Wasco Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Blir det ikke grønt etter antiparasitt? Finnes den som klar, og er den like effektiv som Boracol? Når jeg sier antiparasitt, så tenker jeg på alle typer soppdreper. Men Antiparasitt er jo et eget produktmerke, så det er kanskje litt missvisende. Men Antiparasitt kan du også få i en blank variant. Det produktet jeg har brukt var det en gammel trebåt entusiast som annbefalte. Dette produktet heter Xylanor Dette produktet blir bare solgt av Norrøn Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Woody Svart 2.Mai.2010 Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Har Norrøn noen nettside eller telefonnr? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Wasco Svart 2.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 (redigert) Vet ikke om det er noe Norrøn utsalg i nærheten av der du bor. Men her er i hvert fall en link til mitt lokale Norrøn utsalg http://www.norronmaling.no/ Redigert 2.Mai.2010 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Woody Svart 2.Mai.2010 Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 Takk for tipset. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
S/Y Ørnen Svart 2.Mai.2010 Del på Facebook Svart 2.Mai.2010 her er en side som gir info om vedlikehold av trebåter, mulig dere har sett den før, men jeg tar sjansen på det den er ny for noen av dere Vedlikehold Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 hei , er ny herinne men vi har akkurat kjøpt vår første trebåt en spjærøysnekke på 26 fot, en kongebåt kjørte den hjem fra tønsberg til skien uten problem.. legger ut litt bilder.. den ser veldig fin ut på bildene men den har desverre vist seg å ha en del råtten innredning, selvom denne bare er 2 år, så selvom den var "klargjort" av selger blir det båtpuss invendig føre vi kan bruke den ordentligt.. veldig specielt rekkverk, enten liker man det eller ikke.. jeg har ikke helt bestemt meg enda her er putene lakt ut, (så ser man ikke at platene under er råtne motoren en sabb 2g, så veldig fin ut, overhalt av selger, men mangler en del pakninger, termostaten var tatt bort og kjølesløyfen var koblet feil. men uanset gleder vi oss til sommeren Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 (redigert) hei , er ny herinne men vi har akkurat kjøpt vår første trebåt en spjærøysnekke på 26 fot, en kongebåt kjørte den hjem fra tønsberg til skien uten problem.. legger ut litt bilder.. den ser veldig fin ut på bildene men den har desverre vist seg å ha en del råtten innredning, selvom denne bare er 2 år, så selvom den var "klargjort" av selger blir det båtpuss invendig føre vi kan bruke den ordentligt.. Hei.. Gratulerer med flott båt, og velkommen til Båtplassen, og ikke minst - velkommen til trebåt tråden. Det var jo trist å høre at det var råte i innredningen. Nå er det vel ikke sikkert at selgeren snakket helt sant når han sa at denne bare var 2 år gammel. Selv på en trebåt, skal det godt gjøres at det oppståt betydelige råteskader etter bare to år. Men det får da være en trøst at det ville vært mye verre hvis det var råteanngrep på selve konstruksjonen. Rekkverket ja - det var jo litt spessielt - for å si det forsiktig... Ikke så veldig maritimt akkurat - men alt er jo lov. Såg en båt som var lagt ut til salg på FINN for et par år siden. Der hang det et elghode ute på styrhus skottet. :o) Redigert 3.Mai.2010 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
