Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Champagne, hvor mye "skreik" denne? Var det et "hovedproblem" eller mange mindre?

Kunne være greit å vite hva man skal se etter på en sånn båt. Jeg har planer inn i fremtiden, ser du. Går og lurer på en mahognybåt her i distriktet hvis den skulle komme for salg. Den har stått i naust med presenning over i mange år siden eieren ble syk. Men selge vil han visst ikke selv om han vet at han ikke kommer seg på bena igjen.

Link to post

Hei folkens,

 

For å gi ett litt mer utdypende svar enn Trehesten fikk per en kjapp SMS mens jeg var på telefonen.

 

Jeg syntes ikke denne 24' ser spennende ut fra ett bevarings perspektiv basis mine parameter, jeg syntes ikke Solö med hekkagreggat er en spennende trebåt, og er ganske overbevist om at den ikke det er "lettsolgt" ved evt senere anledning.

Jeg må innrømme at jeg ikke syntes den er pen med det 'Götakanal overbygget'.. det er bygget omtrent 2500 Solöer i forskjellige utgaver hos Storebro Varv, de fleste var faktisk vakre..

 

Jeg syntes en Solö Ruff som er godt holdt kan være bevaringsverdig, en Solö Kabin kan være sjarmerende.

 

Dersom jeg skulle ut å kjøpe en Storebro båt på denne størrelsen ville jeg heller ha gått for en Svanö, Bergö, Storö I eller III.

 

La oss sammenlikne noen bilder mellom denne båten og hvordan jeg mener en Solö 24 skal se ut:

04_200150114.jpg

32_658893124.jpg

 

04_1565321230.jpg

32_315302777.jpg

Dog skal det sies at jeg ikke er fan av mørkeblåtonede ruter på akkurat dette eksemplet [hadde de vært lett grønntonede derimot.. :wink: ]

 

Jo, det går nok an å få båt av den som "skal vekk" men til hvilken pris og hva vil man egentlig få ut av det. Bare kommentaren: Kostbar båt=billig penge får meg til å tenke på dørselgere... liker ikke tonearten i annonsen her.

 

Selv om du gjør en riktig restaurering av denne båten så har den jo ikke noen stor salgsverdi, hvis du er heldig får du 50-100 000 for den dersom ALT er gjort riktig og du er super heldig og treffer den ene kjøpern i markedet som ikke skal ha "pen" Solö (Ruff)

 

Så da må du argumentere for deg selv om det er noe affeksjonsverdi å hente her. Jeg mener den er langt fra unik, båten har ingen spennende historie å fortelle, hun er ikke spesielt gammel, og hun har 280 drev... :smash: jeg er ikke så veldig i tvil. Skal du ha en Storö med drev, gi ett skambud på den Solö Aqua Lux'n som ligger på finn og håp på at du får tilslag, den ser relativt brukbar ut.

 

Gitt at man har brygge plass med nok bredde, ville jeg heller ha gått på ett "større" prosjekt enn denne Solö båten da det er 'mye jobb for liten plass' og kostnadene blir roughly de samme om du går på ett 24', 26' eller 28' prosjekt (så lenge vi snakker 1 motors)

 

mvh

Champagne

Link to post

Det var ikke så mye å bite tak i av de bildene men hvis man er litt kynisk og tenker hvorfor har han valgt akkurat disse vinklene på fotoene sine, hvorfor er det ikke noen bilder fra dekket, ombord og i og med at den står ferdig prima men ikke stoffet, går jeg utifra at hun har iallefall vært på land i sommer..

 

Titter vi på hvor baugbeslaget skulle vært så ser det ikke veldig rent å pent ut, mulig bildet bedrar her, men det er antydning til råte (eller blåved) i toppen av eikestevnen, I og med at det er eik og vi vet at eika råtner innenifra så antar jeg at det har vært ulumskheter i forbindelse med baugbeslaget og det har rent ferskvann ned langs forstevn. Mahoganyen i skutesider ser grei ut med untak av øverste bordgang i baugen hvor det garantert er noe råte på begge sider. Jeg antar at skal man ha henne skikkelig tett og fin må man løfte av fordekket her, bytte øverste bordgang, og muligens jobbe endel på dekksbjelker. Akterspeil bildet antyder at det er sprekkdannelser i øvre halvdel, styrbord side i overkant av drevet. Hvorfor det, er det fordi hekkaggregatet har "jobbet" litt i sliten innfestning? Da må man inn å gjøre en akterspeil, overgang kjøl og mulig spant jobb akter også.

