Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

overbygget samt bordet i skansekledninga er med beis. dette er mahogny.

skroget(somm er furu) er naturell/ublandet. :wink:

det var ikke meninga å misunne deg med båthuset, men det var meninga å inspirere deg!

dette bygges gjerne i tre, og det klarer hvem som helst;)

mitt er i stål, men det er det forøvrig forrige eier som har laget.

har du en vanlig opplagshavn i nærheten, bør det kunne gå greit å lage seg et slikt hus.

i min havn betaler vi m2 pris, og det hele kommer ikke på mer enn 1000kr for huset. jeg har nok en meter å gå på foram og bak båten, samt

ca 70cm på sidene. kanskje en meter over båten. deilig! arb.lysten øker i november, desember, januar og februar :wink:

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg ble innspirert... :yesnod:

Problemet er at jeg bor slik til at jeg ikke har noe sted å sette opp et slik "hus"

Men jeg har snakket med havnevestenet om å få lov til å ha båten på kaien noen mnd i vinter.

Kanskje hvis jeg godsnakker litt med havnevesenet så får jeg sette opp et slikt skur...men det må være mulig å montere ned

Selv om det er offentlig plass rett utenfor huset, så er det ganske stille og rolig her om vinteren.

 

Unntatt på nyttårsaften, når halve byen samles på kaien for å skyte opp raketter

 

her.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, men det er to problem..

For det første vet jeg ikke om et slikt telt er høyt nok.

Jeg har ikke peiling på hvor høy båten min er ..... etter at masten er senket selvsagt.

Men jeg skal prøve å få målt fra vannlinja og opp til styrhuset.

Men jeg tviler på at det blir høyt nok under taket.

 

Så spørs det om noen vil leie ut et partytelt når de får høre hva det skal brukes til. :giggle:

 

Men det er en på FINN som skal selger et slik telt som måler 4x8 meter for 2500,-

Det er jo en bra pris

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært inne på tanken om å kjøpe et slikt partytelt...men tror de blir for lave under taket

 

 

Ja, men det er to problem..

For det første vet jeg ikke om et slikt telt er høyt nok.

Jeg har ikke peiling på hvor høy båten min er ..... etter at masten er senket selvsagt.

Men jeg skal prøve å få målt fra vannlinja og opp til styrhuset.

Men jeg tviler på at det blir høyt nok under taket.

 

Så spørs det om noen vil leie ut et partytelt når de får høre hva det skal brukes til. :giggle:

 

Men det er en på FINN som skal selger et slik telt som måler 4x8 meter for 2500,-

Det er jo en bra pris

 

Titt litt på om du ikke kan få tak på noen sånne alurør og overganger som OB Wiik og liknende firmaer lager, da kan du konstruere ett hus over båten i sjøen, legge på en tung presenning som tåler vær og vind, party telt høres for meg helt fjernt ut da disse ikke tåler mye vind eller sne\is da rørene på disse er alt for tynne. Betale 2500 for ett party telt høres også mye ut da de selges hos diverse plante sjapper for en slikk og ingenting så fremt dette partyteltet ikke er av ekstremt god kvalitet..

 

Dersom du tar'n helt ut så bygger du deg en stort båthus som du monterer på en ramme med flyteelementer og oppdrift nok til å supporte huset og evt sne\is. så fortøyer du denne til brygga og båten fortøyer du inni huset.

 

Dersom du tenker i treverk:

Mht til tegningen din av huset mens båten ligger i sjøen tror jeg at jeg hadde tenkt mer takhøyde og mulighet for å jobbe under der og fremme i baugen. Hev bommen med en meter eller mer, lag deg en provisorisk bom til som du fører frem mot baugen (horisontalt) så kjøper du deg en presenning som dekker hele båten plus gjerne 4 meter. (fordelt som 2m i baugen 2 i aktern) Tror jeg hadde vært forsiktig med å bruke sånne kanner for å vekte ned da de fort kan komme i konflikt mot bryggen etc. noe slikt som dette:

baatopplag.jpg

 

 

 

 

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, Champgne, du er som vanlig et oppkomme av gode ideer... :yesnod:

 

Tanken om å bygge et flytende båthus hadde jo vært tingen.

