Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

:lol: skal ikke så mye til for å få trebåtfolk i godt humør skjønner jeg.... får prøve litt til da...

 

Denne gangen legger vi til litt syrefast stål...

 

p2200063.jpg

 

 

Og for de med teakfetish, her er litt ubehandlet natet teak dekk og noen lakkerte teak luke detaljer...

 

p2200016.jpg

 

 

Noen liker fersk maling & myke linjer...vi klarer det og vi :smiley:

 

p1170061.jpg

 

Ha en riktig god dag

 

Mvh

 

Kim

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
:lol: skal ikke så mye til for å få trebåtfolk i godt humør skjønner jeg.... får prøve litt til da...

Trebåt folk har vel stort sett den evnen at de kan glede seg over de små ting i livet.

Men vi er jo kvalitets beviste da... :yesnod:

Og når vi ser noe så gjennomført vakkert og stilrent som det du holder på med - da kan vi ikke hjelpe at det rører oss til tårer.... :giggle:

Link to post
Du da Wasco, har du begynt å få pusse lyst igjen? sist vi chattet her så var du mett på vinterpussing..

 

Mvh

 

Kim

Nei, det har vært dårlig med motivasjon i vinterværet...

Her har vi hatt snø og vinter nå i snart 3 mnd.

Vi er ikke vant med det på disse kanter av landet. Her pleier de første vårblomstene å komme til syne i slutten av januar.

 

Jeg nekter å begynne med noe som helst på båten før snøen er vekke og gradestokken i hvert fall er over på pluss siden :smash:

Link to post

Hei!

Har nettopp kjøpt en 34 fots sjark.

Har hatt et par tre-sjarker tidligere men har alltid solgt dem når vinteren nærmer seg.

Men denne har jeg altså tenkt og beholde en stund, og da har jeg noen spørsmål.

Båten skal tas opp så snart været tillater det og vårpussen skal tas, hva skal jeg kjøpe inn av forskjellige oljer osv til skroget utvendig?

Hadde vært kjempe med et "steg for steg" svar.

På forhånd takk for svar :)

Link to post

Hei rtec...

Velkommen til forumet og ikke minst - velkommen til trebåt tråden. :yesnod:

 

Det er flere måter du kan gjøre denne jobben på.

Det første spørsmålet er om du har planer om å skrape skroget helt ned, eller om det bare er snakk om en "vanlig" vårpuss.

 

Er det snakk om en vanlig vårpuss, ville det være bra om du kunne finne ut hvordan båten er blitt behandlet tidligere.

 

Det finnes to alternativer, med visse variasjoner.

Den enkleste, men også dyreste metoden er å bruke Clipper eller Owatrol.

Hvis det her er snakk om vanlig vårpuss så matter du ned skroget med fint sandpappir. Deretter vasker du skroget et par ganger med rødsprit. Så kjører du på med Owatrol D1. Dette skal gjøre vått i vått som det heter, til skroget ikke leger trekker olje. Vanligvis 2-3 strøk.

For å få en blank overflate påfører du til slutt 2-3 strøk mend Owatrol D2.

 

Den mer tradisjonele måten er å bruke en blanding av rå linolje og amerikanks terpentin i stedet for D1.

Dette kan enten toppes med Owatrol D2, eller kokt linolje.

Kokt linolje gir en hard overflate, men det blir ikke så blankt som D2.

 

Velger du å skrape skroget helt ned, gjør du det på samme måten. Men da må du selvsagt regne med at det vil gå mer D1 eller liolje/terpentin.

Hvis du velger å gå for liolje/terpentin varianten bør du også tilsette et sopp drepende middel.

Hvis du vil ha en litt mørkere valør i treverket kan du også tilsette litt tretjære i olje/terpentin blandingen.

 

Så er det jo spørsmål om du skal ta fatt på å fjerne eventuell blåmann i treverket.

Det hadde jo vært kjempegreit om du kunne legge ut noen bilder av sjarken din.

 

Til slutt er det spørsmålet om hva du skal gjøre under vannlinja.

Men det får vi komme tilbake til etter hvert.

 

Det vil sikkert komme flere innlegg og meninger her - men uansett lykke til

Link to post

Takker for svar!

 

Bilder kommer, men nå er jeg på jobb offshore og er ikke hjemme før om 4 uker, men skal få lagt inn så snart jeg kommer hjem!

Skal sies at båten ble kjøpt så og si usett, båten ble tidligere brukt av et dykkerfirma som kjøpte den for 200 000,- (5-6 år siden) så ble den solgt videre til et oppdrettsanlegg og nå skulle de kvitte seg med den. Fikk den såpass billig at jeg tror ikke noen hadde stusset engang.

34 fot, hydr. kran, garnspill og en 120hk Perkins. :)

Men det trengs til oppussing etter noen år som arb. båt, men tror den skal bli bra etterhvert!

Største utfordringen blir vell å få fatt i en opplagshenger.

Link to post

Rødspritens fremste egenskap er vel at den er en god fettfjerner.Det er viktig når en f.eks skal lakkere på metall eller tidligere lakkerte flater.Det samme gjelder dersom en skal lime tre med f.eks epoksy.På en flate som skal sauses inn med feit olje,D! eller lign.,har vel ikke fettfjerning noen hensikt.Her mener jeg at en like gjerne kan bruke vann og en klut som ikke loer.Vri opp en gammel T - skjorte !Det er dessuten billigere .Det finnes visst også noe som heter "klibbduk" å få kjøpt til dette bruket !

 

Gutek

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...