04_2139100139.jpg

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Du kan jo sette campingvogna på ei solid flytebrygge, og montere en påhengsmotor bakpå...

Så har du begge deler. både campingvogn og "båt" :yesnod:

 

 

Trur ikkje kjerringa er så enig i dette. Bruker vogna mest oppe på fjellet, Skal på tur nå i helga trur eg,fint med sentralvarme og vakne til isende kaldt ute. Trudde det skulle vere like lett med trebåt. Men men, får leite litt til og sjå om det finnes noen bra båter til min pris,

Link to post

Hva tror du om denne da Champagne?

1946 modell...godt voksen med andre ord...

Spørsmålet er vel, hvilke kvalitet det var på matrialer og tilbehør i 46 - rett etter krigen

Flotte linjer, og meget akseptabel pris.

 

Men hva skjuler seg bak all glansen.. :giggle:

07_2147215223.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19105307

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

trehesten, hvis det er smak og behag som gjør at champagne ikke syns båten er fin, får du jo velge selv. om du syns den er fin så er det jo greit. jeg trodde og at det var dårlig forfatning og feil som gjorde at champagne frarådet deg henne.

velg selv.

men du har nok tendenser til å være noe utålmodig, kan ikke kjøpe campingvogn etter en uke.

det tar gjerne mange måneder med titting på finn, og kjøring rundt i distriktet, før du i det hele tatt finner noe som er av interesse.

Link to post

Jeg mener det er viktig er å få tak på det heleste, friskeste og mest originale eksemplaret innenfor hva man har kapasitet for av økonomi.

 

Vær bevisst på at når man bygger store (motor) lystbåter 100' og oppover så regner man ofte 10% av kontraheringsverdi som årlig vedlikeholdskostnad når man setter igang ett nybygg, ett ganske skremmende tall syntes jeg.

 

På småbåter er denne kostnaden lavere men dersom du ser det litt over tid så er den nok ikke, på trebåt, noe særlig under 5%. På plastbåter, noe mindre. Så derfor er det smart om man også planlegger å ha råd til vedlikeholdet som trengs.

 

Med hensyn til trebåt restaurering så er det innmari vanskelig å beregne kostnad i forkant av å demontere og inspisere båten i detalj, så her må man innkalkulere en riktig så god margin slik at man ikke får likviditetsskvis og prosjektet stopper opp pga manglende cashflow, da trebåter helst ikke skal stå på land i en evighet (mange år) i oppussingsfasen, dessuten er det jo ikke så gøy å pusse båt i 5 års intervaller. Konemor og barn blir fort veldig interessert i hytte på fjellet eller noe annet mer håndfast når "drømme båt prosjektet" til far, ser for dem ut til å stå på stedet hvil år på andre, tredje året og far sier at feriepengene også i år er satt av til noen løpemeter med mahogany som må til for å komme videre eller en ny motor..

 

Så kjøp etter evne, men dersom man går for ett oppussings objekt, pass på at lysten er der også samt at du har support i heimen for å gjøre det :flag:

 

Mvh

Champagne

Link to post
trehesten, hvis det er smak og behag som gjør at champagne ikke syns båten er fin, får du jo velge selv. om du syns den er fin så er det jo greit. jeg trodde og at det var dårlig forfatning og feil som gjorde at champagne frarådet deg henne.

velg selv.

men du har nok tendenser til å være noe utålmodig, kan ikke kjøpe campingvogn etter en uke.

det tar gjerne mange måneder med titting på finn, og kjøring rundt i distriktet, før du i det hele tatt finner noe som er av interesse.

