Wasco Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Dette ble veldig fint! (Belønning for grundig arbeid) Takk for det Ingen tvil om at det ble "litt" mer arbeid en jeg hadde trodd. Men det er glemt når resultatet er bra Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Det ble veldig bra Wasco Stas å gå på fjorden med en så blank og fin skute. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Wasco Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Det ble veldig bra Wasco Stas å gå på fjorden med en så blank og fin skute. Det som er aller best, er å vite at under den blanke overflaten ligger det til sammen 60 liter med linolje, terpentin og tretjære Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Skikkelig bra ble det Wasco! Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
SALAMANDER Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Nå tok nysgjerrigheten helt overhånd her, hvorfor Turkis bunnstoff? kult med tropisk look på gamle trebåter! Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
Mytsberg Svart 17.Mai.2010 Del på Facebook Svart 17.Mai.2010 Synes det ble flott med den grønne fenderlista og den hvite stripa under lista. Skroget begynner også å bli bra Ha en fin helg og flott 17 mai Det ble veldig fint Wasco Jeg har endelig fått båten på vannet Det mangler fortsatt ny motorkasse og tiljer, men det er snart på plass. Ønsker alle en fin 17 mai Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 det er med vemod jeg må informere at dette blir siste våren med trebåtpuss for en stund fremover, ny båt er kjøpt inn (plast desverre). Vil takke for mye hyggelig lesning og mange gode tips her inne på trebåttråden. Nå gjenstår siste shining på "Regina" og så skal hun ut for salg! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Wartsila Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 Uff, det var da synd. Men jeg syns jeg har sett båten din før! Lå ho i Østfold når du fikk ho? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Wasco Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 det er med vemod jeg må informere at dette blir siste våren med trebåtpuss for en stund fremover, ny båt er kjøpt inn (plast desverre). Vil takke for mye hyggelig lesning og mange gode tips her inne på trebåttråden. Nå gjenstår siste shining på "Regina" og så skal hun ut for salg! Det var da trist å høre... Men forstår godt at folk kan gå "lei" av trebåt. Ikke slik å forstå at jeg begynner å gå lei - langt der i fra. Men som vi alle sier - trebåt er mer enn en hobby, det er en livsstil. Trebåtfolk må like å gå rundt å "lukte" trebåt fra april til oktober hvert år. Selv om du nå konverterer til plast, så er det da ingen ting i vegen for at du kan stikke innom og se hvordan vi trebåtfolk fortsetter å streve med vårt Ha en fin sommer... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Christensen Svart 21.Mai.2010 Del på Facebook Svart 21.Mai.2010 (redigert) Takker Wasco, det må sies at jeg har vært i båten i hele dag, jeg nyter hvert sekund med båtpuss, men jobben gjør så at jeg ikke har tid til trebåt, man kan ikke lakke i regnvær og i temperaturer på rundt 5 grader, blir det fint pussevær så er jeg gjerne 50 mil hjemmefra og helt ute av stand til å komme meg hjem, dette er det som gnager meg mest, jeg vil så gjerne, men jeg blir både frustrert og folkevond på friperiodene når værgudene stritter imot! Har nå tatt fri fra jobben for å få gjort det jeg vil og det jeg mener bør gjøres med båten! Må si jeg er fornøyd med dagens innsats!! Skrapt, primet og stoffet bunnen, mattet skroget og lakket ett strøk, pusset og lakket alle dørkplater og malt i skutebunn!! Nå blir hun lekker og presentabel for de som tar over stafettpinnen! Båten lå tidligere i Østfold, Saltnes. Redigert 21.Mai.2010 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Sunnmøringen Svart 22.Mai.2010 Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 Jeg er muligens litt treig av meg når det gjelder oppfattelsen, eller kanskje sorteringen, av ulike meninger om båtpuss av treskrog. Jeg har endelig kommet skikkelig igang med