turbo5er Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Hmm. Det var det jeg var redd for. hehe. Bilder. Skal se om jeg får tatt noen bilder i løpet av uka. Har en mistanke om at det er MYE snø der den står............. Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Grønnsåpe er også et godt alternativ å smøre i sprekkene på båten. Fordelen med dette er at når båten er ferdig trutnet og den skal brukes vaskes grønnsåpen bort. Dette skjer ikke med diverse fett og asfaltmasser som en er avhengig å behandle med år etter år etter år... Har selv brukt fiberkitt som er en type asfaltmasse med gode resultater, men om en ikke er så kresen ville nok jeg ha valgt grønnsåpe. Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
roeren Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Vinteren her på Agder er nå blitt så ille at jeg nå ikke lengre kan kjøre de få hundre meterne over til øya der oselveren står i nøst og skal snekres diverse på. Må greie meg med å tegne den; setter inn ett av resultatene. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Hmm. Det var det jeg var redd for. hehe. Bilder. Skal se om jeg får tatt noen bilder i løpet av uka. Har en mistanke om at det er MYE snø der den står............. Hvis du ikke har bilder, så kunne det være greit å vite litt mer om båten din. Hvor stor er den? Er det kravell eller klink? Er det snakk om å pusse den helt ned, eller er det snakk om vanlig "vårpuss" Du nevner at du må ha nytt ror. Hva slags ror er det snakk om? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
etape90 Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Om den er klink og har stått på land lenge kan det være at spikerene er tæret en del. Som kan føre til at når du sjøsetter og båten truttner blir det såpass store krefter at spikerene kan ryke. Du kan altså risikere at huplanken løsner. Så om båten er veldig gammel og klinkerbygget er det noe som bør sjekkest. Hvordan vet jeg ikke, men sikkert noen som har gode råd Hørte senest i går at en veldig god måte for å tette sprekker i båten med er ren sement/murpuss. Selv kan jeg ikke forstå det, fordi det er jo hvertfall ikke elastiskt. Selv tror jeg at jeg skal gå for asfaltmasse i store sprekker og smør/fett i små Beklager eventuelle skrivefeil, veldig stress å skrive med 1 hånd. Rart hvor handikappet man blir med 1 ødelagt fing! Har jo tross alt 9 andre! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 10.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Rart hvor handikappet man blir med 1 ødelagt fing! Har jo tross alt 9 andre! Har erfaring med dette ja. Problemet mitt er at jeg har ti tommeltotter, og når jeg da satt igjen med ni brukbare tommeltotter, da var det ikke mye jeg fikk gjort Anngående dette med å bruke sement, så fikk jeg det rådet av en av de største trebåt autoritetene her i distriktet. Han driver et verksted ikke langt fra her jeg bor, og han har restaurert og pusset opp mange "håpløse" skøyter og trebåter. Han bruker bare denne blandingen når han restaurerer skøyter. Men det er viktig å understreke at det dreier seg om bare sement og vann. Det skal ikke tilsettes sand!!! Vannet kan også med fordel erstattes med tretjære Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
turbo5er Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 (redigert) Jeg skal bort og se på båten i morgen (fredag), tar da noen bilder. Jeg regner med at jeg husker båten bedre enn den egentlig er. Det er vel bare sånn, men jeg mener det største problemet kanskje var kjølen, og der propell akslingen kommer ut. Det vil jo vise seg i morgen. Tviler på at det var noe som var brukket oppi båten. Det med sement er jeg svært usikker på, om jeg skal si meg helt uenig med dere er en annen sak. Men tre er jo "levende". Det rører på seg hele tiden, og det gjør jo ikke sement. Sement og asfalt kan jeg ha en tro på, siden asfalten blir hard utenpå, og myk inni. Den vil da ta opp bevegelsene. Putter du sement i en sprekk som beveger seg, får den ikke rørt noe på seg, og du vil da flytte bevegelsen videre? Kanskje i håp om at det ødelegger mer enn reparerer? Jeg bare snakker ut fra tankene mine, og tror ikke jeg skal bruke vann og sement som en "varig" løsning på sprekker som ikke trutner sammen lenger. Redigert 10.Februar.2010 av turbo5er (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
etape90 Svart 10.Februar.2010 Del på Facebook Svart 10.Februar.2010 Har erfaring med dette ja. Problemet mitt er at jeg har ti tommeltotter, og når jeg da satt igjen med ni brukbare tommeltotter, da var det ikke mye jeg fikk gjort Sitter igjen med 3 tommeltotter jeg (hvertfall til det har grodd.) Han trebåt karen du snakker om heter vel ikke tilfeldigvis Mannes til etternavn? Husker ikke fornavnet i farten, men han har visst kallenavnet "Sam". Sitér dette innlegget Link to post
