Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Wasco : innlegg 1816. Neida, EIR er ikke i nærheten av dorry!

Spurte vel egentlig "ekspertisen" om den ikke er en krysser?

 

Og så har den to master med bom, så den kan vel seiles.

Har fått tak i to seil, men et er for stort og et er for lite, så

jeg må sy de om. Symaskin er forresten på vei i posten!

Kan bli spennende både å sy og å prøveseile utpå våren.

img_0072.jpg

Noen som har erfaring med å sy seil? Er jeansnåler og bjønntråd brukbart?

Har kjøpt meg en eldre, robust Husqvarna Practica II.

Dette er jeg helt ny på.

 

Flott at du startet denne trebåttråden, masse nyttig dukker opp her!

 

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Seile er knallgøy og om du ikke har seilt særlig før tror jeg nok du vil bli overrasket over hvor enkelt det er og hvor lite som skal til før selv en båt som ikke skulle seile så godt flytter på seg.

Nå har du ikke noe godt bilde av båten her men utfra det som syns så tror jeg kanskje ikke riggen har den nødvendige styrken for seilas utaskjærs eller i litt vind. Ta det pent og velg en dag med lite og stabil vind og seil i smult vann så blir helt sikkert opplevelsen positiv :)

 

Tanken om masten har streifet meg, men jeg har vel egentlig i så måte "bare tenk å "koseseile" i liten vind. Har du forresten et godt tips på å forsterke evt skifte den med en annen? Når den likevel ligner på en seiler, så kunne det kanskje vært trivelig å kunne seilet litt uten å bekymre seg om masta kommer til å knekke eller ei :giggle:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post

Har sydd en del små seil i min tid, først i bomullsduk, siden i forskjellige syntetiske. Til den store oselver-slagkeipingen/-seksæringen sydde jeg i noe syntetisk duk fra en seilmaker, så nærmest ut som litt tynn, burgunder presenning. Brukte 3-stings sik-sak på en vanlig Husqarna-maskin til å sy sammen banene, og til å sy faller rundt, og sydde på taulik for hånd. Seilene holder ennå, etter over 30 år!

 

De siste par årene har jeg sydd prøveseil, som bare skulle vare et par turer, og har teipet sammen noe av armert lettpresenning. Nå bruker jeg disse på fjerde året!

 

Men hva er "bjønntråd"?

Link to post

Snakker om seil ja...

Jeg har en drøm om en dag å sette seil på Sophie.

Men det jeg lurer veldig på er hvordan jeg skal finne feste for seilet?

 

sophieseil.jpg

I utgangspunktet har jeg mulighet for 3 festepunkt på hvert seil.

På hovedseilet har jeg også mulighet til å lage fester til bommen. Men hva med fester langs masten?

Må jeg her lage en form for ringer, slik en kan se på eldre seilskøyter. Tenker da på ringer som er festet til seilte og som beveger seg opp og ned rundt masten når seile heises.

Eller er det tilstrekelig med det ene feste i toppen av seilet?

 

Eller finnes det en annen måte å løse dette på?

Link to post

M/S Taifa

Sendte deg en PM med noen bilder av tilsvarende H/A-skute for en tid tilbake.

Jeg har brukt / etterfylt linoljekitt der hvor dette har vært nødvendig (over bomullen selvsagt) Dette fungerer helt greit, noen sprekker, men dette fyller seg med lakk. Min erfaring er at det er lite bevegelse i disse fugene, og linoljekittet gir "riktig" inntrykk. Hvit sika etc blir for hvitt. Jeg ville utvilsomt gått for linoljekitt dersom jeg var deg.

Ta en titt på bildene, de fleste fugene har fortsatt original-kittet intakt (30 år).

 

Men en annen ting:

Står båten ubehandlet i telt på bryggekanten? Blir ikke luftfuktigheten farlig høy med bart treverk på denne tiden av året?

Forøvrig ser båten flott ut der hvor du har skrapet ned.

 

Blir spennende å følge projektet ditt.

 

Mvh

Redigert av fs (see edit history)
Link to post

09des04_sophie_m_gaffelseil_copy.jpg

 

På "Sophie" synes jeg en gaffelrigg ser riktigst ut. Bermudariggen du har antydet, er jeg redd blir rent for liten, i hvert fall på den masten som er nå. Men hvis du vil ha svært lite storseil, er dette kanskje det riktige? Med Bermudaløsning må du ha skinne eller hulkil på baksiden av masten til seilet; ringer rundt masten vil komme i konflikt med den salingen jeg synes å skimte på bildet av rigg. Har du gaffelseil, trenger ikke det gå så veldig høyt opp langs masten, og vant kan sette rett på masten, like over gaffelkloa. Gaffel, seil og bom kan være setteklart hele tiden; det er bare å heise, uten å måtte gå frem til masten for å tre innpå storseilet (for så vidt det samme med storseil med løpere på skinne).

