Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Skal en ta på seg et slikt prosjekt tror jeg det er viktig å ha en realistisk tilnærming.

I utgangspunktet må du regne med at det vil ta mange år, og koste mange penger å få en slik båt i nogen lunde stand.

Tror vivvi kan skrive under på det

Å tro at en skal gjøre et "kupp" er lite sannsynlig.

 

Men synes du det er morro å holde på med slikt, og du tar høyde for at det vil koste penger og ta laaaang tid - da er det bare å kjøre på.

 

Selvsagt finnes det unntak for denne "regelen" men de er det ikke mange av...

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal en ta på seg et slikt prosjekt tror jeg det er viktig å ha en realistisk tilnærming.

I utgangspunktet må du regne med at det vil ta mange år, og koste mange penger å få en slik båt i nogen lunde stand.

Tror vivvi kan skrive under på det

Å tro at en skal gjøre et "kupp" er lite sannsynlig.

Skal en gå på et prosjekt av samme kaliber som det jeg har gjort, er det ikke nødvendigvis båten som er det store! En må også se gleden ved det å faktisk gjøre et håndarbeid, og skape ett smykke. Det å komme på sjøen da møbelet er ferdig er bare en bonus og en gullerot som henger langt fremme i horisonten.

 

Det du skriver om at en må være forberedt på at det skal koste mane penger er relativt. Det å bygge en båt er ikke så kostbart som mange tror bare en er litt selektiv i forhold til leverandører av materialer. Det som koster ved et slikt båtprosjekt er utstyret båten skal ha.

Jeg har en kostnadsramme på 100.000 til båt, 130.000 til motor og propellanlegg og 150.000 til utstyr som båten skal ha... (vinsj, plotter, tanker o.l.)

 

Men for all del; har en tid og lyst er det bare å hive seg på! Alltid hyggelig med "gæærne" hobby venner!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Jo, klart man må være realistisk ut fra sine egne forutsetninger.

Men om forholdene legges til rette så er det ikke noe i veien for å restaurere en slik båt i løpet av et år på fritida.

Men man må ha et godt sted å stå innomhus , man må ha riktig og godt verktøy, ha litt peiling og ha tilgang til ekspertråd underveis, og rimelig nærhet til leverandører av materialer.

Slike forhold hadde jeg da jeg restaurerte snekka i løpet av 6-7 mnd. (Inkl. kaffepauser og drøs med de som stakk innom for å se).

Det ble skiftet noen spant og øvre bordganger på begge sider, samt dollbord, for- og akterdekk og nye skott for og akter med dører og sittebenker, nye glass i vindskjermene, reparasjon av styringen og lettere overhaling av motoren.

Det hele var lystbetont og trivelig. Man kan ikke gå i gang med en sånn jobb uten stor entusiasme. Ikke var det all verden kostbart heller, men nå er jo dette en god stund siden da.

Link to post
Share on other sites

Svar til vivvi

 

Det er akkurat dette jeg mener...

Skal du i gang med et slik prosjekt må det være lidenskap for trebåter, og ønske om å ha en hobby som er drivkraften. Og ikke drømmen om å gjøre et "kupp" og få en båt på vannet så fort som mulig.

 

Du skriver at kostnaden kan være relativ. Men du regner med å bruke 380.000 for å få båten din i den stand du ønsker. Da har du ikke regnet arbeidstimene....fordi dette er en hobby, eller rettere sagt en lidenskap.

 

Hadde det ikke vært for denne lidenskapen, kunne du jo skaffet deg en ganske representativ trebår for 380.000... :yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har du ikke regnet arbeidstimene....fordi dette er en hobby, eller rettere sagt en lidenskap.

 

Hadde det ikke vært for denne lidenskapen, kunne du jo skaffet deg en ganske representativ trebår for 380.000... :yesnod:

Arbeidstimene i mitt tilfelle er uinnteresant! Dette er en lidenskap og hobby. Her kan jeg søke tilflukt fra alt og alle! Bare meg, båten og verktøyet mitt.

 

Enig i at for 380.000 kunne jeg fått en flott båt! Men det som er med prosjektet er at dette blir 380.000 over lang tid og ikke på en gang. Det vil da si at den blir "nesten" gjeldsfri! Også har jeg laget den selv da :lol::yesnod:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Her er bildet av min Tresnekke 24 fot grimstad med en Fm l2 8-12 med vridbar probel annlegg .Meget dårlig bilde tatt med tlf en 5448_146161666292_732386292_3748291_1618230_n.jpg

 

Hei og velkommen til trebåttråden...

Dårlig bilde, men flott båt :yesnod:

 

Likte den ekstra godt på grunn av masta.

Er den seilrigget?

 

Håper du legger ut noen flere bilder av damen, og gir oss litt flere opplysninger om alder og generel tilstand.

Link to post
Share on other sites

Etter mye vurderinger fram og tilbake, har jeg bestemt meg for å få båten opp på land.

Så kan jeg få laget et overbygg med presenning mens båten står på land.

 

Men da trenger jeg en krybbe.

Kunne selvsagt brukt noen bukker, men jeg har ingen plass å lagre disse bukkene når de ikke er i bruk.

Men denne krybben som er til salgs har jeg tenkt å lage selv. Fordelen med denne er at den kan legges sammen når den skal lagres.

22_krybbe_24_fot.jpg

Men til dere som er litt mer snekkerkyndige en jeg er.

Kan dere ut fra dette bildet "se" hvilken dimensjon som er blitt brukt på trevirket?

Og hvor bred bør den være, og hvor lang?

Og hvor stor bør avstanden være mellom de to støttene..

 

Ja da, jeg spør og graver :giggle:

 

PS...Fant igjen en tråd der Dalton skrev at han hadde planer om å bygge en krybbe etter samme bildet :yesnod:

Hvordan gikk det Dalton?

Fikk du laget krybben din?

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva om du lager deg 4 stk "trekant støtter" (se for deg at du kapper det bildet dit i midten så er du nesten i mål) Ta med deg 3 stk lekablokker til å legge under kjølen og litt forskjellig plank til å rette disse av. Greit om du tar med 2 stk vater slik at du får henne vannrett både i lengde og bredde rettning når du løfter henne opp.

 

Hvis du velger trekant støtter slipper du iallefall å ha en kjempe krybbe som må skrues i fra hverandre hver gang du bruker den. Litt mer håndterlig med 4 små enn en kjempe stor som du må ha hjelp til å flytte på.

Link to post
Share on other sites

Har vurdert å lage fire trekantbukker og bruke dem sammen med noen paller, eller lecablokker.

Men problemet er et det er lettere for meg å lagre en slik krybbe, når den er nedmontert, en å lagre disse bukkene.

Og selve krybben skruer jeg sammen på stedet der båten skal ligge

 

Her skal båten stå, så tett inntil huset mitt som mulig

aaaa_076.jpg

 

Jeg synes det ser vanskeligere ut å lage slike bukker, en å snekkre sammen en krybbe.

Her er det mange vinkler å forholde seg til

23opplagsbukk.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det ser vanskeligere ut å lage slike bukker, en å snekkre sammen en krybbe.

Her er det mange vinkler å forholde seg til

23opplagsbukk.jpg

 

Denne her er jo veldig røff da, 90 grader mellom bakbeina og den lange, sidevinkelen tar du på øyemål, de andre side beina kapper du i forhold til dette. Det gir seg selv på en måte. Hvis du vil gjøre de litt bedre så avpasser du endene i forhold til bakken sånn at du får større anleggsflate dersom du velger 3kant bukker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...