Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Ett strøk eller to med D1 først, det trekker inn i alle sprekket etc i D2'en samt myker opp det gamle toppstrøket litt. Deretter tørker du vekk overskytende D1, venter et par-tre dager og påfører ett strøk D2 til dagen. To-tre strøk pleier å holde fint.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Svart (redigert)

Våren lar vente på seg....huff.

Men det er jo greit å ha litt tid til å planlegge :yesnod:

Et spørsmål anngående garnering.

Skal en behandle baksiden av de bordene en bruker til garnering, før de settes på plass?

All fornuft tilsier jo at det er baksiden av garneringen som blir mest utsatt for fuktighet, og at denne siden derfor burde behandles før garneringen settes på plass.

Men er dette noe som bør gjøres, eller...???

Redigert av Wasco (see edit history)
Jeg tror jeg ville ha "druknet" bordene i "suppe". Og å koke suppe er du god på, Wasco :lol:

En måte å få langsmal "gryte", er å lage en renne av PVC-rør som er tettet i begge ender. Til riktig smale bord kan vel takrenne til nød brukes; best hvis denne er firkantet. Renne kan også snekres av bord eller finér - som selvsagt må grundig tettes.

Det er vel kanskje vanskelig å "tilfeldigvis" finne et passe rør, og/eller lage dette til for én enkelt jobb, men hvis en del går sammen om dette, blir det kanskje overkommelig.

Thomsped: Jeg kikket litt på bloggen din. Flott prosjekt! Jeg så at hun har hatt akterkabin... Er det noe du skal bygge opp igjen? Likte forresten tanken om mast. Har tenkt på det samme selv, men det blir vel helst ikke noe av...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Hei,

Eg får og seie at det er mykje fine, lærerike, spanande og innteressange prosjekter her! :wink::smiley:

Men eg har eit spørsmål og. På min kravellbygde trebåte, under vannlinja er det nokre få spikrar (i borda) som ikkje er plugga, det er ikkje dybde nok i holet for å ha i treplugger. Men ein kan nok smøre på noko som tettar like godt. Kva er best og bruke da? Eg har brukt antirustprimer, men det varer ikkje så lenge. Eg tenkte å bruke tretjære, eg har hørt at det tettar godt.

Er det nokon sam har gode forslag? :smiley:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Thomsped: Jeg kikket litt på bloggen din. Flott prosjekt! Jeg så at hun har hatt akterkabin... Er det noe du skal bygge opp igjen? Likte forresten tanken om mast. Har tenkt på det samme selv, men det blir vel helst ikke noe av...

Takk! Det er et kjempe moro og lærerikt prosjekt! Det blir nok ingen akterkabin igjen, er veldig fornøyd med ombyggingen som er gjort, med lukket "styrhus" og den plassen som er igjen bak vil jeg ha som uteplass med kalesje, tror det ville blitt for trangt og klumpete. Mast med en liten klut hadde jo vært helt gull! får i tilfelle bli en ved en senere anledning for meg, men tenkt så deilig å kunne skru av motoren og bare høre bølgesvulp. I siste utgaven av woodenboats fulge det med et magasin om diverse master og seil, var veldig interessant synes jeg. Det ville jo også være en sikkerhet å ha ved motorhavari. Wasco: Opp med kluten!

Diesel248: Du kan bruke f.eks. linoljekitt og asfaltkitt, så prime og stoffe over.

Hei,

Men eg har eit spørsmål og. På min kravellbygde trebåte, under vannlinja er det nokre få spikrar (i borda) som ikkje er plugga, det er ikkje dybde nok i holet for å ha i treplugger. Men ein kan nok smøre på noko som tettar like godt. Kva er best og bruke da? Eg har brukt antirustprimer, men det varer ikkje så lenge. Eg tenkte å bruke tretjære, eg har hørt at det tettar godt.

Er det nokon sam har gode forslag? :smiley:

Jeg er veldig glad i tretjære, men ville ikke brukt det her. I nesten alle robåtene mine står det trenagler (istedet for saum) som feste for borda til banda ("spantene"). I en litt gammel båt(1939), falt ett av trenaglehodene ut, mens resten av naglen sto i bandet, og så like fin ut. Hodet står jo på utsiden, og det rant friskt inn når båten la seg over under seilas. Etter en stund klinte jeg inn noe Tec7, og det holdt helt tett til jeg etter et par år fikk satt i en ny nagle (da båten likevel skulle ha en større naglesjau, bordutskifting mm)

Kort sagt: Tec7 virker som gode greier her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...