Bartesam Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Både kobber, bronse og syrefast står bra sammen pga at det er rimelig edle metaller. Når det kommer til jernstand så er den avhengig av zinkanoder for at ikke saltvannet skal spise det opp med en gang. Ved normal bruk av zinkanoder så står jenrstanden i båten mellom 30-40 år. Båten til Wasco er spikret med skipsspiker, og ikke naglet. Ikke noe gjennomgående her med roer og klink på baksiden av spantene Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank M Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 joda wasco skjønte meningen men ble liksom skrevet på feil måte:) vil jo ikke at gutten skal miste mote før han er begynt,blir forhåpentligvis hannes prosjekttråd vi blir og se på i vinter når walter sjøsetter malaika:) Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Her er det en ting jeg lurer på når jeg leser innleggene deres.Jeg står selv oppi dette med sikring av kjølplanken på en gammel båt på 36 fot.Det ser ikke ut til at dere er redd for å blande metaller med ulik plass i spenningrekka.Det anbefales syrefast inn i båter med både gammel jernspiker og kobbersøm.Skruene vil nok klare seg men hva med det som er der fra før???????? Hilsen Gutek Denne problematikken har vi diskutert ganske gjennopmgående i en tidligere tråd. Og selv om det var ulike meninger omkring dette, var vel konklusjonen at edelt og ikke edelt metal ikke måtte blandes. Men det var også de som mente at dette ikke var noe problem, hvis det ble gjort over vannlinja. Diskusjonen gjaldt om hvilke skruer jeg kunne bruke når jeg skulle legge ny garnering i piggen på båten min. Noen mente da at det ikke var noe problem om jeg brukte syrefast, eller messing, selv om det er brukt skipsspiker i samme spantet. Derimot klinkes stringerne (bånd) mellom spantene vanligvis. Men stringere har kanskje ikke din båt?Du må finne ut hva slags spiker som er brukt, jern eller kobber, og da må en plugg ofres. Jeg tipper jern. Joda båten min har stringer/bånd/ribber - eller hva det kalles. Og her ser det ut som om det er brukt jernspiker - tror jeg. De er i hvert fall anngrepet av rust, uten at de er helt opprustet. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 joda wasco skjønte meningen men ble liksom skrevet på feil måte:) vil jo ikke at gutten skal miste mote før han er begynt,blir forhåpentligvis hannes prosjekttråd vi blir og se på i vinter når walter sjøsetter malaika:) Det er fint å bli korrigert - det kalles konstruktiv kritikk Skrev en melding til han og beklaget hvis han følte mitt innlegg som sårende. Han svarte tilbake at han ikke hadde oppfattet det som sårende - so no harde feelings. Det er viktig at vi oppmuntrer unge mennekser som vil sattse på trebåt. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Da er det nok jern som gjelder. På det lille som vises på bildene ser det ut til at bordene ligger godt an mot spant og ribber. Det er gjerne ribbene du ser det først på hvis spikeren er tæret av. Da kan det bli sprik mellom. Synes båten ser sunn og frisk ut, og så lenge ikke noen av bordene begynner å vise tegn til å løsne er det ikke sikkert tilstanden er så gal. Om båten er 60 år så må man regne med at det kanskje er gjort noe vedlikehold for 20 år siden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frank M Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Det er fint å bli korrigert - det kalles konstruktiv kritikk Skrev en melding til han og beklaget hvis han følte mitt innlegg som sårende. Han svarte tilbake at han ikke hadde oppfattet det som sårende - so no harde feelings. Det er viktig at vi oppmuntrer unge mennekser som vil sattse på trebåt. helt korrekt blir fine mørke høst og vinterkvelder her nord og lese prosjekt tråder og snappe opp viktig informasjon. gleder meg allerede:) Sitér dette innlegget du vet hva du har men vet aldri hva du får Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 (redigert) Om båten er 60 år så må man regne med at det kanskje er gjort noe vedlikehold for 20 år siden? Treverket er i utrolig god forfattning etter 60 år. Det enest som er blitt gjort meed båten i løpet av alle disse årene er at overbygget ble påbygget i 1974. Så det begynner å bli noen år siden det også. Men innsiden av skroget som jeg nå holder på å skrape, var innsatt først med Black Varnish (eller noen lignenede) utenpå det blymønje og til slutt maling. Dette har bevart trevirket på en fantastisk måte. På dette bildet kan du se enda bedre hvor fint trevirket er. Men her kan du også se at særlig det bakeste båndene er i dårlig forfattning, så det spørs om jeg ikke kommer til å bytte ut det etter hvert Redigert 11.Oktober.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
