Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Dæven, bra det ikke ble noen skader carmencita. Men utfallet handler i stor grad om "utseende" på skjæret. Er det full av skarpe kanter kan det gå galt men er det rundt og fint går det som regel bra :yesnod: Jeg har selv vært med på grunnstøtning, kun de nederste 30cm av snekka var i berøring med vannet. Senere fikk vi vite at det i gjennomsnitt var et titalls båter som gikk på dette skjæret i året, som svenskene ikke hadde tatt seg bryet med å merke :crazy: Skjæret var derfor glattpolert.

 

Hvor lenge skal båten være borte?

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post

Lensepumpe og pumpeautomatikk skifter en ut enten hvert år eller annenhvert år. Viktig å ha backup også hvis den ene streiker. Dette er ikke mye vann å snakke om på en 28 fots båt. Tre bøtter med vann :smiley:

 

 

Ang. eschri båt: Synes dere 20- 30 liter i døgnet er lite i en 28 fots båt? Synes det høres mye ut jeg! Skulle pumpa streike, går det fort nedover! Ville fått båten på land og gått over slik swaap skriver og sett etter andre skader.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Litt på etterskudd når det gjelder "vårpussen", så jeg la på et siste strøk med Benar Marine for en drøy uke siden. Ser imidlertid ut til at oljen har "krystallisert" seg på enkelte området. Kan dette skyldes fukt/dugg?

Hei...

Ingen tvil om at dette er har skjedd på grunn av dugg/fukt. Har opplevd samme problemet selv en gang. da lakket jeg litt sent på kvelden og med natten kom det dugg - og resultatet ble akkurat som hos deg.

her må det nok pusses og lakkes på nytt.

Link to post

Det er sikkert ingen dramatikk, så lenge man er påpasselig og holder alt vedlike, men mye mer enn jeg er vane med. På begge mine tidligere båter, har jeg sjekket lensepumpa ca 1 gang i uken hvis jeg ikke har vært ute å kjørt, har da bare pumpet noen sekunder før det er tomt igjen, 4-5 liter kanskje!Tror aldri pumpene mine har startet av seg selv når båten har ligget i ro. Ville gjerne hatt det tettere også jeg, sover da enda litt bedre om natta :wink: Og en ekstra pumpe med automatikk skal man jo selvfølgelig ha uansett!

Link to post

3 bøtter med vann er i seg selv ikke mye, men jeg tenker mer på at dette er som følge av at han gikk på stein (i nær skroghastighet), og at det direkte skyldes den hendelsen.

Da ville jeg følt meg tryggere hvis jeg visste hva som hadde skjedd og tatt en vurdering av en evt reparasjon.

 

SVAAP lakk ca 300 ltr i døgnet ved stilleligge den siste tiden før jeg tok henne opp :rolleyes:

-og enda mer når jeg seilte... (Da var det veldig greit å ha en bebodd nabobåt i havna, som kunne være lensevakt).

 

Jeg mistenker at denne båten har fått seg en smell stor nok til at den har "åpnet" seg noe i kjølnat/stevnnat/kjølplanke.

 

:sailing:

Link to post

Hei Karoline, ja det gikk bra denne gangen ser det ut for, ho flyter ennå ihvertfall :thumbsup:

 

En ting er sikkert, det kan ikke være mye råte i kjølen, da tror jeg den hadde brukket i landkjenningen :flag:

 

Litt usikker på hvor lang tid jobben tar, men båten blir der til våren. Skal som sagt demontere fordekk, dollbord kabin og styrhytte, og for å få det til, så må noe av innredningen løsnes på en slik måte at det går an å montere den igjen. Etter dette så skal det bygges nytt fordekk, dollbord, kabin og styrhytte, i tillegg til nytt instrument panel.

 

Men først så skal skroget gjennomgåes for "skavanker" så jeg er sikker på at jeg ikke bygger nytt på råtten "tomt" Det blir tross alt noen penger å ut med for denne jobben.

 

Etter at jobben er gjort, mener jeg at båten skal være klar for 40 nye år som sommerbolig for oss, eventuellt andre etterhvert :smiley:

 

Mvh,

Carmencita

Link to post

heiåhå igjenn godtfolk...

 

gode nyheter båten tar nå inn mindre vann. skaden kan nok ha trutnet noe, (Tar opp båten for grundig sjekk uansett men venter til våren hvis vintern ikke blir for streng) Har montert nivåvakt på en lensepumpe og har en til i backup. nytt batteri og en god lader som kan kobles til landstrøm når nødvendig. Er dessuten nedom båten daglig.

