Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Tusen hjertelig for alle svarene :lol:

Skal prøve å få lagt inn noen flere og større bilder. Har tilbragt ett par timer i båten i dag og ser at jo mer jeg jobber jo mer arbeid får jeg,men jeg storkoser meg og har god tid , satser på at båten kommer på sjøen til neste sommer iallefall. Jeg har skrapt og rengjort skroget innvendig og brukt noen ltr Owatrol D1 innvendig. Neste steg er ,om jeg har forstått det rett , å få skarpt, pusset og oljet utsiden....Heldigvis for meg har jeg en meget kyndig båtsmann av en far som jeg tyter hull i hodet på og som kan hjelpe meg litt på veien mot sjøsetting.... Gleder oss til det :diving:

Link to post

hva mener du er dn beste lakken, må jo også få i farge, da resten av påbygget er mahogny, er det greit å blande i mahognybeis ?

Fint å høre at du står på

7 lag med Ravi - ja det burde bli bra.

Når det kommer til lakk av dørk og hyttetak, ville jeg gått for Owatrol D2. Det finnes sikker andre alternativ, men Owatrol er kjent for kvalitet.

For å få den rette fargen på lakken kan du, som du nevner ha litt mahognybeis i Owatrolen.

 

om jeg har forstått det rett , å få skarpt, pusset og oljet utsiden....Heldigvis for meg har jeg en meget kyndig båtsmann av en far som jeg tyter hull i hodet på og som kan hjelpe meg litt på veien mot sjøsetting.... Gleder oss til det :diving:

Et avgjørende spørsmål her er om du skal skrape skroget helt ned til treverket, eller om du bare skal gi båten en "vårpuss"

Skal du skrape den helt ned, så er det en omstendig jobb. Da må all gammel lakk fjernes med varmluft pistol og skrape. Deretter må du pusse hele skroget før du går i gang med å mette treveket med olje.

Så er det spørsmål om det er mye blåved, og om du eventuelt har tenkt å fjærne den. Hvis det blir aktuelt, får vi komme tilbake til hvordan det gjøres etter hvert.

 

Men det er jo ikke sikkert båten din treger å pusses helt ned. Å pusse en trebåt helt ned, er noe en skal gjøre så sjeldent som mulig. For husk på at hver gang du gjør det, så pusser du bort litt av båten din.

 

Hvis du alikevell velger å pusse den helt ned, må du tenke igjennom hva du bruke til å mette skroget med. du må regne med at det fort går 20 liter olje, og like mye terpentin til en slik båt.

Jeg skrapte ned båten min nå i vår, og jeg måtte gi den 65 strøk med olje før den var skikkelig mettet.

 

Ser at du har begynt å bruke Owatrol D1. Dette er et kjempebra produkt, men det blir fort dyrt hvis du skal kjøpe 20 liter.

 

Et alternativ er å gjøre det på den gamle måten, nemlig med kaldpresset linolje og amerikansk terpentin. Dette kan du bestille på internett og få levert på døra, til 1/4 del av hva Owatrol vil koste.

Men hvis økonomi ikke er noe problem, så synes mange det er mindre styr med Owatrol.

 

Detter får være nok for denne gangen.

Link to post

Hei OTRA

 

La meg med en gang si at jeg ikke har erfaring med kobbernagler, men har erfaring med mye annet :o)

Enten det gjeller blåved, rustflekker, eller som i ditt tilfelle irreflekker, så handler det jo om å behandle treverket med et eller annet blekemiddel.

 

Her har vi mange alternativer...

