Wasco Svart 2.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Enig med deg at det styrhuset ditt kunne blitt fint med litt panel etape90. Men det er jo veldig praktisk med et så stort styrhus. Masse plass til venner og familie på tur Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Og da var strømmen vekk i havna Hvordan er det mulig Vivvi Ja faen ta sarpsborg båtforening! nå ligger skansekledninga mi hjemme i snekkerbua. men der er det så ensomt!! håper vi kommer på et kompromiss ang den strømmen! Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Heldig du som bare kan ta med deg det du holder på med hjem... Er desverre litt vanskelig å ta med en svær båt hjem i garasjen Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
nedgård Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 kan man si. derfor jeg skrev et " " for det er strengt talt et luksusproblem for meg, at det er ensomt hjemme. sendte mail i går jeg også Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 kan man si. derfor jeg skrev et " " for det er strengt talt et luksusproblem for meg, at det er ensomt hjemme. sendte mail i går jeg også På mail får man nok ikke svar... Det er prøvd 14. oktober, og jeg venter fortsatt på svar... Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Lovart låring Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 (redigert) Kjøpte denne sist uke, altså siste uke i nov 09. Noen som vet hva båt dette er da? (Jeg vet at det står nederst, men ikke kikk da. hehe.) For sikkerhets skyld. Det er den hvite som er min Redigert 2.Desember.2009 av Blafrebo II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
SamH Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Det så ut som et Dory skrog.. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Stemmer godt det. 32 fot. juletorsken er berget for den ligger på vannet enda Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
JanS/EIR Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Gratulerer med fin båt,Blafrebo II ! 32 fot trebåt er kjempe vettu! Men mye å stelle med da, både vinter og vår. Flere bilder kanskje, spent på innredning og slikt, da jeg er i starten på opp-pussing av 32 fot krysser EIR. lykke til videre i alle fall" mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Wasco Svart 2.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Ingen tvil om at dette er en god gammel Dorry. Men det er faktsik første gangen jeg har sett en Dorry bygget om til seilbåt. Eller liker jeg taufenderen som går rundt hele båten. Har planer om å gjøre noe slikt på båten min med tid og stunder. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
JanS/EIR Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Enig,Wasco, det er en dorry. Har sett en eller to dorrier med rigg ( på FINN?) tror jeg. Men særlig til seiler er den vel ikke. mvh JanS/EIR ( som også har to master, men neppe seiler så godt) Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
roeren Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Kunne ikke dy meg! 1. Når nettene blir lange, og kulda setter inn, da vil nok mange ta på land og dekke båten sin. for kort er vinterdagen, med både snø og sno, å sitte still´ i båten da, er ikke´no! Heisan og hoppsan! Men når vi robåt har, da kan vi holde varmen, selv om kulda er litt hard! Heisan og hoppsan! Ja, vi kan åren dra, og er alene, nesten, uti fjorden! Nei, så bra! 2. Og utpå ettermidda´n kan vi til sjøen gå, vi traver ned til båten i skumringstimen blå. Vi finner frem en åre som vi kan holde i, og en og to og tre, og så begynner vi! Heisan og hoppsan! Ja, når vi robåt har, da kan vi holde varmen selv om kulda er litt hard! Heisan og hoppsan! Ja, vi kan åren dra, og er alene, nesten, uti fjorden! Nei, så bra! 3. Og hvis det blåser opp litt, et seil vi finner fram, en liten lapp er nok til en robåt eller pram. Så seiler vi en liten stund, men tar snart seilet ned, for vinterseiletur, ja, det er kjølig, det! Heisan og hoppsan! Men når vi robåt har, da kan vi holde varmen selv om kulda er litt hard! Heisan og hoppsan! Ja, vi kan åren dra, og er alene, nesten, uti fjorden! Nei, så bra! 4. Om vinden er imot når vi så skal hjem igjen, vi åpner motorbrønnen, tar påhengsen vår frem. Den starter selvsagt villig, og putrer jevnt og pent, og båten skyter fart som en motorbåt, rent! Heisan og hopsan! Jo, når vi robåt har, da kan vi holde varmen selv om kulda er litt hard! Heisan og hoppsan! For selv om motor´n går, vi likevel kan ro litt, slik at arbeide vi får. 5. Omsider kommer våren som vi har venta på, da tar vi båten opp på land og legger den på skrå. Vi skaper båten ganske ren, og så den tørke lar, mens vi tar ut en vårbåt, vi i vinter klargjort har. Heisan og hopsan! Nå er det lyst og mildt, med båter fylles fjorden opp, her er´ke ikke lengre stilt! Heisan og hopsan! Men i den grunne vik kan bare vi og kajaker gå inn i stranda rik! Sitér dette innlegget Link to post
