Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

23.jpg

 

 

18.jpg

 

Her er mitt prosjekt for vinteren. Denne skal totalt renoverest skifte overbygg, bytte dolbord og den øverste bordgangen. Det står ein vp md11c i denne som skal plukkest ned til atomer og renoverest. Innvendigt er den ferdigt ribba. Ingen råte i kjøl eller bord nedenfor den øverste bordgangen. Skal til og bygge plasthall til denne når skuldra blir bedre.

Er dette eit idiotprosjekt eller??

Får i alle fall lært meg og bygge båt da gutter. Kommer til og lage meg ein eigen tråd når jeg begjynner

Link to post
Share on other sites

Owatrol edelolje på Skjæløs skrog og innredning også. Ellers har vi eksperimentert med litt forskjellig, men kommer tilbake til ravilakk (utblandet med litt edelolje) på dekk. Kahytt og luker er stort sett ravilakk der vi starter med ravilakk utblandet med terpentin. (mer terpentin enn lakk til å begynne med, så øker vi etterhvert til det nesten er kun lakk)

 

Epifanes sto for tur til utprøvning da jeg får epifanes til svar hver gang jeg spør de virkelig blanke båtene om hva de har brukt.

 

På Sandefjord har jeg fått opplyst at det er owatrol 1 og 2 som er brukt. Skroget er malt med Shipolin.

Link to post
Share on other sites

Her er mitt prosjekt for vinteren. Denne skal totalt renoverest skifte overbygg, bytte dolbord og den øverste bordgangen. Det står ein vp md11c i denne som skal plukkest ned til atomer og renoverest. Innvendigt er den ferdigt ribba. Ingen råte i kjøl eller bord nedenfor den øverste bordgangen. Skal til og bygge plasthall til denne når skuldra blir bedre.

Er dette eit idiotprosjekt eller??

Får i alle fall lært meg og bygge båt da gutter. Kommer til og lage meg ein eigen tråd når jeg begjynner

 

Hva...et helt nytt prosjekt??

Her får du i hvertfall prøvd deg ut.

Etter å ha fullført dette prosjektet kan du kalle deg en erfaren trebåtkar

 

Kan bare ønske deg lykke til.

Gleder meg til å følge med når du lager egen prosjektt tråd

Link to post
Share on other sites

Hva...et helt nytt prosjekt??

Her får du i hvertfall prøvd deg ut.

Etter å ha fullført dette prosjektet kan du kalle deg en erfaren trebåtkar

 

Kan bare ønske deg lykke til.

Gleder meg til å følge med når du lager egen prosjektt tråd

 

Er egentlig ikkje så stort problem med denne. Her ser jeg ivertfall kor råten er henne. Er ganske rette linjer på denne. Er heldigvis ikkje noke råte i spant eller i kjøl,. Så omen mnd så er jeg igang. Kravell bygd er den og.

Link to post
Share on other sites

Så kan en jo spekkulere på hvor skilet går mellom de som bruker hvit og de som bruker svart skipperlue? :giggle:

Er det et geografisk skille, eller har det å gjøre med båttypen?

 

En sørlending med ei flott sørlandsnekke kan jo gjærne iføre seg hvit lue.

Men her på vestlandet er det sort lue med blank skjerm som gjeller.

 

Eller har det med båttype å gjøre?

Er det snakk om en båt (og jeg snakker hele tiden om trebåter) som i utgangspunktet ble bygget som "lystfartøy" så er hvir lue tingen.

Men er det en båt som i utgangspunktet var en fiskebåt eller skøyte - da er det sort lue som er det riktige.

 

Eller er jeg bekymret over at den grufulle amerikanske "capsen" også har begynt å innfiltrere trebåtmiljøet....huff og huff :nonod:

 

Ja, vi må være nøye på slik vet du :lol:

Link to post
Share on other sites

Hva gjør du med den andre båten da?

Har du funnet råte i spant eller kjølen på den?

 

Nei har ikkje funnet noke råte i spant eller kjøl enda. Skal bruke den som den er. Har ikke heilt bestemt meg enda kva eg skal gjøre med den enda. Skal ivertfall ha den til sommeren. Forsikre den for noken millioner og så kjøre midtfjords med den :lol:

Link to post
Share on other sites

Nei har ikkje funnet noke råte i spant eller kjøl enda.

Må innrømme at jeg har sabla lyst på den båten...

Men "heldigvis" har jeg bare en båtplass, så det setter en effektiv stopper for galskapen.

 

Hadde jeg hatt hage utenfor huset mitt, er jeg redd den vile blitt fylt opp med båtprosjekter

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg har sabla lyst på den båten...

Men "heldigvis" har jeg bare en båtplass, så det setter en effektiv stopper for galskapen.

 

Hadde jeg hatt hage utenfor huset mitt, er jeg redd den vile blitt fylt opp med båtprosjekter

Berre og komme og hente den da, skal få den for ein fordelaktig pris :smiley:

Båten er egentlig bra den, Eineste som er at regnvann har kommt inn ved vinduer . Så taket ved lugaren må byttes + det som du streket rundt inni lugaren. Motormessigt så er den grei, må vel bytte drivstoffslanger.

Redigert av trehesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Berre og komme og hente den da, skal få den for ein fordelaktig pris :smiley:

Må innrømme at det frister...

Synes jo jeg kjenner den båten litt etter hvert. Så det skulle vel ikke behøve å dukke opp noen store overraskelser i hennhold til hva som bør gjøres med båten.

Men som sagt, jeg har ingen steder å gjøre av båten, så det begrenser seg av naturlige grunner.

 

Men hvem vet hva som kan skje.