 

Er nok tolmodig, men ordla meg kansje feil, er like greit og bruke litt tid på vogna nå, og ikkje på båt. Kule den ned litt og ikkje vere så raskt frampå. Med den båten så ga jeg eit skambud 25000 får jeg den for det så vil eg egentlig lure litt på kva som er gale

Link to post

Ja, her ligger dillemaet da. En vakker båt som ser svært fin og velholdt ut. I annonsen sies det at det er kun noe slitt lakk. Ikke et ord om treverkets tilstand. Så er spørsmålet. Skal man strippe ned skuta for om mulig å finne råteskader i bunn og sider eller skadete spant og stringere for så å renovere i dyre dommer til "mint condition"? Eller skal man se så godt man kan etter skjulte feil, stole på det som blir sagt/skrevet, og være lykkelig veteranbåteier så lenge man kan. Alle vet at restaureringsspøkelset innhenter deg før eller siden. Det må man være klar over. Kanskje er det nettopp det som er i ferd med å skje nå når klenodiet skal selges til en ganske lav pris? Da er det ganske freidig å overlate problemene til nestemann uten å si fra. Det er uten tvil moralsk forkastelig men kan samtidig gi grunnlag for rettstvister i etterkant. :smash:

Men pokker heller! Denne skuta er så fin at jeg kunne tenkt meg å være eieren og delta på trebåtfestivaler med den et par år, og skyve problemene fram i tid. :cheers:

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post
Hva tror du om denne da Champagne?

1946 modell...godt voksen med andre ord...

Spørsmålet er vel, hvilke kvalitet det var på matrialer og tilbehør i 46 - rett etter krigen

Flotte linjer, og meget akseptabel pris.

 

Men hva skjuler seg bak all glansen.. :giggle:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19105307

 

Han sier det jo ganske greit her, han selger båten utrolig billig pga jobbreiser i utlandet.. samt at båten har ligget ubrukt i lang tid.

 

Det er sansynlig, dersom båten fremstår nå slik den gjør på bildene, at dette kan være en Furuholmen i bra oppussingsstand. Er du ekstremt heldig er den i god bruksstand og du kan seile med henne ett par sesonger og lære deg henne å kjenne i forkant av å gjøre yttligere vedlikehold\oppgraderinger av henne.

 

Valget på å bruke Colean som "lakk" har nok vært grunnet av at eier har vært lei lekkasjer så det ligger nok noe grums basis dette. Hvor mye er vanskelig å se utifra disse bildene.

 

 

Ellers syntes jeg modifikasjonen som har vært gjort i 1966 ikke har ødelagt henne.

 

Jeg har forøvrig ingen "inside" bekjenskap med denne i CMB eller Furuholmen sammenheng, greit å gi beskjed om syntes jeg.

 

Jeg syntes hun virker flott og fin og absolutt virket som value for money dersom hun fremstår som hun er avbildet i virkeligheten.

 

Mvh

Champagne

Link to post
jeg så denne på finn wasco, og reagerte på prisen... billig!?? skummelt billig :eek::confused:

Problemet er at vi blir opprørt når noe er for dyrt, men så blir vi også veldig misstenksomme når noe er for billig... :lol:

 

Bare for å illustrere hva jeg snakker om.

Denne båten ligger ute til salg for 70.000

42_1957684378.jpg

 

Og denne, altså til 80.000

07_2147215223.jpg

En kan jo bli forvirret av mindre... :giggle:

 

 

Ja, her ligger dillemaet da. En vakker båt som ser svært fin og velholdt ut. I annonsen sies det at det er kun noe slitt lakk. Ikke et ord om treverkets tilstand. Så er spørsmålet. Skal man strippe ned skuta for om mulig å finne råteskader i bunn og sider eller skadete spant og stringere for så å renovere i dyre dommer til "mint condition"? Eller skal man se så godt man kan etter skjulte feil, stole på det som blir sagt/skrevet, og være lykkelig veteranbåteier så lenge man kan. Alle vet at restaureringsspøkelset innhenter deg før eller siden. Det må man være klar over. Kanskje er det nettopp det som er i ferd med å skje nå når klenodiet skal selges til en ganske lav pris? Da er det ganske freidig å overlate problemene til nestemann uten å si fra. Det er uten tvil moralsk forkastelig men kan samtidig gi grunnlag for rettstvister i etterkant. :smash:

Men pokker heller! Denne skuta er så fin at jeg kunne tenkt meg å være eieren og delta på trebåtfestivaler med den et par år, og skyve problemene fram i tid. :cheers:

Alikevell er det et par ting som gjør at jeg vill følt meg litt tryggere på dette kjøpet. I annosen kommer det fram at det foreligger fullstendig historikk fra byggeår til dags dato.