 

Lykke til

 

 

Takk for svar Wasco! :)

 

Hydrogenperoksyd har eg stående, og har brukt før mot blåved på tidligere snekker med furuskrog, nytt for meg at en bruker amoniakk også i lag med dette, men synes å huske at det var temmelig effektivt uten ôg.. I dag ble det en lenge ønsket garasje-rydding, som blir avsluttet i morgen, men på tirsdag blir det forskning på hva som er mest effektivt. Er eg heldig, så ligger irr'et like i overflaten som blåveden gjør på Lerk, utrolig lett å fjerne dette fant eg ut da eg var på en tidligere oppfatning om å bare flekke skroget,.. Skiftet mening når eg fant hvor lett det går å skrape når man bruker en liten propan-brenner og en 2 cm bred skrape. ;)

 

Dette skroget (Lerk) er tidligere behandlet med Owatrol, og bekrefter hva eg har erfart med flere av mine båter, Owatrolen blir med årene så hard at den krakelerer (små sprekker), og deretter begynner man å flekke der fuktighet trenger igjennom, og man ender opp med ett forholdsvis skjoldete og i mine øyne stygt skrog som man ønsker å skrape ned, men som alltid blir utsatt pga av korte opphold på land eller slippen.

Siste 10 årene med furuskrog har eg brukt Europris sin terasse-olje og kun den, tynnes med Terpentin 50/50 til skroget er mettet, så 5-6 strøk uten å pusse imellom strøkene med ren terasse-olje. Dette er en veldig billig løsning som også tørker fort, og ikke minst holder seg på plass år etter år, mattes bare lett ned med 240 papir hver vår, og gis så 2 nye strøk. Ferdig! :D

Sånn behandling er helt ubrukelig på dekk og dollbord, garantert store flak som løsner etter hver vinter, både på furu og andre tresorter, Egner seg heller ikke på edle tresorter på overbygget.

 

Lerk er såpass mye mer stabilt enn furu, og båten skal oppbevares på slipp inni naust i di få kalde månedene vi har her i Ryfylke, så nå går eg for linolje heller :)

Jaja,.. Nå tok visst blabla'n med her...

Link to post

Hei Wasco, takker for alle tips, har pusset, oljet og lakkert de 2 første strøk på " frontruta" i helga, demonterte den så det skal bli strøkent. Fant ut at forhandleren av Liers produkter bor kun få km unna meg, så har brukt hans olje, lakken fulgte med båten og er Jotun Ravilakk. Har olja ca 30 strøk, vasket med rødsprit og foreløpig kun 2 strøk med Ravilakk, men har planer om minimum 5 til. Planen er å legge dørk / tak til helga, men er jo vær avhengig, hva mener du er dn beste lakken, må jo også få i farge, da resten av påbygget er mahogny, er det greit å blande i mahognybeis ?

 

Bilder kommer etterhvert.:)

 

Hvorfor bruker du ikke heller 5-10 % innblanding av mørk tretjære i oljen du smører på mahogny'n? Dette er jo ett naturlig og billig godstoff for treet, sansynligvis nok med 3-4 runder så er den mettet, blir den mørk nok før mettning, er det bare å la være å ha mere oppi oljen, og deretter påfører så mange lag med lakk du ønsker i forhold til den overflaten du har tenkt deg... :)

 

Uansett, lykke til med båten! :))

Link to post

Er det noen her inne som har ca 15 meter med Vindus-list i gummi, av type Veritas/Nordsjø-list? Viser seg vanskelig å få tak i disse, i så små mengder.

 

Muligens lokale navn eg bruker på dette, men poenget med dem er at vinduet ikke ligger i senter av listen, men omtrent på linje med overbyggets utside.

Rammen er 20mm og vinduet 5-6mm og låse-list, kan justere både opp og ned på målene om noen skulle ha noe liggende...

 

Alternativt, hvis der er andre der ute som er på jakt etter disse målene, så kan vi spleise på en minimumspris eg har fått direkte fra en fabrikk, enten eg skulle ha få, eller forholdsvis mange meter.

 

Link til ett bilde av tverrsnittet på denne type list:

 

http://www.rjrygg.no/Customers/rj/images/matrisetegninger/1301%201400/1362.gif

 

Herlig med positive tilbakemeldinger på dette!! :D

Link to post

Dette skroget (Lerk) er tidligere behandlet med Owatrol, og bekrefter hva eg har erfart med flere av mine båter, Owatrolen blir med årene så hard at den krakelerer (små sprekker), og deretter begynner man å flekke der fuktighet trenger igjennom, og man ender opp med ett forholdsvis skjoldete og i mine øyne stygt skrog som man ønsker å skrape ned, men som alltid blir utsatt pga av korte opphold på land eller slippen.