 

En annen sak er at skal du ha gaffelrigg, må du nok ha kraftigere mast enn nå. Gaffelen kommer i tillegg.

 

Selv har jeg prøvd med seil kun festet nede og oppe, og det har fungert fint; tenk på råseil, der er forkanten alltid løs (evt støttet av enkelte ekstratau (boline, pent, signat)). Men også dette krever mer styrke i masten.

 

Hvordan masten skal stå i forhold til undervannsskroget på båten, vet jeg ikke helt (båtens sett). Det kan bli nødvendig å flytte seilsenteret fremover eller bakover, og dét gjøres helst ved å flytte hele masten. Men i prinsippet kan seilene gjøres smalere eller bredere.

 

Hva med å snakke med andre som har lignende båter med seil? Dessuten kan kanskje Kystlaget Kormt og Leirong Kystlag i Nedstrand hjelpe til.

Link to post

Her kommer noen fler bilder fra Sandefjord. nedslipingen av snekka fortsetter. Har tatt av babord rekkelist , som avslørte råte på øvre bordgang.Det var ikke noe overaskelse for det var temelig svart rett under listen. den løsnet også litt for lett. Her blir det å skjære ut det dårlige og felle inn ny furu.Dollbordet er imidlertid så godt som uskadet av råte ,så det får stå på plass.ellers så legger jeg ved noen bilder av slitne deler som får et nytt liv.Akterdekket har også fått et par runder med slipemaskin.

 

rorkult1.jpg Kan den reddes ?

rorkult2.jpgrorkult3.jpg Joda eika under er frisk ,men ikke like rett lenger

 

Døra til rommet under bakken var så sliten at speilet måtte byttes ut

doerbakken.jpghpim2965.jpg

Akterdekket får sin glans tilbake akterdekk1.jpgSånn ja akterdekk2.jpg

Fordi frøkena får ny motor fra sabb h til sabb g (30 mm høyre og 30 mm lenger ) laget jeg ny motorkasse.Den gamle var sliten og full av motorolje etter dukkerten.Motor lokket blir med videre.

nykasse1.jpgnykasse2.jpg

Det er vel stort sett det som har skjedd siste måneden .

borgangbb.jpgHer er også et bilde av babord side som venter på oppgradering.Til slutt må også ta med en forvandling av mahony fra gråmus til................

skaplokk1.jpgskaplokk2.jpg

skaplokk3.jpgskaplokk4.jpg

skaplokk5.jpg

Link to post
Snakker om seil ja...

Jeg har en drøm om en dag å sette seil på Sophie.

Men det jeg lurer veldig på er hvordan jeg skal finne feste for seilet?

 

sophieseil.jpg

I utgangspunktet har jeg mulighet for 3 festepunkt på hvert seil.

På hovedseilet har jeg også mulighet til å lage fester til bommen. Men hva med fester langs masten?

Må jeg her lage en form for ringer, slik en kan se på eldre seilskøyter. Tenker da på ringer som er festet til seilte og som beveger seg opp og ned rundt masten når seile heises.

Eller er det tilstrekelig med det ene feste i toppen av seilet?

 

Eller finnes det en annen måte å løse dette på?

Kanskje litt gledesdreper nå... Jeg synes sophie er bra som hun er .Det der med seil på en motorbåt blir aldri annet enn en bastard.Jeg er også en ivrig seeiler med seilbåt.Kort sagt så vil mast og seil blir for smått (Motorbåtene har ikke dyp nok kjøl /ballast til å tåle stor nok rigg ) slik at det blir morro å seile. Er det for lite vind så er seilarealet for lite til at det går.Er det for mye vind blir det for mye krennging og avdrift. Vant og bom blir ofte i veien mesteparten av tiden når ikke seil er i bruk. Nei la motorbåter være motorbåter. en annen ting er er mesan seil på en sjark . Den vil holde båten opp mot vind og virke stabiliserne mot rulling. Nei gutter kjøp heller en liten soling eller bb11 dersom seilgleden skal fritt utløp.

Link to post
Snakker om seil ja...

Jeg har en drøm om en dag å sette seil på Sophie.

Men det jeg lurer veldig på er hvordan jeg skal finne feste for seilet?

 

sophieseil.jpg

I utgangspunktet har jeg mulighet for 3 festepunkt på hvert seil.

På hovedseilet har jeg også mulighet til å lage fester til bommen. Men hva med fester langs masten?

Må jeg her lage en form for ringer, slik en kan se på eldre seilskøyter. Tenker da på ringer som er festet til seilte og som beveger seg opp og ned rundt masten når seile heises.

