Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Takk for tipset. Får prøve på det jeg også.........hva slags blandingsforhold bruker du med linolje og terpentin ?

Hei igjen..

Når jeg studerer bildene av snekka di, ser det jo ut som om innsiden av skroget tidligere er blitt "malt". Men det er ikke sikkert at dette er vanlig maling. Det er ikke lett å si ut fra bildene. Men det jeg kan se er at der du har skrapet rent, ser trevirket veldig frisk og fint ut. Med tanke på at snekka er 50 år, så er det ingen tvil om at denne båten er blitt tatt godt vare på.

Hva som har skjedd med båten opp gjennom årene er ikke godt å vite. Men mest sannsynlig ble båten opprinnelig satt inn med Linolje og terpentin. Det var det mest vanlig på den tiden da båten ble bygget.

Det er også mulig at det ble blandet inn noe tretjære sammen med Linolja.

Så kan det hende at innsiden av skroget er blitt malt på et senere tidspunkt. Men dette er ikke godt i si siden jeg ikke kjenner båtens historie.

Det kan som sagt også hende at det ikke er maling i vanlig forstand som er brukt på innsiden. Det kan godt være at det er brukt Arcanol. Dette er en maling. Men til forskjell fra vanlig maling er Arcanol diffusjons åpen. Det vil si at den "puster".

Men til den videre behandlingen av båten din.

Det finnes flere måter å behandle og bevare en trebåt på. Og det finnes like mange meninger om dette som det finnes trebåteiere :giggle:

Jeg mener at det "riktige" å gjøre med en så gammel båt, er å bruke rå linolje og amerikansk terpentin. (balsamik terpentin)

Her er det mange eninger om blandingsforholdene. Men det vanligste er 50-50. Alternativet er å bruke litt mer terpentin på de første strøkene.

Utover rå linolje og terpentin, pleier jeg å blande i 1/3 antiparasitt.

Et enklere, men dyrere alternativ er å bare smøre på med fek Owatrol D1. Da slipper du å tenke på blandingsfohold osv. Men jeg ville alikevell gått for olje/terpentin fordi jeg regner det som mest sannsynlig at det er dette som opprinnelig ble brukt på denne båten.

Klikk på linken "Mit prosjekt" neders i denne posten, så kan du se litt om hvordan jeg har gjort dette på båten min.

Så håper jeg fu holder oss oppdatert om hva som skjer med båten din.

Hva har du tenkt å gjøre med utsiden av skroget?

Har båten stått lenge på land?

Hvordan er sømmene på snekka? Er det kobber eller jernsømm?

Er båten tett?

Vel, gleder oss til å følge med

Bruker du rå linolje får du en "klissete" overflate, bruk kokt linolje og ikke mer enn max 1 liter på 4 liter terpentin, bruker du mer linolje kan du risikere at det danner seg en "hinne" på linoljen, men ikke med det blandingsforrholdet.

Det stemmer at du får en klissete overflate. Men er du flink med å tørke bort oveflødig olje, så er ikke dette noe stort problem.

Problemet med den kokte linojen er vel at den ikke trekker inn i trevirket på samme måten som den rå oljen. Men hvis du bruker så mye terpentin som du nevner, så gjør del dette at blandingen trekker inn i trevirket.

Alikevell er det jo et faktum at trevirket da ikke blir mettet med olje, men med terpentin

Så håper jeg fu holder oss oppdatert om hva som skjer med båten din.

Hva har du tenkt å gjøre med utsiden av skroget?

Har båten stått lenge på land?

Hvordan er sømmene på snekka? Er det kobber eller jernsømm?

Er båten tett?

Utsiden av skroget ble tatt på våren i år. Alt av gammel lakk ble fjernet og treverket ble mettet med owatrol D1, og med owatrol D2 på toppen.

Det ble veldig bra og har holdt fint hele sesongen. Så utvendig blir det bare å pusse lett over og legge ny D2.

Båten har ikke stått på land, men vært brukt som fiskebåt hele året og vinterhalvåret har tatt på litt ser jeg.

Båten ble helt tett den, men det så ikke så lyst ut da vi satte den ut. Men fikk "henge i krana" over natta, så da var det ikke noe problem.

Sømmene ser bra ut etter det jeg har sett og det er brukt jernsømm.