Siste 10 årene med furuskrog har eg brukt Europris sin terasse-olje og kun den, tynnes med Terpentin 50/50 til skroget er mettet, så 5-6 strøk uten å pusse imellom strøkene med ren terasse-olje. Dette er en veldig billig løsning som også tørker fort, og ikke minst holder seg på plass år etter år, mattes bare lett ned med 240 papir hver vår, og gis så 2 nye strøk. Ferdig! :D

Lerk er såpass mye mer stabilt enn furu, og båten skal oppbevares på slipp inni naust i di få kalde månedene vi har her i Ryfylke, så nå går eg for linolje heller :)

Jaja,.. Nå tok visst blabla'n med her...

Jeg har ingen erfaring med Lerk, men båten min (furu) er blitt behandlet kun med Owatrol de siste 10-15 årene, og det fantes ikke anntydnig hverken til krakkelering da jeg valgte å skrape båten helt ned i vår. Grunnen til at jeg skrapte båten helt ned var at jeg ville være sikker på at skroget ble skikkelig satt inn med olje.

Ellers høres jo ideen om Europris sin terasse olje spennende ut for en som drive på lavkostnad :o)

Kanskje jeg prøver ut det neste vår.

 

 

Hvorfor bruker du ikke heller 5-10 % innblanding av mørk tretjære i oljen du smører på mahogny'n? Dette er jo ett naturlig og billig godstoff for treet, sansynligvis nok med 3-4 runder så er den mettet, blir den mørk nok før mettning, er det bare å la være å ha mere oppi oljen, og deretter påfører så mange lag med lakk du ønsker i forhold til den overflaten du har tenkt deg... :)

 

Uansett, lykke til med båten! :))

Nå forsto jeg OTRA dit henn at det var snakk om å få en tilnermet mahogny look på furudekket, og ikke minst på hyttetaket. Det er selvsagt ingen ting i veien for at han kan bruke tretjære i olja. Det har jeg gjort på skroget mitt for å gi det en litt mørkere valør. Men det gir jo ikke den samme fargen som mahogny

Link to post

Hei Otra

 

Er denne snekka et bygg fra Br. Roland i Arendal fra 50-60 årene? Ca. 30 fot med akterkabin?

Tror i såfall jeg kjenner båten. Jeg holdt på å kjøpe den for 25 år siden. Båten lå da i Oslo og var da noe forfallen.

 

Er du 100% sikker på at din båt er bygget i lerk?

Dersom dette er båten jeg kjenner så er den bygget i furu, 90% garantert.

Høyst uvanlig med lerk i tidligere tider, og utfra bildene ser også dette umiskjennelig ut som furu (lerk og furu kan være temmelig like, klar over det...)

Dersom den er bygd i lerk, så kan jeg opplyse om at dette materialet ikke er så stabilt som du tror. Jeg har hatt lerke-snekke med tysk lerk, og har aldri hatt noen båt som var mer lekk enn denne ved sjøsetting. Dersom russisk lerk er benyttet stiller imidlertid saken seg noe annerledes. Her er årringene tette pga kaldt klima = stabilt materiale. Russisk lerk var imidlertid ikke noe tema før jernteppet falt.

 

Rev:

Sjekket profilen din og ser jo der at dette er en Roland-båt.

Kjenner du historikken? Er det en NSB-direktør som har eid den for ca. 25 år siden, så er det samme skuta som jeg hadde på handa.

Ikke så mange av disse, og Otra som navn = temmelig sikkert samme båt.

Redigert av fs (see edit history)
Link to post

Otra igjen;

 

1.

Det som fungerte best på mitt lerkeskrog var Benar. Denne har god elastisitet og krakkelerer neppe. Jeg hadde problemer med avskalling/krakkelering i vannlinjen i hekken. Ved mye bruk ligger dette området endel tid under vann. Fukt, påfølgende tørking, ny fukt etc. Benar taklet dette best.