fredivar Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Du kan jo teste med magnet på utsiden av trepluggene for å finne ut om det er jern, men for 60 år siden var jern vanlig- Men jeg er forundret over at det ikke er mer blåved rundt proppene hvis det var jern. Jeg syns det har lett for å bli det med jernspiker, både i eik og mahogny, men det er mulig det går bedre med furua Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Om spiker eller nagler er fullstendig avtæret kan man også teste med et multimeter som stilles på Ohm. Da måler man på innsiden og utsiden for å se om det er kontakt eller ikke. Ikke kontakt = spiker tæret av. Men da må altså proppene ut. Og det sier jo ikke noe om tilstanden på de som man måler kontakt gjennom. (Hm. Tja. kanskje noe sær metode for elektrofolk. Har ikke prøvd). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Du kan jo teste med magnet på utsiden av trepluggene for å finne ut om det er jern, men for 60 år siden var jern vanlig- Men jeg er forundret over at det ikke er mer blåved rundt proppene hvis det var jern. Jeg syns det har lett for å bli det med jernspiker, både i eik og mahogny, men det er mulig det går bedre med furua Som du kan se av dette bildet, så er det noen steder hvor det er blitt ganske svart rundt proppene. Det er grunnen til at jeg vil skrape båten helt ned i løpet av vinteren, og fjerne blåveden. Jar hater blåved Ellers er jo metoden med å bruke en magnet genial. Da får jeg i hvertfall slått fast en gang for alle om det er jernspiker eller ikke. Om spiker eller nagler er fullstendig avtæret kan man også teste med et multimeter som stilles på Ohm. Da måler man på innsiden og utsiden for å se om det er kontakt eller ikke. Ikke kontakt = spiker tæret av. Men da må altså proppene ut. Og det sier jo ikke noe om tilstanden på de som man måler kontakt gjennom. (Hm. Tja. kanskje noe sær metode for elektrofolk. Har ikke prøvd). Dette var litt for avansert for en gammel gubbe Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
killmeister Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 (redigert) Multimeter er nok ikke nøyaktig nok, vil jeg tro. Ser vel for meg at du må måle "kontinuteten" til spikeren. Kontinutetstestere sender en sterkere strøm igjenom måleobjektet, noe som gjør at du måle impedansen i spikeren, og ikke den rene resistive motstanden. Er redd for at måleutslagene mellom en "god" spiker og en som nesten er rustet av, er utrolig små, noe som igjen fører til at nøyaktigheten på instrumentet må være særdeles god. +- / 0,000001% eller noe sånt Men selv om jeg ikke tror metoden fungerer, tror jeg jammen jeg vil se nærmere på dette, i løpet av vinteren. Ideen er for godt til å la stå uprøvd! Redigert 11.Oktober.2009 av killmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Men selv om jeg ikke tror metoden fungerer, tror jeg jammen jeg vil se nærmere på dette, i løpet av vinteren. Ideen er for godt til å la stå uprøvd! Vi venter med spenning på forsknings resultatene... Og når du har kommet til et resultat kan du ta turen til Karmøy og måle impedansen på spikrene mine... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Det bør jo helst brukes syrefaste treskruer som ser slik ut:(OBS! skruene på bildet er treskruer, men er ikke syrefaste!men de er ikke lett å få tak i, så ofte ender man opp med denne typen: og da må man gjøre ting litt annerledes. Å få tak i skikkelige syrefaste treskruer er ikke så vanskelig her i Østfold i allefall. Jernia på Nordby Shoppingsenter har syrefaste skruer i alle dimensjoner og typer, og det beste av alt er at det er Torx spor Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Skal se at vi må tilkalle elektriker for å måle spikrene og skrive ut tilstandsrapport når vi skal handle trebåt neste gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 (redigert) Skal se at vi må tilkalle elektriker for å måle spikrene og skrive ut tilstandsrapport når vi skal handle trebåt neste gang. Ja, det blir litt av et ekspert team etter hvert... Burde kanskje inkludere en etterværngruppe også, med krisepsykolog, sosialkurator og prest som kan ta seg av de sjokkskadde og sørgende etter hvert som råteskader og andre uforutsette problemer dukker opp Redigert 11.Oktober.