Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

kan man si. derfor jeg skrev et " :giggle: " for det er strengt talt et luksusproblem for meg, at det er ensomt hjemme. sendte mail i går jeg også

På mail får man nok ikke svar... Det er prøvd 14. oktober, og jeg venter fortsatt på svar...

Link to post

Kunne ikke dy meg!

 

1.

Når nettene blir lange, og kulda setter inn,

da vil nok mange ta på land og dekke båten sin.

for kort er vinterdagen, med både snø og sno,

å sitte still´ i båten da, er ikke´no!

 

Heisan og hoppsan! Men når vi robåt har,

da kan vi holde varmen, selv om kulda er litt hard!

Heisan og hoppsan! Ja, vi kan åren dra,

og er alene, nesten, uti fjorden! Nei, så bra!

 

 

2.

Og utpå ettermidda´n kan vi til sjøen gå,

vi traver ned til båten i skumringstimen blå.

Vi finner frem en åre som vi kan holde i,

og en og to og tre, og så begynner vi!

 

Heisan og hoppsan! Ja, når vi robåt har,

da kan vi holde varmen selv om kulda er litt hard!

Heisan og hoppsan! Ja, vi kan åren dra,

og er alene, nesten, uti fjorden! Nei, så bra!

 

 

3.

Og hvis det blåser opp litt, et seil vi finner fram,

en liten lapp er nok til en robåt eller pram.

Så seiler vi en liten stund, men tar snart seilet ned,

for vinterseiletur, ja, det er kjølig, det!

 

Heisan og hoppsan! Men når vi robåt har,

da kan vi holde varmen selv om kulda er litt hard!

Heisan og hoppsan! Ja, vi kan åren dra,

og er alene, nesten, uti fjorden! Nei, så bra!

 

 

4.

Om vinden er imot når vi så skal hjem igjen,

vi åpner motorbrønnen, tar påhengsen vår frem.

Den starter selvsagt villig, og putrer jevnt og pent,

og båten skyter fart som en motorbåt, rent!

 

Heisan og hopsan! Jo, når vi robåt har,

da kan vi holde varmen selv om kulda er litt hard!

Heisan og hoppsan! For selv om motor´n går,

vi likevel kan ro litt, slik at arbeide vi får.

 

 

5.

Omsider kommer våren som vi har venta på,

da tar vi båten opp på land og legger den på skrå.

Vi skaper båten ganske ren, og så den tørke lar,

mens vi tar ut en vårbåt, vi i vinter klargjort har.

 

Heisan og hopsan! Nå er det lyst og mildt,

med båter fylles fjorden opp, her er´ke ikke lengre stilt!

Heisan og hopsan! Men i den grunne vik

kan bare vi og kajaker gå inn i stranda rik!

Link to post

Hei,

Nå er det min tur til å legge ut litt info. om hva jeg driver med.

Båten, en 36' Hansen & Arntzen motorseiler ble kjøpt for halvannet år siden. (Byggenummer 120)

Her er båten lastet opp, på Blommenholm og turen fra Oslo til møre kan begynne.

21052008134.jpg

 

Nå halvannet år etterpå har endelig båten kommet under skikkelig tak, og arbeidet er påbegynt.

vevang_og_taifa_030.jpg

 

Skroget, her grovslipt, ser ut til å bli bedre enn jeg hadde turt å håpe på.

vevang_28.06.09_001.jpg

 

Skroget, som er første prioritet og restaurere, er nå fullstendig slipt ned. Alt drev under vannlinjen er fjernet, og skal erstattes. Over vann er gammelt linoljekitt skrapt ut.

Så begynner valgene å nærme seg; Hva skal jeg bruke i natene over vann? Nytt linoljekitt? eller noe som er betydelig enklere å håndtere (på tube?) Herdetid på denne årstiden er jo også en faktor. Under vann, utenpå nytt drev er det foreløpig plan å bruke Farm.

 

Regner med at det er et på synspunkter her inne?

(Noen svar er sikkert tuftet på at man skal gjøre som alt gamlegutta... Nå er jeg jo for å bevare det gamle, men det er tross alt 45 år siden båten ble sjøsatt. Velger å tro at det har skjedd noe på disse åra...)

 

Forøvrig er det planen å olje skroget med linolje og terpentin på nytt, nå som det er slipt ned.

Link to post
Kunne ikke dy meg!

 

1.

Når nettene blir lange, og kulda setter inn,

da vil nok mange ta på land og dekke båten sin.

for kort er vinterdagen, med både snø og sno,

å sitte still´ i båten da, er ikke´no!

 

Heisan og hoppsan! Men når vi robåt har,

da kan vi holde varmen, selv om kulda er litt hard!

Heisan og hoppsan! Ja, vi kan åren dra,

og er alene, nesten, uti fjorden! Nei, så bra!

Takk for ditt patritiske, poetiske bidrag til trebåttråden roeren...

Flott å se at de poetiske kvalitetene våkner til live når vi begynner å omtale våre elskede båter :giggle:

Link to post
Hei,

Nå er det min tur til å legge ut litt info. om hva jeg driver med.

Båten, en 36' Hansen & Arntzen motorseiler ble kjøpt for halvannet år siden. (Byggenummer 120)

Her er båten lastet opp, på Blommenholm og turen fra Oslo til møre kan begynne.

 

Hei og gratulere med flott båt og takk for at du ville dele disse bildene med oss her i trebåt tråden.