Det står også at båten har vært medlem i CMB siden 1994. det bety at det er folk i CMB som bør kjenne til denne båten og dens egentlige tilstand.

 

Spørsmålet er jo hva en er villig til å sattse og hvor mye en er villig til å innvistere i tid og penger

Men som du sier, det kunne jo vært fristende å kjøpe båten, og bare reist rundt å vist seg fram...så lenge skuta holder.... :giggle:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post

Trehesten, med bind for øynene vil jeg si at sammenlikner du den Solö'n med den siste 30fots furuholmen så vil jeg si at 25000 mot 80000 er en "no brainer" dersom du har midlene og liker linjene på Furuholmen båten.

Furuholmen båten kommer "hel" i driftsstand, dersom jeg ikke har misforstått annonsen. Solön derimot er på land med "engine out".. Dersom du ender opp med å spytte 50 000 i den store båten i evt reprasjoner selv på verft, så tror jeg du er "in the money". På den lille er det økonomiske "løpet" kjørt dersom den utmonterte motoren viser seg å ikke kunne brukes eller det er kast i akslingen i drevet eller om du må bytte noe vesentlige tre biter på henne.

 

Mvh

Champagne

Link to post
jeg finner ikke den skuta på CMBs sider? lett dårlig tro?

champagne, du kjenner kanskje m/y rabelle og hennes eier?

min nabo, både i havna og hjemme. flott båt!!

det er forøvrig din og :yesnod:

 

Rabelle kjenner jeg godt, vi har vært på noen treff i lag, dog har det blitt noen år siden sist, hils gjerne fra meg neste gang du ser Ingar!

Takk for hyggelig kommentar mht Champagne

 

Mht Terna på CMB sidene:

Terna

 

Mvh

Champagne

Link to post

Problemet er at vi blir opprørt når noe er for dyrt, men så blir vi også veldig misstenksomme når noe er for billig... :lol:

 

Bare for å illustrere hva jeg snakker om.

Denne båten ligger ute til salg for 70.000

42_1957684378.jpg

 

Og denne, altså til 80.000

07_2147215223.jpg

En kan jo bli forvirret av mindre... :giggle:

 

Du skal ikke se bort ifra at den er bedre enn du tror denne Furuholmen. Nå med basis i hva vi har lært i toppis tråden, og sammenlikner bilder, så kan vi trekke noen konklusjoner. 1. akterdekk ser USEDVANLIG bra ut, sansynligvis restaurert eller ny lagt.

 

07_1273565317.jpg

 

Jeg konkluderer videre med at hun er veldig hel invendig og sansynligvis vært tatt vare på i hele sitt liv, hvis ikke ville sapelli skottet mot piggen sett mye mer skjoldete ut.

07_1001393096.jpg

 

I tillegg har båten\eier vært medlem i CMB i noen år, som gir meg inntrykk av at eier har hatt ønske om å gjøre ting riktig i vedlikehold\restaurerings jobben første gangen og ikke slå på ett bord for videre salg. (jeg mener Colean behandlingen er ikke å slå på ett bord, det er å utsette grunnjobben til man har tid\penger) Han har oljet og gjort ting i riktig rekkefølge, så ja noe trygghet i dette vil jeg si finnes.

 

Dette hadde vært den perfekte start båten for foreksempel toppis.

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post

Da tar du jo boligen din på fjorden da. Dette forbinder ikke jeg med hyggelig båtliv. For det første går den alt for fort. Skal nyte det å være på vannet. Da spiller tiden liten rolle oppi det. Denne er for mennesker som liker å flytte seg til neste havn fortest mulig :yesnod:

 

 

Jeg kan nok ikke si at jeg ikke ville snudd meg etter en plastbåt...

Men da må du liksom opp i denne klassen.. :yesnod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Da tar du jo boligen din på fjorden da. Dette forbinder ikke jeg med hyggelig båtliv. For det første går den alt for fort. Skal nyte det å være på vannet. Da spiller tiden liten rolle oppi det. Denne er for mennesker som liker å flytte seg til neste havn fortest mulig :yesnod:

Kunne aldri drømme om, eller ønsket meg et slikt plastkoloss...

Ikke om jeg vant 50 mill i lotto...

Innrømmer bare at en slik båt ville jeg snudd meg etter...

Men det er absolutt ikke en båt som skaper noen gode føleser...heller undring kanskje

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...