Bruker forøvrig også Benar på skøyta og denne ligger ute 2 år i slengen. Nærmest like fin når den slippes. Benar er et undervurdert produkt.

Bare vær klar over at Benar er noe bløtere enn tradisjonell lakk, samt trenger noe lenger tørk. Du bør heller ikke bruke Benar på mahognyen din pga problemer med koking i forb. med beisen.

 

2.

Grønne klink er et problem på mer enn lerketre. Ikke lett å bli kvitt. Får du bleket det, så kommer det tilbake ved fukt. Ferro-bet er uansett verdt et forsøk.

 

Lykke til

Link to post

Hei Otra

 

Er denne snekka et bygg fra Br. Roland i Arendal fra 50-60 årene? Ca. 30 fot med akterkabin?

Tror i såfall jeg kjenner båten. Jeg holdt på å kjøpe den for 25 år siden. Båten lå da i Oslo og var da noe forfallen.

 

Er du 100% sikker på at din båt er bygget i lerk?

Dersom dette er båten jeg kjenner så er den bygget i furu, 90% garantert.

Høyst uvanlig med lerk i tidligere tider, og utfra bildene ser også dette umiskjennelig ut som furu (lerk og furu kan være temmelig like, klar over det...)

Dersom den er bygd i lerk, så kan jeg opplyse om at dette materialet ikke er så stabilt som du tror. Jeg har hatt lerke-snekke med tysk lerk, og har aldri hatt noen båt som var mer lekk enn denne ved sjøsetting. Dersom russisk lerk er benyttet stiller imidlertid saken seg noe annerledes. Her er årringene tette pga kaldt klima = stabilt materiale. Russisk lerk var imidlertid ikke noe tema før jernteppet falt.

 

Rev:

Sjekket profilen din og ser jo der at dette er en Roland-båt.

Kjenner du historikken? Er det en NSB-direktør som har eid den for ca. 25 år siden, så er det samme skuta som jeg hadde på handa.

Ikke så mange av disse, og Otra som navn = temmelig sikkert samme båt.

 

 

Hei fs!

Takk for opplysninger om båtens historie, det kan jo høres som om det er samme båt, men muligheten for at det ble bygget flere over noenlunne samme lest er vel ôg til stede... :)

Det stemmer med Brødrene Roland, ikke fra Arendal men Kristiansand står det på ett gammelt skilt ombord. Den er 32 fot med akterkabin, og all innredning er gjort i heltre mahogny, Teak-dørker i sittegruppe ute. Nå står det en Mercedes OM 636, denne ble satt inn en gang på 70 tallet. Den er bygd i 1952, og etter hva tidligere eier opplyste, så ble hun bygget til Tiedemans tobakk familien og kostet den gang 54 000,-

Den har visstnok en egen web-side en eller annen plass, fikk eg ôg opplyst, men selger er dratt utenlands og eg får ikke tak i han for å få denne informasjonen.

 

Lerk eller ei,.. 100% uttalelsene skal eg være forsiktig med, eg ser for lite forskjell i treet i forhold til furu til å gjøre dêt! :) men utifra en mening ifra en 80 år ung snekker her, så er dette Lerk av ypperste klasse, det eneste som bekrefter arten for meg, er den enestående mangelen på blåved og di små flekkene som êr, ligger bare helt i overflaten, og forsvinner med kun en liten pussing. Det er også helt fritt for langsgående sprekker i bordgangene, og dette har iallefall eg aldri sett på såpass gamle furuskrog før.

Stemmer nyprisen eg har fått oppgitt, så kan det vel tenkes at Tiedeman familien hadde kontakter ut i det store utland til å få hjem di varene di måtte ønske... :P

Legger ved en link til ett bilde som viser treet, her er skroget bare skrapet uten puss, men det burde vel gå for et erfarent øye å se hva art vi snakker om..?