turbo5er Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Dette ser ikke så bra ut. Fremre kjølen Det under her, er tatt midt på kjølen. Jeg har ikke drevet så mye med trebåter før, men blir dette mye arbeid? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Blir en del arbeid ja, håper du ikke har gitt for mye for båten? Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Ikke vondt ment men her er det vel stort sett bare affeksjonsverdien igjen. Å den bør være utrolig høy før jeg ville begynt på denne... Ta et par bilder av resten av båten, så kan vi se etter noe positivt på den.. For dette var desverre bare sorgen. Men uansett hva du bestemmer deg for lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
turbo5er Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Hehe, Bastard. Nei, denne ga jeg ikke mye for gitt. Jeg fikk denne for 800,-. Det jeg så av verdi på denne båten, er det vribare anlegget. Jeg vurderer egentlig og "trekke" den i glassfiber, men veit ikke resultatet? Jeg får evnt. hjelp av en kamerat til denne. Han innebærer værre kunnskaper om trebåt enn jeg. Killmeister: Ja, nå er ikke jeg så god på affeksjonsverdi. Båten er etter min mening en veldig fin type, samtidig at det finnes flere båter. Men jeg vil IKKE gå på en kjempesmell. Da blir det lite iver etter trebåt nr.2. Jeg har i tillegg familie, og en sjømann. Så denne båten er bare ett + for min del. Den MÅ ikke utpå vannet med det første. Men jeg har skjønt det såpass, at dette blir en laaang jobb. hehe Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 (redigert) Vart 2.... Redigert 15.Februar.2010 av Skøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Ser desverre ut til at støping med poliester er eneste farbar vei her om ikke båten har " skjulte verdier", eller turbo5er har mye tid til overs... Ved og plaste den kan du få en båt og bruke en stund , men er endel jobb de også... koster sikkert mere en 800.- og kvitte seg med denne båten... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Det med sement er jeg svært usikker på, om jeg skal si meg helt uenig med dere er en annen sak. Men tre er jo "levende". Det rører på seg hele tiden, og det gjør jo ikke sement. Sement og asfalt kan jeg ha en tro på, siden asfalten blir hard utenpå, og myk inni. Den vil da ta opp bevegelsene. Putter du sement i en sprekk som beveger seg, får den ikke rørt noe på seg, og du vil da flytte bevegelsen videre? Kanskje i håp om at det ødelegger mer enn reparerer? Jeg bare snakker ut fra tankene mine, og tror ikke jeg skal bruke vann og sement som en "varig" løsning på sprekker som ikke trutner sammen lenger. Jeg har ingen erfaring med dette konseptet. Men han som annbefalte dette er uten tvil en mann som vet hva han snakker om. Men det er jo først og fremst på større skøyter dette er blitt brukt. Dette med at sementblandingen ikke er bevegelig er selvsagt et tankekors. Men før i tiden ble det jo ofte brukt bek på skøytene, og bek er jo ikke mye elastisk det heller når det størkner. Forøvrig må jeg vel si meg enig med flere her inne, om at den båten din nok vil trenge en god del arbeid. Det er selvsagt også avhengig av om det er råte i dette treverket, eller om det bare rett og slett er utrolig tørt. Sitter igjen med 3 tommeltotter jeg (hvertfall til det har grodd.) Han trebåt karen du snakker om heter vel ikke tilfeldigvis Mannes til etternavn? Husker ikke fornavnet i farten, men han har visst kallenavnet "Sam". Vet faktisk ikke hva han heter. Men han holder til nede på Mannes og er en dyktig kar Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
etape90 Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Stemmer det at han holder til på mannes, jobber med en som tipset meg om å kontakte han for tips og båtprat Bare det å se litt hva han holder på med er sikkert veldig lærerikt Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Bare det å se litt hva han holder på med er sikkert veldig lærerikt Bare å gå rundt å rusle litt ned på verstedet hans er balsam for sjelen. Han driver jo ikke bare med restaurering av båter. Han har også bygget opp ei gammeldags krambu med alt innventar. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 koster sikkert mere en 800.- og kvitte seg med denne båten... Langt i fra! En dag med motorsag, så har du ved for resten av vinteren og vel så det! Ellers så ser det ut til at dette vil bli en hel del jobb ja, dette er vel noe av det verste man kan skifte på en trebåt. Dette er jo "grunnmuren" hele båten er bygget i, så om du demonterer her henger ingenting sammen lenger. Men god hjelp fra kyndige folk går det nok greit, men med tanke på hvor billige slike båter er ville jeg nok heller prøvd å finne et bedre emne. Som sagt, til den prisen du har gitt er den jo uansett verd sin vekt i ved... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Andreash Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Om den er klink og har stått på land lenge kan det være at spikerene er tæret en del. Som kan føre til at når du sjøsetter og båten truttner blir det såpass store krefter at spikerene kan ryke. Du kan altså risikere at huplanken løsner.Så om båten er veldig gammel og klinkerbygget er det noe som bør sjekkest. Hvordan vet jeg ikke, men sikkert noen som har gode råd Hørte senest i går at en veldig god måte for å tette sprekker i båten med er ren sement/murpuss. Selv kan jeg ikke forstå det, fordi det er jo hvertfall ikke elastiskt. Selv tror jeg at jeg skal gå for asfaltmasse i store sprekker og smør/fett i små Beklager eventuelle skrivefeil, veldig stress å skrive med 1 hånd. Sømmen i en klinkbygget båt blir tært på midten. Dette er bare på stålsøm, er det brukt kobber kan du se bort fra dette. Ta vinkelsliperen og slip bort hodet invendig, slik at roen ("platen") kan fjernes. Trekk ut sømmen fra utsiden med en tang, og vurder tilstanden. Er den jevnt over grei, setter du bare inn en ny og klinker fast. Er helst under vannlinjen, og spesielt kjølen som er utsatt. Er sømmen riktig dårlig, vil den ofte kunne vries av fra innsiden, hvis en tar tak med en tang. Vedr. sement, en av de store båtbyggerne på møre, brukte sement i natene under vannlinjen. Husker desverre ikke hvem det var. Sitér dette innlegget Link to post
turbo5er Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Er det noen som har trekt en trebåt i glassfiber før? Går det ann egentlig? Skulle gjerne hatt litt hjelp der......... De trekker jo spantene i glassfiber, eller? Mulig jeg må ut til en jeg har snakket med før, på NT Yachts. Få litt info fra han. Hvis det er mulig å få den på vannet, kommer den nok på vannet. hehe. Jeg er jo rene "ungdommen" enda, så vi får se hva vi klarer.......... Mulig den 2 syl. bensinmotoren blir byttet ut med noe som er litt mer driftsikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Har ingen erfaring med å kle trebåter med glassfiber, men vi har jo hatt en del diskusjoner omkring dette her i trebåttråden. Det gjennomgående er vel at de fleste er litt skeptisk til dette. Vel, det en er mest skeptisk til er vel å kjøpe båter som er trukket med glassfiber, fordi en jo aldri kan vite hva som skjuler seg under glassfiberen. Men i ditt tilfelle, så er det jo du som skal gjøre det, så da bør du vel ha kontroll. Uansett, skal bli spennende å følge med deg Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jon48 Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Har vert med på og støpe inne en trebåt med "Plast".. var en sjark som skulle brukes noen år til etter en litt omfattende skade.... Er en hel del jobb , og koster noen kroner. Kort fortalt , må skroget , dekk osv. plastes inne. Alt må egentlig plastes for og få de tett.... Så er de sliping og dritt for og få de jevnt.... Så må du selfølgelig på med topp coat etter du har plastet. Grisearbeid hele greiene.. Anbefaler ingen og gjøre dette om de kan ungåes...Blir plastbåt med tre kjerne som med tiden rotner...Vil altid ligge noe vann mellom plasten og skroget.... Blir "aldri" en pen båt utav det... Har du mulighet , skaff deg et bedre prosjekt. Event en plast båt...Må du bytte maskin også......Ja ja...blir penger av slikt Sitér dette innlegget Link to post
turbo5er Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 hehe, Vi får se da vettu. Vi pleier og gjøre noen sprø ting, så det eneste jeg er bekymret for er kostnaden. Skal som sagt høre meg Egil på Nt yachts før jeg skrinlegger dette. Men så fort man begynner, så blir det sikkert artig skal du se............. Regner med at noen pils i "sommer" varmen hjelper på.................. Sitér dette innlegget Link to post
Mytsberg Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Endelig kommet i gang med å olje båten inni. Deilig å se den uten hvit maling Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Om plasting av trebåt: Har hørt to helt ulike historier om dette. Den ene så jeg på en tråd her; det var noen som hadde plastlagt en "håpløs" trebåt, litt stor, med innenbordsmotor. De var spent på om den fort ville råtne, men etter mange års bruk er den fortsatt like fin! Den andre var om en fyr som plastla en temmelig råtten robåt. Etter noen år var tre-innmaten så råtten at han plukket ut alt treverket - og nå har han en helt grei plast-robåt! Egne erfaringer: I Sverige så vi en rommelig motorbåt som så helt ut som en trebåt; utvendig var selv naglene, tre-teksturen og småsprekkene tydelige! Innvendig var der tregarnering og treseter. Men eieren sa det var en kamuflert plastbåt, støpt i en form som først var laget på en gammel tresjekte! Vi måtte se riktig nøye etter for å oppdage at det faktisk var sånn! Kjøpte en plastlagt robåt for en del år siden. Han som solgte sa at trebåten var temmelig sprukken og skadet (men visstnok lite råte). Båten ble helt fin, den, så fin at nå er den stjålet og borte-vekk! Vi kjøpte tidligere en annen plastlagt robåt. Trebåten er temmelig dårlig, med mye sprekker og litt råte. Men den vil nok holde i mange, mange år ennå! Antar at tørking av trebåten og nedsliping utvendig er avgjørende for godt plasteresultat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.