Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Skøyta til høyre er en av de gjenlevende losskøytene fra rundt 1914 som Colin Archer tegnet. Hun er i dårlig forfatning, og det er pælemark i kjølstokken på den. Hun skal tørkes ut, og plastes inn senere i år. Griner på nesa av slikt jeg :cryin: , for jeg ville heller ha restaurert henne tilbake til fordums prakt :yesnod: Det ville kostet nærmere 2 mill sa eieren. Konvall har tørket en del, men har kjørt inn Tech7 i de verste åpningene mellom bordgangene. Har i tillegg 3 Johnson L4000 pumper under dørken til å få ut vannet :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Tror heller at jeg hadde latt den losbåten blitt et St Hansbål enn å plaste den inn. Blir ikke pent, og en plaster bare inn all dritten med råte og andre ulumskheter. Lengre bakover er det mye råte i fribordet også. Tror at skulle en restaurere dette prosjektet, så mått en bytte det meste av spanter og hud. Det er en salig blanding av eik og furu i undervannskroget, så det har nok vært skiftet ut en del gjennom årene. Dekket vet jeg ikke tilstanden til, men det ser ikke bra ut :nonod:

Skøyta til høyre er en av de gjenlevende losskøytene fra rundt 1914 som Colin Archer tegnet. Hun er i dårlig forfatning, og det er pælemark i kjølstokken på den. Hun skal tørkes ut, og plastes inn senere i år. Griner på nesa av slikt jeg :cryin: , for jeg ville heller ha restaurert henne tilbake til fordums prakt :yesnod: Det ville kostet nærmere 2 mill sa eieren. Konvall har tørket en del, men har kjørt inn Tech7 i de verste åpningene mellom bordgangene. Har i tillegg 3 Johnson L4000 pumper under dørken til å få ut vannet :smiley:

Er Tec7 noe godt middel for tetting av spreker under vann da

Må nok ta å gå båten i fjera en dag og felle den tør. Var med et skrujern og pirket litt i bordene under vannlinja fra innsiden. Syntes at de virket litt myke. Du kunne stikke skrujernet inn 1 mm før jeg fant motstand i bordene. råte? Hadde tengt og bruke båten i sommer så dette passet skikkelig dårlig. blir vel Bål av den etterhvert :headbang:

Bartesam, jeg ville hatt en eller 2 stk 220V lensepumper i standby i tillegg når du sjøsetter, de koster ikke allverdens hos biltema\torshov\claes, alternativt spør brannvesenet om du kan leie ett par av de. Jeg hadde ikke satset på 12V anlegget ombord dersom du frykter at hun skal ta inn mye vann i begynnelsen selv om du skal henge i stroppene en stund.

Er det en kranbil som benyttes ved sjøsetting? Kan fort bli marginalt løfteevne på en slik en dersom du tar ombord vann og ikke har nok lense kapasitet til å holde tritt med vannet som kommer ombord, da har de ikke så mange alternativer annet enn å slippe deg videre ned for ikke å tippe.

[Edit: ser at du sier slipp tralle det endrer saken litt, går du uti med hekken først? i såfall pass på dersom du trekker henne opp igjen hvis den tar inn mye vann at du får mye utover belastning på de akterspeilbordgangene!, samme faren dersom baug først og du har vann ombord i det du trekker henne opp igjen]

Hvis du har lett tilgang på sagflis, ta med deg ett par bæreposer og maur rundt båten mens den er på vei ut i det våte elementet.

mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)

Tusen takk. Hadde ikke vært for at bilen sto på parkeringen, så hadde jeg kanskje måtte ta meg en egenmelding etter 10 trutningspils :lol: Kom meg ikke i seng før nærmere 6 i morges, og var på jobben 1030. Skal ta den ut en tur på torsdag med kolleger. Må skifte lensevakter før den tid, for det er lensepumper for 6000 spenn i båten, men lensevakta koster 39.90 på Biltema eller Clas Ohlson, og avkuletypen. Den er gåen så det holder. Må kjøpe to lensevakter som skal monteres med 50 mm nivåforskjell på syrefaste braketter skrudd til kjølsvinet. Liker at båten er godt utstyrt med pumper. :yesnod:

Virkelig ei flott skute du har Bartesam!!!

Da er det bare å sette seg ombord med en kald "trutnings-pils", og bare nyte vissheten om at dette er starten på resten av sesongen!

:cheers:

Bartesam, tror BEP har ett fint kombinert volt & lensemonitor instrument som også sier hvor lenge\mye som er lenset. Det skal kunne konfigureres til å monitorere flere lenspumper slik at man kan føre logg og merke seg endring i lensemønsteret ombord. 'kjekt å ha' dersom du tror hun kommer til å fortsette å lense regelmessig etter at båten har trutnet det hun klarer på egenhånd. Tror instrumentet koster to båt penger hos maritim.no.

Mvh

Champagne

Fant denne tilfeldig på finn.no: Snekke gis bort

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23005307

snekke.jpg

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...