sjarken, og jo mer jeg gjør, jo mer arbeid skaffer jeg meg :p Men enkelte sier at man helst skal la være å skrape helt ned under vannlinja, og det som sitter fast, det vurderer jeg derfor å la sitte. Det meste er imidlertid løst. Det sprekker og "krakelerer" når båten tørker, og er enkelt å fjerne. Eneste problemer er at treverket er så fuktig ennå at det lett skades av skraping. Det jeg ser, er at treverket bak bunnstoffet, definitivt burde oljes. Det må være maaaange år siden sist dette ble gjort. På innsiden, så er jo omtrent alt under vannlinja fullstendig "impregnert" av oljesøl og kjølsvinets grisete innhold. Jeg spadde ut 50 liter med råtne blader og annet gruff blandet med olje. Poenget, og problemet mitt, er at det er lite jeg får effektivt oljet fra innsiden, og det som ligger bak bunnstoff, får jeg jo ikke oljet fra utsiden. Jeg vurderer derfor å høytrykkspyle bort det jeg klarer fra innsiden, skrape det som er løst på utsiden ...og deretter olje tilgjengelig treverk på både innside og utside. Høres dette greit nok ut ...eller er jeg en av dem som har en båt som er kommet til det stadiet at den har best av full nedskraping? Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Wasco Svart 22.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 Hei Sunnmøringen Planene dine høres helt fine ut. Du behøver ikke å skrape bort alt under vannlinja for at olja skal trekke inn i treverket. Spyl bort alt som er løst med en høytrykkspyler. Men husk å spyle med treet. En høytrykkspyler er så kraftig at den faktisk kan gjøre skade på treverket. Du kan også gå over med ei brei malings skrape - det gjorde jeg. Så kan du gå i gang å sette inn med olje. Selv om det ikke ser slik ut, så er det alltid sprekker og åpninger hvor oljen trekker inn. Husk bare at oljen skal blandet med terpentin for at den skal trekke skikkelig inn. At skroget er fuktig er bare en fordel, for da presser olja ut vannet. Dette kan du gjøre både fra innsiden og utsiden. Lykke til - og hold oss oppdatert Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sunnmøringen Svart 22.Mai.2010 Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 Takker for tilbakemelding Wasco. Da gjør jeg som opprinnelig planlagt :) Holder på å slipe ned alu overbygg, fikse div småtterier og prime etterhvert som jeg fikser og sliper. Det er greit å ha slipingen/slipestøvet unnagjort før treverket blir sauset inn med olje. Skal prøve å få lagt inn litt bilder etterhvert, men er travelt opptatt både på jobb og med eksamener, så fremdriften i prosjektet har det vært så som så med frem til nå. Skal man bildedokumentere, så er det kanskje greit med noe mer enn bare bilder av en gammel "skrothaug" av en båt :p Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
OTRA Svart 22.Mai.2010 Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 Hei Båtfolk! Er i dag halveis med å skrape ned skroget på min 32 fots klinkerbygde motorbåt, denne har kobbersøm som holder lerketre på plass mot eikespant.... :) Irriterer meg nesten like grønn som treet har blitt enkelte plasser rundt naglene :P Har noen erfaring med hva som er letteste måten å fjerne dette grønne irret, og den røde "rust" kaka som ligger oppå kobbernaglene..? 32 fot og ca 4 plank i høyden, som er klinket med ca 9 cm mellomrom og med nagler av typen små hoder som er klinket inn i treet så hodet er jevnt med skroget, gjør dette til en nokså tidkrevende utfordring. Min foreløpige plan er å bruke en liten rund messingbørste på drillen, og med en liten rør-bit ytterst på børstene for at den ikke skal spres for mye ut i treet, og vil teste Ferro-bet på det grønne... Er det noen her som har erfaring med å fjerne dette, så hadde eg satt pris på både tips og ideer!! :) God Pinse Problemet: https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4323/dsc00124.