spjærøy26 Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Hei..Gratulerer med flott båt, og velkommen til Båtplassen, og ikke minst - velkommen til trebåt tråden. Det var jo trist å høre at det var råte i innredningen. Nå er det vel ikke sikkert at selgeren snakket helt sant når han sa at denne bare var 2 år gammel. Selv på en trebåt, skal det godt gjøres at det oppståt betydelige råteskader etter bare to år. Men det får da være en trøst at det ville vært mye verre hvis det var råteanngrep på selve konstruksjonen. Rekkverket ja - det var jo litt spessielt - for å si det forsiktig... Ikke så veldig maritimt akkurat - men alt er jo lov. Såg en båt som var lagt ut til salg på FINN for et par år siden. Der hang det et elghode ute på styrhus skottet. :o) ett elghode ja nei den rekken gjør ihvertfall at vi finner igjen båten overalt... det stemmer nokk at inredningen er 2 år, men tidliger eier har bygd den sån at vann blir liggene eller trekker ned i inredningen, og ingen lufting, så har han brukt furu matrialer og ikke vannfast kryssfiner det tåler ikke mye fukt ... så fineren er råtnet vekk og rammen under er helt svart.. holder på og lage ny i eikelekt og teakkryssfiner, så det blir sikkert bra Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Furu er det ingen ting i vegen med å bruke, men en må jo sørge for at det blir skikkelig impregnert med olje og antiparasitt. Men kryssfiner som ikke er vannfast er selvsagt ikke akseptabelt. Legg gjerne ut noen bilder av arbeidet ditt etter som det skrider fram.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wartsila Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Nydelig båt, spjærøy26! Rekkverket passer kanskje bedre på en veranda enn på et båtdekk, men det får i alle fall båten til å skille seg ut i mengden Synd benkeplatene dine er ødelagte da. Har du tenkt til å gjøre noen endringer for at det ikke skal samle seg opp vann? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
spjærøy26 Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Nydelig båt, spjærøy26! Rekkverket passer kanskje bedre på en veranda enn på et båtdekk, men det får i alle fall båten til å skille seg ut i mengden Synd benkeplatene dine er ødelagte da. Har du tenkt til å gjøre noen endringer for at det ikke skal samle seg opp vann? ja jeg har tenkt og vinkle benkpaltene så vannet ikke blir liggene og bruke eik og teakplater istedetog.. har vert og skjert ut det råtne treverk og er begynt på ny bæreramme i oljet eik. og i tillegg tettet dekket der det rennte inn vann.. fint at vite at det man ikke ser er iorden :-) rekkverket blir vel stående inntil videre, ser ut til at kona liker det Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Kan denne reddes, jeg syns skroget var fint. Jeg skal ikke ha trebåt altså, men fant dette vakre skroget Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Kan denne reddes, jeg syns skroget var fint.Jeg skal ikke ha trebåt altså, men fant dette vakre skroget Dette er et utrolig vakkert prosjekt. Sikkert veldig mye å gjøre. Men jeg skulle gjærne tatt dette prosjektet hvis jeg hadde hatt en innendørs plass å jobbe Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
spjærøykrysser32fot Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 En merkelig Spjærøy båt må jeg si.....men men,, Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Dette var restene av en engang vakker snekke.. Flotte linjer også....Sikkert ikke en båt som det er laget manga av. Svensk Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
spjærøy26 Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 En merkelig Spjærøy båt må jeg si.....men men,, er den merkelig? tenker du på rekkverket eller hele båten? Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Hva syns du om og få noen med god greie på båtbygging og få ordne med mast og seil på denne båten ? Det er flere rigger å velge mellom, også flere enn de som er på tegningen. Det mest brukte idag, er jo Bermudariggen, men da mest på moderne båter med nokså "baljete" fasong og svært dyp, tung kjøl. På riktig gamle båter fra Møre, brukte de a-symmetrisk råseil, som seiler godt, men er ganske tungvint i bruk; passer best på lange strekk, f. eks. til havs ut til Egga etter fisk. Det a-symmetriske seilet på tegningen har bakkanten hellende bakover som i Nordfjord; på Møre hellet denne kanten ofte fremover. Da de "moderniserte" riggene på slutten av 