Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Ser dere snakker om garnering her, så bare hiver meg på med et spørsmål :smiley:

I skøyta mi er det lagt garnering med ca 1 cm glipe mellom hver garnerings plank slik at det blir god lufting.

Så fikk jeg tanken at det er jo genialt med tanke på at da kan jeg komme til med trykkluftssprøyte og behandle hudplankene fra innsiden også :smiley:

Så til spørsmålet, hva er det beste jeg kan bruke av behandling til innsiden av hudplank? Pris spiller en liten rolle her i og med at det er til en 40 fots skøyte.

Så billigst og best :rolleyes:

Forresten så er det noen flotte båter dere har killmeister og Malvi :smiley: Håper dere får det dere vil ha for båtene :smiley:

Så fikk jeg tanken at det er jo genialt med tanke på at da kan jeg komme til med trykkluftssprøyte og behandle hudplankene fra innsiden også :smiley:

Så til spørsmålet, hva er det beste jeg kan bruke av behandling til innsiden av hudplank?

Her hadde jeg først brukt ren antiparasitt eller boracol (Hvis du har anledning til rent stoff først. De er dyre, men gode) og deretter linolje/terpentin/antiparasittblanding.

Ser dere snakker om garnering her, så bare hiver meg på med et spørsmål :smiley:

I skøyta mi er det lagt garnering med ca 1 cm glipe mellom hver garnerings plank slik at det blir god lufting.

Så til spørsmålet, hva er det beste jeg kan bruke av behandling til innsiden av hudplank? Pris spiller en liten rolle her i og med at det er til en 40 fots skøyte.

Så billigst og best :rolleyes:

Forresten så er det noen flotte båter dere har killmeister og Malvi :smiley: Håper dere får det dere vil ha for båtene :smiley:

Ja det å bruke høytrykks sprøyte til å sprøyte inn bak garneringen er en velkjent teknikk.

Du kan enten bruke Owatrol D2, eller Linolje/amerikansk terpentin som utvilsomt er det billigste.

Du kan også blande litt tretjære i Linolja

Hvis ikke garneringen går helt ned til kjølsvinet kan du også stikke sprøyta opp under garneringa.

Redigert av Wasco (see edit history)
båten er jo ikke ny da så kan nok ikke regne med 200000.-

men 10-15000,- det er jo bare for motoren er det ikke??

jeg hadde tenkt noe sånnt som 15000 for motor + 7000 for kalesje + 10000 for skroget. høres dette ok ut?? altså 30-35000,-?

Jeg skal ikke ta motet fra deg, men tror du skal få store problemer med å få mer en 20.000 for den båten. Særlig hvis du har tenkt å få solgt den nå i høst.

Det er jo en fin båt, men det er jo ingen tvil om at den trenger en god del stell

Ta en titt på de båtene som ligger ute på FINN, så kan du sammenligne med noen av prisene på tilsvarende båter.

Ser jo slike båter til salgs for over 200000 nye :smiley:

Har vel ikke sett så billige. Men det bekrefter egentlig de prissprangene som er ute og går...

Er ikke så rart det ikke bygges mange nye lengre :nonod: denne kostet tett opptil 200.000 da jeg bygget den, uten timer iberegnet.

Nå bygget jeg den ikke for å tjene penger, men for gleden av å ha gjort det selv.

Da er det ikke rart profesjonelle båtbyggere går over til plast...tenk om en skulle bygge og betale lønn + arb.giveravgift++

Nei... ikke rart denne kunsten er i ferd med å forsvinne... Heldigvis har vi BP som en "kunskapsbase".

men 10-15000,- det er jo bare for motoren er det ikke??

Du kan nok kanskje få 10-15.000,- for motoren. Men da sitter du igjen med et skrog som du må betale for å bli kvitt på tippen. Får du over 20.000,- for båten har du gjort en veldig god handel etter mitt syn....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Killmeister: Her har du en av dem :smiley:

Dette er den berømte "toalett snekke" som jeg kommenerte tidligere i sommer.

Men selv om denne, til forskjell fra Killmeister sin båt, har integrert frilufts toalett, så mener jeg at det ikke er riktig å sammenligne de to båtene.

For det første er denne "toalett-snekka" produsert i Kina. Ikke et vont ord om Kina og kinesere. Men det er klart at båter produsert i et lavkost land kan selges billigere en de som er produsert i Norge.

Dessuten var jo den opprinnelige prisen for denne kinesiske snekka 325.000,-

En helt ny plast snekke koster fort opp i 350-400.000.

Da mener jeg det burde være uaktuelt å selge en slik snekke som den Killmeister har, billigere en ei plast snekke!!!!

Får du over 20.000,- for båten har du gjort en veldig god handel etter mitt syn....

Jeg solgte kanskje for billig, men Matilda gikk for 12.000,-. 24fot med Sabb G. Trøsten er at hun ble solgt til et ungt entusiastisk par, med den rette gløden i øynene når de så på henne :yesnod:

Redigert av Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Et spørsmål til dere snekkerkyndige.

2009_1023seilas0223.jpg

Det jeg lurer på, er om det finnes et spessial verktøy til bruk når en lager "hunn " delen her?

Ser han sitter med et huggjern, men er det bare dette han bruker for å få til denne innfellingen?

Han har nok brukt huggjern, men ser vel for meg at ei Fein-sag må være bortimot perfekt for jobben...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

malvin, med 10 000 skal du nok være mer enn fornøyd.

tar jeg ikke helt feil var det litt lurefundige stykker ved i den båten og?

tenker på blåved og råteflekker. blåveden er jo ikke skadelig, men trekker ikke akkurat prisen oppover heller.

råte er et stort minus

helt rikig wasco :yesnod:

"feilen med folk i dag" er at alle vil ha ferdige båter. bortsett fra oss sære og rare på trebåttråden da, oss er det da ennå litt tak i :lol:

de fleste rygger LANGT UNNA så fort det står i en annonse "noe oppussing gjenstår", "noe arbeid på påregnes" eller "påbegynt prsjekt tilsalgs"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...