Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

hei :flag: jeg er ny på forumet.. digger denne trebåttråden :yesnod: . her er mitt andre trebåt projekt. F/V Sjøliv. bygd på bokn i rogaland i 1969. 30 fot med 2g sabb .gikk i fiske på bokn i 12 år først,havnet så til tønsberg og ble rigget med en liten kreps/reketrål (med 2g sabb :sweat: )bodde der i 15 år. etter det har den vært i krabbefiske på finnøy i 12 år.jeg kjøpte av fisker i 2008.maskinen hadde loggført 40 000 timer,totalt utslitt .båten er under oppussing i mellom fisketurer :fishing: kjempe kjekt :smiley:

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31703/p6250186.jpgp><p><!--url{1}-->

her er en sliten sabb :sweat:

Link to post
Endelig kommet i gang med å olje båten inni. Deilig å se den uten hvit maling :yesnod:

Dette er rett og slett vakkert :yesnod:

Her er det patina og sjel så det holder i bøtter og spann.

 

Ser ut som om spantene er av eik - stemmer det?

Lurer også litt på den mørke fargen.

Har du blandet beis i oljen som er blitt påført. Eller var treverket så mørkt da du fikk fjernet malingen?

 

Hei fv sjøliv!

Velkommen til forumet, og spessielt velkommen til trebåt tråden :smiley::smiley:

 

Tillater meg å legge bilde av båten din direkte inn i forumet, så folk slipper å måtte klikke på linken din.

En slik flott båt fortjener jo å bli vist fram i all sin herlighet :yesnod:

p6250186.jpg

 

Ekstra hyggelig for meg som bor her på Vestlandet - ikke langt fra Boken å treffe på en lokal båt.

Du er også i den samme heldige sitvasjonen som jeg er med min båt. Nemlig at du kjenner historien til båten din. Det gir en egen god følelse - synes i hvert fall jeg

 

Lykke til videre, og så håper jeg at du kommer innom og besøker oss her i trebåt tråden både titt og ofte.

Link to post
Antar at tørking av trebåten og nedsliping utvendig er avgjørende for godt plasteresultat.

 

Uten noen erfaring her vil jeg også tro tørking har veldig mye å si her, samme med underlaget, bør nedslipt til bart tre.

Om det er råte så må du drepe råten med boracol(?) før du plastrer. (Husk at dette må tørke før plastring.)

Behandling av treet der det er plastret kan du gjøre fra innsiden.

Et problem blir jo der du skal avslutte plastringen. Vil tro dette blir svakeste holdepunkt for glassfiberen, samtidig kan du risikere vanninntrengning bak glassfiberen og da vil det med tiden bli råteproblem.

Så tenker du å plastre under vannlinja, eller hele skroget?

Plastrer du kun under vannlinja bør du ordne en slags fuge eller noen annen form for tettning ved avslutningen.

Kansje noen har noen tips?

Plastrer du hele skroget kan du nok legge en form for vinkel list på toppen med en god fuge under.

 

Dette er mine tanker, så rett meg om det er noe som er helt på bærtur! :smiley:

Link to post
Uten noen erfaring her vil jeg også tro tørking har veldig mye å si her, samme med underlaget, bør nedslipt til bart tre.

Om det er råte så må du drepe råten med boracol(?) før du plastrer. (Husk at dette må tørke før plastring.)

Behandling av treet der det er plastret kan du gjøre fra innsiden.

Et problem blir jo der du skal avslutte plastringen. Vil tro dette blir svakeste holdepunkt for glassfiberen, samtidig kan du risikere vanninntrengning bak glassfiberen og da vil det med tiden bli råteproblem.

Så tenker du å plastre under vannlinja, eller hele skroget?

Plastrer du kun under vannlinja bør du ordne en slags fuge eller noen annen form for tettning ved avslutningen.

Kansje noen har noen tips?

Plastrer du hele skroget kan du nok legge en form for vinkel list på toppen med en god fuge under.

 

Dette er mine tanker, så rett meg om det er noe som er helt på bærtur! :smiley:

 

 

Du har sikkert sett bildene av båten? Den ser ut som den har tørket nok, men den skal snus og varmes innenifra. så må den vel få tørket opp.....

Men hvis jeg skal fortelle om mine drømmer: :sweat: Båten slipes helt fri for gamle "kjemikalier". Dette er tenkt med en båndsliper, så det går litt unna..... Så legges det på ett lag epoksy, så treet får trekke. Deretter legger jeg "glassfiber" i hver plankeskjøt,en tynn rullings, metter så bunnen med epoxy over hele undersiden. Det med glassfiberen er jeg litt usikker på enda........

