Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Mulig båten er i lerk, skal ikke motsi deg på dette, men lerk var svært uvanlig i 50-årene. Dersom du har en lerkebåt vil du sansynligvis oppdage dette når du skal impregnere treverket. Lerk har en tett cellestruktur som nærmest ikke suger stoff. Dersom furu vil du, forutsatt tørt materiale, kunne stoffe vått i vått i lengre tid.

 

Jeg har pusset ned lerkeskroget på båten vår for første gang, og er svært i tvil om type olje. Jotun, Owatrol og Star, det er mye å velge blant, og ulike priser. Men hvis det er slik at (norsk) Lerk suger mindre enn mye annet kan jeg kanskje se bort fra forbruksangivelsene på boksene? Da blir prisspørsmålet mindre aktuelt også, siden det muligens går mye mindre på de drøyt 40 m2 skrog jeg skal olje inn. Noen som har erfaringer?

Link to post

Dette er Amalie for et år siden. Og dette er i år.

imgp0895_small.jpgamalie.jpg

Det gjør seg med litt beis i Benar-oljen. Og den hvite bordgangen ble fin. Må få understreke at det er fruen som er sjef

for fargevalg. Hun er i ferd med å passere meg i det å være trebåt-frelst. AM I LUCKY, OR WHAT?!! :cheers:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Prøver meg på noen spørsmål her.

 

Er i kjømda for å kjøpe meg ei lita sjekte på 19 fot fra 1932 med en 2 sylindra Albinmotor.

 

Sjekta skal være i god stand og har hatt samme eier siste 10 år, ca.

 

Men trebåt.... Jeg som omtrent aldri har vært i en trebåt, bortsett fra Svanen og noen andre saker (sov visst i ei snekke ved Færder en gang)

 

Men hva bør jeg se etter, bortsett fra røtne bord og sånt ? Sjekta har fått jevnlig behandling med kokt linolje inni (sprøytet)

 

Motoren veit jeg ikke noenting om, annet enn at den har 2 sylindre, og bruker bensin.

 

Skal ha den som hyttebåt i ferskvann, og den skal taes opp hver høst. skal fresje opp en gammal skinnegang nedenfor hytta.

 

Men er dette så smart ? Har hatt lyst på "Santhansbål" lenge for bruk her ute. Blir kosebåt til fiske og turer her på Lyseren hvor hytta ligger.

Føkk deg...

Link to post

Det gjør seg med litt beis i Benar-oljen. Og den hvite bordgangen ble fin. Må få understreke at det er fruen som er sjef

for fargevalg. Hun er i ferd med å passere meg i det å være trebåt-frelst. AM I LUCKY, OR WHAT?!! :cheers:

 

Nydelig båt, hyggelig at du deler bilder med oss.

Vet du hvor, når Amalie er bygget og av hvem?

vimpel_signatur.gif

Link to post

Etter de oppplysninger jeg har, er hun bygget på slutten av 50-tallet på Røed båtbyggeri i nærheten av Engelsviken. Det var en av båtbyggerne der som bygde henne til seg selv, som fiskebåt. Styrhuset er bygget på for ca. 25 år siden, på samme båtbyggeri.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Svart (redigert)

Prøver meg på noen spørsmål her.

 

Er i kjømda for å kjøpe meg ei lita sjekte på 19 fot fra 1932 med en 2 sylindra Albinmotor.

 

Sjekta skal være i god stand og har hatt samme eier siste 10 år, ca.

 

Men trebåt.... Jeg som omtrent aldri har vært i en trebåt, bortsett fra Svanen og noen andre saker (sov visst i ei snekke ved Færder en gang)

 

Men hva bør jeg se etter, bortsett fra røtne bord og sånt ? Sjekta har fått jevnlig behandling med kokt linolje inni (sprøytet)

 

Motoren veit jeg ikke noenting om, annet enn at den har 2 sylindre, og bruker bensin.

 

Skal ha den som hyttebåt i ferskvann, og den skal taes opp hver høst. skal fresje opp en gammal skinnegang nedenfor hytta.

 

Men er dette så smart ? Har hatt lyst på "Santhansbål" lenge for bruk her ute. Blir kosebåt til fiske og turer her på Lyseren hvor hytta ligger.

 

Hei...

Velkommen til trebåtens vidunderlige verden :o)

Hva du skal se etter?

