Wasco Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 (redigert) Tenkte i år og kun benytte linolje på båten. Rå til det ikke trekker mer, og kokt til jeg får en fin overflate. Lurer bare på hvor blankt det blir? Har blitt meg fortalt at kokt linolje får helt opp i 90 glans, og det er jo meget bra. Skal bestille olje fra Tarinol. Der får jeg 10l rå, 10l kokt og 10l terpentin for under 2 båtlapper til sammen, inkludert frakt. Har selv tenkt å bruke rå linolje denne våren, men har tenkt å toppe det med Owatrol. Det største prøblemet med kokt linolje er at den vist nok skal være fryktelig vanskelig å pusse ned. Hvor blank den blir vet jeg ikke noe om, men håper det er noen andre her som kan komme med innspill. Hvis kokt linolje går opp i 90 glans, så er jo ikke det verst. Tarinol ja....får prøve å se om jeg finner dem på nettet. OBS...hadde ikke lest hele meldingen til thomsped - ser jo at han har kommet med et innspill. Redigert 18.Mars.2010 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Her er link til Tarinol . Jeg ser at Jotun anbefaler kokt linolje iblandet litt Benar-olje som toppstrøk. Amalie er behandlet med Benar i fra før, men har litt blemmer hist og her. Skal ta henne helt ned nå i vår, legge på en beis i bunnen for å få skroget litt mørkere, og så mette det med rå linolje og terpentin. Det er derfor jeg tenkte å bruke kokt linolje som toppstrøk. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Hei igjen.. Er det noen av dere som har vært borti dette produktet - Lignu? Tenkte at dette kunne være noe jeg kan bruke på det ene spantet mitt som er litt angrepet av råte. http://www.linolje.com/ Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Gjør ikke den det samme som epoxy da? Jeg lappet jo treverk i båten med epoxy Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Wasco, råte er som rust på bil, blir du ikke kvitt'n så kryper den og dukker opp snart ett annet sted.. vidundermiddel er somregel 90% god markedsføring 10% produkt. Det å kapsle inn råte i epoxy er en nødløsning og vil sansynligvis over tid skape mer problemer enn den løser. Se for deg at du har ett små råttent spant som du behandler med ett eller annet vidunder middel og du dekker den synlige råten (den du klarer å komme til) så går du av og til i litt sjø, hvor spantet får jobbe litt, da er den stiv på tre sider men myk inni, gjenta dette noen ganger og du sitter igjen med ett pil råttent spant som "ser" friskt ut der hvor du har behandlet det, men som ikke har noen form for strukturell styrke igjen. Bytte ut råte med friskt virke er den sikreste løsningen for å få disse damene friske og sterke. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Hei! Kan jeg øse av min enorme viten? Neida men jeg har flere ganger brukt rå og kokt linolje på mine prosjekter. Den rå får trekke inn og båten hvile minst ei uke, den er ikke blandet med terpentin. Så legges på et strøk med kokt også uten terpentin. Når dette er trukket inn, legg på et strøk til. Fortsett slik til overflaten blir blank. Når det skjer så vask av. La det gå noen dager. Legg på et strøk kokt og puss med våtslipepapir mens det er vått. Puss/gni til overflaten blir blank og tørk av overskytende med fille. Vil en lakke oppå så vent noen dager og puss å vask før du legger på lakk. Ved denne behandlingen kan lakken lett boble men det er inntet problem, du løser det neste år med vanlig vårpuss. MVH Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 18.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Wasco, råte er som rust på bil, blir du ikke kvitt'n så kryper den og dukker opp snart ett annet sted.. vidundermiddel er somregel 90% god markedsføring 10% produkt. Bytte ut råte med friskt virke er den sikreste løsningen for å få disse damene friske og sterke. Mvh Champagne Sikkert sant det Champagne... Men av og til er det fristende å gå for en nødløsning. Uansett, det angrepet jeg har av råte er så lite at jeg tror det er mulig å stoppe det. Trevirket er like hardt og fint, det er bare litt oppfliset det det har gått en gjennomføring gjennom spantet til feste av eksosrøret. Hei! Kan jeg øse av min enorme viten? Neida men jeg har flere ganger brukt rå og kokt linolje på mine