Rekkelista, veit ikke helt hva den kalles? Fenderlist? Fjernes, og epoxyen legges inn under denne. Da burde jeg være reddet. :crazy:

 

Grunnet til at jeg vurderer dette, er at jeg ikke er kyndig nok til å begynne og demontere en så skadet båt... Jeg tror jeg må skifte kjøl og de nederste plankene. Samt at den har gått fra hverandre i akter. Evnt. Råte vil bli fjernet og satt inn med en pressbit i tre og epoxy.

Dette vil jo bli en renovasjon av båten. :smash:

Dette er også ett tema som det er spredte meninger om. Det hadde vært gøy og prøvd finne en løsning på dette problemet. (om den råtner opp, eller ikke)

 

Båten er ett fritidsprosjekt av meg og en kamerat. Det kan bli noen dristige løsninger av det. Det jeg har lest meg til, er at du kan tette båten utenifra, men den må kunne puste ut innenifra. derav linoljemaling.

Vann i fast form, er greit. Vann i gass form er FY! Kanskje derfor de råtner opp, fordi de ikke blir luftet bra nok ut? En kjøl som ligger i vann, vil ikke råtne. Men fjerner du vannet, og tetter båten, så kommer det fort?

 

:giggle: Så jeg tror at dette kommer til å gå veien........ :giggle:

 

Det vil jo fremdeles lukte trebåt når sola steiker på den, og pilsen er lunken i sommersola............ :cheers:

 

PS: Legger til denne jeg fant på nettet....

 

Limingen med epoksy bør ikke foregå med høyere fuktinnhold enn 16 %. Limer du over denne grensen kan det ha alvorlige konsekvenser for styrken i limforbindelsen.

Redigert av turbo5er (see edit history)
Link to post

Hvordan er båten over vannlinja da? Er det nødvendig å legge glassfiber her?

Tenk litt over hva det vil koste i glassfiberduk og epoxy også, blir raskt en del penger av det.. Kjedelig om det blir dyrere enn å kjøpe en båt som er i bedre stand.

Men som du sier så hadde det jo vært gøy å prøvd ut å plastre å se hvordan det faktisk blir over tid.

Som du sier er det viktig at innvendig behandlig får puste, feks linoljemaling eller gjerne bare olje. Finnest mye å velge i!

Å legge duken under fenderlista tror jeg ikke er nok. Vil tro at vann fortsatt har mulighet å trenge inn under duken da.

 

Kan være jeg missforsto, men tenker du å kun legge duk i hver plankeskjøt under vannlinja?

Link to post

Thomsped: Se der ja. Det er nesten sånn jeg har tenkt det!

 

Etape: Jeg er usikker på om jeg skal bruke glassfiber i det hele tatt. Akter og kjøl må jeg ha glassfiber. Der er det ganske omfattende skader. Men jeg tenkte at det ville vært fint om jeg kunne beholde treutseende over vannlinja ihvertfall. Da blir det litt dumt med glassfiber over tror jeg. Det har sikkert ikke noe for seg å legge en remse ved hver plankeskjøt. Tenkte at det kunne stive opp litt? Samtidig, at det er store krefter i en sånn båt. Vridninger osv.

Penger kommer det til å koste uansett. Noen tenker kun på materialer, og noen tenker penger også i den tida dem bruker på dette. Som sagt, blir dette noe vi gjør på fritida, og vi får vel "lure" unna litt penger. hehe. 5kg med epoxy koster rundt 1500? Da får vi begynne der.

Jeg har en sjømann som også trenger litt omsorg. Så vi får se da vettu. hehe

 

:giggle: JEG skal ikke tenke på hvor mye penger jeg har brukt, når den flyter!!!!!!! :giggle:

Link to post

5kg epoxy forsvinner før du får tenkt deg om, når du skal mette et tørt treskrog! Så det kommer til å gå mange spann av dette. I tillegg kommer du nok ikke utenom bruk av glassfiberduk, i det minste opp til vannlinjen. Tipper du er kjapt oppe i 15-20.000,- bare i materialer, før båten er i stand til å flyte igjen. Og fortsatt har du et skrog med minimal strukturell styrke. Jeg ville heller ha lagt noen av disse pengene i et bedre skrog, da blir sluttresultatet mye bedre og totalprisen sikkert også lavere. Og ikke minst, du får en båt som faktisk er verdt noe etterpå! Denne råte/epoxyblandingen du planlegger risikerer å ende opp som ett tonn spesialavfall som du må betale mange tusen for å bli kvitt etterpå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Må nok si meg enig med index - men for all del, det er ditt prosjekt og du gjør selvsagt hva du vil :yesnod:

Men med tanke på at du til slutt vil ende opp med å bruke 15-20.000 på å få denne båten til å flyte, og egentlig bli sittende igjen med et resultat som du aldri kan være helt trygg på, så spørs det om du ikke heller burde se deg om etter noe annet.

 

For 15-20.000 kan du velge mellom to alternativer.