1800-tallet, gikk de på Møre dels over til fokk og luggerseil (ikke vist) og til fokk og gaffelseil. Jeg vil nesten tro at gaffelrigg er brukt på den båttypen du har. Å rigge til en slik er ikke allverdens vanskelig, men noen må tegne ut passe seil til denne båten. Ellers trenger du mastefeste i bunnen (kan godt være en planke med hull liggende på framskuttiljen), vantfester, helst også lensebardunfester. Du kan velge om masten skal stå gjennom, inntil eller fritt fra framtoften. Vær oppmerksom på at "moderne" forestillinger om seilareal ofte er overdrevne; "de gamle" hadde ofte nokså små seil. På din båt mener jeg det er nok med 6-7 kvm, og selv med 3-4 vil den gå godt når vinden er frisk. Og er vinden svak, kan man jo like godt ro! Du må også ha en styreinnretning, og det klassiske er jo stevnror, med rorpinn på tvers av roret, og styrvolen leddet ytterst på denne, til å skyve og dra i. Med styrvol kan du sitte hvor du vil i båten, bare volen rekker fram dit, mens en rorpinne fremover fra roret som du skal ta direkte i, krever at du sitter fast bak i båten. En sånn fram-rorpinn kommer du ofte også i konflikt med når du skal svinge mye. Det er ikke helt lettvint og trygt å sette på et stevnror, i tillegg til at beslagene er dyre, vanskelige å få tak i, og blir hurtig slitt. Vi har derfor gått over til sideror, ikke for å leke "vikinger", men fordi dette er mye tryggere og lettvintere å sette på plass. Styrvolen ligger også trygt inni båten, mens styrvolen til et stevnror lett faller i vannet; dette er farlig. Siden bidevindsegenskapene på vanlige robåter ikke er særlig gode, bruker vi ofte et trekantet seil med spissen opp og en underrå nederst, som vi seiler som et råseil. Et sånt seil er ganske lite, og kan brukes også i riktig hard vind. I alt fra sidevind og lavere, slør og lens, er dette både tryggere og mer behagelig enn f. eks. gaffelrigg. Vi bruker også til en viss grad trekantmast , som gjør det uproblematisk å gå forbi masten (man går jo gjennom den!), mens en mast midt i båten i en færing ofte er vanskelig å passere. - Bidevindsegenskapene til båten kan bedres ved å bygge på kjølen; den bør få mer bak enn foran. Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 er den merkelig? tenker du på rekkverket eller hele båten? Rekkverket er merkelig ja, ikke båten. en helt vanlig søt snekke. Det han mener er nok at den ikke minner stort om noen Spjærøybåt. Sier ikke at den ikke er det, har blitt laget endel spjærøysnekker uten krysser hekk (derav snekker), men sabb-motoren og slettbygde bunner, men alikelvel syns jeg nesten at båten var litt "spe", altså litt lite grovt bygd, til å skulle være spærøy. Men kan du si helt sikkert at det en en spjærøy? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeNH Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Har nettopp kjøpt meg en grimstadsnekke som jeg skal begynne å pusse opp. I stedenfor lakk tenkte jeg å bruke olje. Gir dette like fin glans? Hvilken olje anbefaler dere i tilfelle? Har aldri hatt en trebåt før. Båten ble pusset helt ned i 2007. Og de forrige eierne har bare brukt olje. Finnes sikkert slike spørsmål på forumet fra før, og jeg har kikket. Men ikke funnet noe som kan gi meg noe svar. Takker så mye for svar. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
tuborg Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Jeg Har brukt mye forskjellig. På flater oppover som tak, dekk og dolbord bruker jeg coelan. Et fantastisk produkt som tetter skikkelig, holder i årevis og aldrig sprekker. Dette blir ok blankt men av de mest kritiske vil det ikke speile godt nok. På skråg og vegger som det ikke kan bli liggende vann bruker jeg Jotun Benar Marine. Det er en herdende ojle som også fint kan brukes på tak og ove alt og gir det blankeste resultatet jeg har sett. Trenger litt lenger tørketid mellom strøkene enn lakk og coelan men om du klare å holde det støv/pollenfritt i 6-8 timer (15-20 grader) blir resultatet fantastisk. Denne spekker heller ikke så lett som lakk og tøyer seg godt etter treverkets bevegelser. (spander minst 5-6 strøk uansett hva du velger). Sitér dette innlegget Link to post