prosjekter. Den rå får trekke inn og båten hvile minst ei uke, den er ikke blandet med terpentin. Så legges på et strøk med kokt også uten terpentin. Når dette er trukket inn, legg på et strøk til. Fortsett slik til overflaten blir blank. Når det skjer så vask av. La det gå noen dager. Legg på et strøk kokt og puss med våtslipepapir mens det er vått. Puss/gni til overflaten blir blank og tørk av overskytende med fille. Vil en lakke oppå så vent noen dager og puss å vask før du legger på lakk. Ved denne behandlingen kan lakken lett boble men det er inntet problem, du løser det neste år med vanlig vårpuss. MVH Rolf-Eigil Mye spennende her Så du mener at linoljen IKKE skal spes ut med terpentin? Er dette fordi du mener at oljen trekker godt nok inn i trevirket uten terpentin? Jeg har jo all verdens tid denne våren, siden båten står på land. Så det hadde vært spennende å prøvd denne metoden du her beskriver. Bare et spørsmål... Mener du at du pusser med våtslipepapir til det blir blankt? Kan det bli blankt av sandpappir? I så fall... hvilken grad bruker du på pappiret? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 18.Mars.2010 Del på Facebook Svart 18.Mars.2010 Hadde samme problem rundt eksosflensene på Champagne, jeg endte opp med å bytte ut deler av bordgangen der eksosflensen hadde vært, men det var også grunnet at jeg ville flytte eksosen fra ut på skutesidene til ut av akterspeilet. Dersom det kun er blåved og ikke råte så er det vel ikke nødvendig å lime det opp, heller drenke område i linolje over noen dager\uker og sørge for at det er tett dersom du skal ha gjennomføringen der ennå. Dersom du har noe Cylamon eller liknende produkt er det greit å få dette inn i trevirket før du oljer. Wasco, betyr dette at du er i gang med restaureringen\ vårpussen igjen? Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Dersom du har noe Cylamon eller liknende produkt er det greit å få dette inn i trevirket før du oljer. Wasco, betyr dette at du er i gang med restaureringen\ vårpussen igjen? Mvh Champagne Det vil vel være en overdrivelse og si at jeg er i gang..... Men jeg er i hvert fall i gang med planleggingen. Planen er å ta fatt på litt av det innvendige nå til helgen. Jeg har jo sagt at jeg ikke orker å gå i gang med noe så lenge snøen ligger og det er minusgrader. Men nå er snøen borte her på disse kanter av landet, og gradestokken har i hvert fall begynt å bevege seg over på pluss siden. Cylamon har jeg aldri hørt om, men jeg hadde tenkt å bruke Boracol. Kjenner du noe til dette produktet? Forøvrig har jeg funnet et firma på nettet som heter Lier Produkter, og der selger de kaldpresset linolje til 35 kr literen, hvis jeg kjøper 25 liter. Kokt linolje selges for 35 kr literen fra samme forhandler, balsamterpentin 39,- og Boracol 170,- Høres ut som rimlige priser. Har vel ikke bruk for 25 liter kansje. Båten er jo ganske god mettet fra før. Men det er vel ingen problemer med å ha det som blir igjen liggende ti neste vår. Men så var det dette med terpentin. Lurer på om det egentlig er nødvendig? Hmm....mye å gruble over Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wartsila Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Terpentin tynner jo ut samtidig, slik at det går mye raskere å trekke det inn i treverket. Men samtidig så vil jo ikke uttynnet linolje være like effektiv som ren.. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
index Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Jeg har alltid hørt at terpentin åpner porene i treverket, sånn at olja trekker bedre inn. Så jeg ville har brukt blanding med terpentin i begynnelsen. Dessuten lukter det båt av den, ikke dumt bare det. Linolje lukter egentlig ikke like godt.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 De fleste jeg snakker med mener jo at terpentin er et "must" Men så er det også noen som mener at det er unødvendig. Molekylene i kaldpresset linolje er så mikroskopiske at de uansett vil trenge inn i treverket. Men jeg kommer nok til å gå for linolje/terpentin. Det er som index skriver, noe med den rette lukta Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 (redigert) Når linolje + terpentin har vært brukt til dette formålet hos de flinke trebåtbyggeriene i de siste 100 år så er det kanskje en grunn for hvorfor de gjør det slik? Mht Cylamon så er det en nå "forbudt" tre sopp dreper, boracol er vel den som har tatt over, jeg har aldri brukt boracol. Mvh Champagne Redigert 19.Mars.