Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Kurer, ja. Jeg hadde en slik kombi med platespiller. Der fikk du meg til å minnes min svundne ungdomstid, speilblankt hav, snekka full av ungdom på vei til Føyno. Lange lyse kvelder på kaia med Kureren på fullt. Hadde bare med ei plate: "Eg og så papen me hadde ei jekt..."

Den gnåla vi på hele kvelden. Bål i strandkanten. Pølser på spidd. Heimatt med snekka tidlig på morrakvisten.

Ikke krav om båtførerprøve, ingen lanterneføring på snekkene, ikke krav om livvester, ingen hekkgeneraler som kunne kantre snekka, , alt i sakte fart. Det var tider det. Bare stress nå.

Akk, ja, sann! Tar meg en konjakk, jeg og køyer snart. :cheers_wine:

Da løfter vi litt igjen. :smiley:

Forhåpentlig til inspirasjon:

"Ein trebåtmann sørante Karmøy,

pussa båten sin berre for gøy.

Men kva trur du han fant,

då han pussa eit spant?

Jau, ein råtaflekk kom jo til syne,

så han måtte nok te med øks og med bryne.

Det går då kje an å setja på sjø,

før båten er ship-shape, nei er du sprø.

No er han i gang med juble og sang,

for til våre skal sabben koma i gang.

Melodi får du lage selv. :lol:

Dêt tror og mener eg absolutt at det er, Skrog i lerk på eik, og mahogny overbygg, og en 4 syl orginal marinisert mercedes til fremdrift, selv om den er virkelig sliten etter sikkert ikke fått noe vedlikehold siste 3-4 sesonger, skal hun bli en virkelig flott båt igjen! :smiley:

Den er nå tatt inn i ett naust og allerede halveis i nedskrapingen av overbygget, skroget er mere skittent enn skada, så det skal i denne omgangen bare mattpusses og gis noen strøk med ... ett eller annet... :crazy:

Mista forøvrig en hel dag ombord i går, da eg var så "uheldig" å begynne på denne trebåt-tråden,.. Ble sittende til eg hadde lest ALLE innlegga, godt med enn sånn plass som dette, mye god ekspertise inni her som er verdt å ta vare på!!

Mvh

Vidar

Da løfter vi litt igjen. :smiley:

Forhåpentlig til inspirasjon:

"Ein trebåtmann sørante Karmøy,

pussa båten sin berre for gøy.

Men kva trur du han fant,

då han pussa eit spant?

Jau, ein råtaflekk kom jo til syne,

så han måtte nok te med øks og med bryne.

Det går då kje an å setja på sjø,

før båten er ship-shape, nei er du sprø.

No er han i gang med juble og sang,

for til våre skal sabben koma i gang.

Melodi får du lage selv. :lol:

Hei og hå.... :lol:

Viste ikke at vi hadde slike poeter iblandt oss.

Men dette var jo en munter sang.

Alt stemmer - bortsett fra at jeg har Marna og ikk Sabb :yesnod:

Hei!

Her ser dere ett par noe dårlige bilder av mitt nye prosjekt, En 32 fots snekke med akterkabin bygget av Brødrene Roland i Kristiansand i 1952.

Hei Jalla, og velkommen til trebåt tråden.

Flott skute du har fått deg. Her blir det sikkert en del arbeid, men det kommer til å bli både morro og innspirerende å følge med deg.

Håper du forteller oss litt om hva du har tenkt å gjøre med båten etter at du har skrapt henne ned.

Skal du gå for Linolje eller Owatrol eller Clipper....eller har du andre planer.

Hvordan står det til med sømmene?

Er det kobbersøm?

Er båten tett?

Hold oss oppdatert med bilder og kommentarer.

Og hvis du våger kan du spørre oss om hva som helst.

Vær bare klar over at vi trebåtentusiaster elsker å diskutere og krangle. Vi er kapable til å starte lange diskusjoner omkring de mer banale detaljer....

Men det er jo det som gjør trebåtlivet så spennende.

Som kjent - trebåt er ikke en hobby, det er en livstil og en videnskap

Eg er slettes ikke sikker på hva behandling hun skal få, skroget ser ut for meg iallefall som om det er brukt linolje, ett temmelig tykt gulaktig belegg,.. Dette vil eg denne sesongen bare renskrape på noen flekker som er litt lysere og kan se ut som "lakken" har sluppet fra treet. Er redd prosjektet kan bli for tungt om eg tar på å renskrape hele i denne omgang... :blush:

Overbygget derimot, som er laga i heltre mahogny ser fælt ut, og her må eg innrømme at gode tips for behandling mottas med takknemlighet, vil ta ut alle vinduer for å få en hel "hinne" på alt treet, også noe råte rundt ett vindu som har vært kittet fra før, dette vil eg bytte ut med gummipakninger, og ved å gjøre lysåpningene en anelse større får eg også vekk det dårlige treet.

Båten er usedvanlig tett, absolutt ingen vannlekkasjer over vannlinjen utenom dette vinduet, tok selvfølgelig inn litt vann på den ene turen eg har hatt, nemlig når eg hentet den fra Sandnes og gikk den inn til Sørskår i Årdalsfjorden, hun har tross alt ligget ubrukt i snart 4 år, men ingen synlige sprekker i skroget, som forøvrig er laget av lerk, noen som har gode tips om hva som gjør godt for ett sånt treslag..?

