Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

*For det første regner jeg med at det ikke er "lakk" men olje av typen Owatrol, Clipper eller Linolje som er blitt brukt på denne båten.

Det er sjeldent det blir brukt "lakk" på denne type båter. Men mange omtaler jo Owatrol og lignende som lakk, mens det i virkeligheten er olje.

Det er vel IKKE skjeldent at en legger lakk som toppstrøk over oljen på en trebåt.

Owatrol D1 er olje Owatrol D2 er lakk.

Clipper 1 er olje Clipper 2 er lakk.

:smiley:

*

Er det noen som vet om den gamle Kopalin oljen fortsatt er å få tak i ?

Bill

Merkelig at ikke noen har tenkt på å bygge en sånn stor-knarr som Leiv Eiriksson brukte på vinlandsferdene.

Men det foreligger i det minste planer om å bygge et stort vikingskip i Haugesund nå. 35 meter langt, 8 meter bredt og med et 300 kvadratmeters silkeråseil. Men dette er et krigsskip da, etter modell av Olav Tryggvasons Ormen Lange. Med tiden kommer det kanskje en knarr i samme størrelse også?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Mine planer om tetnigsmasse ble vel konkludert med en asfalt type jeg ikke husker navnet på, siden asfalt holder seg smidig i lengere tid.

Hei igjen

Jeg hadde nok glemt den diskusjonen vi hadde tidligere.

Det har jo vært mange båteiere innom forumet, og jeg klarer nok ikke å holde alle fra hverandre...

Men konklusjonene om å bruke asfaltmasse husker jeg nå. Dette er et produkt som er mye brukt av trebåtfolk og kan anbefales på det varmeste.

Etter hva jeg husker er også dette nå å få i "patroner" slik at det ikke blir så mye griseri ved bruk.

Hva anngår tjæredrev, så har det også vært mange diskusjoner omkring dette her i tråden etter at du var innom sist.

Vi har ikke kommet til noen enighet - og det gjør vi vel neppe. Men flere mener at tjæredrev ikke er så "farlig" som noen skal ha det til.

På en så pass stor båt som det du har, hvor det sansynligvis er brukt bord av 1.5 til 2" så er det så sterke krefter i dette at det uansett vil være styrke nok til å tåle tjæredriving.

Mens andre mener at dette vil føre til skader når båten kommer på vannet og trevirket begynner å truttne.

Jeg mener vel at det ikke er farlig å bruke litt tjæredrev, eller i hvert fall litt bomulldrev, og så legge asfalten over det igjen.

Uansett lykke til..

Men det foreligger i det minste planer om å bygge et stort vikingskip i Haugesund nå. 35 meter langt, 8 meter bredt og med et 300 kvadratmeters silkeråseil. Men dette er et krigsskip da, etter modell av Olav Tryggvasons Ormen Lange. Med tiden kommer det kanskje en knarr i samme størrelse også?

Dette skipet skal bli spennende å se når er ferdig. Må jo bli rett og slett enormt... Kunne fått gamle snekka på tvers av denne her :diving:

Vivvi

(...) Men konklusjonene om å bruke asfaltmasse husker jeg nå. Dette er et produkt som er mye brukt av trebåtfolk og kan anbefales på det varmeste.

Etter hva jeg husker er også dette nå å få i "patroner" slik at det ikke blir så mye griseri ved bruk.

(...) Jeg mener vel at det ikke er farlig å bruke litt tjæredrev, eller i hvert fall litt bomulldrev, og så legge asfalten over det igjen.

Uansett lykke til..

Takktakk, jeg vil da prøve meg på litt tjæredrev på de største sprikene i bordgangene, jeg vil ikke begi meg ut på å hamre inn tjæredrev der det allerede er nogelunde tett.

Jeg finner både bummulstråd og tjæredrev i båten, jeg er usikker på hva som orginalt ble brukt på denne båten, men det er ganske mye rester av gammel bumullstrå som henger ut fra det gamle bunnstoffet.

Noen forslag til hvilken type alsfaltmasse jeg burde kjøpe? ...er det en en spesiell type til båt?

:fishing:

SALAMANDER

Der hvor det henger ut bomullstråd kan du godt bruke det samme. Men husk at både boullstråd og drev må "dyttes" så langt inn at det blir plass til asfaltsparkelet som skal legges over.

Det finnes ikke noe ege asfaltmasse til båter. Det produktet som brukes er det samme som brukes av taktekkere. Produktet heter Auson Takisol Tetningskitt

http://www.krefting.no/index.cfm?objectid=...0B3443422B1B74B

Sitter her, blåfrossen og filosoferer litt over en varm kopp kaffe.luvcoffee.gif

Har vært en tur ute og sjekket at alt er ok med Sophie, og at hun etter forholdene har det godt i vinterkulda.

Kjenner jeg begynner å klø litt i fingrene nå etter å begynne på, eller rettere sagt - fortsette på alt det påbegynte oppussings arbeidet. Men så kjenner jeg at fingrene blir både kalde og stivfrosne, og da forsvinner liksom den før omtalte "kløen"

Så blir jeg i stedet sittende inne og varme de stivfrosne fingrene rundt en kopp varm kaffe. Men inne i hodet fremkaller jeg mentale bilder av hva jeg skal gjøre og hvor flott "dama" mi kommer til å bli etter hvert.

Utpå vetteren stundom han tenkte - gjev i var i et varmare land, står det i sangen.

Jo, kanskje det kunne vært fristende. Men egentlig er det jo akkurat dette som er så koselig med båtlivet her oppe i isødet.

Vi klager og syter over kulde og frost - mener det ikke slik at denne forventningen, lengselen mot vår og varme dager nettopp er det som gjør livet spennende og meningsfult?

Tenker på et lite dikt jeg leste for mange år siden.

Å - jeg er så syk så syk!

Jeg er sikker på at ingen i hele verden noen gang har vært så syk som meg.

I hvert fall ikke siden sist jeg selv var syk.

- Men egentlig er det ganske deilig.

Hva hadde skjedd med oss Nordmenn hvis de hadde tatt været fra oss?

Hva skulle vi da drømme om og lengte imot?

Hva skulle vi da snakket om?

Hva skulle vi da klaget over?

Nei folkens. Denne tiden er en fin tid. Vi har noe å se frem imot, noe å glede oss til.

Tenker ofte på hvor inderlig jeg gledet meg til jul da jeg var liten.

Det var et eget sug i mellomgulvet som ikke kan beskrives.

Men når jeg nå tenker på hva vi fikk i julegaver den gangen, sammenlignet med hva ungene får i dag - så var det jo bare en vits.

De rikeste menneskene er ikke de som har alt. Nei de opplever ofte en tomhet. Nettopp fordi noe av den sterkeste drivkraften i livene deres er tatt bort. Den som har alt, har ikke lenger noe å se fram til.

Tror det hadde vært kjedelig hvis vi hadde hatt sommer og sol hele året.

Kulda og de lange nettene får oss til å sette pris på, og nyte de lyse varme dagen mer en de som har overflod av den slags.

Ha en fin og kald dag...

Husk, nå går det bare en vei.....mot lysere og varmere dager :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...