Du kan få ei grei lita snekke som du kan begynne å bruke fra dag en.

Eller hvis det er slik at du klør i fingrene etter å pusse og stelle litt, så kjøp deg et brukbart prosjekt for 5-10.000 og bruk resten av pengene til å sette prosjektet i stand.

 

En av fjellvets reglene lyder - Lytt til erfarne fjellfolk.

En av trebåt reglene lyder - Lytt til erfarne trebåt folk :yesnod:

 

Uansett - lykke til

Link to post

Den sjarken eg var med på og "plaste" ble dekket med poliester og duk. Skrog , dekk, rorhus , lukekarmer. Altså 100%

Den ble først slipt ned med vinkelsliper for og få en ru overflate....

Er vel ca 10 år siden nå , og båten er fremdeles i fiskeri....

 

De holder nok ikke med litt Epoxy på denne båten de er snakk om her...

Stilken må jo forsterkes , og kjøl bordene bør vel kuttes i og tvinges på plass , Kjølen må også få litt styrke....

Blir "Plasten" som holder denne båten sammen...Er ikke tilstreklelig med 1 lag duk på den stilken :nonod:

 

Om en "plaster" en båt med meget god lufting , og man er 100% sikker på at de ikke ligger luft lommer mellom skråget og plasten , vil den holde i mange år.Men får man fuktighet som ligger imellom :cryin:

Men Hylsa må ut , ror stamen må ut , alle gjennomføringer må ut så alt ligger utenpå "plasten"

 

En annen ting er at en "plastet" båt blir lettere. Er endel kilo i vått tre , så mere ballast må til.......

Redigert av Skøy (see edit history)
Link to post

Om hvor holdbart plasting er:

 

Er vel ca 10 år siden nå , og båten er fremdeles i fiskeri....

 

Nemlig!

 

En annen ting er at en "plastet" båt blir lettere. Er endel kilo i vått tre , så mere ballast må til.......

 

Lurer nå på om det først og fremst gjelder store, tunge båter. Vår erfaring er at små robåter (15-17 fot) blir mye tyngre med plast enn uten.

Link to post
er d noen som vet hva denne båten heter for jeg har kjøpt samme båt som denne og er litt usikker på slaget men tror at d er en sandøysnekke men ikke sikker som sakt. d sitter en sabb 8-10 hk i den noe som er bra da d er min favoritt motor som sitter i snekka :crazy:

Du bør kanskje legge ut noen bilder av båten og ikke bare motoren....så kanskje det er noen som kan hjelpe deg videre... :yesnod:

Link to post

Ja, ser både det positive og det negative her. :boxing: Siden dette er mitt første prosjekt, så er jeg bare nødt til å prøve. :smash: Litt for nysgjerrigheten også! Jeg kan jo ikke bare kaste den uten å ha gjort noe med den!!! Vi får prøve og feile som alt annet her i livet. For å si det sånn; Synker den midtfjors, så er jeg kvitt problemet. :wflag: hehe. Vi får gjøre ett stunt, og håpe på det beste! Tenk på de dykkerne som kan kose seg med vraket om 100 år? :diving:

Link to post
Dette er rett og slett vakkert :yesnod:

Her er det patina og sjel så det holder i bøtter og spann.

 

Ser ut som om spantene er av eik - stemmer det?

Lurer også litt på den mørke fargen.

Har du blandet beis i oljen som er blitt påført. Eller var treverket så mørkt da du fikk fjernet malingen?

 

Er ikke 100% sikker, men tror spantene er av eik ja.

Har ikke blandet noe beis i oljen, treverket var så mørkt da malingen forsvant.

Link to post

er d noen som vet hva denne båten heter for jeg har kjøpt samme båt som denne og er litt usikker på slaget men tror at d er en sandøysnekke men ikke sikker som sakt. d sitter en sabb 8-10 hk i den noe som er bra da d er min favoritt motor som sitter i snekka :flag:

 

baaten_1.jpg

 

baaten_2.jpg

 

baaten_3.jpg

 

baaten_4.jpg

 

baaten_5.jpg

 

her er også båten jeg har kjøpt dårlig bilde kvalitet :sailing:

 

 

photo.jpeg

Redigert av tlangset@msn.com (see edit history)
Link to post

Du bør nok legge ut mer bilder av båten det gjelder, selv om de kan ligne litt, så er det detaljer på din båt som kan være avgjørende om noen klarer å tyde hvor den er bygget. Denne du viser bilder av, tviler jeg på er fra www.sandoybatbyggeri.no. Den minner heller om en hvalersnekke, nå finnes det også to øyer med navn Sandøy på Hvaler, søndre,- og nordre,-. Det kan jo være en av de du mener? :confused::lol: Det ble bygd mange snekker på Hvaler før i tiden som ikke har et båtbyggeristempel på seg! Lykke til videre med letingen!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...