MS Taifa Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Hei, Nå er det min tur til å legge ut litt info. om hva jeg driver med. Båten, en 36' Hansen & Arntzen motorseiler ble kjøpt for halvannet år siden. (Byggenummer 120) Her er båten lastet opp, på Blommenholm og turen fra Oslo til møre kan begynne. Nå halvannet år etterpå har endelig båten kommet under skikkelig tak, og arbeidet er påbegynt. Skroget, her grovslipt, ser ut til å bli bedre enn jeg hadde turt å håpe på. Skroget, som er første prioritet og restaurere, er nå fullstendig slipt ned. Alt drev under vannlinjen er fjernet, og skal erstattes. Over vann er gammelt linoljekitt skrapt ut. Så begynner valgene å nærme seg; Hva skal jeg bruke i natene over vann? Nytt linoljekitt? eller noe som er betydelig enklere å håndtere (på tube?) Herdetid på denne årstiden er jo også en faktor. Under vann, utenpå nytt drev er det foreløpig plan å bruke Farm. Regner med at det er et på synspunkter her inne? (Noen svar er sikkert tuftet på at man skal gjøre som alt gamlegutta... Nå er jeg jo for å bevare det gamle, men det er tross alt 45 år siden båten ble sjøsatt. Velger å tro at det har skjedd noe på disse åra...) Forøvrig er det planen å olje skroget med linolje og terpentin på nytt, nå som det er slipt ned. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 hm... jeg undrer... om linoljekittet har holdt i 45 år... så kanskje det ikke er så dumt produkt allikevel. Det er ikke sikkert at det som skal være så mye bedre er det i lengden. Du vet jo hva du får om du bruker linoljekitt..... Bill Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Enig,Wasco, det er en dorry.Har sett en eller to dorrier med rigg ( på FINN?) tror jeg. Men er dette en Dorry? Den hekken er vel ikke typisk for dorry. Dessuten er jo denne båten kravell bygget, og for stor til å være en Dorry Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Kunne ikke dy meg! 1. Når nettene blir lange, og kulda setter inn, da vil nok mange ta på land og dekke båten sin. for kort er vinterdagen, med både snø og sno, å sitte still´ i båten da, er ikke´no! Heisan og hoppsan! Men når vi robåt har, da kan vi holde varmen, selv om kulda er litt hard! Heisan og hoppsan! Ja, vi kan åren dra, og er alene, nesten, uti fjorden! Nei, så bra! Takk for ditt patritiske, poetiske bidrag til trebåttråden roeren... Flott å se at de poetiske kvalitetene våkner til live når vi begynner å omtale våre elskede båter Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Hei,Nå er det min tur til å legge ut litt info. om hva jeg driver med. Båten, en 36' Hansen & Arntzen motorseiler ble kjøpt for halvannet år siden. (Byggenummer 120) Her er båten lastet opp, på Blommenholm og turen fra Oslo til møre kan begynne. Hei og gratulere med flott båt og takk for at du ville dele disse bildene med oss her i trebåt tråden. Jeg hadde trodd at denne tåden skulle gå i dvale nå i viter halvåret, men her strømmer det på med nye prosjekt - så det er morro Skroget ser jo flott ut, og det er jo hyggelig at du har planer om å bruke linolje og terpentin. Anngående natene over vann, så vil jeg anbefale lioljekitt av hele mitt hjerte. Siden dette har holdt i så mange år skulle det jo være en garanti god nok. En annen ting er jo spørsmålet om hva som skjer hvis du begynner å blande et mer moderne stoff med de gamle kitt restene som vil være igjen i natene. Dessuten er det jo ingen ting som er så fint som linolje kitt. Utenpå drevet kan du bruke Farm. Men det er også mange som bruker asfaltkitt av den typen som brukes på hustak. Dette er et middel som mange av de gamle trebåtkarene sverger til Gleder oss til å følge med i framdriften...lykke til Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trikkern Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Kjempefint, Roeren! Vi bør snart døpe tråden om til: Lyrikktråden? forslag? God morgen dikt: Det strømmer på med de flotteste trebåter nå. Til våren skal de alle sammen ut å gå. Det blir visstnok en trivelig vinter likevel. for trebåtfolka jobber hardt hver eneste kveld. Vi venter spent på bilder fra arbeidsøkta fort, for det er så fint å se at fremgang blir det gjort. Når båten skinner blank og fin og nymalt som et smykke, da fylles alle trebåtfolk sitt hjerte straks med lykke. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Flott trikkern Ja her blomstrer både poesien og nye prosjekter så det er en sann glede i disse mørke desember dagene Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Lovart låring Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Men er dette en Dorry?Den hekken er vel ikke typisk for dorry. Dessuten er jo denne båten kravell bygget, og for stor til å være en Dorry Nei, den er nok ikke særlig til seiler tror jeg heller, men jeg akter å finne det ut nå i sommer. Alt må prøves. Jeg er ganske sikker på at den båten du viser bilde av ikke er noe Dorry Wasco. Blandt annet pga hekken, og at det ikke er sleperor på den på bildet. men, jeg er ingen spesialist. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Wasco Svart 3.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Den Dorryen din er jo blitt bygget om som en typisk seilbåt. Så selv om det ikke er store seilflaten du kan få så tror jeg helt sikker det går å seile den. Fulgte det med seil da du kjøpte den? På min båt er det mulig å rigge til seil, og jeg kommer nok til å gjøre det en gang i framtiden, bare for å ha prøvd det Framseile fulgte med da jeg overtok båten, men hovedseile mangler. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
roeren Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Hva kan seiles?? Det er selvsagt forskjell på hva båtbyggerne tenkte da de bygde ulike båter, enten det var en "seilbåt" eller noe annet de holdt på med. Men egentlig er det vel bare robåter (og kanoer og kajaker) som stiller bestemte krav til skrogform og proporsjoner, fordi det er helt avgjørende at båten er lett, lettdrevet og tilpasset kropps-størrelsene. Selvsagt seiler noen båter bedre enn andre, og er eventuelt konstruert spesielt for seilbruk; hvor godt sjøfeste båtene har, er f. eks. svært forskjellig (kjølstørrelse, loddrett undervannsskrog). Men egentlig kan jo enhver kasse seiles, bare det settes seil, ror og (senke-)kjøl på; tenk på A-jollene! Og en interessant pussighet her: I trad. robåttyper ser vi tydelig den direkte motsetningen mellom roegenskaper og lite dypgående på den ene siden, og seilegenskaper (egentlig bidevindsegenskaper) på den andre: Med dyp kjøl øker seilegenskapene - og våt flate, med økt friksjon og treigere fart som resultat, godt merkbart når man ror! Bidevindsegenskapene kan økes noe uten å øke kjøldybden, ved å gjøre stevnene skarpere (hogde og/eller mer steile bunnbordshalser, side lotter), men så blir båten ekstra følsom for settet (hvor mye båten er lastet bakover eller framover). Nordlandsbåter, Åfjordsbåter (og enkelte Vestlandsbåter) har ekstremt skarpe stevner og fremskutte lotter, og må lastes og bemannes tilsvarende nøye. En løsning må være å sette senkekjøl i en ganske flatbunnet robåt med lite fastkjøl; dette vil jeg med tiden prøve i en oselverfæring. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Den Dorryen din er jo blitt bygget om som en typisk seilbåt. Så selv om det ikke er store seilflaten du kan få så tror jeg helt sikker det går å seile den.Fulgte det med seil da du kjøpte den? På min båt er det mulig å rigge til seil, og jeg kommer nok til å gjøre det en gang i framtiden, bare for å ha prøvd det Framseile fulgte med da jeg overtok båten, men hovedseile mangler. Forrige eier har vistnok ikke forsøkt å sette seil, men jeg akter å gi det et forsøk. Jeg tror som sagt var at dette ikke er rare seilbåten, men jeg gleder meg vilt til å forsøke å sette seil. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
SamH Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Seile er knallgøy og om du ikke har seilt særlig før tror jeg nok du vil bli overrasket over hvor enkelt det er og hvor lite som skal til før selv en båt som ikke skulle seile så godt flytter på seg. Nå har du ikke noe godt bilde av båten her men utfra det som syns så tror jeg kanskje ikke riggen har den nødvendige styrken for seilas utaskjærs eller i litt vind. Ta det pent og velg en dag med lite og stabil vind og seil i smult vann så blir helt sikkert opplevelsen positiv :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Hva skal jeg bruke i natene over vann? Nytt linoljekitt? eller noe som er betydelig enklere å håndtere (på tube?) Nå er jo verden kommet så langt nå at du får linoljekitt også på tube, så da er kanskje valget enkelt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.