Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Hei, takk for det Champagne!

Har brukt Delftship, SketchUp og Artlantis for å "ta bildene"

Den båten eg la ut byggjebilder frå blir bygd nord for Radøy i Nordhordland

Dersom du ikke er nedsyltet i arbeid Håkon, kan det være at jeg har en 'haste' jobb til deg dersom du ikke er for dyr, har du skipsarkitekt bakgrunn?

Mvh

Champagne

Høsten har for alvor gjort sitt inntog også her på vestlandet.

Hva skjer med oss da?

Jeg hadde store planer om å jobbe på båten hele høsten og vinteren. Men slik ble det ikke. Pluttselig syntes jeg ikke lenger det var så morro å holde på ute i båten. :nonod:

Men for all del, jeg har ikke tenkt å gi opp prosjektet.

Kjenner bare at jeg må ta meg en pause.

Men når det begynner å bli litt lysere kvelder igjenn så regner jeg med at lysten kommer tilbake.

Opplevde det samme i fjor-vinter også. Gjorde faktisk ikke en eneste ting på båten fra september til april. Men så har det gått i ett siden april og fram til nå.

Men selv om jeg tar en time out, så kommer jeg til å være aktiv her på BP. :yesnod:

Ja, slike perioder kommer og går, har sjøl en periode nå som det ikke blir gjort stort.

Er ingen hast heller for min del, båten ligger på vannet klar til bruk uansett :wink:

Er i båten hver Fredag uansett da, noen ganger blir det til og høre på musikk og bøtte mengder med kaffe, kjekt det også

Lykke til i dvale Wasco, men du vet at mye er gjort med godt lys og gode varme klær, og vintern er fin fin for å pusse båt.

På våren blir det ofte til at man må forte seg å få ting ferdig for å få båten sjøsatt før sola tar skikkelig tak.

Mvh

Champagne - som skal avgårde å scanne tegninger i morgen slik at Håkon har noe å henge fingrene frem til jul :flag:

Lykke til i dvale Wasco, men du vet at mye er gjort med godt lys og gode varme klær, og vintern er fin fin for å pusse båt.

På våren blir det ofte til at man må forte seg å få ting ferdig for å få båten sjøsatt før sola tar skikkelig tak.

Jeg regner med å være i gang igjen i februar.

Heldigvis har vi laaaaaaaaaaang vår her på vestlandet.

De første vårtegnene pleier å dukke opp i begynnelsen av februar.

Det jeg da kommer til å konsentrere med om er skroget.

Alt det andre jeg har tenkt å gjøre er ikke ahengig av at båten står på land.

Men vi får se hva jeg får tid til...

I mellomtiden får jeg legge planer og dagdrømme litt om hvor flott båen kommer til å bli :yesnod:

Milde vintre på Østlandet :confused: Kanskje sør på Østlandet, men her opp ved Randsfjorden venter jeg bare på snø og 25 iskalde grader. Godt det meste av arbeidet som skal gjøres på Amalie i vinter er innvendig. Går fint an å få noen varmegrader ombord under burkaen. Men uansett... Jeg HATER vinteren :headbang:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Jeg er egentlig glad i vinteren.

Men nå bor jo jeg på et sted der det er lite snø og kulde. Men myse surt vær er det jo.

Men egentlig er det ikke været som er det utslagsgivende. Det som skjer er at lysten til å holde på med båten avtar, og da er det liten vits i å presse seg selv.

Tror det er dette som gjør at noen går lei av trebåt. De har for store forventninger, og tidspress og møter til slutt veggen.

Da er det bedre å ta en time out, og så komme sterkt tilbake.

Mye bedre å ta en timeout da wasco!

Tror mange setter seg tidsfrister på ting som skal bli gjort, så finner dem ut at ting tar litt lengre tid.

Når en holder på på den måten mister man lett lysten på å holde på.

Så i slike situasjoner er en timout det beste!

Men finn gjerne andre prosjekter i mellomtiden som ikke er båtrelatert.

Jeg for min del synest det er helt supert og ha forskjellige prosjekter for da kan jeg variere mer og går ikke så lett lei :wink:

Nå er jo den perfekte tid til å lage julepresanger :smiley:

Har dere fått jule(anker)akkevitten i hus da? :cheers_wine: Eller brygges det "Wasco-suppe" til vårens innsats i de mange trebåthjem for tiden?

Hvordan ser ønskelista for trebåteiere ut da?

- pusseskive

- sandpapir nr 40

- sandpapir nr 100

- sandpapir nr 400

- munnbind

- vernebriller

- hørselvern

:giggle:

Har dere fått jule(anker)akkevitten i hus da? :cheers_wine: Eller brygges det "Wasco-suppe" til vårens innsats i de mange trebåthjem for tiden?

Hvordan ser ønskelista for trebåteiere ut da?

- pusseskive

- sandpapir nr 40

- sandpapir nr 100

- sandpapir nr 400

- munnbind

- vernebriller

- hørselvern

:giggle:

Der kan du se, wasco, du har fått en smørjeblanding kalt opp etter deg!

For øvrig vil nok min ønskeliste se litt anderledes ut:

- dårlig med verneutstyr

- sliperondell nr 40 og 60

- sliperondell på vinkelkutteren nr 40

- stikksagblader

- el.-høvelstål

- Icopal takkitt

- vannfast finér 10 og 12 mm

Heldigvis har jeg mye av dette på lager.

Bare vent!

Jeg har flere ganger påpekt at den "suppa" ikke er min oppskrift, men en gammel kjent blanding.

Men det er kanskje jeg som har gjort den kjent her i denne tråden... :yesnod:

Forøvrig har jeg en lang ønske liste....her kommer den

Overfreser

El-høvel

50 l linolje

50 l amerikansk terpentin

20 l antiparasitt (av beste merke)

Og det blir sikkert noe mer etter hvert :giggle:

Og så håper jeg på en lang og mild vår

Vi er nok gått inn i den stille tiden for trebåtfolket nå. De som har prosjekter med innredningsdetaljer kan vel holde på i kjelleren eller garasjen. Ingen ting på gang der?

Hadde jeg hatt en kjeller eller garasje ville det nok vært mer fristende å ta noen kvelds øket i båten. Men båten står ute under presenning.

Og det er ikke trivelig å holde på under presenningen når det blåser og regnet pisker ned.

Men så snart arbeids og tiltakes lysten melder seg, så skal jeg nok komme i gang

Det er vel slik med oss, at hvis vi virkelig har lyst til noe, så er det ingen ting som kan stoppe oss. Men er vi litt umotiverte, så finner vi alltid en unskyldning for å ikke gjøre noe :giggle:

Uansett - hyggelig med trebåt, enten det er sommer eller vinter

Det blir nok mindre båtarbeid nå ja. Venter familieforøkning om et par uker, så det er diverse ting som må på plass i hjemmet. :sweat:

Det er vår første, så jeg lurer på om noen der ute har noen erfaringer å dele om det å ha babyer/barn ombord i båt?

Gratulerer Woody!

Hos oss tok vi å tjoret fast barnevogn overdelen til en av overkøyene i kabinen og barnet sov trygt og godt der.

Det er når de begynner å krabbe eller bevege seg at det er utrolig viktig å passe på, vi fjernet trappen opp fra kabinen når vi gikk for å legge oss slik at barna ikke hadde tjangs til å krabbe opp og ut uten at vi merket det.

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...