 

Oslo og Nsb kjenner eg ikke til, eg handlet den av en person fra Sandnes, hvor den etter hva eg forsto hadde vært di siste 10-12 år.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4323/dsc00108.jpg

Link to post

Otra igjen;

 

1.

Det som fungerte best på mitt lerkeskrog var Benar. Denne har god elastisitet og krakkelerer neppe. Jeg hadde problemer med avskalling/krakkelering i vannlinjen i hekken. Ved mye bruk ligger dette området endel tid under vann. Fukt, påfølgende tørking, ny fukt etc. Benar taklet dette best.

Bruker forøvrig også Benar på skøyta og denne ligger ute 2 år i slengen. Nærmest like fin når den slippes. Benar er et undervurdert produkt.

Bare vær klar over at Benar er noe bløtere enn tradisjonell lakk, samt trenger noe lenger tørk. Du bør heller ikke bruke Benar på mahognyen din pga problemer med koking i forb. med beisen.

 

2.

Grønne klink er et problem på mer enn lerketre. Ikke lett å bli kvitt. Får du bleket det, så kommer det tilbake ved fukt. Ferro-bet er uansett verdt et forsøk.

 

Lykke til

 

 

Takk igjen for tilbakemelding,

Har du god erfaring med Lerk og Benar, kan eg like gjerne prøve dette, :) har aldri brukt dette før, og i hyllene hos min jernvare står det jo flere typer Benar, hvilken er det da eg skal ha..? :)

Link to post

Båten min runder 60 år denne sommeren, og er bygget av furu.

Men noen langsgående sprekker har ikke jeg observert

 

 

 

Hei Wasco!

 

Dette var ikke ment som en påstand om at sånn er fakta om furu,... :)

Mine båter har stort sett vært klinkete sørlandssnekker (skjermsjekter) som sikkert i en mye større grad enn din tidligere fiskebåt har hatt mye mindre sjøsprøyt rundt og på båten, dette kombinert med stort sett en del bredere og sikkert også tynnere bord i skroget, så skjer dette lettere,... men igjen, absolutt ingen påstand, har bare opplevd dette på en del av di båtene eg har hatt i eie, noe som i antall er vel rundt ca 13-14 stk, hadde som fast "hobby" en del år å sette i stand en sånn båt til hver sesong, både for gleden, og ikke minst for å balansere båtbudsjettet... ;)

Link to post

Hei Wasco!

 

Dette var ikke ment som en påstand om at sånn er fakta om furu,... :)

Mine båter har stort sett vært klinkete sørlandssnekker (skjermsjekter) som sikkert i en mye større grad enn din tidligere fiskebåt har hatt mye mindre sjøsprøyt rundt og på båten, dette kombinert med stort sett en del bredere og sikkert også tynnere bord i skroget, så skjer dette lettere,... men igjen, absolutt ingen påstand, har bare opplevd dette på en del av di båtene eg har hatt i eie, noe som i antall er vel rundt ca 13-14 stk, hadde som fast "hobby" en del år å sette i stand en sånn båt til hver sesong, både for gleden, og ikke minst for å balansere båtbudsjettet... ;)

 

:yesnod: Måtte bare få skryte litt av den flotte dama mi veit du :giggle::flag_bp:

Link to post

Otra

Mener å huske at det var Mercedes i denne, så det MÅ bare være samme skroget.

Mulig båten er i lerk, skal ikke motsi deg på dette, men lerk var svært uvanlig i 50-årene. Dersom du har en lerkebåt vil du sansynligvis oppdage dette når du skal impregnere treverket. Lerk har en tett cellestruktur som nærmest ikke suger stoff. Dersom furu vil du, forutsatt tørt materiale, kunne stoffe vått i vått i lengre tid.

 

Trodde Br. Roland holdt til på Tromøya, så da har jeg lært noe i dag også.

 

Vedr. Benar:

Kjøp Benar Marine. Den typen du skal ha blir markedsført som et "marine-produkt"

Dersom du ikke kjenner produktet, tror jeg du vil bli positivt overrasket. Vanvittig glans og ditto lang holdbarhet.