Frost vakt fra c.o. eller bt funker disse ? tenkte å montere en under dørken bak ved lensepumpe for å unngå evnt fryst pumpe

 

Mvh

Eschri

:thumbsup:

Link to post

I dag fikk jeg ut FM`n min av prosjektet, godt det finnes hjelpsomme bønder med traktor........

 

Så nå har jeg fått pressenning over prosjektet mitt. Da mangler bare tryllekunsten å få den opp fra bakken og opp i krybba :smiley: vet at det er litt bakvendt men, det er den eneste måten. Vil heller ha tak over enn snø nedi og heller jekke opp under tak.

 

Rydda litt i kjelleren i går og gjett hva jeg fant der? :smiley:

 

Joda, der i en pappeske sammen med masse annet rot der fant jeg et originalt krommet lanternesett

til motor med svinghjul, kan ikke huske når jeg anskaffet den men den må da ha ligget der i ihverfall 10 år. :giggle:

 

tror jeg kjøpte den på loppemarked eller noe sånt (liker gamle ting) :yesnod:

 

Snakk om forutseende....

 

Forrresten flott båt bartesam.....

"Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!"

Link to post

Takker for den. Skroget er tradisjonelt med drevet skrog over vannlinjen, og uten drev under. Går med en svanger tanke om å luse skroget over vannlinjen. Skroget må skrapes ned til våren og oljes skikkelig for å få veden stabil igjen. Så må det sparkles opp og grunnes og males. Det er ikke jernspant i henne. Det er eikespant både enkle og doble, så to stringere og eikespant igjen. Hudplanken er 1,25" tjukk og kobberklinket til stringerne, og vanlig jernspiker til eikespantene. Hun veier 12 tonn. Må skru inn en haug med skruer i henne til våren igjen, for spikeren er dårlig. :smiley:

 

Usedvanlig vakkert skrog i skuta di Bartesam.

 

Er det stålspanter i henne (for det er vel en Dame)?

Huden luset/limt, eller holder den seg så fin med trad drev?

 

Igjen; Flott båt!!

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Hvis båten ligger på vannet, så er det skjelden vits i å ha noen frostvakt i båten. Da må det bli minst -15 og under det for at det fryser i motorrommet. Alltid en liten varme fra vannet når en ligger ute om vinteren. Er du i tvil, så kast inn en liten frostvakt på 500W når det er på det kaldeste. Har en liten 500W vifteovn som jeg brukte sist vinter, for da var det ned mot -30 på Killingen på det verste i dagesvis da jeg lå på land der. :smiley:

 

 

hei igjenn!

 

Kan en slik varmekabel være en løsning å legge nedi kjølsvinet i området det samler seg vann (rundt ved pumpe) eller er dette et bedre alternativ? tenker på at vannet som kommer inn ikke fryser til og ødelegger pumpe og nivåvakt. vanskelig å øse is også :giggle:

 

mvh

eschri

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Du kan bruke flere forskjellige forgassere, men de jeg tror er mest å anbefale er enten Zenith 24-T-2 eller Dellorto, men også Simplex og Solex har forgassere som passer disse motorene. Dellorto får du kjøpt av Petter Fagerli på FM, men tviler på om du får den billig... Men forgassere går ann å få tak i brukt også på nettet, bare en har litt tolmodighet.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post

Jeg må si det er utrolig hyggelig å se at det finnes en egen trebåttråd her inne med veldig mye godt lesestoff! Det blir liksom ikke det samme å føre en båtrelatert samtale med en som kun har interesse for plast og glassfiber, hehe.

 

Selv har jeg en Nordisk Krysser (klassisk treseiler) som er laget av det jeg mener er det eneste rette materialvalget for den typen båt, nemlig Honduras mahogny. At båten i tillegg har teakdekk fra Bura gjør jo ikke saken bedre i enkelte kretser, uten at jeg hverken er flau eller bryr meg nevneverdig om akkurat det. Båten ble jo bygget før jeg ble født, så den skammen får hvile på noen andres skuldre enn mine. Tidligere satt det en 6hk Albin i båten, men den ble byttet ut mot en ny 14hk Nanni Diesel inkl. komplett full pakke fra Slepner i 2000 (uten at båten ble noen racer på sjøen for det...). Under vannlinjen er det luset hele veien og båten flyter som en dupp. Jeg gjør hva jeg kan for at denne "svanen" skal leve et godt liv i mange år til, og derfor er det godt å ha et forum som dette hvor man kan treffe likesinnede. Mange flotte turer fra april til oktober blir det og at båten ligger fortøyd 100 meter neden for huset er jo ikke helt feil. :thumbsup:

 

