Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Jeg må vite alt om dette; hvordan man sager tømmer, hvordan man tørker det, hvordan lager man en båt ut av en sitkagran ?

Det fantes i alle fall tidligere et mobilt sagbruk i distriktet som kunne komme på stedet og sage opp treverk for deg. En tidligere kollega bygde hytte for 10-15 år siden, og fikk et slikt sagbruk på besøk for å skjære opp tømmeret etter en del grantrær som måtte felles på tomta. De felte trærne holdt til alt av reisverk, takstoler og kledning på hytta, og han betalte ikke mer enn 2-3000,- for arbeidet! Så det er det vel verdt å vurdere, i stedet for å investere i dyrt utstyr selv...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har en 30-40 store, gamle grantrær som jeg vil hugge ned og erstatte med mer håndterlige hekkplanter.

Men istedenfor å bare kjøre dette tømmeret til ved, så har jeg en gammel drøm om å bygge en båt med tømmer fra egen skog. Og dette er den muligheten jeg har til å gjøre det.

Gran er vel ikke det beste å bygge en hel båt av?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

... mobilt sagbruk ... De felte trærne holdt til alt av reisverk, takstoler og kledning på hytta, og han betalte ikke mer enn 2-3000,- for arbeidet!

Vi har et tilsvarende sagbruk (Horisontal båndsag fra Woodmizer).

Tror prisen som er oppført her må være "kompis-pris"

Det tar tid å skjære opp tømmer på en slik sag (jeg er nok tregere enn "de proffe", men syntes dette hørtes ut å skulle ta mer enn en dag..)

Lykke til med å bygge båt -det er en givende prosess!

:smash:

Jeg har en 30-40 store, gamle grantrær som jeg vil hugge ned og erstatte med mer håndterlige hekkplanter.

Men istedenfor å bare kjøre dette tømmeret til ved, så har jeg en gammel drøm om å bygge en båt med tømmer fra egen skog......

......hvordan lager man en båt ut av en sitkagran ?

Og til å klinke sammen båten min, hadde jeg tenkt å bruke kobbernagler laget av 6 mm strømtråd.....

Og til ballast har jeg ca 130 kg kabelbly i 3 kgs. barrer, er det nok :confused:?

Gran brukes til båtbygging i stor stil i Trøndelag og deler av Nordland. De sier den ikke må være for tett, men ikke for løs, heller. Hvordan det er med sitkagran, vet jeg ikke. Men jeg tror det er viktig at der ikke er for store kvister, og i hvert fall ikke tørrkvist!

Jeg går ut fra at du har rik tilgang på 6 mm kobbertråd, siden du tenker på å bruke dette. Men jeg er nå litt i tvil - eller rettere: Dette har jeg aldri hørt om før!

Ballast: Det er umulig å si hva du trenger av ballast før vi vet mer om hvor stor og hvilken form du vil ha på båten, og om det skal motor i den eller ei. Selv vil jeg sterkt anbefale at du bygger en lettrodd, rommelig robåt, f. eks. 6,5 - 7 m lang og 1,80 bred, med nokså flat bunn, og påhengs i brønn. Når motor og tilfar er ute, er den lett å sette på land, med motoren på plass, har du en rask motorbåt, og om du vil, kan du få herlige roturer. Og du kan seile den med trygge, moderate seil.

Hei dere bare et lite spørsmål i tåka.

Er det noen av dere der ute som vet sånn ca. hvor mye bemsin en FM S-22 12-16hk bruker?

jeg vet at det selvfølgelig avhenger av forskjellige ting som f.eks båtstørrelse og vekt men, la oss si min på 24 fot og en vekt på ca. 1100++ (er litt usikker på vekta.)

Tenker bare på en ekstra tank. syntes den gamle av messsing virket litt liten. (skal beholde den også da) bare pusse den blank og montere den der den synes. vil bare ha en til som ikke synes, liggende bak i akterskottet med veksler. må tenke på det allerede da jeg snart skal planlegge hekken (liker å ligge litt forran i prosjektet ang. tegninger osv. Dessuten ang. den gamle tanken, hvor vil det bli penest å ha den? f.eks på ene siden bak? noen ideer jeg kan spinne videre på? Den satt originalt på babord side der de fleste skjerm-snekker har stolsete (upraktisk da jeg vil ha 2 sånne). Uuups!! dette ble mye på en gang. mange tanker...........

Redigert av Xentrix (see edit history)

"Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!"

Bensinforbruket kan variere voldsomt avhengig av båt, tilstand på motor, forgasserjustering +++. S-22 er jo en relativt bøs motor også. Men tror ikke du går over 3 liter timen, havhengig av hvor dårlig tid du har. En vanlig tank er mer enn nok foe en båttur eller to, men det er selvfølgelig deilig å ha en ekstra tank sånn i tilfelle :yesnod:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Til Brodern: Haha du snakker om st.hans bål :giggle:

Har du ikke sett mitt da?? Fin båt det du har der da.

M/S Karoline

Takk for flott svar. tenkte mest på det med 2 tanker i og med at vi er 2 fam som skal bruke båten så er det jo greit med ekstra i tilfelle noe skulle skje.

"Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!"

Angående antall liter på tank-kapasiteten...

Jeg husker når jeg hadde snekke (Den første hadde en liten 2 syl Albin, og den andre en 2 syl FM 12-16 tror jeg). Disse var veldig beskjedne når det kom til å slurpe i seg bensin.