Går ut fra at dette dreier seg om en klinkbygget snekke. Da er det viktig at du sjekker sømmen (naglene) Er det jernsøm, eller kobbersømm?

Hvordan ser de ut?

 

Så stusser jeg på det du skriver om at sjekta har fått jevnlig behandling med kokt linolje innvendig. For det første håper jeg da at snekka har fått litt mer behandling i løpet av de 10 årene forrige eier har hatt henne. for det andre reagerer jeg på at det er blitt brukt kokt linolje.

Det slike båter trenger er kaldpresset linolje. Etter at båten er mettet med kaldpresset linolje, blandt med amerikansk terpentin, kan en eventuelt legge et par strøk med kokt linolje.

Men dette skal skje på utsiden av skroget - og ikke innvendig.

 

Men for å hjelpe deg litt videre trenger vi å få se noen bilder av snekka. Hvordan er båten blitt behandlet på utsiden av skroget. Er båten lakket, malt eller oljet?

 

Prøv å finn ut hva tidligere eier har behandlet skroget med.

Hvis han bare har sprayet båten med kokt linolje i ny og ne de siste 10 årene....hmmm...da har ikke den båten fått mye stell.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

Hei Wasco.

 

som sagt så vet jeg veldig lite om denne båten. snakket såvidt med eieren i dag via tlf og jeg skal opp til ham og se på båten neste uke.

 

Den har selvfølgelig fått annet stell :) både oppi og utenpå. Utifra bildene ser jeg at den er lakket utvendig. Den har blitt skrapet under og stoffet pånytt hver vår så lenge han har hatt den, iflg hva jeg skjønte på eier. Men det er så mye jeg ikke vet enda om denne båten.

 

Her er et bilde ihvertfall. Prisforlangende er 10.000 kr Synes det er litt mye, men må se an tilstand også, ikke kun pris. Er båten bra er det jo en grei pris. Er den råtten er den det ikke :)

 

sjekte.jpg

Føkk deg...

Link to post

Hei igjen...

 

Flott at vi fikk se et bilde av båten

Snekka ser riktig så bra ut den. Ingen tvil om at den har fått godt stell, og ikke bare litt kokt linolje.

 

Ellers er det ikke lett å se ut fra bildet om båten er blitt lakket, eller om det er brukt kokt linolje som toppstrøk. Begge deler er like bra.

Grunnen til at det er litt viktig å få vite hva forrige eier har gjort, er at det lønnes seg å fortsette med de samme produktene. Men det med vedlikeholdet kan vi jo komme tilbake til etter hvert.

 

På ei slik åpen snekke er det forholdsvis enkelt å se etter råte. Dunk litt i spante for å høre etter hule lyder.

Vet du om spantet er eik eller furu? Husk at Eik alltid begynner å råttne innenfra og ut. Det kan være litt skummelt fordi du ikke ser råten før det er for sent.

Men det viktigste er jo å få båten på vannet og se hvor mye vann den tar inn.

Alle trebåter lekker litt

 

Skriver litt mer i morgen - god natt :o)

Link to post

Hei igjen...

 

Flott at vi fikk se et bilde av båten

Snekka ser riktig så bra ut den. Ingen tvil om at den har fått godt stell, og ikke bare litt kokt linolje.

 

Ellers er det ikke lett å se ut fra bildet om båten er blitt lakket, eller om det er brukt kokt linolje som toppstrøk. Begge deler er like bra.

Grunnen til at det er litt viktig å få vite hva forrige eier har gjort, er at det lønnes seg å fortsette med de samme produktene. Men det med vedlikeholdet kan vi jo komme tilbake til etter hvert.

 

På ei slik åpen snekke er det forholdsvis enkelt å se etter råte. Dunk litt i spante for å høre etter hule lyder.

Vet du om spantet er eik eller furu? Husk at Eik alltid begynner å råttne innenfra og ut. Det kan være litt skummelt fordi du ikke ser råten før det er for sent.

Men det viktigste er jo å få båten på vannet og se hvor mye vann den tar inn.