Eller er det tilstrekelig med det ene feste i toppen av seilet?

 

Eller finnes det en annen måte å løse dette på?

Kanskje litt gledesdreper nå... Jeg synes sophie er bra som hun er .Det der med seil på en motorbåt blir aldri annet enn en bastard.Jeg er også en ivrig seeiler med seilbåt.Kort sagt så vil mast og seil blir for smått (Motorbåtene har ikke dyp nok kjøl /ballast til å tåle stor nok rigg ) slik at det blir morro å seile. Er det for lite vind så er seilarealet for lite til at det går.Er det for mye vind blir det for mye krennging og avdrift. Vant og bom blir ofte i veien mesteparten av tiden når ikke seil er i bruk. Nei la motorbåter være motorbåter. en annen ting er er mesan seil på en sjark . Den vil holde båten opp mot vind og virke stabiliserne mot rulling. Nei gutter kjøp heller en liten soling eller bb11 dersom seilgleden skal fritt utløp.

Link to post
Kanskje litt gledesdreper nå... Jeg synes sophie er bra som hun er .Det der med seil på en motorbåt blir aldri annet enn en bastard......Kort sagt så vil mast og seil blir for smått (Motorbåtene har ikke dyp nok kjøl /ballast til å tåle stor nok rigg ) slik at det blir morro å seile. Er det for lite vind så er seilarealet for lite til at det går.Er det for mye vind blir det for mye krennging og avdrift. Vant og bom blir ofte i veien mesteparten av tiden når ikke seil er i bruk. ..... Nei gutter kjøp heller en liten soling eller bb11 dersom seilgleden skal fritt utløp.

 

Jeg kan delvis være enig med Trondryen, både dette med riggstørrelse, ballast og vant og rundholt i veien. En mast som står opp, begrenser jo f. eks. hva man kan komme under av broer mm, og er den litt tung og stor og med en del vant og stag, er det et styr å ta den ned.

 

Men for en god del folk er rel. små seil i lett vind greitt nok, for det er ikke fart og skarp seilas de er ute etter. Sånn sett kan man greie seg med luggerseil, som er et slags ekstra lettvint råseil på en kort mast ganske langt fremme i båten. Det seiler nesten ikke bidevind, altså bare på tvers av vinden og på slør og lens - so what? Det er kanskje nettopp dét mange synes er nok; lunke stille avsted mer eller mindre med vinden.

 

Et godt alternativ til soling eller BB11, er for øvrig en liten robåt som man setter spririgg, sideror og senkekjøl på. Da får man bidevindsegenskaper, da! Og frisk seilas! Og dessuten en fullgod robåt til annet bruk. Innrettet på rette måten kan en liten robåt godt fungere som en riktig stor slepejolle.

Link to post

Hei roeren...

Ideen med gaffelrigg kan nok bli litt vel omstendig for min Sophie, men takk for den flotte tegningen. Kommer til å ta vare på den, og se hva framtiden vil bringe.

Det er jo som Trondryen skriver ikke en båt som er bygget for seil. Derfor kommer jeg nok ikke til å legge så mye penger og energi i dette. Men hvem vet hva framtiden vil bringe :yesnod:

Er selvsagt klar over at Sophie aldri kan bli noen seilbå, men det hadde jo vært morro å prøve

 

Hvis det noen gang blir aktuelt å seilrigge Sophie vil jeg ta kontakt med han som hadde båten før meg. Jeg vet at han hadde seil på båten, så jeg får spørre hvordan han gjorde det.

 

Ellers må jeg si at jeg er veldig imponert over den jobben du har gjort på båten din Trondryen.

Det er en fantastisk opplevelse å se hvor fint det kan bli med litt innsats. Ekstra morro er det når en kan ta fatt på noe som i utgangspunktet ser helt håpløst ut.

Det er kjempebra. Stå på videre

Link to post

[Noen som har erfaring med å sy seil? Er jeansnåler og bjønntråd brukbart?

Har kjøpt meg en eldre, robust Husqvarna Practica II.

 

Det svenske rekvista firmaet SEASEA(se www.seasea.no)har tråd og annet i sitt sortiment. Ellers bør du se på www.woodenboats.com hjemmsider, hvis du føler deg komfortabel med engelsk. Der får du kjøpt alt! :flag:

 

Til Wasco: Alt kan rigges og av og til med hell. Men det skal være et forhold mellom seilarealets "tyngdepunkt" og undervannskrogets. Få et firma som kan seil til å beregne hvor riggen kan/må stå med ulike seiltyper. Vet at feks. With seil,Oslo, har kompetanse på dette.

Artig at du står på med Sophie! :flag:

Link to post
Takk for det. Er ikke helt sikker enda, men tror det blir å male den på nytt.

