Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hvilken beis bruker du? Dersom du ikke får riktig effekt med den du har, kan du vurdere å legge ett par lag lakk til det dekker, matte grundig ned, for så å benytte lakkbeis (jeg har kun erfaring med rylard sin 'riva mahogany' beis) Så påfører du de nødvendige lag med lakk over dette igjen. Det blir fint det og.

 

Mvh

Champagne

Jeg husker ikke hva beisen heter, men den selges vanligvis på 0,3 l plastflasker.

Bare en ting..

Hvis jeg lakker først og så matter ned lakken og så beiser, kan jeg da lakke over det igjen?

Hvis ikke får jeg jo ikke den høyglansen jeg ønsker

Link to post
Share on other sites

Det jeg gjorde i kabinen var at etter jeg fant ut at det ikke var noen form for krakkelering eller slitasje ned til bart treverk ombord fra den originale lakk jobben fra 1965, utover å være litt sliten så tok jeg å mattet ned hele kabinen grundig og beiset den opp igjen fra 'furu' gul mahogany til 3 runder beis på 3 mattede strøk med lakk og påfølgende 3 strøk lakk på toppen av dette igjen. det gav meg denne effekten (skal sies at det er snart 10 år siden kabin lakk jobben ble gjort i forhold til bildet)

 

p1110043.jpg

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja kanskje, hvorfor ikke. men det står vel i de fleste bruksanvisninger at beisen er til bart treverk.

hodet mitt sier meg at det er uhyre lett og få skjoller da beisen er innmari tynn.

går sikkert an å eksperimentere med beisen, bare , ehh, ikke vant med det:P

men i trebåtmiljøet jeg vanker har jeg ikke hørt om noen som har prøvd ut det før, og folk der har hatt trebåt i opptil 40år.

men ser jo av champagne at det går an

Link to post
Share on other sites

Obs, jeg har testa. Hos meg krakkelerte lakken da jeg ønsket en dypere tone og tok ren beis rett oppå lakk (relativ ny lakk). Det som har fungert greit er å blande beis i lakken, men normalt beiser jeg også rett på bart treverk.

 

Angående boracol: Kjempestoff i mine øyne. Bruker gjerne denne rett på treverk og deretter linolje/terpentin/antiparasitt som gjerne blandes (og siles) med litt tjære.

Link to post
Share on other sites

Mht å beise rett på lakk, det var ikke noen dans på roser, eneste beisen jeg har fått det til med er rylard beisen, har også prøvd på test emner hempel og internationals mahogany beiser, de fikk jeg det ikke til med. Cluet ligger i å ha en lo-fri fille og gå på utrolig jevnt ellers blir det skjoldete, du kan glemme å bruke pensel eller skumgummi rulle... og det er viktig å ikke å prøve å rette opp evt feil, da drar du med deg det tidligere strøket med beis, da kan du begynne å vaske det hele ned igjen, la det tørke for så å prøve på nytt dagen etter..

 

Blande beis i lakken har jeg gjort utvendig på båten i alle år da jeg ikke var villig til å beise opp mahoganien før jeg fikk has på alle vannlekkasjer\frostsprengninger og dødlakk problemer.

 

Jeg kommer til å beise dollbord og overbygg på bart trevirke i forkant av å lakke båten denne gang da jeg er ganske sikker på at jeg har fått kontroll på lekkasjer ombord :flag:

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor siler du dette?

Og hva bruker du til å sile med?

Blander alt i ei pøs, mest mulig tjære men avhengig av hvor mørkt jeg ønsker (ikke ønsker) fargen. Lar det stå 1,2,3 dager etter hva som passer meg :cool: og siler det deretter gjennom et "løsvevd" klede. Eneste årsak til siling er for å unngå mørke klumper. (Klumper som varierer etter hvor godt brent tjæra er?)

Link to post
Share on other sites

Kopiert fra en annen tråd for ikke å kuppe den :smiley:

... hadde vert moro og sett foto av eine naglene....

 

Ved skifte av bord på Skjælø ser en trenaglene. (Ser dem godt på det bildet av råte i spant) Det er gjerne ikke så lett å se kilene i dem, men ser en godt etter så er de der "på tvers" av selve naglen.

http://www.123hjemmeside.dk/trebaat/10325795

 

Nede på denne siden ser en de holder på med trenagler, men her av eik eller furu.

http://www.bragdoya.no/Wiki.jsp?page=RestaureringAvPil

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har sett en gammel båt som var under restaurasjon hvor det ble brukt slike trenagler

 

men siden båten min er kavelbygget er jo naglene senket og proppet, så det er ikke mulig å se dem hverken fra innsiden eller utsiden

nagler.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Varer stort sett 30 år hvis det er offeranoder i nærheten :smiley:

Det er 60 år siden denne båten ble bygget...så da kan jeg vel regne med at den detter ifra hverandre hvilken dag som helst... :giggle:

Nei, er ikke bekymret for det.Fiskebåter ble jo stort sett bygget som kravell, og mange av dem er eldre en min..

 

og jeg vet jo ikke om det finnes noen mulighet til å sjekke hor mye det er igjen av disse spikrene..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...