Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Ja, det var nok noe slikt jeg hadde forestilt meg Champagn....

men nå må jeg passe meg, eller så ender det opp med at jeg bygger om hele båten min... :giggle:

 

Får se hva som åpenbarer seg når jeg får skrapt bort malingen fra dollbordet.

Ble litt bekymret da jeg skrapte vekk litt av malingen, og oppdaget at malingen på enkelte steder satt helt løst, og det var fuktig under malinga.

 

Det var særlig på steder der det tydeligvis er blitt skrapet før, og det bare var dekket med et lag maling. På andre steder der det var dekket med mange lag maling var det tørt og fint under

Link to post
Share on other sites

Så da er det egentlig og finne steike breie bord da, slik type som villmarkspanel for og få minst mulig liming på denne, var nede og såg på båten og det var nesten umuligt og sjå kor henne det var skjøyt/limt. Ingen som veit om noen tegneprogram på nett...

Og med tanke på og skjøyte borda,bruker man epoxy?

Redigert av trehesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen som veit om noen tegneprogram på nett...

 

Trehesten det har jo blitt så populært fortiden å laste ned payware for free (les piratebay.org) dersom det er ett alternativ så kan du jo laste ned Autocad (3d tegneprogram) Da får du iallefall noe av det bedre innen teknisk tegning. Alternativt vet jeg google har freeware tegneprogram, Google

Ellers finnes det ørten stykk som man kan laste ned som jeg ikke har peiling på om er brukbare.

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Disse bildene er hentet fra en båt som ligger for salg på FINN.

Jeg har ingen planer om å kjøpe båten, men lurer på hva han har gjort for å få disse benkflatene så blanke og fine.

Noen vil kanskje synes at dette er litt "over the top" men jeg synes det var flott jeg.

 

Hvilken type lakk tror dere han har brukt her?

491248783540.jpg

 

49788328418.jpg

Link to post
Share on other sites

Den lakkingen der går greit det med epifanes eller rylard lakkene. Trikset er å legge på 'nok' lakk per strøk og sørge for å ha ett relativt støvfritt miljø å jobbe i. Tenk ti strøk pluss, men slutt gjerne etter 5-6 dersom du har nådd det ønskede resulat. benytt 320 papir for mellomsliping av strøkene. vask med rødsprit etter sliping.

mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Hei :smiley:

Dollbord kan bli veldig stilig hvis du laminerer med lekter. 1x1 toms som limes på hverandre.

Det er lett å følge buen på båten og det blir sinnsykt sterkt.

 

Det er en rimelig metode og blir flott ferdig slipt.

 

Du kan kjøpe ferdig lekter, eller enda rimeligere, klyve selv. Det blir nesten ikke kapp, for alle lengder kan brukes hvor som helst. Lett å luke ut kvist osv..

 

Bare en idé... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Den lakkingen der går greit det med epifanes eller rylard lakkene.

Da må jeg nok begynne "å spare" litt så jeg får råd til noen bokser Epifanes eller Rylard... :giggle:

 

 

Hei :smiley:

Dollbord kan bli veldig stilig hvis du laminerer med lekter. 1x1 toms som limes på hverandre.

Det er lett å følge buen på båten og det blir sinnsykt sterkt.

Har vært inne på akkurat den tanken, men trodde det var "å banne i kjerka" :giggle:

Men hvis denne metoden skal brukes, limer du da på en og en lekter, til du oppnår den ønska bredden?

Og hvilen lim brukes?

Er det epoxy som er det eneste saliggjørende her også?

Link to post
Share on other sites

Laminering er slett ikke å banne i kjerka :smiley:

 

Noen av de fineste skutene jeg har sett har nettopp det. En god del laminerer til og med med furu, men det vil ikke jeg anbefale. Den er veldig feit, og vanskelig å laminere. Noen nevner ask, men gran er også fin. Vil du ha mørke dollbord f.eks. som en kontrast, er gran flott. Kan beises til riktig kulør, har lite kvist og er sterk..