Brukte båtene ganske mye, og fylte tanken (30 ltr) 1-2 ganger pr sesong :thumbsup:

Husker jeg en gang ble forbikjørt av en "Cigarette" med 300HK V8 på hekken, til høylydt skrål, musikk og latter ombord -nærmest vist fingeren når de passerte meg og min "dunk-dunk"... 1,5 time senere ble jeg ydmykt bedt om å ta de på slep inn til marinaen pga tom (stor) bensintank..

-Da var det deilig å holde maska, assistere og nyte at de kveilet seg i skam ombord :smiley:

Ang tjære og terpentin:

Det er godt for treverket (bart treverk), men kan ofte gi utfordringer i at tjæra "blør gjennom" evt maling senere. Har sett flere som bruker steinkull-tjære som herder mer, og smøre denne på undervannsskroget. Vet ikke hvor "helsebringende" dette produktet er (lenger).

Var det ikke en debatt om at bla milbrendt tretjære skulle forbys pga fare for å virke kreftfremkallende?

En ting er i allefall sikkert; Det er lite som lukter så deilig som milbrendt tretjære, linolje og terpentin!!! :cheers:

Eg har vudert å bruke det samme på min..

Så er det opp te noen andre om det er fornuftig det me vil gjøre

Jeg snakka med en i dag på jobben som har en del erfaring med tresnekker (han har en Najad 37 seilbåt i dag)

Han mente det hørtes lurt ut med tjære. Først må man jo få av all dritt under og deretter tyte Farm oppunder bordgangen, så uttynna tjære først så det trekker inn, deretter tykkere tjære. Han mente at det ville gjøre båten veldig tett.

Den lekker ikke mye nå uansett, så det er jo ikke noe problem.

Begynner vel litt i helga med å fjerne gammelt bunnstoff.

Men brukes ikke tjære noe særlig mer på trebåter ? Er ikke det litt av det som er trebåt da ? Denne tjæra ?

Føkk deg...

Helt enig med deg Brodern

Tretjære hører med på en trebåt. Men du vet at etter som det er kommet så mange moderne produkter på markede, så er det ikke lenger så mange som bruker de gamle metodene.

En anne ting er jo at mange mener det lukter at tretjæra, og det gjør det jo. Men for ei herlig lukt. En trebåt skal jo lukte - det er jo noe av sjarmen, mener nå jeg da

En anne ting er jo at mange mener det lukter at tretjæra, og det gjør det jo. Men for ei herlig lukt. En trebåt skal jo lukte - det er jo noe av sjarmen, mener nå jeg da

"Innendørs" holder jeg meg langt unna tjære. Det hjelper lite at jeg liker lukta, når ungene og min bedre halvdel finner tjærelukt kvalmende, og dermed heller avstår fra båttur.

Tjære blandet med lukt av diesel og "dritt" i kjølen er ikke akkurat det som innbyr til koselig tur med familien :rolleyes:

Så får jeg heller kose meg med de tradisjonsrike og minnefrembringende luktene når det er båtpuss som pågår.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Jupp, da blir det tjære :cheers_wine:

Men utapå. Inni er den oljet i sidene, og det skal jeg fortsette med.

Er på hytte nå. Var et fint syn når vi kom langs øya ( i båt) og så snekka sto på land. Altså, den er fin på vannet også selvfølgelig :)

Det blir å begynne med det under vannlinja først. Skroget skal rengjøres og pusses/skrapes/børstes etc etc slik at jeg kan kline på litt Farm oppunder bordgangen, og deretter tjære. Først uttynna slik at det trekker inn i treet. Deretter tykkere tjære.

Jeg føler jo at det er tjære som er riktig, ikke moderne midler. Selv om de sikkert er bedre, kanskje ?? :thumbsup:

Men en ting er sikkert. Man må sitte bak roret i egen trebåt før man skjønner hva en som er trebåtfrelst snakker om :) Og etter første turen skjønner jeg det også :yesnod:

Jeg har plastbåt, og jeg har trebåt. Begge har sine fordeler og ulemper, men jeg er glad jeg har begge typene :) :cheers_wine:

Føkk deg...

Heisann godt folk!! Dette var en super tråd! har bynnt å lest fra første innlegg for tips. :smiley: Det kommer godt med når jeg starter på godama mi her... :tongue:

Jeg skal skifte litt av stevnet bak som er av eik og jeg lurte på å laminere med epoxy. Er det noen som kan gi meg noen tips på hvilken epoxy jeg kan bruke? har hørt mye om west system og vurderer det.. Jeg skal også pusse ned resten av båten i vinter å håper på å få en perle til sommeren.... :yesnod:

img_2081.jpgimg_2074.jpg

img_2075.jpgimg_2080.jpg

660cm blir 21,65 fot :thumbsup:

Du må legge ut bilder av motoren din, og ALT annet :yesnod:

Bildene vil gi de med god peiling mulighet til å gi deg et årstall på motoren min, og alt annet :)

Må si med en gang at jeg vet veldig lite om snekke/trebåt da jeg kjøpte min sent i sommer. Jeg har fått en veldig bratt lærekurve, som ikke ser ut til å ende med det aller første :cheers:

Her er bloggen min med snekka mi https://baatplassen.no/i/index.php/blog/442-broderns-baaterprosjekter/

Føkk deg...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...