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4323/dsc00128.jpg Her er ett bilde av båten, overbygget er oljet med en miks av: Terpentin, rå linolje, mørk tretjære, og antiparasit. to strøk kokt linolje, og tre strøk med Jotuns Varnish-lakk med oussing mellom strøkene, nå er tanken å gi skroget samme behandling, bortsett fra at mørk tretjære blir byttet med lys tyri-tjære. Når dette er gjort, skal både skrog og overbygg få ytterligere strøk med lakk, håper å holde motivasjon og tiden i sjakk, så hun totalt får rundt 8-10 strøk med Varnish,.. Deretter er det bare å kjøre på med god sommer!! :D Beklager, skjønner visst ikke hvordan man legger bilde direkte her, blir bare en link sånn som eg gjør.. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 22.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 Hei OTRA La meg med en gang si at jeg ikke har erfaring med kobbernagler, men har erfaring med mye annet :o) Enten det gjeller blåved, rustflekker, eller som i ditt tilfelle irreflekker, så handler det jo om å behandle treverket med et eller annet blekemiddel. Her har vi mange alternativer. Det vanligste og mest brukte er Ferro-bet. Dette tar i hvertfall rustflekkene. Prøv dette der treet er grønt av irr også. Du kan også prøve med rein klorin. Et annet middel er et produkt som heter Trebleker. Dette får du kjøpt på de fleste forettninger som selger maling. Dette skal brukes sammen med soda. Har aldri prøvd dette, så jeg er ikke sikker på fremgangsmåten. Hvis ingen ting annet nytter, må du ta i bruk det ultimate middelet. Det heter Hydrogenperoksid og brukes sammen med amoniak. Stryk HP på det stedet som skal blekes, og rett etterpå stryker du amoniak over. Da begynner det å koke og syde som ei heksegryte. Dette får du kjøpt på apoteket, men det er ganske dyrt. Rundt 1000 kr for de to flaskene. Skal du i gang med dette, må du bruke gummihansker, pustemaske og visir. Noen apotek er veldig tilbakeholden, særlig med amoniak. Men her jeg bor er det så mange som har gamle trebåter, så når du bestiller det på apoteket så spør de bare om jeg har trebåt. Lykke til Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
cecilie brandt Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Noen som kan fortelle meg hvilken båt detter er ? Mulig jeg har tatt meg vann over hodet her. Noen kaller båten ett sankthansbål og noen en cabincruiser :) Jeg har ihvertfall noe å gjøre på frem til neste sommer men her helt "grønn" på dette med båt. Vår første båt alts, alt jeg hvet er at den er 25 fot og alt under sjølinjen er i meget god stand. Men, hva gjør jeg med dekket ? Det ligger ett slags gummibelegg der nå som jeg holder på å fjerne for å skifte ut litt treverk under. Hva gjør jeg med dekket etterpå ? Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 kan ikke si jeg ser no båt legg ut noen bilder så blir det litt enklere. Sitér dette innlegget Link to post
cecilie brandt Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 (redigert) He he, her er cabincruiseren :) Er like grønn på data som på trebåt :) Ett fryktelig lite bilde ser jeg....og aner ikke hvordan jeg skal få det større.... Redigert 23.Mai.2010 av cecilie brandt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 (redigert) nei, det var ikke godt å se så mye ut av det... Men normalt så kommer de opp i den størrelsen du har på pcen. prøvde å sette inne et jeg hadde lastet opp tidligere... for å se hvordan det ble.. og et nytt.. Redigert 23.Mai.2010 av killmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 hmmm..fungerte hos meg... tror bildet ditt er et indekseringsbilde...(lite i utgangspunktet). -Du må nesten bare prøve med et annet.. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Men, hva gjør jeg med dekket ? Det ligger ett slags gummibelegg der nå som jeg holder på å fjerne for å skifte ut litt treverk under. Hva gjør jeg med dekket etterpå ? Dekket er vel en veldig overkommelig sak å fikse. Det avhenger av hvor pent du vil ha det og hvor mye arbeid og penger du vil legge i det. Nå skjønte jeg ikke helt fra innlegget ditt hvilken stand dekket er i pr dato, så det jeg sier under her, det gjelder jo hvis du skal bytte selve dekket/dørken. Sjekk om "rammeverket" under dørken er i bra stand, og bytt ut det som er dårlig. Vurder om det er tett lagt nok lagt til å gi godt underlag for plater eller plank