Men det er nok litt "over the top" akkurat nå. Tror heller jeg vil prøve å bygge en eller annen form for overbygg. Hvis overbygget dekker hele båten har jeg selvsagt mulighet til å jobbe med flere ting som jeg har planer om.

Noe lignende det bildet du har lagt ved, ville utvilsomt være det beste.

Problem med is og snø er ikke noe stort tema på disse kanter. Selvsagt kan det slå til med kraftig snøfall, men det er en sjeldenhet. Det jeg heller ta høyde for er storm og uvær.

 

Utfordringen blir å finne en god metode for å feste presenningen.

På det bilde du har lagt ved, ser det ikke ut til å vær noen form for festeannordning.

Du nevner at dette med å henge kanner kan bli et problem i hennhold til bryggen. Det behøver vel ikke bli et problem så lenge du ikke ligger longside.

Det jeg annser som det største problemet med slike kanner er at de vil ligge å slå mot skroget når høststormene setter inn.

 

Det andre alterntivet er å montere noen "hemper" av et eller annet slag, fek under dollbordet.

Men da får jeg jo ikke den effekten med at presenningen henger ned langs båtsiden.

Link to post
Share on other sites

Wasco, er havna di garantert isfri? I såfall er det ikke mer som skal til enn 4, 5 tamper på tvers under båten som holder presenningen nede. Dersom du i tilegg henger på noen distanse stykker (en myk boks på 30x30cm eller no) her og der langs med innsiden av presenningen på begge sider, så får du luft opp langs med skutesiden også. Jeg hadde hatt presenning litt lavere enn dollbordet, ca 30-50cm.

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

Ja, havn er i hvert fall 99% garantert isfri.

Det har vært is her, to ganger de siste 65 årene :yesnod:

En gang i 1942 og en gang i 1973....

Vell, rent statisktisk skulle det vel nerme seg en ny isvinter....men med den globale oppvarmingen i tankene tror jeg det er lite sannsynlig.

 

Så ideen med tau under båten er deffinetivt en praktisk og enkel løsning.

Takk, nok en gang :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Så dere programmet på NRK: "Sju jobbar, ja takk" fra Fjellberg? (Se annen tråd om dette.)

I gamle dager (50-60 tallet) gikk det ei skøyte i melkerute mellom Fjellberg og Leirvik. Den har vært i samme familiens eie hele tiden. Denne gamle skøyta står nå på land i Sagvåg her på Stord og skal renoveres. (Du så den Wasco, da du var der på vervadagane. Er på et av bildene du la ut). Den kommer nok til å bli en attraksjon ved kaien i Fjellberg.

Link to post
Share on other sites

nå er trebåttråden for langt tilbake på lista her! :wink:

Hehe...det er da ingen katastrofe om ikke tråden ligger på topp hele tiden...

Tråden har ikke rukket å bli 4 uker enda, og vi har hatt over 800 poster og over 14000 treff. Så det skulle jo tyde på at tråden er poppulær :yesnod:

 

 

Så dere programmet på NRK: "Sju jobbar, ja takk" fra Fjellberg? (Se annen tråd om dette.)

I gamle dager (50-60 tallet) gikk det ei skøyte i melkerute mellom Fjellberg og Leirvik. Den har vært i samme familiens eie hele tiden. Denne gamle skøyta står nå på land i Sagvåg her på Stord og skal renoveres. (Du så den Wasco, da du var der på vervadagane. Er på et av bildene du la ut). Den kommer nok til å bli en attraksjon ved kaien i Fjellberg.

Zappa innom noen minutter, men fikk ikke med meg så mye.

Får ta en "pilgrimstur" til Fjellberg når det skøyta blir ferdig.

Husker jeg såg den ja, og du hadde tatt et bilde av skøyta som jeg la ut for deg.

Husker at det ble brukt treplugger i skroget

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...