Wasco Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Jeg må si det er utrolig hyggelig å se at det finnes en egen trebåttråd her inne med veldig mye godt lesestoff! Det blir liksom ikke det samme å føre en båtrelatert samtale med en som kun har interesse for plast og glassfiber, hehe. Får nesten tårer i øynene av å lese denne flotte historien din Ingen tvil om at du har sett lyset og skjønnt hva dette dreier seg om. Som jeg sier - Det finnes ikke TREbåter. Det finnes bare båter, også er det noen andre flyteinnredninger som er laget av kunstfiber og plast. Gleder oss til bilder av damen din Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bartesam Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Flott båt du har ja. Håper på flere bilder av henne Jeg må si det er utrolig hyggelig å se at det finnes en egen trebåttråd her inne med veldig mye godt lesestoff! Det blir liksom ikke det samme å føre en båtrelatert samtale med en som kun har interesse for plast og glassfiber, hehe. Så til alle dere som klør etter å komme i gang med høvel og sag...KEEP UP THE GOOD WORK! Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Frivakten Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Planen for motoren er full renovering og overhaling. har prøvd å dra rundt svinghjulet og det går ihvertfall rundt uten å lage rare lyder. trenger nok ny starter og må ha forgasser (den er borte). er forgassere dyre? og hvilken skal jeg evt. ha? (FM S-22) Prøv http://www.forgasser-service.no/index.html i Drøbak. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Fregata1958 Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 (redigert) Hei igjen og takk for hyggelige tilbakemeldinger! Dere etterlyser bilder og det forsøkte jeg faktisk å legge inn forrige gang, men fikk det ikke til av en eller annen grunn. Har ikke så mange båtbilder på denne pc`n, men her kommer det i allefall to av seilbåten og et av Buresnekka. Som dere ser av bildene har Fregata`s mahogny overbygg blitt veldig lys i fargen og derfor blir vinteren brukt til å skrape ned, beise, impregnere og lakke. I tillegg kommer det nye vinduer rund baut, ny sprayhood, nytt bomtrekk og nye puter ute. Litt annet smått og godt blir det også, for min "to do list" er lang, og det tror jeg er likt for mange av oss. Man blir aldri ferdig med en trebåt og det er ikke meningen heller, snarere tvert imot. "Fregata" liggende ved brygga på Hvaler. Rossö Hamn Buresnekka "Zaltho" som nå er solgt til Halden. Vi snakkes...! :) Redigert 27.Oktober.2010 av Fregata1958 (see edit history) Sitér dette innlegget 1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk 1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk 1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk Link to post
Moas-ark Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 En elegant dame ja! Et tips, uten å prøvd det selv, men hvis lakken på overbygget er hel og bra sies det at man kan beise på gammel lakk for så å lakke over med bra resultat! man slipper da å pusse bort båten! Har selv pusset ned en mahognybåt og man må desverre pusse mye for at det ikke skal bli skjoldete, ikke noe man bør gjøre for ofte. Vurdere selv å prøve på noe av interiøret mitt. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Xentrix Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 En stooor Takk til Frivakten for tips ang forgasser. Jeg har sendt forespørsel til forgasser-service og venter på svar derifra så får vi se hva som hender. Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
Moas-ark Svart 29.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2010 Jeg har anbefalt boken Träbåtsreovering av Thomas Larsson her ved flere anledninger, denne har gått ut av produksjon og det er nok bare noen få eksemplarer igjen til salgs. For meg har det vært en kjempe nyttig bok og vil tro den kan være nyttig for flere amatører som meg, som skal restaurere/renovere eller bare vedligeholde en trebåt. Vil oppfordre alle interesserte om å være med å stemme for at denne boka skal bli gitt ut på nytt! http://www.bok.nu/Thomas_Larsson/Trabatsrenovering Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Xentrix Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Fant noen båter som skal gies bort, det er synd at ikke flere har tid og lyst til å redde disse... http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/annonse?finnkode=25223235 http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/annonse?finnkode=25259162 http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/annonse?finnkode=25274846 http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/annonse?finnkode=25180667 http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/annonse?finnkode=25093035 Det er det reneste bonansa dette, synd at jeg ikke har plass og mer fritid, det får holde med den jeg allerede har. Har endelig begynt å slipe og pusse på seter og dørk i båten. nok å gjøre vinteren igjenom jeg. Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
Moas-ark Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Ja, man skulle hatt go plass i gården ja! Den wiksten snekka så jo ut som et kjempe bra prosjektemne! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Wartsila Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Fikk mest lyst på sørlandssnekka med REAL motor, kunne vært morro å hatt! Men den øverste tror jeg desverre er for langt unna til å kunne reddes.. Skjønt, motoren går det selvfølgelig ann å redde. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Brodern Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Nå ligger snekka mi på land for vinteren. isen har begynt å legge seg enkelte steder. Men det er jo greit å la baåten ligge ute så lenge som mulig, og nå er det jo kaldt og fint. så da sprekker det kanskje mindre ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Dalton Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Ser at stadig flere av oss trebåtfolk har lagt båtene på land for vinteren. Amalie er også trygt plassert på gårdsplassen under burkaen, klar for vinteren. Frostvæske på motor, oljekjøler og eksosanlegg. Har begynt å olje innvendig under vannlinja med "suppe"(linolje, tjære, terpentin). Koser meg i båten om dagen, med kaffe og countrymusikk. Herlige høstdager! Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
_Anders Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 Heisann, Er ny (og stolt) eier av denne trebåten. Båten er 21 fot og er fra 1968 og stammer fra "Johannson & Son" båtbyggeri i Sverige. Noen som drar kjensel på båten/båttypen? Motoren er en Sole diesel 26 hk. Har trålt gjennom så godt som alle sidene i "trebåttråden", og det gir inspirasjon å se at selv det "umulige" tilsynelatende er mulig! Jeg er ganske blank når det gjelder kunnskap om vedlikehold mv. av trebåter. Mange sier at trebåt ikke nødvendigvis innebærer så mye mer arbeid enn en plastbåt, men etter å ha lest "trebåttråden" vet jeg ikke riktig hva jeg skal tro... Jeg har dog planer om å holde denne båten flytende en god stund. Båten er relativt pen å se på, men når man tar den grundig i øyesyn ser man at det er nok å henge fingrene i om man ønsker det. I første omgang lurer jeg på hva som er "førstehjelp" til lakk som har startet å flasse. Det er enkeltvise punkter hvor lakken flasser. Båten skal ligge på sjøen i vinter (det er der båter hører til er det ikke?), og jeg lurer på hva som bør/må/kan gjøres for å begrense/hindre videre utvikling. Vi er nå i november og temperaturen er lav - er det mulig (nå) å pusse og lakke de stedene hvor det har startet å flasse? Hvordan bør det i tilfelle gjøres? Eller må det bare stå sin prøve og lakkes til våren? Jeg har ellers ingen steder å ha båten permanent på land for vedlikeholdsarbeid. Til våren skal båten i slipp, men pga kostnadene blir dette i hovedsak kun for bunnsmøring (maks en uke). Er det mulig å utføre det meste av vedlikehold (lakking/pussing) mens båten ligger på sjøen? Jeg takker for alle svar, og vil garantert komme tilbake med flere spørsmål underveis i vinter og ikke minst til våren. Håper også å kunne dele av egne erfaringer etterhvert som jeg blir mer erfaren som trebåteier! Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 6.November.2010 Del på Facebook Svart 6.November.2010 La meg bli den første til å gratulere med flott trebåt, og velkommen til baatplassen.no! Her vil du garantert få mange fler svar enn du stiller spørsmål, men slik er det bare. Men velkommen skal du være. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wartsila Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Nydelig båt du har fått deg der, Anders! Jeg ma si jeg likte overbygget på snipa di, det så veldig "riktig" ut Lakk er en ting som må skrapes av og legge på nytt en gang i blandt, kanskje hvert 10. år. At lakken din begynner å flasse noen steder er et tegn på at dette vedlikeholdet nærmer seg. Å fjerne gammel lakk er ikke noe hokus pokus, bare varm den med en varmepistol og skrap den vekk med en skarp skrape. Overbygget kan du ta mens ho ligger på land, men skroget bør du ta når ho skal på slipp. Men har du begrenset med tid på slippen bør du kanskje vurdere å kun gi ho et lag lakk, og ta skrapinga en annen gang når du får ho opp på land. Som nødhjelp kan du jo skrape ned de avflassede områdene og lege på en 4-5 nye lag lakk. Men høsten er ikke det beste tidspunktet å gjøre det på, da det ofte er for fuktig eller for kaldt til å lakke. En annen ting.. Er havna di isfri? Trebåter har ikke særlig godt av å ligge i isen, da kan de bli ganske stygge og oppskrapa i lakken nærmest vannlinja. Ev kan du jo selfølgelig bruke ispropell. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Xentrix Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Ander_s: kjempe fin båt det der. Fjordgrynt: Jeg må vite alt om dette; hvordan man sager tømmer, hvordan man tørker det, Først: Det finnes tømmer jig til motorsag som gjør det mulig å lage et privat og enkelt Sagbruk som kan sage i forskjellige dimensjoner Les denne linken: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136820964 Når det gjelder tørking bør tømmeret først tørke et par uker før du skjærer det, du må ikke men du slipper en del vridninger hvis det tørker litt ute først. Deretter må du dele stokkene i passe tykke bord, dvs. hele stokkens bredde x f.eks 8-10 cm tykk. nå må du ha god plass inne. legg strø/små lekter på gulvet og legg materialene på dem med strø i mellom hvert lag. materialene bør nå tørke inne i ca 1,5 - 2 år. du bør kansje også anskaffe deg et rimelig hygrometer. FUKTMÅLER FOR TRE OG BYGGMATERIALER http://www.instrutek.no/products.asp?id=314&pictNo=4#2502 Husker desverre ikke helt hvilken fuktighets % som treverket bør holde når det er tørt men det kan du sikkert finne ut her: http://www.treindustrien.no/fullstory.aspx?m=703&amid=3069 jeg må si at jeg liker ideen din men det kommer til å ta tid... håper dette hjelper deg litt Lykke til med prosjektet. Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
Xentrix Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 hei dere:) Jobbet litt selv i går og det går fremover. har fått vekk alt de råtne bjelkene i fordekket så nå kommer jeg til så jeg får skrapet og pussa innvendig ser bedre ut nå. Dette festet til dollbordet (tror jeg det heter) temmelig råttent på begge sider. Båten nesten helt ribbet lett å jobbe nå Har oppdaget et problem i forhold til spantene el. støttene ved spantene Store sprekker mellom støtte og bordganger i båten. har heldigvis ingen sprekker i selve bordene el.åpninger mellom bord. Noen som har peil på hva jeg må gjøre for å ordne på dette? Noen av dem har bolter med mutter på, går disse igjennom bånnstokken? kan de strammes inn med disse tro eller sitter de i tillegg naglet fra undersiden med koppernagler? hjelp Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
Dalton Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Dæven, Xentrix! Du har både baller og guts som går på et slik prosjekt! Det står det respekt av. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Siden det er så flat bunn i tresnekka di Xentrix, så er det ikke umulig å få den i plan med ett par hundre hk bare tøyser. Skal bli artig å følge med prosjektet ditt. Jeg tar av meg hatten Sitér dette innlegget Link to post
Xentrix Svart 7.November.2010 Del på Facebook Svart 7.November.2010 Hehe takker Dalton Som jeg altid sier: en mann må gjøre det en man må. Jeg vet at det er en ganske tøff jobb, og det spesielt siden dette er mitt aller første båt-prosjekt. Da er det godt at jeg har alle her på tråden som kommer med råd og vink. Det ser egentlig værre ut en det er, litt av skylden må lysforhold og instillinger på kameraet ha. Likevel så er det ganske mye å gjøre så jeg regner med at jeg ihvertfall ikke får henne på vannet til sommeren, mest sannsynlig ikke før om 2 år. men ingenting er umulig. Og til kapt`n Fredrik. skal ikke si at jeg ikke har fundert på hvor fort hu kunne ha gått med den rette motoren..............men, jeg har snekke og ikke fartsvidunder av plast (takk og lov). Tar derfor av meg hatten for alle de som har gjort dette før meg. Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