Tror det blir det fineste.......men jeg får se når alt er borte og jeg får pusset over med sandpapir.

Ser litt kaos ut nå, men tror det skal bli bra når jobben er gjort.

Har fått plass inne i vinter så jeg kan jobbe på den ofte :smiley:

Hei, og velkommen til trebåt tråden...

Kjempefint å se at du står på med den flotte gamle båten.

Med den kjærlighet og entusiasme du legger for dagen, er jeg ikke i tvil om at dette kommer til å bli et skikkelig smykke.

 

Bare en ting.

Det er ikke noen god ide å male innsiden av skroget. Det er alltid best for skroget at det kan "puste" fra den ene siden. Derfor er det ikke å annbefale maling på innsiden av skroget. Innsiden av skroget bør behandles med olje eller annet diffusjonsåpent stoff.

 

Har selv brukt mye tid i sommer og høst på å skrape Sophie fri for maling, blymønje og tjære på innsiden av skroget. Etterpå skal jeg mete dette med liolje og terpentin.

 

Til Wasco: Alt kan rigges og av og til med hell. Men det skal være et forhold mellom seilarealets "tyngdepunkt" og undervannskrogets. Få et firma som kan seil til å beregne hvor riggen kan/må stå med ulike seiltyper. Vet at feks. With seil,Oslo, har kompetanse på dette.

Artig at du står på med Sophie! :flag:

Jeg får se hva jeg bestemmer meg for etter hvert. Men det vil jo uansett bare bli snakk om å bruke Sophie som en "godværs" seiler. Men siden den er blitt seilt av tidligere eier, så regner jeg med at det er blitt tatt hennsyn til disse faktorene du nevner da den ble seilrigget.

Link to post

Det første hamskiftet

I 1955 ble silda brått borte fra kysten.

Båtbyggeriet måtte finne på noe nytt.

Basert på skroget til en notbåt, som ofte

kalles dorry, ble motorseilerer Troll, unnfanget.

Troll ble en suksess. 125 båter ble

bygd, og mange båter ble eksportert, både

til Sverige, England og USA. Troll, som i

1955 kostet 30 200 kroner komplett, var en

dyr båt med et begrenset marked. Derfor

bygde man også billigere båter.

Da plastmaterialet gjorde sitt inntog,

var «Askviks Sønner» kjapt ute. Den første

Askeladden, en 14 fots robåt som kunne

kjøres med en liten påhengsmotor, så dagens

lys i 1957. Så fulgte man opp med 16,5

fot lange Askviking, 12-foteren Askepott og

10-foteren Askungen. I 1961 var det slutt på

kreativiteten med hensyn til navn på båtene.

Etter det har Henrik J. Askviks Sønner AS

produsert Askeladden, først med fot- og

litervolum betegnelse (14-2210) og senere

med båtlengden i centimeter som modell

angivelse. Med årene er det også innført

navn som klinger internasjonalt som Excel,

Chaser, Invader, Beetle, Spider og Wasper,

for bare å nevne noen. Luksus-utgaven av

båtene med blå dekor ble kalt FreeStyle.

Siden alle ville ha FreeStyle, er i dag blå

båter blitt varemerket til Askeladden.

Det første store hamskiftet ble gjennomført

i løpet av ca 10 år. Den siste trebåten

forlot verftet i Hagavik i 1968. Da hadde

man bygd totalt ca 6000 båter i tre.

For noen måneder siden forlot båt nummer

90 000 fabrikken utenfor Bergen. Det var

en nykommer, 535 Invader, som er en

moderne, praktisk daycruiser.

Askeladden er blitt en populær båt, og

kapasiteten til anlegget i Hagavik er i ferd

med å sprenges. Planene for en utvidelse

er vedtatt, mye av grunnarbeidet gjort og

det nye anlegget vil være ferdig i god tid

før Henrik J. Askviks Sønner AS feirer sitt

100

Link to post
Det første hamskiftet

I 1955 ble silda brått borte fra kysten.

Båtbyggeriet måtte finne på noe nytt.

Basert på skroget til en notbåt, som ofte

kalles dorry, ble motorseilerer Troll, unnfanget.

Troll ble en suksess.

Takk for denne fantastiske historiske utredningen omkring Dorryen.

Jeg var klar over at dorryen opprinnelig ble brukt som notbåt i notflåten. Men kjente ikke til den videre hstorien.

Et pussig digresjon er at denne motorseileren i 1955 fikk navnet Troll. Da man året etter gjorde et forsøk på å produsere en norsk bil, fikk denne også navnet Troll.

Med bilproduksjonen ble som kjent nedlagt etter bare et par år. Ikke fordi bilen var dårlig, men på grunn av politiske forviklinger i forbindelse med Norske handelsavtaler med Russland.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...