Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Hoi.

Nå er vel snekkekjøpet veldig nære. Båten er på 23 fot, og ligger på samme øye som vi har hytte, bare 6 dunkdunkdunk bortafor.

Får denne for symbolske 2000 kroner :flag_bp: Og det må den vel være verdt ? Motoren er visst en Sabb, 2 sylindret bensin. Manuell start, men dynastart passer visst rett på.

Så jeg skal ha denne, MÅ jo det :)

Men hva slags snekke er det ? Synes den ligner på Risørsnekke ??

13062010187.jpg

13062010188.jpg

13062010189.jpg

13062010190.jpg

Føkk deg...

Har den tennplugger er det bensinmotor ja. Da kan det hende at det er enten Marna, FM, Sleipner eller Albin. Uansett kan jeg nesten garantere deg at det er en god motor :yesnod: Hvis du tar en titt på den står det garantert hva det er ett eller annet sted på motoren hva det er (eller vi et bilde av motoren her til oss så skal vi finne det ut ganske fort). Men SABB er det garantert ikke, de lagde bare dieselmotore.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Jupp, ikke sabb:) Jeg har et halvdårlig bilde av motoren som jeg kan legge ut senere i dag. Akkurat nå sitter jeg og venter på en MR undersøkelse. Men på toppen av motoren, i nærheten av pluggene, sitter det noe som minner om kompresjonsskruer. Men skak legge ut bilde senere. Men 2 lapper må jo bàten være verdt. Den er ganske ok i skroget, men trenger litt shining selvfølgelig. Dette må jo være en billig mulighet for å kunne lære litt om trebåt :)

Føkk deg...

Jeg har blitt den lykkelige eier av en Colin Archer på 29 fot. Seilskøyta er i god stand - sjøsatt for fire år siden, men jeg lurer på om det er nødvendig å bytte kjølevannsinntak. Er det noen som har montert Marelon i trebåt, eller bør jeg satse på en annen løsning? Forhåpentligvis er ikke dette noe jeg trenger å gjøre umiddelbart, men kuleventilen fungerer ikke helt som den skal, så må få orden på dette før eller senere.

Ellers noen som har gode råd før jeg går i gang med en litt sen vårpuss av skrog og overbygg. Det er brukt hvit linoljemaling på skrog over vannlinja. Jeg regner med at jeg kan pusse lett med fint sandpapir og male nytt lag? Er litt usikker på hvilken type olje som er brukt på overbygg. Hvor mye er det nødvendig å pusse ned før vi oljer på nytt? Er det kokt linolje som er mest aktuelt?

Glad for alle gode råd.

Det er en litt spesiell Colin Archer fordi den har bermudarigg i aluminium i stedet for tradisjonell gaffelrigg. Skrog og overbygg er bygd etter Solvær på båtbyggerskolen på Saltdalen videregående skole. Resten er ferdigstilt av tidligere eier. 29 fot, 3,3 meter bred, 1,3 meter dyptgående, fem tonn. Vi har knapt vært ute med båten, så er veldig spent på hvordan den oppfører seg i sjøen, spesielt med den riggen. Har ikke tatt skikkelige bilder av skuta ennå, men legger ved et gammelt foto.

colinarcher.jpg

Er helt enig i at aluminiumsmast ikke tar seg helt ut på denne typen båt. Men forhåpentligvis så gjør det seilhåndtering litt enklere slik at vi kommer oss oftere ut på sjøen enn mange av de andre seilskøytene. Har inntrykk av at det er mange som ligger stort sett i havn.

Når jeg først har oppmerksomheten: noen som har tips om hvordan man best mulig får god ventilasjon i en båt av denne typen? Hvilken type ventiler anbefales? Merker at båten er litt for tett slik den er per i dag.

Må nesten ta med et bilde av båten vår også, da! :saint:

Ta godt i mot "Lille Marie", 32 fot furu på eik og mahogny overbygg, bygget i Tresfjord i '59 som notbåt (etter hva jeg er blitt fortalt), bygget om til fritidsbåt i '71 på samme sted. Drives av en OM636 på 36 - 42 hk (aldri godt å vite...)

img_1577liten.jpg

Mvh,

Egil

Partsreder og kaptein

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Heisann...

To dager uten internettfobindelse - og uten baatplassen....tragisk.