SALAMANDER Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Hæ? Rekkverket er jo helt genialt, veldig maritimt i mine øyne, nesten litt sjørøver. Behold rekkene så ser den ialefall ikke lik ut som alle de andre tusen båtene på fjorden! Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
spjærøy26 Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Rekkverket er merkelig ja, ikke båten. en helt vanlig søt snekke. Det han mener er nok at den ikke minner stort om noen Spjærøybåt. Sier ikke at den ikke er det, har blitt laget endel spjærøysnekker uten krysser hekk (derav snekker), men sabb-motoren og slettbygde bunner, men alikelvel syns jeg nesten at båten var litt "spe", altså litt lite grovt bygd, til å skulle være spærøy. Men kan du si helt sikkert at det en en spjærøy? ja det står i de originale reg papirer da båten var ny, har dokumentert alle tidligere eiere.. litt kult .. og så ser man det vistnok på siden av skrogen, noe med bordgangene der overlapper øverst og ikke nederst eller noe... Hæ? Rekkverket er jo helt genialt, veldig maritimt i mine øyne, nesten litt sjørøver. Behold rekkene så ser den ialefall ikke lik ut som alle de andre tusen båtene på fjorden! den er one of a kind det er helt sikkert Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Har nettopp kjøpt meg en grimstadsnekke som jeg skal begynne å pusse opp. I stedenfor lakk tenkte jeg å bruke olje. Gir dette like fin glans? Hvilken olje anbefaler dere i tilfelle? Har aldri hatt en trebåt før. Båten ble pusset helt ned i 2007. Og de forrige eierne har bare brukt olje.Finnes sikkert slike spørsmål på forumet fra før, og jeg har kikket. Men ikke funnet noe som kan gi meg noe svar. Takker så mye for svar. Mvh Terje Håper vi får se noen bilder av snekka de etter hvert Det er flere her inne som sverger til Edelolje fra Owatrol Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Moas-ark Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Er det noen som har et anslag på hvor mye Boracol som trengs til fribordet på en 28-foting? Tenkte å bruke en hagesprøyte med o-ringer som tåler det meste. Etter å ha lest innlegget "Linoljeskolan" på "Träbåtsakuten" har jeg tenkt å impregnere med bare rå kaldpresset linolje, uten terpentin, og uten å avslutte med kokt linolje. Så får vi se da, om Epifanes- lakken fester til dette. Har man det travelt kan man også stryke på ufortynnet lakk ennå før linoljen er tørr, men da må man bruke kosten litt brutalt, og nærmest presse lakken inn i treet. Mener å huske det var Thomsped som tipset om dette innlegget. Har gått noen dager, så det kan jo hende du er i gang allerede, ellers kan jeg skjekke hva det står på boracolen, har en kanne i båten. Selv smurte jeg et par ganger på fribordet, brukte nok opp en slik 2,5 liter. Jeg bestilte fra west system, men fikk se etterpå at den var billigere hos Watski Jeg fulgte denne metoden, boracol-rålinolje-koktlinolje og Epifanes. Kokt linolje herder/tørker fort, så husk å tørk av det overskytende innen 20-30 min, for å slippe at det skinner seg. Ble tipset om å bruke Epifanes teaklakk til de første strøkene for best mulig feste. Den trakk veldig godt inn! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Woody Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 (redigert) Skal sjekke Watskiforhandleren om Boracol, men det aner meg at det ikke er så stor forskjell. 2,5 liter er vel overkommelig likevel. Det er kanskje ikke så dumt å avslutte med kokt linolje hvis den tørker mye fortere. Dette med å bruke teaklakk har jeg hørt om, så det er vel noe i at den trekker godt inn ja. Begynte du med kokt linolje rett etter at du var ferdig men rå? (Thomsped) Redigert 5.Mai.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.