Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Dersom du har ferie i perioden hadde det jo vært hyggelig om du melder deg på via CMB og deltar på arrangementet.

 

Selv jobber jeg litt med å finne ut av om jeg kan ta meg fri fra jobben i denne perioden, dersom det lar seg gjøre, kommer jeg nok til å være tilstede med Champagne. Dvs såfremt jeg klarer å få henne sjøklar, hun fungerer som hun skal og at værgudene er med oss. (mao, mye skal klaffe)

 

Mvh

Champagne

Link to post

Det som er bra med Rylard primer'n (impregnante) er at du har mer kontroll på den. Jeg vet ikke om du kan lakkbeise med internasjonalen på samme måte, har aldri prøvd, kun brukt den iblandet lakk.

 

Med Rylard Primer'n, når du har fått på nok lakk til å gi ett godt, jevnt grunnlag og latt denne tørke lenge nok til å kunne matte ned, så fører du på beisen med en lofri fille eller liknende og den tørker på plass i løp av minutter, dersom det har rent skjoldet tar du bare en beisvåt fille og gnir over hele område, da slipper det meste tak og du kan prøve igjen. Jeg pleier å la beisen tørke helst over natten før jeg lakker over. Så kan man gjenta prosessen til man er fornøyd med fargen. PS Rylard har andre farger også: Brava Rylard hjemmeside Det andre som er fint med Rylard primer'n er at du kan gjøre dette med brukbart resultat på de områder du føler at lakken er hel og fin men mahoganien er for lys uten å måtte skrape helt ned og lakke opp først.

 

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post

Ferien er i boks, og det har skjelden vært dårlig vær i Risør de dagene. Var dårlig i 1987 husker jeg...regn hele helgen :sad: Vært nedover hvert eneste år siden 2004 med tresnekka mi. Blir andre boller i år med "ny" båt. :flag:

Dersom du har ferie i perioden hadde det jo vært hyggelig om du melder deg på via CMB og deltar på arrangementet.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Hei folkens. Jeg har hatt mye glede og nytte av baatplassen opp igjenom de siste årene. Det jeg har til gode er å skive her selv. Dette skal det bli endring på nå. For jeg har en tresnekke, 23", på 7 ende år nå. Jeg køpte den egentlig som et vrak med bra motor. Eller for å si det sån: Jeg kjøpte motor og fikk plankehauen på kjøpet. Men det viste seg at det slett ikke var noen plankehau. Under tonnevis av møkkete lakk/benar så skjulte det seg ett usedvanlig godt treverk. Da snakker vi først og fremst om skråget. deler av hytta sån som vegger og en del detaljer var også ok men taket og all inredning var bare å kaste på bålet. Jeg bestemte meg for å redde skuta å satte i gang. Nå har jeg feilet og lært og pussa og bygget i 7 år. Det er enda en del som står igjen men den har vært på vannet hvært år jeg har eid den og jeg har hatt masse glede av den. Sønnen min på nå 4 år er helt over seg av ekstase å prater om båten hele vinteren. Men jeg vet fremdeles svært lite om båten å det kunne vært veldig interessat å vite mer om den som hvor den er bygget, hva typen kalles osv. Jeg vet den skal være bygget i 1956. men der stopper det for meg. Om hytta er orginal eller bygget i ettertid er jeg usikker på så om noen vet noe så fyr løs!!!

Tenker å kjøre på med flere bilder etter hvert:-)

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/20/20768/snekke_paa_vannet.jpg

 

 

Ps. Hvordan får jeg bildene til å vises dirrekte her uten å måtte trykke på linken?

Redigert av tuborg (see edit history)
Link to post

Oi, for en nydelig snekke :yesnod: Jeg likte spesielt utformingen på vindskjermen, har ikke sett noe liknende før. Kjempebra at du klarte å redde ho fra de evige jaktmarker!

 

Men back to question.. For å få vist bilde må du trykke på bildeknappen på venstre side av verktøylinja. Da dukker det opp en boks som du kan legge inn URL-en til bildet ditt (altså adressa, den som nå ligger som hyperkobling i innlegget ditt). Skjønte du det?

Redigert av M/S Karoline (see edit history)

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Hei folkens. Jeg har hatt mye glede og nytte av baatplassen opp igjenom de siste årene.

 

Hei og velkommen som "aktiv" medlem både på BP og her i trebåttråden.

Ser at jeg ble medlem omtrent sammtidig som deg - men jeg har vist skrevet noen flere innlegg en deg....

 

Selv har jeg lært 95% av det jeg vet om trebåt her på forumet.

Det jeg har lært mest av er å stille all verdens merkligste, og ofte dumme spørsmål.

 

Ellers må jeg si at det er en imponerende flott snekke du har.

Hadde vært spennende om du hadde noen bildr fra da du overtok "planke haugen"

 

Dessverre kan jeg ikke hjepe deg med noen nermere fastsettelse av typen snekke du har. Men den passer vel inn i den kategorien vi kaller "sørlads-snekke" Men det er klart at det finnes mange underkattegorier av denne snekke typen. Slike snekker ble det jo produsert mange av, på ulike steder i det aktuelle tidsrommet.