Skal oppdatere med bilder etterhvert som det blir gjort mer :smiley:

Kan jeg også delta på dette forumet, jeg har ikke trebåt, og har ikke tenkt å kjøpe. Men jeg er medeier av et båtbyggeri som mange av dere sikkert har hørt om. Det er K. Christensen & Co, Moens båtbyggeri, Risør. ( www.batbyggeri.no ). Jeg prøver å finne båter som er bygd hos oss, både de som fortsatt er i drift, og de som ikke lenger er i bruk. Er det noen som kjenner til en eller flere båter bygd hos oss?

Men en annen ting:

Står båten ubehandlet i telt på bryggekanten? Blir ikke luftfuktigheten farlig høy med bart treverk på denne tiden av året?

Forøvrig ser båten flott ut der hvor du har skrapet ned.

Ja, skroget står nok ubehandlet under et telt på bryggekanten......

Vanskelig å gjøre noe med. Panen er å behandle med linolje og terpentin så snart slipingen er ferdig. Deretter blir det å drive opp igjen undervannsskroget, samt kitte opp igjen med linoljekitt. På denne måten kommer jeg bedre til kantveden med oljen. Toppstrøk blir først påført nærmere sommeren.

FS. Har du brukt olje eller lakk på skrog?

JI

Kjenner vel ikke til andre enn RS Idun som ble bygget hos dere en gang på 30 tallet :smiley:

Kan jeg også delta på dette forumet, jeg har ikke trebåt, og har ikke tenkt å kjøpe. Men jeg er medeier av et båtbyggeri som mange av dere sikkert har hørt om. Det er K. Christensen & Co, Moens båtbyggeri, Risør. ( www.batbyggeri.no ). Jeg prøver å finne båter som er bygd hos oss, både de som fortsatt er i drift, og de som ikke lenger er i bruk. Er det noen som kjenner til en eller flere båter bygd hos oss?

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Det er K. Christensen & Co, Moens båtbyggeri, Risør. ( www.batbyggeri.no ). Jeg prøver å finne båter som er bygd hos oss, både de som fortsatt er i drift, og de som ikke lenger er i bruk. Er det noen som kjenner til en eller flere båter bygd hos oss?

Jeg mener å huske at jeg så en båt laget hos dere på nettet for en stund siden, og etter litt leting fant jeg den igjen:

Finn båt

Lages det båter hos dere fremdeles?

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Taifa

Vedr. fribord:

Jeg har først bygd opp slitelag med lakk, Clipper 2 (7-8 strøk). Clipper 2 blir vel egentlig markedsført som en olje, men er i praksis en lakk. Som toppstrøk bruker jeg Benar. Dette pga best værbestandighet over tid. Dessuten er den vanvittig fin og blank.

Problemet med Benar i tillegg til noe sen tørk, er at den er noe myk. Dette kan gi problemer ved fendergnissing etc. Dette er årsaken til at jeg kun bruker benar til sistestrøk. Min båt igger ute to år i slengen, kun flekking over ev. skader på fribordet.

Ved slipping/pussing legger jeg på et lag Clipper, samt toppstrøk med Benar.

På overbygget bruker jeg kun clipper 2. Benar blir for myk på sliteflatene, samt fungerer dårlig sammen med mahognybeis. Overbygg og rekker tar jeg dessuten hvert år, slik at Clipper funker greit.

På riggen bruker jeg samme system som på fribordet, Benar som toppstrøk. Masta holder med dette, tre år mellom hver behandling.

Skikkelig lakkhinne må selvsagt forutsettes.

Jeg har hatt mange båter, og har prøvd mye rart opp mellom årene, men overnevnte har fungert klart best for meg.

PS:

Pass deg litt for linolja. Den er bra, selvsagt, men du bør avslutte med ordinær olje type Clipper 1, Interpreg etc. Dette for å få presse linolja inn i veden / gi heft for lakk. Dessuten har disse "moderne" oljene tilsatt soppdreper. PS: du kan i tillegg bytte ut noe av terpentinen med Xylamon, slik at du får inn litt ekstra soppdreper.

- Men dette kjenner du sikkert til

Lykke til, og sleng ut noen bilder av resultatet da. :yesnod:

Hei igjen.

Nå er det bare en eksamen igjen før jul, og da kan vi (Svogeren og meg) endelig begynne på ny båt. Ser frem til og begynne med noe annet enn teori...

Den blir ganske lik den forrige.. men en fot mindre og 20cm smalere.. akterstemmen skal heller ikke være like buet i toppen... Blir Lerk på eikespant denne gangen, med mahogney detaljer og dollbord.

Skal legge ut noen bilder ettervært...

Noen som har erfaring med klinnbygget, med forsenkede og proppede klink? Hva er best og lime pluggene med?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...