Og når jeg kommer tilbake blir jeg kjent med tre nye båter - dette er morro.

Gratulerer til "brodern" med snekka.

Hvem har sagt at det skal behøve å koste skjorta å kose seg litt på sjøen?

Kos deg med snekka i sommer

Gratulerer til "kvistabonden" som er blitt den stolte eier av en CA. En båt det står respekt av langt utover trebåtmiljøene. Javell, så er det ikke "riktig" mast og rigg - so what!! Det er du som skal kose deg med båten, og er du fornøyd så gleder vi andre oss sammen med deg

Til slutt gratulerer til "egilwh" med "Lille Marie" som aldeles ikke er så lita. 32 fot er en voksen størrelse i snekkemiljøet.

Riktig flott og staselig er hun, selv om hun ikke er noen ungdom lenger.

Hyggelig å ha dere alle tre her i trebåttråden.

Håper vi får se mye til dere, både titt og ofte.

Redigert av Wasco (see edit history)

Hei Wasco :) Denne blir å ha på hytta, i ferskvann. Den ligger der nå også, så alt er jo bare greit :) Jeg har jo noen andre båter jeg bruker i sjøen (haaaavet) Og på Fredag setter jeg ut Nordkappen min og setter kursen mot Hortentreffet :)

Den trenger litt puss, men det virker som det er helt greit. Har funnet et bilde av "sabben" som står i :) Som ikke er sabb men noe annet :) Det er et dårlig bilde av motoren, men bare tok et uten å tenke så mye på hva jeg tok bilde av. Det ser ille ut inni båten, men det er helt greit. Bare motorkassa og noe annet som ligger og slenger.

Men lurer på om noen vet om dette er en Risørsnekke eller hva det er ?

Legger ut bilde av snekka og motoren :)

13062010186.jpg

13062010187.jpg

Føkk deg...

Dette er nok "drammekopper", en liten skvett bensin i koppene for lettere start.

Drammehøl ? Så ut som noe som økte og senket kompresjonen trodde jeg. Det er ikke store skruene, og å "søle" med bensin gjennom der blir trangt :)

Men som sagt, jeg veit omtrent ikke en shait om dette her :) Så jeg spør :)

Føkk deg...

Når jeg først har oppmerksomheten: noen som har tips om hvordan man best mulig får god ventilasjon i en båt av denne typen? Hvilken type ventiler anbefales? Merker at båten er litt for tett slik den er per i dag.
I stedet for et kostbart elektrisk alternativ, kan en gammel velprøvd, men nesten glemt metode fra seilskutetiden benyttes. Danskene kalte dette et kulsejl. Det består av en sydd kanal, som henges opp i riggen. Kanalen holdes strukket ved å sy inn spiler eller ringer. En vindhane på toppen av kanalen sørger for at inntaket alltid vender mot vinden. Den nedre enden føres ned gjennom en luke eller skylightåpning og munner ut så langt ned i fartøyet som mulig. Med en diameter på 50 cm er det enorme mengder luft, som vil bli ført under dekk kun ved hjelp av vindkraften. Med denne løsningen unngår man montering av skjemmende ventilatorer - genialt enkelt.

kulsejl.jpg

Hengefjes, den ventilatoren har jeg ikke sett før, den var skikkelig tøff, hadde jeg hatt en meter båt eller Colin Archer, gjett om jeg skulle ha laget en sånn og hatt liggende ombord! Kvistadbonden hva tror du? dette må jo prøves eller hva? [ser at westmarine har en moderne variant som heter down-the-hatch Ventilating Sail]

Ellers kan jeg nevne at etter en relativt heftig innspurt er Champagne endelig på vannet.

Deilig å endelig være i det riktige element igjen. Har noe småtteri av ting som må fikses ombord som jeg skal ta litt underveis i sesongen.

p6120062.jpg

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)

Jupp, tror deg hvis du sier det :) Synes bare det virka så smått. Og skal man helle bensin inn der må jo hele skruen ut ?

Men må jo finne ut hva slags motor det er snart :)

Skal legga ny dørk bla. Er litt "brukt" den som er der nå :) Men alt virker helt faktisk.

Men 2000 spenn, da tåler jeg å gjøre litt også :)

Føkk deg...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...