Eneste minuset er noe bløt overflate. Den tåler fendergnissing etc noe dårligere enn tradisjonell lakk. Jeg har bygget opp lakksjikt med Clipper 2, og har deretter toppstrøk med Benar. Fribordet blir da noe hardere, samt opprettholder like holdbar overflate.

Lykke til!

Redigert av fs (see edit history)
Link to post

Takk for svar, men den lista er ikke helt hva eg ser etter... :P

Denne har både en åpning for ramma på 5mm, og vinduet i senter av pakningen :(

 

Hartveit har en hvor glasset er ute av senter

 

Se side 15 i katalogen

De skaffer veritas godkjent list i andre mål enn det som står i katalogen. I ruller på 15-30 meter :smiley:

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post

Her er en nøtt. Taket over kabinen på Amalie er bygget opp av mahognystaver på nesten en tomme! skrudd fast oppå et lag med ca.15mm meranti finèr. Merantien er stedvis pill råtten, mens mahognyen er akkurat like fin. Er det noen lur måte å bytte ut den underliggende finèren på - fra undersiden uten å måtte rive hele taket? Tenkte på å skjære med Fein-sag langs veggene og bjelkene, akkurat i gjennom finèren. Så plukke den ned i deler, for så å smette inn frisk finèr etterpå..? Prater jeg bare tull, eller kan dette la seg gjøre?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Her er en nøtt. Taket over kabinen på Amalie er bygget opp av mahognystaver på nesten en tomme! skrudd fast oppå et lag med ca.15mm meranti finèr. Merantien er stedvis pill råtten, mens mahognyen er akkurat like fin. Er det noen lur måte å bytte ut den underliggende finèren på - fra undersiden uten å måtte rive hele taket? Tenkte på å skjære med Fein-sag langs veggene og bjelkene, akkurat i gjennom finèren. Så plukke den ned i deler, for så å smette inn frisk finèr etterpå..? Prater jeg bare tull, eller kan dette la seg gjøre?

 

Om du først har tenkt å ta en spansk en, kan du jo like gjerne skjære til ny finer så pent du kan slik at de passer mellom bjelkene dine.

 

Men:

Du vil garantert bli mer fornøyd om du river opp taket ditt så du får lagt en hel, ny plate. Også som M/S Karoline er inne på er den gamle fineren sikkert minst like dårlig over takbjelkene dine. Du vil få svikt i taket ditt etterhvert.

Det virker sikkert drastisk å rive opp taket, men husk nå på at det tar mange timer også å bli fornøyd med den "spanske" løsningen din også. Det tar ikke så lang tid som du tenker, å gjøre dette ordentlig :smiley:

Redigert av jfw69 (see edit history)
Link to post

Jeg tror jeg vil slutte meg til de som mener det er lurest (på sikt) å ta dette fra grunnen av.

Vil også si at det var en usedvanlig solid konstruksjon på hyttetaket ditt!

Du kan jo ta en liten svingom på det taket -uten svikt i annet enn dine egne knær :giggle:

 

Hvis mahogny planken er skrudd så får du den sikkert hel opp igjen. Alternativet (å bryte opp) frister sikkert mindre..

Regner med du gjerne vil bruke den igjen.

 

Lykke til :yesnod:

Link to post

Jeg tror jeg vil slutte meg til de som mener det er lurest (på sikt) å ta dette fra grunnen av.

Vil også si at det var en usedvanlig solid konstruksjon på hyttetaket ditt!

 

Hvis mahogny planken er skrudd så får du den sikkert hel opp igjen. Alternativet (å bryte opp) frister sikkert mindre..

Regner med du gjerne vil bruke den igjen.

Kommer uansett ikke til å gjøre noe med det før båten skal opp igjen til høsten. Utfordringen med å bytte hele taket er jo at det går inn under vinduene i styrhuset. Ser litt mørkt på å ta av styrhuset...

Mahognyplanken skal selvfølgelig brukes om igjen, og den er skrudd i fineren, som igjen er skrudd i bjelkene.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...