Link to post
Share on other sites

Dette er uansettg ikke noe jeg kommer til å gå i gang med på en god stund enda..

Så jeg har god tid til å finne en lokal forhandler.

 

Et helt annet spørsmål.

Er jo opptatt av å lære de riktige betegnelsene på ulike deler av båten

 

Hva er det som kalles esing?

1 eller 2 på dette bildet...eller ingen av dem :giggle:

esing2.jpg

Link to post
Share on other sites

si meg en ting er ikke 2 sittebenken din?

og når det gjelder laminering av dollbord; alle som har en liten smule peil, vet at en trebåt beveger seg.

altså er det rimelig stor sannsynlighet at et laminert dollbord sprekker!!

ved mindre du ikke har langt finer under da.. og limet hele forbanna båten :blush:

Link to post
Share on other sites

1 er vel skvettbordet ditt..:)

forresten så har jeg en lamnert skansekeldning på Andungen, og den har sprekt, hele dritten, tross epoxy west system liming helt etter boka.

materialene er malmfuru fra snekkerverkstedet på borregård, som er tørket i tørker og i lengre tid tørket naturlig.

hadde båten ikke begveget seg, hadde det ikke sprekt.

(det hele sprekker faktisk kun når jeg er på lengre båttur, i ferien og slikt. da båten går i hard sjø, og dekka på båten beveger seg)

Link to post
Share on other sites

og den lakkeringen, kan man få til med hvilken som helst lakk (så sant den ikke er silkematt :giggle: )

det er grunnarbeid, korning så pussepapir, penselføring, temperatur, tørk og støv i lufta som avgjør resultatet av lakkeringen.

selv matter jeg med korning 320, og får noe av samme resultat. (med epifanes og edelolje)

men man får det like fint til, med f.eks, clipper, benar, ravilakk, d2-olje, hempel osv

Link to post
Share on other sites

altså er det rimelig stor sannsynlighet at et laminert dollbord sprekker!!

 

På ingen måte.

Limtrekonstruksjoner er svært sterke. Det gir en langt sterkere konstruksjon en treverk som sådan. Det blir en komposittkonstruksjon.

Kikk opp i taket på Gardermoen. Limtre bærer hele greia.

Dollbordet på f.eks Færdersnekka er laget slik for at båten skal holde fasongen utsatt for belastningen fra riggen.

Treski ble langt stivere og var ikke så utsatt for brudd etter at man gikk over til split-cane, Splitkein på norsk, teknikker.

Masta på ei OK-jolle jeg engang hadde var limt sammen av mange tynne lister.

Link to post
Share on other sites

selvfølgelig er limtre sterkt. man laminer jo tak/dekks-bjelkene i båten og. og som du sier, master, treski, you name it...

men hvis dollbord i sprekker da, da kan en jo like gjerne la hver og skur dekket på en trebåt da.

man kan laminer dollborda, lime de fast underlaget.

legge staver på dekket, lime de fast til dekksbjelkene, og nate med svart epoxy lim da jo!!

og skal vi vedde på om det sprekker eller ikke?

tror ikke det er særlig lurt :wink:

Link to post
Share on other sites

og når det gjelder laminering av dollbord; alle som har en liten smule peil, vet at en trebåt beveger seg.

altså er det rimelig stor sannsynlighet at et laminert dollbord sprekker!!

ved mindre du ikke har langt finer under da.. og limet hele forbanna båten :blush:

 

 

 

Som Mulligan skriver: Hvis noe sprekker, er det ikke det laminerte dollbordet :smiley: Og det har jeg peil på.

 

I såfall ville det vært fineren under som sprakk! Laminert treverk kan bevege seg utrolig mye før det sprekker. Mulligan nevner dragere, tenk pil og bue, ski og mye annet.

Jeg har aldri sett et laminert dollbord som sprekker, og svoger gjorde dette på en vadbåt, aldeles vakkert og slitesterkt. Og den ble tøft brukt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...