Bartesam Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 (redigert) Skøyta til høyre er en av de gjenlevende losskøytene fra rundt 1914 som Colin Archer tegnet. Hun er i dårlig forfatning, og det er pælemark i kjølstokken på den. Hun skal tørkes ut, og plastes inn senere i år. Griner på nesa av slikt jeg , for jeg ville heller ha restaurert henne tilbake til fordums prakt Det ville kostet nærmere 2 mill sa eieren. Konvall har tørket en del, men har kjørt inn Tech7 i de verste åpningene mellom bordgangene. Har i tillegg 3 Johnson L4000 pumper under dørken til å få ut vannet Redigert 20.Juni.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Ingenting er mer effektivt enn en redd mann med bøtte -hva lensing angår... (Selvopplevd) (Synd å plaste skøyta, men det er vel eneste mulighet for å forlenge brukstiden noe). Håper på bilder av sjøsettingen din -lykke til! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Tror heller at jeg hadde latt den losbåten blitt et St Hansbål enn å plaste den inn. Blir ikke pent, og en plaster bare inn all dritten med råte og andre ulumskheter. Lengre bakover er det mye råte i fribordet også. Tror at skulle en restaurere dette prosjektet, så mått en bytte det meste av spanter og hud. Det er en salig blanding av eik og furu i undervannskroget, så det har nok vært skiftet ut en del gjennom årene. Dekket vet jeg ikke tilstanden til, men det ser ikke bra ut Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Louise V Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 Skøyta til høyre er en av de gjenlevende losskøytene fra rundt 1914 som Colin Archer tegnet. Hun er i dårlig forfatning, og det er pælemark i kjølstokken på den. Hun skal tørkes ut, og plastes inn senere i år. Griner på nesa av slikt jeg , for jeg ville heller ha restaurert henne tilbake til fordums prakt Det ville kostet nærmere 2 mill sa eieren. Konvall har tørket en del, men har kjørt inn Tech7 i de verste åpningene mellom bordgangene. Har i tillegg 3 Johnson L4000 pumper under dørken til å få ut vannet Er Tec7 noe godt middel for tetting av spreker under vann da Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 20.Juni.2010 Del på Facebook Svart 20.Juni.2010 (redigert) Skrev feil, for det er et stoff som heter Roof7, som er veldig mykt. Dette stoffet er gunstig for treverket slik at det ikke blir cellesprengt. Det bare tyter ut etter hvert som bordene trutner Redigert 20.Juni.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
John83 Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Må nok ta å gå båten i fjera en dag og felle den tør. Var med et skrujern og pirket litt i bordene under vannlinja fra innsiden. Syntes at de virket litt myke. Du kunne stikke skrujernet inn 1 mm før jeg fant motstand i bordene. råte? Hadde tengt og bruke båten i sommer så dette passet skikkelig dårlig. blir vel Bål av den etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Treet blir mykere når det er trutnet med vann. Hvis du møter motstand litt inni, så er det normalt. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Champagne Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Lykke til med sjøsetting i dag Bartesam! Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 Usikker på hvor lekk hun er men har tre stooooooore lensepumper i båten. Blir stående i slipptralla til det bærer vann. Skal skifte skroggjennomføreing og slange fra den ene pumpa til 1,5". Liker ikke at det er innsnevringer på vei ut av båten. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Champagne Svart 21.Juni.2010 Del på Facebook Svart 21.Juni.2010 (redigert) Bartesam, jeg ville hatt en eller 2 stk 220V lensepumper i standby i tillegg når du sjøsetter, de koster ikke allverdens hos biltema\torshov\claes, alternativt spør brannvesenet om du kan leie ett par av de. Jeg hadde ikke satset på 12V anlegget ombord dersom du frykter at hun skal ta inn mye vann i begynnelsen selv om du skal henge i stroppene en stund. Er det en kranbil som benyttes ved sjøsetting? Kan fort bli marginalt løfteevne på en slik en dersom du tar ombord vann og ikke har nok lense kapasitet til å holde tritt med vannet som kommer ombord, da har de ikke så mange alternativer annet enn å slippe deg videre ned for ikke å tippe. [Edit: ser at du sier slipp tralle det endrer saken litt, går du uti med hekken først? i såfall pass på dersom du trekker henne opp igjen hvis den tar inn mye vann at du får mye utover belastning på de akterspeilbordgangene!, samme faren dersom baug først og du har vann ombord i det du trekker henne opp igjen] Hvis du har lett tilgang på sagflis, ta med deg ett par bæreposer og maur rundt båten mens den er på vei ut i det våte elementet. mvh Champagne Redigert 21.Juni.