Wartsila Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Hvordan er tilstanden på skroget? Og naglene? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Xentrix Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Tilstanden på skroget og naglene er mye bedre enn alt det andre. det er selvfølgelig et par steder ijeg er nødt til å felle inn bordbiter osv men ikke så mye at det blir slitsomt. får jeg skrapet og pusset det utvendig så tror jeg det blir bra. innvendig så er det faktisk temmelig bra. Får jeg ut alle biter av dekk og annet smårask, fått støvsuget og gått over med fuktige filler før jeg gjør noe mer så tror jeg det egentlig ser ganske bra ut. det meste inni er sand, støv osv. da er det bare å skrape. Jeg kan ikke finne noen sprekker eller mellomrom i selve skroget, hverken invendig eller utvendig. skal ta fler bilder. Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
Brodern Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Jeg har fått ST.Hansbålet mitt (les: Snekka) på land for sesongen, og nå skal moroa begynne. Tenkte først å fjerne alt gammelt bunnstoff. Det er løst og boblete med vann på baksiden mange plasser. Men etter båten har stått og tørket en stund så tenkte jeg på å ha på tjære utvendig,under vannlinja, slik som i hina hårda dager. Har dette noe for seg ? Jeg har tjære som jeg skal tynne ut med balsamterpentin. Eller er det bare tull ? Føler vel at tjære er fint for gammelt treverk. Bunnstoffet skal av uansett, for det er jo ferdig uansett. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Dårlig bilde (forstørret mobilbilde) men det er propellen :) Frågan er, hvilken vei går mutteren for å ta den av ? Den i rød ring nederst. Motoren er en Sleipner og går mot klokka. Det burde vel bety at mutteren er skrudd på "normal" vei, altså ikke links gjenger ? Hva er den tappen/pluggen/saken i den øverste røde ringen ? Det må vel være en fettkopp eller noe ? Som noen vet, så vet jeg ikke mye om snekke. Så lærekurven er bratt og ensom. Når sant skal sies så har jeg ikke vært bak der (ved propellen) å kikka enda. Men jeg skal. Og da er det fint å vite litt. Det er vribar propell på denne, men noe sitter fast slik at den ikke vrir seg. Akslingen flytter seg. Det har jeg sett, men vridninga uteblir. Mulig noe er helt gåent inni der og at noen har låst bladene for fremdrift ? Men det finner jeg ut når jeg får av propellen. Er det bare å skru av mutteren, eller er det mer hokuspokus ? Undrer fælt :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Wasco Svart 9.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2010 Heisann, Er ny (og stolt) eier av denne trebåten. Båten er 21 fot og er fra 1968 og stammer fra "Johannson & Son" båtbyggeri i Sverige. Noen som drar kjensel på båten/båttypen? Motoren er en Sole diesel 26 hk. Hei Anders og gratulerer med en flott båt. Ut fra det jeg kan se på bildene dine så ser jo skroget veldig bra ut. Du skriver mye om lakk og lakk som har begynt å sprekke. Spørsmålet er hvilken type lakk som er blitt brukt tidligere på båten din. Den tradisjonelle måten å vedlikeholde trebåter på er jo å sette inn skroget med linolje og terpentin, og så legge på noen strøk med fek Owatrol D2. Owatrol D2 er strengt tatt ikke en lakk, selv om mange omtaler den som det. Fordelen med produkter som Owatrol er at den gir en fin glans og tåler tøff behandling, sammtidig som den alltid forblir mer flekksibel en hva tilfelle er med lakk. Dessverre er det ikke lett å behandle skroget på en trebåt av denne størrelsen mens den ligger på vannet med mindre det er god klaring mellom der bunnsmøringen begynner og vannflata. Men hvis du har liten tid til våren, så kan bare foreta en enkel vårpuss. Det vil si at du matter ned hele skroget, uten å skrape vekk all gammel lakk. Så går du over skroget 4-5 ganger med Owatrol D1, og etter det like mange lag med Owatrol D2. De områdene som trenger umiddelbar behandling ville jeg prøvd å matte ned og gå over med Owatrol D2. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.