Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Sikkert litt trist, og samtidig litt godt å bli kvitt den. Men nå som du har fått deg båt i skikkelig materiale frister det nok ikke å gå tilbake til råtebåt igjen :giggle: . Neida, trebåt er flotte greier det, men båt som ikke lekker og som krever mindre vedlikehold er likevel for mange av oss langt å foretrekke. Og to gamle båter blir i meste laget for en mann så lenge man har andre forpliktelser i tillegg. Godt den går til noen som ser potensialet i den, slik at den får et fortsatt liv på sjøen. Og naboen blir sikkert glad for å få hagen sin tilbake....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En lettelse egentlig, nå har jeg en båt mindre og tenke på i vinter.

Naboen blir nok glad får vi tru.

Plastbåt er fine saker, angrer ikke voldsomt mye på at jeg skaffet meg det.

Nå er det ut og rydde sammen teltet, og så blir det en tur ned i havna og se om jeg får gjort noe fornuftig i plastbåten.

Skal ihvertfall ordne meg kaffe, så sår jeg se om arbeidslysten trenger seg på :rolleyes:

Ett tips til dere som har trebåt: I desemberutgaven av Practical Boat Owner står det en glimrende artikkel om driving av kravellbygde treskrog, med tips om metoder, materialer og verktøy for et profesjonelt resultat både over og under vannlinjen. Slike reportasjer er skjeldne å se, og gull verdt for de som har behov for dem....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har ikke vært inne på noen dager, men ser at noen har svart på mitt spørsmål om båter bygd hos K. Christensen & Co. Men som så ofte er det litt sammenblanding.

M/S Karoline skrev:

Jeg mener å huske at jeg så en båt laget hos dere på nettet for en stund siden, og etter litt leting fant jeg den igjen:

Finn båt

Lages det båter hos dere fremdeles?

Den båten som er vist til er bygd hos naboen, som også ligger på Moen. Det var i sin tid faktisk 4 båtbyggerier på Moen, så det er ikke rart om det er litt sammenblanding.

Så til spørsmålet om det fortsatt bygges båter hos oss. Ja vi er begynt med kurs i Lyngørputtbygging, hvor en familie bygger sin egen liten båt i løpet av en helg.

Store båter på over 30 fot var det slutt på i 1968 hos oss.

Flott å høre at du er i full aktivitet vivi.

Men jeg må nok innrømme at jeg gjør som trikkern og slapper litt av fra båten noen uker. Ikker fordi jeg stresser så forferdelig med denne jula, men litt blir det jo.

Men selv om jeg ikke har fått gjort så mye i båten de siste ukene, har jeg brukt tiden til å rydde litt. Utrolig hvor mye rot som samler seg i verkstedet når en holder på med båt. Jeg er dessverre en slik kar som roter noe forferdelig når jeg jobber, men så er jeg også veldig flink til å rydde etterpå :yesnod:

Men etter en hektisk sommer og høst med pussing og stelling på båten så hadde det samlet seg opp en del ting som måtte kastes. Og ikke minst en del verktøy, skruer, spiker, lim, lakk, olje osv...osv som jeg trengte å få litt oversikt over.

Over nyttår regner jeg med å fortsette båtprosjektet - og det er mer en nok å ta fatt på :yesnod:

Han som har trukket henne på land er trebåtbygger selv, så jeg regner med at han vet hva som er rett. Kjølstokken er av realt grov eik, og er rett som en linjal. Ikke tegn på kjølsprengt. :yesnod: Gleder meg til vårpussen og få henne på vannet igjen. Må mulig skrape ned hele skroget over vannlinjen, og gå å med linolje og terpentin. Vil at hun skal ta seg godt ut til sommeren :wink:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Dette er en SLIP. Der blir det nok gjort på gamlemåten, den blir "slisket" sideveis vil jeg tro.

Jeg er ingen ekspert på dette området. Men så langt jeg kan se fra bildet er denne båten dratt opp på en helt vanlig slipp - med baugen først.

Når det skal sjøsetes igjen går den vel samme veg - bare med hekken først.

Hvordan skulle de få til å sliske denne båten ut i vannet?

Det eneste jeg reagerer på her Bartesam er at jeg synes det ser litt skummelt ut med så lite støtte under hekken på båten din.

Nå vet jeg ikke hvor motoren sitter på båten din. Men hvis den befinner seg akter for støttearmen så ville ikke jeg sovet trygdt.

Men som den erfarne båtmannen du er så har du sikkert tenkt på dette :yesnod:

Ingen fare. Bakerste stokken på tralla som ligger an mot kjølstokken er rett under motorbeddingene. Båten skal bli flyttet sideveis mot der jeg tar bilde, men først må det lages en bedding til båten. Nå ligger den an mot 2 sidestøtter på slipptralla, og er tjoret fast til mastefisken for å sikre den. I tillegg er det stemplet opp en boks på hitsiden for sikkerhets skyld :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...