Jeg synes det er godt å lese i enkele tråder at dere/vi/jeg faktisk bryr oss om hvordan ting ser ut...at det ikke alltid kun skal være praktisk. For jeg fikk nemlig en syrlig kommentar her inne for noen dager siden (ikke på trebåttråden selvsagt), hvor jeg ble kalt for fisefin fordi min båt ikke har skrogjennomføringer over vannlinjen. Jammen for svarte, båten har aldri hatt det så hvorfor skal jeg begynne å lage sveitser ost av den nå? Saken ble selvsagt ikke bedre da jeg fortalte at avløpsslangen fra håndvasken går rett ned til lensepumpa i kjølsvinet! Ombord i vår båt går det på plastbestikk og papptallerken, så det eneste som forsvinner ned til lensepumpa er litt vann etter en tannpuss og litt såpevann i ny å ne. Om det er hygienisk og delikat?...selvsagt ikke, men fungerte det i 1958 så fungerer det i 2010 også tenker nå jeg. :yesnod:

 

Solgte forresten en annen trebåt for et par uker siden, en Buresnekke som vi har hatt i 6 år. Mange gode minner og opplevelser har vi hatt i denne båten, og det var med litt vemod jeg kjørte den fra Hvaler til Halden for å levere den til ny eier. Det er klart, etter å ha lagt ned noen hundre timer og doble summen av hva jeg fikk for`n, så er det ikke fritt for at optimisten i meg fikk seg en aldri så liten killevink! Båten blir i allefall værende i distriket, så da regner jeg med at vi kan hilse på`n i blandt om ikke annet.

 

Så til alle dere som klør etter å komme i gang med høvel og sag...KEEP UP THE GOOD WORK! :flag:

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post

Skroget er tradisjonelt med drevet skrog over vannlinjen, og uten drev under. Går med en svanger tanke om å luse skroget over vannlinjen.

Hvor lenge holder dette før du må på igjen med samme prosessen ? Vurderer å luse vår som er omtrent det samme som du har. Mahogny på eik og nå opplever jeg at hun begynner å sprike i bordgangene over vannlinjen. Har vært utpå noen år nå året rundt.

 

dscn0050.jpg

 

Killingen før sjøsetting.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

ett lite spm, jeg har nå fått spjærøysnekken på land og tenkte og skrape al bunnstoffet av med en gang?? er det lurt?? planen var at olje utsiden føre nytt bunnstoff legges på.. med hva olje bruker man og hvor mye? nor specielt bunnstoff jeg bør bruke ? båten ligger i ferskvann.. :sailing::diving:

Det er bare å skrape av og olje det, bruk rålinolje og smør på til det ikke trekker mer, hold på noen dager. Nå har ikke jeg noe særlig erfaring med ferskvann, men vil tro du ikke trenger noe bunnstoff, burde funke bra med linoljemaling feks. jernmønje som blir hard og tett! Men husk og legg filler og pensler i vann eller brenn de opp, da linolje kan være selvantennelig.

Link to post
Du kan bruke flere forskjellige forgassere, men de jeg tror er mest å anbefale er enten Zenith 24-T-2 eller Dellorto, men også Simplex og Solex har forgassere som passer disse motorene.

 

Hehe har sjekket litt rundt og funnet ut at Zenith 24 T2 forgasser er ganske vanlig på Gråtass Traktorer.....

 

dem bør det jo være noen av rundt omkring.

"Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!"

Link to post

Når det gjelder forgasser til Fm S-22, er det noen som har mer detaljert beskrivelse som type el nummer som passer på motoren? Litt lettere å sjekke rundt hvis en har det, enn å begynne å spørre å grave ? :wink:

 

Zenith 24-T-2 fant jeg jo med en gang, håper det finnes til eller Dellorto, Simplex og Solex også.

 

Dellorto finnes det jo utrolig mange ref. til men de fleste er til bil og har ike peil på eventuelt de som passer.

 

Simplex har jo prod moped / motor til sykkel så de er det også masse ref. til av ymse slag.

 

Solex fant jeg nesten ikke noe på.

 

Hjeeeeelp....

"Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!"

Link to post

Skal en luse, så bør en skrape ned all maling på høsten og la skroget tørke ut før en begynner med sirkelsag eller overfres for å lage spor til å lime inn lister i. Er vel noen år siden at skroget er oljet fra utsiden, så det må nok gjøres til våren eller neste vår. Er en stor jobb å få av all malingen med varmluftpistol, og en 4-5 timers jobb for to mann med propanbrenner og skikkelig skrape. Gjør en denne jobben samvittighetsfullt, så går det vel 12-15 år til neste gang en må ta skroget helt ned. :smiley:

 

 

Hvor lenge holder dette før du må på igjen med samme prosessen ? Vurderer å luse vår som er omtrent det samme som du har. Mahogny på eik og nå opplever jeg at hun begynner å sprike i bordgangene over vannlinjen. Har vært utpå noen år nå året rundt.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...