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Når linolje + terpentin har vært brukt til dette formålet hos de flinke trebåtbyggeriene i de siste 100 år så er det kanskje en grunn for hvorfor de gjør det slik? Champagne Sant nok.... En behøver jo ikke finne opp hjulet en gang til Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Fager Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Heisan! SÅ flott at noen endelig har lagt opp en tråd for oss trebåt-fantaster!! Herlig! Min sambo, Svend og jeg har eiet "FAGER" nå i 3-4 år og nyter herligheten! Full shining har vært utført og nå er jeg i beit for et verksted (i oslo / østfold-regionen) som kan hjelpe oss å få reparert feste for akselen fra motoren og til propellen - litt løst blitt. Noen som har et tips? Fager er en Spjærøy-krysser av gamle gode sorten og nyter sitt vellklingende navn:-) Bygget i 1958/1959 og er utstyrt med en Marna Motor - kjøpt i Mandal i 1959. Supert med tilbakemeldinger og tips! Mvh "matrosen". Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Hei der Fager. Det var ein skikkeleg fin båt Kva Marna motor er det du har? MVH Diesel 248 Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 En god gammel halvdekker! Det er en båttype jeg har veldig sansen for, men som det ikke er mange igjen av. Godt å se at det er fortsatt er noen som tar vare på disse gode gamle bruksbåtene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Hei Fager ....og velkommen til trebåt tråden. Ja her samles både vi som har trebåter, de som har hatt trebåt, og de som drømmer om å få trebåt. Ja så slenger det en og annen tuppeware-kvervulant innom for å mobbe oss litt. Men det kan vi leve med. Flott båt dere har. Hadde vårt morro å se noen flere bilder av den flotte damen. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
S/Y Ørnen Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Heisan! SÅ flott at noen endelig har lagt opp en tråd for oss trebåt-fantaster!! Herlig! Min sambo, Svend og jeg har eiet "FAGER" nå i 3-4 år og nyter herligheten! Full shining har vært utført og nå er jeg i beit for et verksted (i oslo / østfold-regionen) som kan hjelpe oss å få reparert feste for akselen fra motoren og til propellen - litt løst blitt. Noen som har et tips? Fager er en Spjærøy-krysser av gamle gode sorten og nyter sitt vellklingende navn:-) Bygget i 1958/1959 og er utstyrt med en Marna Motor - kjøpt i Mandal i 1959. Supert med tilbakemeldinger og tips! Mvh "matrosen". sjekk Sleipner i Fredrikstad om de kan hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Forøvrig har jeg funnet et firma på nettet som heter Lier Produkter, og der selger de kaldpresset linolje til 35 kr literen, hvis jeg kjøper 25 liter.Kokt linolje selges for 35 kr literen fra samme forhandler, balsamterpentin 39,- og Boracol 170,- Høres ut som rimlige priser. Hei Wasco! Jeg har handlet fra Lier Produkter -25 liter kaldpresset linolje og 5 liter terpentin. Har brukt mye linolje tidligere, men denne oljen er noe av det fineste jeg har vært borti. Skikkelig feit og fin!! Kan anbefales Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Wasco Svart 19.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Hei Wasco! Jeg har handlet fra Lier Produkter -25 liter kaldpresset linolje og 5 liter terpentin. Har brukt mye linolje tidligere, men denne oljen er noe av det fineste jeg har vært borti. Skikkelig feit og fin!! Kan anbefales Det var godt å høre.... Da kommer jeg til å bestille en del liter fra dem over helgen. Ellers tar de bare 250 for frakt, uansett hvor mye eller hvor lite du kjøper. Kjenner at jeg begynner å glede meg til å begynne med båten nå Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