Alle trebåter lekker litt

 

Skriver litt mer i morgen - god natt :o)

Link to post

Det gjør seg med litt beis i Benar-oljen. Og den hvite bordgangen ble fin. Må få understreke at det er fruen som er sjef

for fargevalg. Hun er i ferd med å passere meg i det å være trebåt-frelst. AM I LUCKY, OR WHAT?!! :cheers:

Hei Dalton

Er ganske fersk trebåt eier og har brukt våren på å sette istand ei dame jeg kjøpte ifjorsommer, og har akkurat lagt nytt tak/dekk over cabin på min gjennestadsnekke. Brukte furubord som jeg har fresa natespor i osv som jeg la over takbjelkene jeg lagde, men hva type beis brukte du i benar-olja for den fine gløden du har fått. Ser jo helt superbra ut. Tenkte å bruke ravilakk selv siden resten av dekket/dollbordet er lakket med ravi, men går vel like greit med beis i ravilakk også?

spurte på butikken men de var ikke sikker på om jeg kunne blande inn beis så her får jeg bare satse på erfaring fra dere andre i formumet her, er det gjort før går det nok igjenn!!! Skal dette også innsauses i rå linolje først som jeg har gjort med resten av skroget før lakking?

:fishing:

Link to post

Her er et bilde ihvertfall. Prisforlangende er 10.000 kr Synes det er litt mye, men må se an tilstand også, ikke kun pris. Er båten bra er det jo en grei pris. Er den råtten er den det ikke :)

Fortsetter littt der jeg slapp i går..ble litt trøtt på slutten :giggle:

Det er en uskreven regel som sier - kjøp aldri trebåt uten å ha med deg en som kan litt om trebåter.

Men har du ikke tilgang til en slik "ekspert" så får du klare deg som best du kan.

 

Nå kjenner ikke jeg til denne motoren som sitter i båten. Men med mindre den er forholdsvis ny, synes jeg prisen på 10.000 er litt i overkant. Men det er jo marked og etterspørsel som bestemmer prisen.

 

Men som sagt, finn ut om båten tar inn vann.

Se etter om naglene har begynt å slippe -

Sjekk ekstra godt nede ved kjølen

 

Til slutt - hvis du bare skal bruke båten i ferskvann så er det ikke nødvendig å bunnsmøre. Men det er selvsagt ingen ting i veien for at du kan gjøre det hvis du vil.

Link to post

Mange takk for gode tips :)

 

Det virker som han som eier båten har god peiling på trebåt ihvertfall, og det er jo bra med tanke på det vedlikeholdet som har blitt gjort.

 

Vi har avtalt at jeg skal komme oppover til ham iløpet av neste uke, så da skal jeg titte på båten ihvertfall.

 

Bruttern fikk hetta : F Fa........... Den møkka der...............uten at han har sett annet enn det bildet jeg la ut :)

 

Tar ikke det så tungt ihvertfall.

 

eier av båten sa den burde ligge i vannet minst en uke før oppstart av motor, slik at trutningen fikk skje uten vibrasjoner fra motoren. Jeg kommer ev til å legge oppi et par lensepumper og kabel til lader på land slik at de kan lense leeeenge. kan nok tenkes det behøves.

 

Båten er jo gammel, men kul, og fin. Jeg trenger ikke større båt her på hytta, ei heller tak på båten. Så den er hva jeg leiter etter :)

 

Kan jeg banke litt på sømmene og se om de er løse ? Har det noe for seg ?

Føkk deg...

Link to post

Ja, noen lette kakk på sømmen kan være lurt :smash: Bruk da helst en liten pennehammer. Får du en hul og stump lyd kan det være et tegn på at naggelen er gåen. Dette er ekstra viktig med jern-søm, da de etter 60 år i vann fort kan bli litt "oppspist". Jeg har selv vært borte i problemet med min snekke, og jeg angrer litt på at jeg ikke sjekket de :diving: Kobbersømmen pleier å vare litt lenger, men jern var litt billigere og sterkere, og ble da ofte foretrukket. Men at eier sier at motoren ikke bør startes før etter en uke med trutning tyder kanskje på at sømmen bør strammes litt?

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post

Det tyder heller på at eieren er en forsikitg mann som forstår seg på trebåter! Ingen trebåter bør startes opp før skroget har trutnet minst 3 dager, og en uke er kanskje litt overforsiktig men likevel bra for båten. Om båten har dårlig søm vil den begynne å lekke igjen når motoren startes. man regner vel 20 års levetid på galvanisert søm og 30 på kobbersøm, om jeg ikke husker helt feil. Så litt klinking følger med når man blir trebåteier..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg prøver å poste denne her inne også.