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Jippiiii, da var Konvall på vannet... Ble sjøsatt rundt 2130 i går, og den lakk en del ja. Gikk til kai og fikk koblet meg til landstrøm Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bartesam Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Legger til ennå noen bilder fra i går kveld I slipptralla for siste gang for i sommer Litt tung i hekken Ved kai på Killingen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Virkelig ei flott skute du har Bartesam!!! Da er det bare å sette seg ombord med en kald "trutnings-pils", og bare nyte vissheten om at dette er starten på resten av sesongen! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Champagne Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Flott å høre at sjøsetting gikk greit Bartesam! Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Flott å se en sånn nydelig båt i sitt rette element Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Bartesam Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Tusen takk. Hadde ikke vært for at bilen sto på parkeringen, så hadde jeg kanskje måtte ta meg en egenmelding etter 10 trutningspils Kom meg ikke i seng før nærmere 6 i morges, og var på jobben 1030. Skal ta den ut en tur på torsdag med kolleger. Må skifte lensevakter før den tid, for det er lensepumper for 6000 spenn i båten, men lensevakta koster 39.90 på Biltema eller Clas Ohlson, og avkuletypen. Den er gåen så det holder. Må kjøpe to lensevakter som skal monteres med 50 mm nivåforskjell på syrefaste braketter skrudd til kjølsvinet. Liker at båten er godt utstyrt med pumper. Virkelig ei flott skute du har Bartesam!!! Da er det bare å sette seg ombord med en kald "trutnings-pils", og bare nyte vissheten om at dette er starten på resten av sesongen! Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Champagne Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Bartesam, tror BEP har ett fint kombinert volt & lensemonitor instrument som også sier hvor lenge\mye som er lenset. Det skal kunne konfigureres til å monitorere flere lenspumper slik at man kan føre logg og merke seg endring i lensemønsteret ombord. 'kjekt å ha' dersom du tror hun kommer til å fortsette å lense regelmessig etter at båten har trutnet det hun klarer på egenhånd. Tror instrumentet koster to båt penger hos maritim.no. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 22.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Gleder oss sammen med deg Denne dagen har både du, og vi som har fulgt deg ventet på Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Geir Hel Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 nydelig skute Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
egilwh Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Fant denne tilfeldig på finn.no: Snekke gis bort http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23005307 Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
hengefjes Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Heisan alle trebåtfolk Ville bare tipse om et par fine prosjektblogger fra Nordnorsk Fartøyvernsenter. Fuglø-bloggen Brottsjø-Bloggen Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Jawik Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Ved kai på Killingen Vet du hvem som eide båten i perioden 1950 - 1960 ? Synes å dra kjensel på denne slik hun ligger ved Killingen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
sabbdiesel Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Hei. Flotte blogger dere legger ut, interessant lesing! Visste ikke at "Brottsjø" var så dårlig... Var ombord i den i Foldvik for noen år siden... Jeg har lenge hatt lyst til å ta en tur til Gratangen for å se på arbeidet deres, må kanskje gjøre det snart... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Visstnok skal forsikringsselskapet Codan i Damnark ha eiet båten fra 1946-55, og så kjøpte svenske Esso den i 1955. Kom til Norge i 1977. Vet du hvem som eide båten i perioden 1950 - 1960 ? Synes å dra kjensel på denne slik hun ligger ved Killingen. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wartsila Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Fant denne tilfeldig på finn.no: Snekke gis bort Hmm, syns jeg så noe grønt som stakk påå av kjølsvinet på det siste bildet Men det er sikkert ikke noe håpløst prosjekt, alt med motor har potensiale Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.