rolf-eigil Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Sikkert sant det Champagne...Men av og til er det fristende å gå for en nødløsning. Uansett, det angrepet jeg har av råte er så lite at jeg tror det er mulig å stoppe det. Trevirket er like hardt og fint, det er bare litt oppfliset det det har gått en gjennomføring gjennom spantet til feste av eksosrøret. Mye spennende her Så du mener at linoljen IKKE skal spes ut med terpentin? Er dette fordi du mener at oljen trekker godt nok inn i trevirket uten terpentin? Jeg har jo all verdens tid denne våren, siden båten står på land. Så det hadde vært spennende å prøvd denne metoden du her beskriver. Bare et spørsmål... Mener du at du pusser med våtslipepapir til det blir blankt? Kan det bli blankt av sandpappir? I så fall... hvilken grad bruker du på pappiret? Hei! Venta egentlig på spørsmålet skal det ikke blandes med terpentin,dette har jo båtbyggere brukt i 100 år. Helt likt hva jeg selv sa første gangen jeg hørte det. Svaret på akkurat det er vel at for båtbyggeren så har det virket som det ble bedre. Akkurat dette spørsmålet ble testet ut i sverige på en av restaurerings verftene der(husker ikke hvilket bare leste rapporten) Testet selv på noen prøver og kunne ikke finne noe merkbar forskjell. En skrev i et innlegg her at det lukter så godt. Bare tull det lukter himmelsk! Det er helt ærlig et godt argument, men den behøves ikke. Det står også i et innlegg lengere opp at molekylene i kallspresset rå linolje er mikroskopiske, helt riktig. Overflate spenningen i kalldpresset rå linolje er nesten lik null. Men en ting, den bør helst være produsert lengst mulig nord. Ikke rundt Middelhavet. Pussing: Det jeg pusser etter å ha smurte på kokt linolje er bare selve treverket. Den kokte linoljen får ikke bygge en hinne, den er altså en del av overflaten. Når jeg pusser med sandpapir så lukkes overflaten i treverket og herder etter litt tid. Linoljen inneholder ikke noe solfilter og legges linoljen utenpå så vil ikke lakken bite om du senere velger å gjøre det. Grovhet i papir ca 400 som sluttstrøk tror jeg. Men metoder om trebåtbehandling kan diskuteres i det uendelige. http://surf.to/trabatsakuten eller woodenboat eller aprohead.com finnes mengder av bøker om emnet jeg må ha minst 10. Men mest for pengene er svenske Behrens fåes kjøpt på trebåtsakuten. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Jeg valgte nå å olje uten terpentin, trakk inn som bare det. Har fått inn mellom 20 og 30 liter, kan ikke se noen grunn til å blande inn terpentin. Kan være enig i att lukten er god, men den er jo også helseskadelig å lukte på! Kan det være Xylamon du mener Champagne? Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
trikkern Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 Vårpuss. Når vinteren er over og havna tiner opp, da våkner alle båtfolka og strekker på sin kropp. De finner verktøy fram og presenningen tas av, for nå skal båten pusses, du verden for et kav. Hei sann og hopp sann og fallerallera, for i vårens store båtpuss er vi "alle" sammen glad. Det skrapes og det males og det bones i et kjør, så står den der og skinner som i alle år den gjør. Nå gubben har gjort jobben, er slettes ikke sur, da kommer hele slekta og vil være med på tur. Hei sann og hopp sann og fallerallera, for båtliv er en glede som vi alle jo vil ha. Moralen her i diktet er ganske sikkert den, at gubben har jo streva for å gjøre båten pen. Men neste vår så tror jeg at pussinga blir gjort, av alle som fikk være med, da går det sikkert fort. Hei sann og hopp sann og fallerallera, for båtpuss er en glede som man deler eller hva? Signe arbeidet! Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 19.Mars.2010 Del på Facebook Svart 19.Mars.2010 (redigert) Hei Jeg fikk se en trebåt som står innendørs, samme sted som min båt. Stedet er ikke oppvarmet, men godt skjermet mot vær og vind, så veldig mange kuldegrader kan jeg ikke tro det har vært der.... Siden sist jeg var der, har temperaturen endret seg til plussgrader, så jeg mistenker dette for å spille en viktig rolle.. Det som var spesielt med denne er at siden jeg så den for en mnd siden er den fått hvit SKJEGG! Nesten alt under vannlinjen er dekket av et slags trådete ullaktig belegg. Det er fort et par cm tykt på det meste, selv om konsistensen er som for støv. Hva er dette og hva kommer det av??? Redigert 19.Mars.2010 av killmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.