Jeg hadde trodd at denne tåden skulle gå i dvale nå i viter halvåret, men her strømmer det på med nye prosjekt - så det er morro :yesnod:

 

Skroget ser jo flott ut, og det er jo hyggelig at du har planer om å bruke linolje og terpentin.

Anngående natene over vann, så vil jeg anbefale lioljekitt av hele mitt hjerte. Siden dette har holdt i så mange år skulle det jo være en garanti god nok.

En annen ting er jo spørsmålet om hva som skjer hvis du begynner å blande et mer moderne stoff med de gamle kitt restene som vil være igjen i natene.

Dessuten er det jo ingen ting som er så fint som linolje kitt.

 

Utenpå drevet kan du bruke Farm. Men det er også mange som bruker asfaltkitt av den typen som brukes på hustak.

Dette er et middel som mange av de gamle trebåtkarene sverger til

 

Gleder oss til å følge med i framdriften...lykke til :flag:

Link to post

Kjempefint, Roeren! :flag: Vi bør snart døpe tråden om til: Lyrikktråden? forslag? :smiley:

 

God morgen dikt:

 

Det strømmer på med de flotteste trebåter nå.

Til våren skal de alle sammen ut å gå.

Det blir visstnok en trivelig vinter likevel.

for trebåtfolka jobber hardt hver eneste kveld.

Vi venter spent på bilder fra arbeidsøkta fort,

for det er så fint å se at fremgang blir det gjort.

Når båten skinner blank og fin og nymalt som et smykke,

da fylles alle trebåtfolk sitt hjerte straks med lykke.

Link to post
Men er dette en Dorry?

Den hekken er vel ikke typisk for dorry. Dessuten er jo denne båten kravell bygget, og for stor til å være en Dorry

 

 

Nei, den er nok ikke særlig til seiler tror jeg heller, men jeg akter å finne det ut nå i sommer. Alt må prøves. :fishing:

 

Jeg er ganske sikker på at den båten du viser bilde av ikke er noe Dorry Wasco. Blandt annet pga hekken, og at det ikke er sleperor på den på bildet. men, jeg er ingen spesialist.

 

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post

Den Dorryen din er jo blitt bygget om som en typisk seilbåt. Så selv om det ikke er store seilflaten du kan få så tror jeg helt sikker det går å seile den.

Fulgte det med seil da du kjøpte den?

 

På min båt er det mulig å rigge til seil, og jeg kommer nok til å gjøre det en gang i framtiden, bare for å ha prøvd det :yesnod:

Framseile fulgte med da jeg overtok båten, men hovedseile mangler.

Link to post

Hva kan seiles??

 

Det er selvsagt forskjell på hva båtbyggerne tenkte da de bygde ulike båter, enten det var en "seilbåt" eller noe annet de holdt på med. Men egentlig er det vel bare robåter (og kanoer og kajaker) som stiller bestemte krav til skrogform og proporsjoner, fordi det er helt avgjørende at båten er lett, lettdrevet og tilpasset kropps-størrelsene. Selvsagt seiler noen båter bedre enn andre, og er eventuelt konstruert spesielt for seilbruk; hvor godt sjøfeste båtene har, er f. eks. svært forskjellig (kjølstørrelse, loddrett undervannsskrog).

 

Men egentlig kan jo enhver kasse seiles, bare det settes seil, ror og (senke-)kjøl på; tenk på A-jollene!

 

Og en interessant pussighet her: I trad. robåttyper ser vi tydelig den direkte motsetningen mellom roegenskaper og lite dypgående på den ene siden, og seilegenskaper (egentlig bidevindsegenskaper) på den andre: Med dyp kjøl øker seilegenskapene - og våt flate, med økt friksjon og treigere fart som resultat, godt merkbart når man ror! Bidevindsegenskapene kan økes noe uten å øke kjøldybden, ved å gjøre stevnene skarpere (hogde og/eller mer steile bunnbordshalser, side lotter), men så blir båten ekstra følsom for settet (hvor mye båten er lastet bakover eller framover). Nordlandsbåter, Åfjordsbåter (og enkelte Vestlandsbåter) har ekstremt skarpe stevner og fremskutte lotter, og må lastes og bemannes tilsvarende nøye.

 

En løsning må være å sette senkekjøl i en ganske flatbunnet robåt med lite fastkjøl; dette vil jeg med tiden prøve i en oselverfæring.

Link to post
Den Dorryen din er jo blitt bygget om som en typisk seilbåt. Så selv om det ikke er store seilflaten du kan få så tror jeg helt sikker det går å seile den.

Fulgte det med seil da du kjøpte den?

 

På min båt er det mulig å rigge til seil, og jeg kommer nok til å gjøre det en gang i framtiden, bare for å ha prøvd det :yesnod:

Framseile fulgte med da jeg overtok båten, men hovedseile mangler.

 

 

Forrige eier har vistnok ikke forsøkt å sette seil, men jeg akter å gi det et forsøk. Jeg tror som sagt var at dette ikke er rare seilbåten, men jeg gleder meg vilt til å forsøke å sette seil. :sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post

Seile er knallgøy og om du ikke har seilt særlig før tror jeg nok du vil bli overrasket over hvor enkelt det er og hvor lite som skal til før selv en båt som ikke skulle seile så godt flytter på seg.

Nå har du ikke noe godt bilde av båten her men utfra det som syns så tror jeg kanskje ikke riggen har den nødvendige styrken for seilas utaskjærs eller i litt vind. Ta det pent og velg en dag med lite og stabil vind og seil i smult vann så blir helt sikkert opplevelsen positiv :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...