som skal ligge oppå. Billig og greit (det jeg skal gjøre med min): Bruke vannfaste kryssfinerplater, 15-20mm, og skjære disse nøyaktig til. Behandle alle ender med epoxy, for så å male toppen/gåflaten med en slitesterk maling og bruke litt sand iblandet malingens på siste strøk for å få det sklisikkert. Eventuelt kan man bruke sklisikker vannfast kryssfiner, den typen som ligner på det som brukes som bunn i tilhengere. Tradisjonsrikt: Brede furuplanker, helst langsgående. Oljemette treverket, og sluttbehandle med lakk. Pent: Legge ferdig natede vannfaste dørkplater. Ser ut som natet teakdekk. Pent i den rette "settingen". På min sjark ville det bare se teit ut;) Bilder er alltid greit for å få forumsfolket til å hjelpe til med vurdering av slikt:) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Wasco Svart 23.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 (redigert) He he, her er cabincruiseren :) Er like grønn på data som på trebåt :) Ett fryktelig lite bilde ser jeg....og aner ikke hvordan jeg skal få det større.... Hei og velkommen til Båtplassen - og velkommen til trebåttråden. Det er som sagt ikke enkelt for oss å si om det er en cabincruiser eller et st.bål du har skaffet deg før vi får se noen flere bilder. Mens sannsynlig er det en mellomting mellom disse ytterpunktene Ut fra det lille jeg kan se på bildet, kan vi vel med en gang fastslå at en cabincruiser er det nok ikke Men ei fin snekke har du fått tak i - og vi finner vel ut etter hvert sån nogen lunde hvor i landet den kommer fra. En ting er i hvert fall sikkert - hvis du er grønn som trebåteier - da er du kommet til det rette forumet. Selv kjøpte jeg trebåt for 2 år siden og det jeg viste om trebåt og sjøliv kunne du skrive på baksiden av et frimerke. Men gjennon dette forumet og ved hjelp av andre trebåteiere kan jeg i dag en god del. Og husk en ting - det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. . Selv ble jeg "mobbet" litt her inne i begynnelsen, fordi jeg var dum nok til å stille de merkligste spørsmål. Men jeg kan love deg en ting - her inne i trebåttråden vil du ikke bli mobbet. Jeg er innom forumet her flere ganger hver dag. året igjennom. Og det er jeg ikke alene om. Så spør og grav, så skal vi prøve å hjelpe deg så langt vi kan. Og hvis du kan klare å få lagt ut noen bedre bilder av båten. Gjerne noen nærbiler, da blir alt så mye enklere. Lykke til Redigert 23.Mai.2010 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
vestnord Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Hei driver med prosjektet jeg la inn bilder av med forespørsel om noe kjente noe tl denne båten båttypen, men er nok sjelden ut fra svarene. Nok om det skal legge nytt dekk og nytt tak på styrhuset, tenkte bruke 22 mm furuplank, olje/ lakke og frese natespor, noen som har noen mening om denne planen Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 23.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Hei.. Beklager at du ikke har fått vite noe mer omkring opprinnelsen til båten din. Men det finner du nok ut av etter hvert. Planene dine for dekket høres bra ut. Det kommer til å bli bra. Bare vær oppmerksom på at du bruker rette type lakk til dekket. Er lakken for hard kan det fort oppstå sprekker hvor vannet trenger inn og da blir det fort matt og skjoldete Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
vestnord Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Hei Wasco, takker for alle tips, har pusset, oljet og lakkert de 2 første strøk på " frontruta" i helga, demonterte den så det skal bli strøkent. Fant ut at forhandleren av Liers produkter bor kun få km unna meg, så har brukt hans olje, lakken fulgte med båten og er Jotun Ravilakk. Har olja ca 30 strøk, vasket med rødsprit og foreløpig kun 2 strøk med Ravilakk, men har planer om minimum 5 til. Planen er å legge dørk / tak til helga, men er jo vær avhengig, hva mener du er dn beste lakken, må jo også få i farge, da resten av påbygget er mahogny, er det greit å blande i mahognybeis ? Bilder kommer etterhvert.:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.