Det er en båtplass her på brygga som har stått ubrukt nå i over et år. I fjor sommer lå det en seilbåt der noen mnd, men den dukket ikke opp i det hele tatt denne sommeren..

Så vi får se hva som skjer til neste vår...

Link to post
Share on other sites

Er dette eit idiotprosjekt eller??

 

Ja du er neiggu ikke helt god :lol::lol::lol: !

 

Neida, utgangspunktet ser jo greit nok ut det. Men dette blir veldig mye arbeid da, så her får du virkelig kjørt deg! En liten ting: Siden du likevel skal av med dollbord og overbygg, hadde det kanskje vært en ide å lagt til en ekstra bordgang på skroget? Da får du litt mer volum i båten uten at overbygget virker så ruvende. Jeg ville i alle fall prøvd å tegne litt, og se hvilket utslag dette hadde gitt! En annen ting er motoren, jeg vet ikke om jeg ville ha spandert så veldig mye arbeid og deler på en gammel MD2, de har vel ikke akkurat verdens beste ord på seg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja du er neiggu ikke helt god :lol::lol::lol: !

 

Neida, utgangspunktet ser jo greit nok ut det. Men dette blir veldig mye arbeid da, så her får du virkelig kjørt deg! En liten ting: Siden du likevel skal av med dollbord og overbygg, hadde det kanskje vært en ide å lagt til en ekstra bordgang på skroget? Da får du litt mer volum i båten uten at overbygget virker så ruvende. Jeg ville i alle fall prøvd å tegne litt, og se hvilket utslag dette hadde gitt! En annen ting er motoren, jeg vet ikke om jeg ville ha spandert så veldig mye arbeid og deler på en gammel MD2, de har vel ikke akkurat verdens beste ord på seg...

 

Det samme seier kjerringa :cool: .

Med tanke på og bygge på ein ekstra bordgang, kordan vil det gå utover stabiliteten på båten da? Vil den ikkje rulle lettere?

Med tanke på motoren så er det greit og bare plukke den fra kvarandre og sjå om kor mye deler eg treng og så får jeg vurdere ka så må gjerast, Det er jo bare eit hobbyprosjekt, berre for gøy, og så lærer jeg mykje og kansje eg feila like mykje

Link to post
Share on other sites

Peonget med en ekstra bordgang var at overbygget da kan bygges litt lavere, slik at symmetrien i det ferdige prosjektet blir bedre. Så lenge totalhøyden blir den samme burde ikke dette ha noe som helst betydning for stabiliteten. Forandringen i tyngdepunkt blir jo minimal. Men det kommer jo litt an på hvordan du ser for deg det nye overbygget også da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joda. Men med så mye arbeid som han uansett påtar seg her kan vel ikke en lask på hvert spant føre til så mye ekstraarbeid at det har noe større betydning. Når dollbordene kommer av dukker det vel uansett opp litt råte i spantetoppene som må utbedres, så da kan man like godt legge til 10cm....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har lurt litt på dette med å skifte dollbord.

Er ikke det fryktelig vanskelig..

Jeg mener å få den rette "formen på det. Er det mulig å steame et bord og forme det til, eller hvordan gjøres det...

Bør vel skaffe meg litt literatur om emnet, før jeg eventuelt går i gang med en så omfattendeopperasjon

Link to post
Share on other sites

Ein lask er det ein slik at du legge på eit ekstra bord vrd sidan av spantet forlenger det på den måten.

Med tanke på dollbordet, er det ikkje greiere og lime i saman eit par lange bord og so ta mål og skjere til den bøygen da, da slepp du jo spennet i bordet og. Eller er det noken innvendingar mot det?

Tenkte jeg skulle sette meg ned og tegne litt til overbygget , er det noken som veit om eit program eg kan bruke til og tegne med.

Link to post
Share on other sites

Så for meg en lask på siden av spantet ja, med god overlapp nedover.

 

Nå er ikke jeg noen trebåtbygger, men jeg ser for meg at liming av bord til dollbord neppe er noen god løsning over tid. Jeg var med å skifte dollbord på en snekke min far hadde for mange år siden, og der fikk vi tak i brede eikebord som ble skåret til rett fasong samt skjøtet ca midt på båten. Bøying sidelengs på bordene tror jeg du bare kan glemme, dette får du ikke til uansett hvor mye du steamer. I alle fall ikke mye så mye at det følge fasongen på båten. Tror jeg da. Men dette er det helt sikkert andre som har mer erfaring med, dollbord og øvre bordgang er jo et av de virkelig velkjente problemområder på eldre trebåter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det må være veldig sjelden at dollbordet er formet i bue ved hjelp av steaming. Bøyen går jo feil vei, og buen kan bli for krapp. Vanligvis skjøtes to eller flere bord med lang skrå skjøt. Sjekk hvordan skråkantene er avsluttet. Ender ikke opp i en spiss, men i butt ende. Disse skjøtene ser du lett på din egen båt. I noen tilfeller (f.eks. på fine mahognybåter) har man skåret dollbordet ut av en svært bred plank. Dette blir selvfølgelig penest, men også dyrest. Hvis du skal bytte dollbordene dine, kan du bruke de gamle som mal. Ikke glem å få godt fall utover.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner vel med at det ikke er mulig å bøye et bord på den måten som eventuelt skal til for lage et dollbord.

Men nå skal jeg skrape vekk malingen på dolbordet mitt, så da får jeg se hvordan det er blitt gjort.

Finner jeg på å bytte dolbordet, eller deler av dette, så kan jeg jo bruke det gammle som mal

 

PS...hadde ikke lest posten din trikkern...men ser at vi er enige.. :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...