Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

For roughly samme prisen som det vulgære øsekarret, får du denne:

 

grandturk.jpg

 

The Grand Turk is a fully-rigged ship - complete with twelve smooth-bored cannon - built in Marmaris, Turkey based on the 18th Century, British, Sixth Rate Frigate, HMS Blandford, built in 1741. Naval Architect Ron Holland took the historical lines and created working drawings. The UK Maritime and Coastguard Agency (MCA) were involved at all stages of the build program to ensure that, on completion, she would meet the requirements of Class 3 and Class 5 passenger tickets. She was launched in August 1997. Construction is Iroko and Mahogany but, unlike her predecessor, she has twin Kelvin TAS8 (400BHP) main engines , a bow thruster and 4 AC Generators.

 

She is MCA Coded for World-wide operation and she has certified passenger capacity for 120.

 

 

Da kan man ta med seg alle man kjenner på jordomseilig og kanskje hjelpe de allierte litt i det man seiler inn i Aden gulfen..

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Champagne; ingar har nylig gått inn som lærer på anleggslinja på en videregående skole, så så god tid som han har hat til båten i år har han aldri hatt før sa han :lol:

maser på meg om at jeg skal ta over Rabelle en dag, men det er jeg noe skeptisk til.

Forøvrig bytta han motor i fjor, satt en en steyr på ca 160 hk. ca samme som den gamle forden også, men Rabelle går visst mye bedre nå.

Skal be Ingar å melde seg inn på BP jeg :wink:

Link to post
Share on other sites

Med den båten så ga jeg eit skambud 25000 får jeg den for det så vil eg egentlig lure litt på kva som er gale

 

Prøv at få sælger til at oplyse byggenummer. Det er faktisk indhugget i næsten alle stykker træ. F.eks skabslåger i en ægte Storebro. Kontakt da Storebro, de har et fantastisk arkiv og kan berette alt om båden, inklusive søsætningstidspunkt og udstyr.

 

Jeg har selv haft 3 forskellige Storebro både: 1 Solö 25, 1 Storø 31 begge med glasfiberskrog samt 1 Solö Aqua Lyx i træ. De seneste Solö træbåde havde faktisk hvidt skrog, der undrer det mig lidt med den blanke lak og mahogni. Kunne det tænkes at det i virkeligheden er en Svanö eller Bergö?

Se link:

http://www.storebro.se/Nav.aspx?pageid=98

Redigert av motorbåd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne det tænkes at det i virkeligheden er en Svanö eller Bergö?

Se link:

http://www.storebro.se/Nav.aspx?pageid=98

 

Jeg tenkte litt samme tanken da det er rett dollbord på dette eksemplaret og ikke dekks knekken til Ruffen, men overbygget ser ikke ut til å ha storö linjer. Dog mener jeg jeg har sett "samme" overbygget før, så med min begrensede kunnskap om Storö så tenkte jeg kanskje det var satt på ett nytt styrhus eller no som gjorde utslaget. Uansett syntes jeg den andre båten i som har vært diskutert her i dag er mye mer spennende :flag::flag_sw:

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Mulligan, det du må vite er at motor TRE båt eiere har ofte mer til felles med seilbåt folk enn de har med fjordskraper\store øsekar osv. Som tremotorbåteier går jeg 9 av 10 ganger mot en mulig ledig seilbåtskuteside til fortøyning i en full havn enn mot en fortøyd plastikk motorbåt. Grunnen til dette er at over tid har opplevd at seilbåt folk, som trebåt folk har som oftest hvilepuls når de er på fjorden, de ønsker deg somregel velkommen og det er større sansynlighet for at de har kryssholt på midt'n som man kan få ett spring på :rolleyes: Dessuten er bildet du har på linken din ett bilde av en treSeilbåt ikkesant? :lol: gentlemanns racern til Birger er fin fin den :flag:

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Usikker på om det er tre eller hva som er brukt på Birger Kullmann seilbåten men det er uvesentlig for diskusjonen. Jeg er veldig Pro seilbåter og jeg er ikke imot plastmotorbåter i det hele tatt. Øsekar er jo ett koseutrykk :lol:

 

Det som jeg mente med vulgært øsekar er at utover at de er svære, dyre og ser klin like ut alle sammen (fairline,ferretti,princess etc) så de gangene jeg opplever å møte slike slagskip med flybridge så har det en tendens til å være i 5 knops sund hvor de holder fin MAKE_WAKE fart. Det er mulig de ikke skjønner det selv, for de av oss som har opplevd å stå på en flybridge båt så er det faktisk ganske vanskelig å tyde egen bølgehøyde, men det er ingen unnskyldning for å plage andre.

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Vulgært øsekar?

Nå har vel etter hvert begrepet "vulgær" fått en utvidet betydning.

Opprinnelig var jo det å være vulgær det samme som å være enkel og folkelig. I motsettning til å være raffinert.

 

En kan jo ikke akkurat si om disse store plastbåtene at de er enkle, hverdagslige og folkelige. Men en kan heller ikke si at de er raffinerte. Fordi, som Champagne sier, de er alle kliss like, og skiller seg ikke nevneverdig fra hverandre.

 

Så har vi den Norske folkesjela som mener at det er vulgært å vise at en har mye penger.

Det vil si, det er lov å vise det, men det skal vises med stil...

 

Derfor er det vulgært å kjøre en dyr Lamborgini, men det er stil og klasse hvis du kjører en dyr Jaguar eller Masaratti...

De som kjører Ferrari og Lamborgini er også potensielle eiere av store plastbåter...

Mens det er større mulighet for å finne noen Jaguarer og Masaratti parkert utenfor CMBs klubblokaler.

Eller er det ikke slik? :giggle:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trehesten, med bind for øynene vil jeg si at sammenlikner du den Solö'n med den siste 30fots furuholmen så vil jeg si at 25000 mot 80000 er en "no brainer" dersom du har midlene og liker linjene på Furuholmen båten.

Furuholmen båten kommer "hel" i driftsstand, dersom jeg ikke har misforstått annonsen. Solön derimot er på land med "engine out".. Dersom du ender opp med å spytte 50 000 i den store båten i evt reprasjoner selv på verft, så tror jeg du er "in the money". På den lille er det økonomiske "løpet" kjørt dersom den utmonterte motoren viser seg å ikke kunne brukes eller det er kast i akslingen i drevet eller om du må bytte noe vesentlige tre biter på henne.

 

Mvh

Champagne

 

Eg trur eg kjem til og bruke laaaang tid hvis eg skal kjøpe meg trebåt trur berre eg brujar tiden til og bare sjå om det dukker opp ein fin båt. Ikkje prosjekt, fortsatt så flyter julie så den blir brukt flittigt i mellomtiden. Blir nok til at jeg sender deg ein sms hvis eg finner noke intresant, slik at eg ikkje trakker i salaten igjen

Link to post
Share on other sites

Takk for gratulasjoner :smiley: Jeg er fortsatt overveldet over at vi fikk muligheten til dette.

 

...nesten alle som har store trebåter, kjøper jo plast etter noen år. men ikke du!! :yesnod:

Nei jøss, ser ikke på plast når en vet hvor givende det er med en skikkelig trebåt :wink: Synes ikke det er så fælt mye arbeid heller jeg da og uansett er det glemt når en står og ser på opp-pusset blankt treverk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...