FM 8-12 Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 snur meg etter gromlyd...ser jeg meg etter noe pent snur jeg meg etter det enten det er blondt..brunette eller plast tre osv Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 Snur meg ikke etter tupperware Blondiner, brunetter og trebåter, JA Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
nedgård Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 heila inn spørsmål om Johnsen krysser på åpent forum men innså raskt at det burde ligge her så jeg spør igjen, er det noen av dere som kan opplyse noe om Odd Johnsens trebåtbyggeri i Gressvik, om mannen, båtene og verkstedet? søkte på Google men fant fint lite. Vet egentlig lite om Odd Johnsen! Men jeg er brennsikker på at du har kjøpt "Ørnen" :) Det er en NYDELIG båt! Båten min, er forrige båten til han du har kjøpt Ørnen av :) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 (redigert) ....Diesel248: Du kan bruke f.eks. linoljekitt og asfaltkitt, så prime og stoffe over. .... Etter en stund klinte jeg inn noe Tec7, og det holdt helt tett til jeg etter et par år fikk satt i en ny nagle (da båten likevel skulle ha en større naglesjau, bordutskifting mm) Kort sagt: Tec7 virker som gode greier her. Ikkje dumt, ikkje dumt! Eg får ta årane fatt og få fingeren i gir slik at spikrane får det godt! TAKK!! Redigert 11.Mars.2010 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Wasco Svart 11.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Tec7- jo da det er gode greier det. Pratet med en kar i fjor som hadde tettet hele båten med det stoffe. Men som en fanatisk trebåt entusiast, mener jeg at slike moderne ting ikke jar noe å gjøre på en trebåt....hehe Linoljekitt er tingen....selv om det sikker ikke er like effektivt som Tec7 Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Antilan Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Hei. Båtsesongen nærmer seg og jeg har begynt å ordne litt småtterier på båten, begynner å få den rette ånden. I den forbindelse har noen små utfordringer meldt seg og jeg er nødt til å rådføre meg litt før jeg tar fatt. Jeg har en 25" trebåt hvis opphav er ukjent som ligger på sjøen hele året, bortimot problemfritt her på nordvestlandet ettersom den blir flittig brukt, men de siste dagene har det regnet "gamle kjerringer" og båten lekker inn vann fra dollbord inn i styrhus og treverket inne mørkner så smått der det lekker. Må si meg litt enig med Wasco i forrige post angående linoljekitt, og vil gjerne tette lekkasjen før den gjør alt for stor skade. Det ser ut som den lekker i skjøtenmellom to bord som er natet + gjennom noen millimeterstore spikerhull i overgangen dollbord - styrhus der det har sittet en list. Kan linoljekitt legges på fuktig treverk i pluss fem grader eller finnes det en annen grei løsning? Det regner mildt sagt mye her og det er meldt regn / sludd lenge fremover. Den skal på land i påska og bunnsmøres og oljes hvis været tillater. Håper noen kan hjelpe! (med lekkasjen men gjerne med oljing/bunnsmøring også) Sitér dette innlegget Sjarkfiskar frå Sunnmøre Link to post
Treskallen Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Ja det kan du, vi kitter i minus grader tilogmed ved behov, husk bare å kna det opp godt i hendene først. Det skal knaes ganske godt opp for å få den rette konsistensen Lykke ti Sitér dette innlegget Alle gode ting er tre Link to post
Wasco Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Håper noen kan hjelpe! (med lekkasjen men gjerne med oljing/bunnsmøring også) Oljing og bunnsmøring er blitt diskuter og omtalt mange gagner i denne tråden, men vi blir aldri lei av å snakke om disse tingene som ligger vårt hjerte så nært Det virktiggste her er å bestemme deg for hvilken metode du vil gå for. Clipper/Owatrol, eller linolje/terpentin. Spørsmålet er også om du har tenkt å skraåe båten helt ned til treverket, eller du bare skal ta en grundig vårpuss. I begge tilfeller kan begge overnfor nevnte metoder benyttes. Men fortell oss litt mer om hva du har tenkt å gjøre, og legg gjerne ut noen nærbilder av skroget på båten. Bunnsmøring er grei. Du skraper bare vekk det som er løst, og så legger du på bunnstoff. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