 

Jeg har en kutter på 45 fot, som jeg må behandle tredekket på. Jeg har pusset bort gammel lakk og dekket ser fint ut. Jeg boret i dag et hull til en ventil og oppdager då at dekket er SKIKKELIG vått helt igjennom. Veden ser veldig fin ut og jeg ser at den er behandlet tvers igjennom med noe tjærelignende stoff. Båten MÅ behandles, og å få dette dekket tørt er bare å glemme. Hva bør jeg gjøre.

Link to post
Svart (redigert)

Jeg boret i dag et hull til en ventil og oppdager då at dekket er SKIKKELIG vått helt igjennom. Veden ser veldig fin ut og jeg ser at den er behandlet tvers igjennom med noe tjærelignende stoff. Båten MÅ behandles, og å få dette dekket tørt er bare å glemme. Hva bør jeg gjøre.

At dekket er vått helt igjennom er bare en fordel.

Du kan og bør begynne behandlingen av dekket så fort som mulig, før det tørker.

Mitt råd er at du går på med en god blanding av kaldpresset linolje, amerikansk terpentin, antiparasitt og tretjære. Vil du ha en lys valør så velger du en lysere tretjære.

I denne prosessen vil linolja presse ut vannet og trevirket blir fett og mettet.

 

Til slutt velger du om du vil lakke dekket, eller om du vil avslutte med kokt linolje. Litt avhengig av hvilke "look" du vil ha på dekket.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

At dekket er vått helt igjennom er bare en fordel.

 

Oi dette var ikke det svaret jeg hadde forventet. Her i Bergensområdet er det meldt regn i dag, så jeg tok en kjapp avgjørelse i går kveld før eg hadde fått noe svar her. Jeg har i dag oljet 5 strøk med D1 før regnet kom. Jeg hadde forventet at jeg ville få beskjed om at dette må tørkes ut. Men du Wasco mener at det er ok at det er vått. Jeg tenkte at jeg ikke skulle ha lakk på fordi det er vått under. Vil D1 olje puste eller er det potte tett. Jeg fikk ikke inn mer enn 5 strøk, og 7,5 liter, og antar at det er ca 10 kvm. Hørest dette lite ut? Bør dekket tørkes ut på sikt?

Link to post
Svart (redigert)

D1 er et kjempebra produkt - men litt dyrt hvis du skal bruke mye av det. Kaldpresset Linolje kan du få til en tredjedel av prisen.

 

For å si det ganske enkelt, så er det verste som kan skje med en trebåt at den blir for tørr. Da kan i verste fall trevirket sprekke eller vri seg.

Derfor er det alltid best å behandle en trebåt med en gang den kommer på land.

 

D1 er ikke diffusjonstett, og det vil si at den "puster."

D2 derimot er tettere og brukes eventuelt som toppstrøk.

 

Hele filosofien med å behandle trebåter mens de er fuktige er at oljen, i ditt tilfelle D1 skal trenge inn i porene på treverket og erstatte vannet med olje. Oljemolekylene er mye mindre en vannmolekylene, derfor må vannet vike for oljen.

 

Hvor mye du trenger er litt avhengig av hvor "tørst" trevirket er. Regelen sier at du skal mette treverket med olje, eller D1 til treverket ikke trekker mer til seg.

Jeg skrapet ned skroget på båten min i vår, og la på ikke mindre en 65 strøk med linolje og terpentin. Men da hadde det trukket så godt inn at det begynte å pipple ut på innsiden av skroget.

Det som også er viktig er at du må stryke på vått i vått som vi sier. Det vil si at når du er ferdig med det ene strøket, kan du ta deg en kaffepause på 10 min, og så gå i gang igjen :o)

Hvis du venter for lenge mellom strøkene kan D1 størkne, og da vil det forhindre at trevirket klarer å suge til seg mer. Hvis du ikke blir ferdig på en dag, så må du tørke godt av overflaten slik at det ikke dannes en hinne i løpet av natten. Det beste er å påføre de siste strøkene sent på kvelden da det er blitt litt kjøligere. Desto varmere og tørrere i været - desto fortere kan produktet stivne og bli hart.

 

Og for all del, dekke behøver ikke å "tørke" ut. Det trenger å bli mettet med olje. Når oljene har fått trenge inn, er vannet borte.

 

PS Toppstrøket eller lakken skal du ikke påføre før D1 er tørr på overflaten. Lakk skal heller ikke påføres mens det er synlig fukt eller regn

Det best er om D1 kan stå og sette seg 4-5 dager før du går på med lakk.

Men det får vi komme tilbake til etter hvert

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...