i forholdshvis god stand, så til Våren er den på vannet.

Håper det er noen som kan hjelpe med hvilke type båt dette er ??img_0430_6.jpgimg_0094_6.jpgimg_0421_6.jpgaatplassen.no/bildearkiv/30/30127/img_0093_6.jpg[/img]

Link to post

Hei vestnord

 

Kan dessverre ikke hjelpe deg med det du spør om. Men det er en del folk her inne på BP som sikkert har bedre greie på denne type båter enn hva jeg har.

 

Men må si at det er en flott båt med noen nydelige linjer du har fått tak i.

Trenger øyensynlig litt kjærlig plei, men med entusiasme og pågangsmot kan denne perlen igjen bli et smykke på sjøen

Link to post

En virkelig lekker dame dette :yesnod:

Kjenner igjen de spessielle linjene på hytta fra en båt som var til salgs på FINN for en tid tilbake. Men jeg husker ikke lenger detajene omkring den båten.

 

Håper Champagne eller Bartesam kan komme på banene. Det er vel de av oss her inne på trebåttråden som kjenner best til denne type båter

 

Du kan jo også kontakte CMB (Classiske Motorbåter)Ser at hjemmesiden deres er nede for øyeblikket, men den kommer opp igjen i løpet av noen dager

http://www.cmbweb.no/

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
:rolleyes: Jo takk, synes selv den er lekker, og gleder meg til våren og sommeren med den, tror selv det er ett bygg fra Bjarne Aas i Fredrikstad, han var kjent for smekre linjer, så dette er en hurtiggående båt fra 1958. Håper å finne ut mer, er det en Bjarne Aas, er den ganske sjelden, skal etter hva jeg har blitt tipset finnes ca 20 stykker av den, men håper noen vet !!
Link to post

Hei Thomsped, det er på den siden jeg har fått troen på at det er en Bjarne Aas, den på siden der er bygget opp mer eller mindre fra bunnen å er virkelig flott. men det ser ut til at den ikke har de samme linjene på cabinen. Spennende prosjekt det her, skal nok bli fin, og har satt meg på liste for båtplass i østfold, så du kommer nok til å se den på fjorden :)

Link to post

Hei vestnord!

Virkelig flott emne! Ser ut til å kunne bli en perle uten alt for mye arbeid!

Når det gjelder opphav, så er det nok andre som er bedre skikket til å uttale seg, men legg merke til forskjellen i skråen på hekken på din båt, og den restaurerte båten som thomsped linket til. Det indikerer for meg at det ikke er samme konstruktør, ihvertfall ikke samme tidsperiode...

 

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Hei Vidar - og velkommen til BP og velkommen til trebåt tråden.

 

Det var litt av en båt du hadde fått tak på. Her er det store muligheter. Og en ting er sikkert - du kommer til å få en båt som ikke mange har maken til.

 

Kan dessverre ikke fortelle deg så mye om den båten, men du skal ikke se bort ifra at det dukker opp noen som vet mer

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...