:båt1 Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 hei er plastbåter med treoverbygg velkommen i denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Ja da, her er "porten vid og døren høy" Alle er velkommen i denne tråden. Og siden du har en del treverk på båten din, så er det sikkert mangt og mye du kan dele med oss, eller spørre oss om. Så - velkommen ombord Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Diesel248 Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Eg er enig med deg der Wasco, eg og lager litt grimase om det er silikon i ein båtskrog. Så det blir vel noko naturlegt stoff. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
S/Y Ørnen Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Vet egentlig lite om Odd Johnsen!Men jeg er brennsikker på at du har kjøpt "Ørnen" :) Det er en NYDELIG båt! Båten min, er forrige båten til han du har kjøpt Ørnen av :) Ja det er Ørnen, nydelig båt solgt av en hedersmann! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 (redigert) Har du et bilde du kan dele med oss, Telecaster? Min far hadde en Johnsenkrysser en gang, kan se om jeg finner et foto av ho. her er et bilde, flere kommer når sesongen starter. Trenger en god slepejolle, kan dere dele erfaringer og komme med forslag? Bør vel kunne ta 3-4 personer og ha en liten påhenger. ps: virker som et hyggelig forum dette, glad jeg fant dere !! Redigert 12.Mars.2010 av telecaster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 enda et bilde av Ørnen Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Ja, dette er en nydelig båt! Har sett den på Halden trebåtfestival! Gratulerer Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
M/S Bastard Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Dærsken, det var en lekker trebåt Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Med fare for å virke masete :-) : hvilken slepejolle foretrekker dere? Tenkte jeg skulle kjøpe en på båtmessa med rabatt, men da trenger jeg noen gode forslag til en som passer Ørnen. Sitér dette innlegget Link to post
cocker Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Hei og gratulerer med fin båt Det hadde jo vert skikkelig fint med slepejolle i tre..... Men anbefalingen er vel en "fender" eller type gummijolle... Selv har jeg hatt "broren" til båten din, og likte ikke at jolla dunka borti i tide og utide... Jeg kjøpte en liten ribb og var veldig fornøyd med å kunne bare knyte den intill snekka, og slippe å dregge den opp for hver gang eller passe på fendre osv... Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Nydelig snekke! Det er en av de beste eksemplarene jeg har sett Jeg ser at hytta er smalere enn doghouset, dette er vel noe som er typisk for Johnsenkrysserene. Den til faren min var en av de siste som ble bygget, og da var styrhuset like bredt som doghouset. Jeg kan legge ved et bilde av den. Johnsenkrysserene er noen av de peneste snekkene man kan få, mener nå i alle fall jeg. Men et problem mange har slitt med er at de har en tendens til å lekke inn regnvann i overgangen mellomstyrhustaket og kalesjen ved heftig regnfall, har du lagt noe merke til det? Det er fordi taket heller litt bakover. Jeg kan se om jeg klarer å spore opp noe om disse båtene, men jeg kan ikke love noe. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Wasco Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 (redigert) enda et bilde av Ørnen YOHOOO.... Noe av det råeste og vakkreste jeg har sett på leeeeeenge.. Uten å fornerme noe av de andre deltagerne her på forumet, må jeg si at dette er noe av det vakkreste jeg har sett. Så blank og fin at hun skinner på langande lei PS... anngående jolle. Du burde selvsagt gå for ei trejolle, men av praktiske hennsyn ender du vel opp med noe av plast Redigert 13.Mars.2010 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