Kobbersøm, som står veldig tett, ca 10cm avstand, denne er i god stand, og har så langt ved å banke på klinkene ikke funnet noen som høres "hule" og dårlige ut.

Ellers er den original fra '52, eneste som er gjort siden da, er at det ble satt inn toalett og bytta motor i '77. Hun ble bygget som en lystbåt til Tiedeman-familien og kostet 44 000,- som nybygg... :cheers:

Nå må to finêrplater byttes ut i salongen, fremsiden på side-benkene, disse er i mahogny, men vil bytte disse i smalt mahogney panel, iallfall om eg får tak i noe å lage panelet av, kanskje der er noen her inne som kan ha noen planker stående som kan selges..? Har tilgang på snekker verksted, så profilene lager eg selv. :smiley:

Mvh

Vidar

Gratulerer med fin båt og så flott at den er i original stand :smiley:

Overbygget derimot, som er laga i heltre mahogny ser fælt ut, og her må eg innrømme at gode tips for behandling mottas med takknemlighet, vil ta ut alle vinduer for å få en hel "hinne" på alt treet, også noe råte rundt ett vindu som har vært kittet fra før, dette vil eg bytte ut med gummipakninger, og ved å gjøre lysåpningene en anelse større får eg også vekk det dårlige treet.

Mvh

Vidar

Jeg ville først renskrapt/pusset til det ble en jevn og fin farge på mahognyen. Så kommer dilemmaet...noen sverger til å kun bruke rå linolje på mahogny (som førstebehandling) da dette skal gi den en dyp fin lød. Andre (som meg selv) "jukser" med litt beis etter finpussen. Her er det også flere valg: 1: Olje før beis da beisen menes å flyte lettere utover uten å skape skiller. 2: Beise før oljing. Personlig liker jeg best alternativ 2, da jeg synes det er lettere å få fargen inn i treet før oljing. Så lenge en ikke "stopper" i beisebevegelsene går det greit synes jeg. I tillegg så er også flere typer beis å velge mellom :wink:

Etter beising må du dekke med oljelakk eller lakk. Enda et vanskelig valg å ta :lol:

Vi ender vel alle opp med en foreløpig favoritt over hva vi synes er best som overflatebehandling, men vi er også stadig på jakt etter den ultimate blandingen som gir et enda bedre resultat. Mine favoritter til overflate foreløpig er owatrol edelolje og/eller den vanlige ravilakken utspedd med terpentin og iblandet litt edelolje.

Bruker du lakk, så start med ei blanding der du har mer terpentin enn lakk de første lagene. Når du har fått en tynn hinne øker du innholdet av lakk og de siste strøkene har du bare litt terpentin i blandingen.

Lykke til! Gleder meg til bilder etterhvert som arbeidet går sin gang :yesnod:

Litt i det poetiske hjørnet i dag jeg også... :giggle:

Her kommer mitt bidrag.

Og det er selvsagt en lovprisning til trebåten.

Teksten er delvis skrevet på karmøy dialekt. Men en litt moderat form, ellers ville nok mange fått problemer med å forstå teksten.

Sangen kan synges på mellodien til "Musevisa"

Plastikkbåt og gelcoat, nei sei’ ka’ e no det?

Ska’ det vara båt, ja så ska’ an' var av tre.

Det lukta godt av olja av sjø og terpentin

Og skipperen er stolte’ av den flotte båten sin

Heisann og hoppsann og fallerallera

Trebåt e det besta’

ein trebåt gjer meg gla’

Vårpussen e’ viktig, det glede eg’ meg te’

Då e’ eg ikje nådige, då vil eg va’ i fre’

Glømt e’ hus og hage, og kona får litt fri

Då ligge eg å gnikka på den andre damå mi

Owatrol og Clipper og Linolja e’ bra

Men e’ det edelt tre e’ det Ravi du ska’ ha

Tjeredrev og Farm ja det høy’rer også me’

Det e’ møje’ ein må tenkja på når båten e’ av tre.

Helst så ska’ det vara ein gammadle maskin

Ein Marna eller Sabb bør du ha i båten din.

Ja FM eller Sleipner, kan også vera’ bra

Men alt så e’ moderna vil me’ slettes ikje ha

Så tøffa me’ i veg i den flotte båten vår

Me’ kose oss og høyre så fint og flott an’ går

Andre har det travelt og susa fort i veg

Men eg e’ ikje stressa, eg berra kosa meg

Redigert av Wasco (see edit history)

Den var knall, Wasco!!! :seeya:

Kremt nr. 3: Heretter heter det "trebåtfolk" i denne tråden. OK?

Etterkommer herved Karmøys store trebåtsønns ønske så godt jeg kan:

Når nettene blir lange og været går i kav,

må alle små trebåter bli stellt på land og hav.

Da breier vi på burka'n og tetter alle hull,

så vind og vær og regnet ikke finner på no tull.

Hei sann og hopp sann og fallerallera,

for i trebåtene våres er vi allesammen glad.

Vi smører alle nippler og heller olje på,

så blir det ikke tull igjen når motoren skal gå.

Og vanntanken er lenset og kranene skrudd opp,

for frosten den er lei for både båter og for kropp.

for i trebåtene våres er vi alle sammen glad.

Så støtter vi oppunder og strammer alle tau,

slik at stakkars fine båten ikke lider noen naud.

Da rusler vi tilbake til hjemmets lune hi,

og håper sterkt at vinteren jo snarte skal gå forbi.

for i vårens store båtpuss er vi alle sammen glad.

God advent, alle sammen! :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...