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Krisepsykologene har vi jo her på forumet! Du Wasco, skal vi ikke trene opp en "råtehund" som kan snuse opp råteskadene? Du vet som en narkohund. Så starter vi byrå der folk som skal kjøpe trebåt leier oss inn. Det var vel en god forretningside? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Ja, det burde vel være teoretisk mulig... Burde være et marked for det... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Haha Fantastisk forretnings mulighet dette Wasco og trikkern! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Ja, men helt seriøst, så mener jeg å ha sett et program på TV om hunder som er trent opp til å sniffe seg fram til fukt og råteanngrep på hus. Fordelen med en slik hund er at den kan lukte gjennom garnering, dørk og skott. Kanskje vi kunne trene en hund opp til å lukte seg fram til rustne skipsspiker også.. Nei, nå må jeg ta kvelden før fantasien løper helt løpsk med meg... God natt , sov godt og drøm søtt om pelemark og muggsopp Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Moas-ark Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 www.mugghund.no/ Kan sikkert læres opp til det meste Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 12.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Se det ja. Dette med hunder som snuser opp råte og muggsopp er allerede på markedet Så dette er seriøst. Men det spørs om ikke hundene hadde blitt litt forvirret av alle de andre merkelige luktene som finnes i en gammel trebåt. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Noen påstår at det lukter mugg av trebåteiere også, så spørs om ikke mugghunden hadde markert på enkelte. Nei, tror vi dropper dette! (Så fikk vi løfta tråden igjen i alle fall! ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Hmmmmm, mugghunden pisser på deg pga at hele lønna har gått med til treverk Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 13.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 (redigert) God morgen kjære trebåt elskere... Så dere mener at dette med hunder som kan sniffe opp råte og mugg ikke er noe alternativ. Jeg er nå ikke så sikker på det. Skulle jeg kjøpt en stor, eldre trebåt og innvistert flere hundre tusen, så tror jeg det kunne lønne seg å leie inn en av disse bisse-voffsene. Om ikke annet en for å se hvordan selgeren reagerte. Hvis han begynner å svette og snakke uklart ved syne av en slik hund, vet du at det er "ugler i mosen" Men som det også er blitt sagt, så kan det selvsagt foreligge råte og mugg som ikke en gang eieren vet om. I så fall er det jo en vinn-vinn sitvasjon for begge parter. Ellers er det noe merkelig med noe av oss trebåteiere. I hvert fall er det slik med meg. Etter hvert som jeg pusser og steller med båten min, og finner ting som ikke er som det skal være. Så blir jeg ikke sint eller frustrert. Nei det er som å ha et sykt barn. Jeg blir varm og øm om hjerte og synes synd på den stakkars båten min. Og så føles det så godt når jeg får skjært bort det som er råtten og ødelagt, og erstattet det med friskt trevirke. Lurer på om jeg har sniffa for mye tretjære, terpentin, linolje, Black Varnish, Owatrol og lignende - så jeg har begynt å hallusinere Men jeg synes så tydelig å kunne høre at Sophie maler som en katt når jeg steller med henne.... Redigert 13.Oktober.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 (redigert) God morgen! Kanskje vi skulle prøve å utvikle en elektronisk råtesniffer? Verdenspatent! Men slik er det bare. Man får et forhold til trebåter på en annen måte enn en plastbåt. Nå er det slik med et forhold at man skal passe seg for å bli for hengiven. Da får trebåten taket på deg og utnytter din kjærlighet til det ytterste. Du ofrer alt for henne. Alle pengene går med til nytt trevirke, oljer og kosmetikk, og det mest avanserte utstyret. Du blir fanget i en selvutslettende elskovsrus du ikke slipper ut av. Nei, nå tar det av her! Redigert 13.Oktober.2009 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.