 

Overbygget tror jeg nok er orginalt. Selv om mange av disse snekkene orginalt ble laget uten hyttetak.

Det som imiddlertid skiller denne snekka fra alle andre jeg har sett i denne kategorien, er den flotte vindskjermen - eller "frontruta" om jeg skal få lov til å bruke en ikke maritim betegnelse.

Formen på denne er helt unik etter min mening.

 

Også må jeg få lov til å berømme dit valg av farge på kallesjen. De fleste går jo for blå kallesj, men på en slik båt som dette mener jeg at brunt er det riktige.

 

Lykke til videre.

Vi gleder oss til flere bilder

Link to post

Takker for svar.Det overbykket har jeg delvis bygget selv så det er veldig hyggelig dere liker det:-) Dvs. Vind skjermen har vært knust av dårlig presenningstativ en gang og av en utstikkerbrygge en anne gang. Så det måtte bygges opp igjen.

Prøver meg på ett par bilder til her:

 

 

snekke_paa_vannet.jpg

 

snekka_utekabin.jpg

 

snekka_inne_akter.jpg

 

snekka_igjennon_vindu.jpg

 

snekka_fra_foran.jpg

 

snekka_akter_flagg.jpg

Link to post

Hei tuborg!

Velkommen på sidene.

Må si at den snekka di er meget fin.

Å utforme overbygg på en båt slik at det

passer til båten og samtidig gir et så godt

estetisk og linjerent inntrykk er litt av en bragd.

Dette kan du være stolt av!

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Flott å få flere bilder av snekka di.

Er imponert over benkene akter i båten.

Skal prøve å lage noe lignende i båten min. Men den store utfordringen er å få den rette krummingen, slik at det følger formen på skroget.

 

I fjor sommer bygget jeg opp og rev ned igjen benkene 5 ganger. Til slutt gav jeg opp og bestemte meg for å vente til jeg har litt mer erfaring.

Håper å få opp noen benker i løpet av sommeren.

Link to post

hei Tuborg!

Velkommen, jeg er også ny her og det virker som et hyggelig forum.

her er et annet forum som absolutt er verdt et besøk, og underst

har jeg lagt en link direkte til en meget bra side med tips, den må du ikke gå glipp av! :-)

Jeg ber om unnskyldning til dere som har sett sidene før, til dere andre: ta en tur!

(og til Wasco &Co her er mye om linolje :cool: )

God fornøyelse!

 

TRÄBÅTSAKUTEN

 

TIPS fra Träbåtsakuten

Redigert av telecaster (see edit history)

vimpel_signatur.gif

Link to post

Takker.

 

Joa. som skrevet i det første innlegget mitt her så er skråget bra det. Noen små sprekker under som tettes med farm før sjøsetting og går 100% sammen i løpet av en time eller 2. Sån har det vært så lenge jeg har hatt den men det har aldig vært noe problem å blir potte tett. Nå har jeg tatt godt var på den, Skrapt av ALL bunnstoff og skitt under ca. hvert 3-4 år, Mot bare lettere skraping hvert år, for å kjøre på med Impex/olje. både utvendig og innvendig. Har tatt den helt ned i år igjen å når jeg skraper så lukter det som om man setter motorsaga i ett friskt tre. og fargen er like fin som over vannlina. Nå gjelder dette selvklart under vannlinjen. Når det gjelger over vannlinjen får jeg desverre altid noen sår og fukt under lakken som etter vinteropplag syns i form av mørkere farge, da har jeg hvær vår vært næye med å åpne opp og la det tørke en uke eller to (avhengig av temperatur) før jeg kjører på med Benar (for det er Benar min båt får på skråget). Forst noen strøk der jeg har fjernet alt så ett eller to strøk over hele.

Mesteparten av denne fukten kommer faktisk av dårlige dolbord og sprekk mellom de og fenderlista. dette har jeg aldrig fått tett så i fjord begynte jeg utskifting av dolbord og fenderlist på der værste stedet som en prøve. I år konstaterte jeg med at dette var stor sukse så jeg går nå på å skifte rundt resten av båten. I samme slengen må jeg også sage av den øverste delen av øverste bordgang rundt hele båten å lime/skru inn en bit av nytt furu for under fenderlista var det rimelig råttent. Legger inn noen bilder av prøveprosessen jeg gjorde i fjord.

Komenter gjerne for her er jeg ingen ekspert men selvlært var denne gangen velgjort tro/håper jeg.

 

skifte_dolbord_1.jpg

 

skifte_dolbord_2.jpg

 

skifte_dolbord_3.jpg

 

skifte_dolbord_4.jpg

 

skifte_dolbord_5.jpg

Her serdere forskjelden på nytt og gammelt.

skifte_dolbord_6.jpg

 

skifte_dolbord_7.jpg

 

Ok. Ble mange bilder her, men tar igjen for de årene jeg bare har lest her på forummet:-)

 

Ps. Jeg har desverre ingen bilder av båten fra før jeg overtok den men finner kanskje etterhvert noen av rett etter.

Redigert av tuborg (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...