Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Hjelp, jeg har tatt av de to ytterste bordene på dekket, råtten....samt to panelbord på veggen mellom ute og inne, og må skifte ett bord på gulvet inne og tre bord på gulvet ute....samt lage ny luke inni hytten.....jeg har derfor mange mål og dimensjoner som jeg deffinitivt ikke finner hos en trevarehandler....har prøvd flere allerede. Fikk tips i dag om å ringe ett bårbyggeri i Norheimsund, kanskje de kunne hjelpe meg, prøver det på mandag men er det noen her som har tips om hvor jeg kan få tak i materiale i Bergen ? :confused:

Har vært på ferie med båten for i år. Hadde to kompiser på slep i en plastbalje. Fikk dem til å ta noen bilder mens jeg går med Kira II. Dette er bilder jeg har lengtet etter ettersom jeg aldri har hatt noen skikkelige bilder av henne i sjøen.

Får jeg lov å skryte litt? Hun er virkelig en flott dame! :

i_sjoeen_1.jpg

i_sjoeen_2.jpg

i_sjoeen_4.jpg

i_sjoeen_5.jpg

i_sjoeen_6.jpg

Heisann

Jeg har en 1960 modell av en sørlandssnekke og driver litt oppussing. Det siste som er gjort er at jeg har skrapet vekk malingen som var på innsiden av båten på sidene. Skrapet altså helt inn til treet. Er det noen som har noe tips til behandling som bør gjøres her? Bør/trenger jeg å sause det inn med olje? Hva er best å bruke som tetningsstoff mellom bordene?

Etter behandlingen så vil jeg male bordene hvite. Hva er den beste måten å gjøre det på og hvilken maling er best å bruke? Bør jeg legge på et lag med grunning?

Takk for all hjelp:)

mvh

Thomas

Svart (redigert)

Hei..

Beklager at du ikke har fått noe svar på dette spørsmålet...

Har selv vært uten internett noen dager.

Så til spørsmålet ditt.

For det første. Du bør sause inn innsiden av skroget med en eller annen olje. Her kan du selv velge om du vil bruke fek Owatrol D1, Kaldpresset linolje eller lignende.

Dette skal påføres lag på lag til treet ikke lenger trekker til seg mer olje. Da er treet mettet som vi sier.

Ellers vil de fleste trebåteiere fortelle deg at innsiden av skroget helst ikke skal males i det hele tatt. Selv om dett ofte blir gjort. Men det beste er at treet får "puste" fra den ene siden.

Derfor vil jeg mene at det beste er å bare olje skroget fra innsiden.

Lykke til

Redigert av Wasco (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...