roeren Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Jeg kom i tanker om: Det myldrer med kommentarer til båter, stort sett at de er flotte, fantastiske, nydelige. Sikkert hyggelig å høre for eierne, som mange ganger tydeligvis har lagt masse arbeid i å få overflatene tette, sterke og vakre. Og det motsatte hadde jo ikke vært så oppmuntrende! Det som har slått meg, er at det er så få kommentarer og vurderinger av formen på undervannskroget, selv om det jo er her det avgjøres hvor rask og/eller lettdrevet en båt er, og båtens sjøegenskaper. Blandt robåtfolk er jeg vant til at det er nettopp dette som vurderes først; "er det hogde halser?", "hvor mye er bunnbordene reist?", "er bunnen godt strekt?", "er det dyp kjølrenne?", "er kjølen stifett?" Og i en robåt merkes det selvsagt veldig direkte på kroppen om det er slik eller sånn, nokså anderledes enn i en motorbåt. Og- selvfølgelig - skrogformen er jo noe man kan gjøre fint lite med (skjønt de gamle tok ut innved, og høvlet litt av på band eller la under trekiler, for å justere nettopp bunnfomen). Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Kunne godt tenkt meg en gummifender til slepejolle selv, har en 10' glassfiberjolle idag, men er en pest å plage når du skal legge inntil å du er aleine ombord, nesten dømt til å få merker i lakken. Men kan ikke gummijollene "flippe" rundt i sterk vind? Marsjer på 7 knop. Vil nødigt ha jollen sin stabilitet i tankene når jeg kommer ut i litt ruskevær Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Heisann, trebåtfolk! Endelig er det tøvær her på våre kanter. Det smelter som bare det. Får håpe det verste er gjort nå slik at vi kan komme i gang med vårpussen. Om det no kjem meira snø, ja, då vert eg jammen sprø. Eg har måka tonnavis, og har sveitta som ein gris. No må våren dukka opp med litt sol til sjel og kropp. Me vil heller båtliv nyta, enn å sitja her og syta. I am back! Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 telecaster: regner med du vet at ole hadde 10fot gummijolle med 15 hk på. trur han er fornøyd med den. Jeg prøvde den en gang i sommer, gikk overraskende bra også! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Det som har slått meg, er at det er så få kommentarer og vurderinger av formen på undervannskroget, selv om det jo er her det avgjøres hvor rask og/eller lettdrevet en båt er, og båtens sjøegenskaper. Blandt robåtfolk er jeg vant til at det er nettopp dette som vurderes først; "er det hogde halser?", "hvor mye er bunnbordene reist?", "er bunnen godt strekt?", "er det dyp kjølrenne?", "er kjølen stifett?" Og i en robåt merkes det selvsagt veldig direkte på kroppen om det er slik eller sånn, nokså anderledes enn i en motorbåt. Og- selvfølgelig - skrogformen er jo noe man kan gjøre fint lite med (skjønt de gamle tok ut innved, og høvlet litt av på band eller la under trekiler, for å justere nettopp bunnfomen). Hmmm...det var da veldig til mystikk På de fleste tre-motorbåter av typen "snekke" er vel ikke undervannskroget så veldig ulik fra den ene til den andre typen. Derfor er vi vel mer opptatt av hvordan vi behandler denne delen av båten vår Om det no kjem meira snø,ja, då vert eg jammen sprø. Eg har måka tonnavis, og har sveitta som ein gris. No må våren dukka opp med litt sol til sjel og kropp. Me vil heller båtliv nyta, enn å sitja her og syta. I am back! God å se at det er liv i deg fremdels, og at du endelig har våget deg ut av hiet etter en lang og kald vinter. Det er sjelden vi opplever slike vintre på disse kanter, og sant og si har jeg ikke orket å gjøre en døyt med båten min i hele vinter. Men no livnar det i lundar og lauas i li...så nå kjenner jeg det begynner å krible litt etter å komme i gang Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.