Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Skrue fra undersiden, alternativt borre pluss forsenke fra oversiden, skru og plugge med teakplugg.

 

Angående trekantbukker: Jeg lagde mine demonterbare, dvs ade tre lange delene er skrudd sammen med lange treskruer. Når de ikke er i bruk tar det meg 20 minutt med en skrumaskin å demontere dem. Deretter blir de lagret på garasjeloftet. Tar nesten ingen plass.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En helt annen ting..

Hvordan fester mann denne type griperekker?

Festes de med en skrue fra undersiden av taket?

Eller holder det å lime dem fast med epoxy?

Skru de fra undersiden, ha sika imellom, men for all del hus å forborre, hvis ikke sprekker teaken...

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Angående trekantbukker: Jeg lagde mine demonterbare, dvs ade tre lange delene er skrudd sammen med lange treskruer. Når de ikke er i bruk tar det meg 20 minutt med en skrumaskin å demontere dem. Deretter blir de lagret på garasjeloftet. Tar nesten ingen plass.

Har du noen bilder eller tegning av disse bukkene?

Link to post
Share on other sites

PS...Fant igjen en tråd der Dalton skrev at han hadde planer om å bygge en krybbe etter samme bildet :yesnod:

Hvordan gikk det Dalton?

Fikk du laget krybben din?

Nei, jeg bruker de to trekantbukkene jeg fikk med på kjøpet da jeg hentet båten. Får se hva jeg snekrer sammen etterhvert. Det som ergrer meg er at jeg ga bort en opplagshenger til en 27 foter for et par år siden. Hadde vært praktisk å hatt den nå...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

De bukkene - eller krakkene, som de gamle sa - som bildet viser, er for så vidt helt OK.

 

Jeg lager krakker som ser ut ganske likt det som det er bilde av, men jeg snekrer først 2 stk separate trekanter, som jeg så setter sammen langs den lange skråsiden. Disse to kan hengsles sammen, slik at de kan slås sammen; bak må de da ha en tverrstiver som kan løsnes. Eller de kan spikres/skrus sammen, og få en fast tverrstokk bak. Øverste vinkelen i trekantene lar jeg være litt større enn 90 gr.

 

23opplagsbukk.jpg

 

I gamle dager laget de sjølrodde krakker; tok et stykke av en trestamme der det sto ut to greiner som dannet "bakbeina" på krakken. Stammestykket ble den lange skråstokken som skal opptil båtskroget.

 

Min erfaring er for øvrig at det er tryggest å binde 2 og 2 krakker sammen med tau under båten, ellers kan gjerne en krakk gli ut, og båten velte.

Link to post
Share on other sites

Ja, da er krybben ferdig..

Når jeg først fikk bestemt meg for hvilken type jeg ville ha, var det ikke mye jobb

Fikk selvfølgelig treforhandleren til å kutte opp de lengdene jeg trengte.

Så var det bare å borre noen hull og sette på plass noen bolter.

 

Tre timers jobb var det som skulle til.

Og totale utgifter på 750 kr.

Skulle jeg kjøpt denne som jeg her har kopiert, så ville den kostet 2500, pluss 700 i frakt, totalt 3200.-

Så i dag har jeg spart 2450 kroner.... :lol::flag:

aaaa_077.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne du ikke bare spart de penga å brukt de pallene som står ved siden av det rød skuret da :crazy:

 

neida, bare tøyser, ser bra ut den jobben der Wasco! Er de skrudd\spikra de støttearmene til de store armene? kanskje smart å legge på en sikring på begge sider av denne overgangen også slik at dersom båten får frem\akterover bevegelse av en eller annen grunn så faller den ikke ned.

Jeg tror jeg hadde lagt på en 2"6 eller 2"8 i bunn av midten også som båten står på.

Link to post
Share on other sites

Jo da, var inne på tanken om å bruke de pallene, men da måtte jeg ha snekkret noen bukker...og jeg synetes det var lettere å snekkre sammen denne krybben.

 

Ellers har jeg tenkt på å sette på en forsterkning slik jeg har skissert på dette bildet.

Men jeg vet ikke om jeg må vente med det til båten er på plass. I tilfelle jeg må justere støttene. Jeg har jo laget flere hull, slik at jeg kan regulere vinklingen på støttearmene.

Men på orginalen som jeg har prøvd å kopiere, er det ikke noen slik forsterkning

aaaa_078.jpg

 

Ellers har jeg også tenkt å lage litt flere støtter før kjølen.

Men jeg har ikke fått vatret det opp enda. Tror nemlig det skråner litt nedover mot brygga.

Link to post
Share on other sites

For sent ser jeg... Du er jaggu kjapp i avtrekkeren :wink: !

Når jeg først har bestemt meg, er det ikke mer å vente på...

Dessuten måtte jeg benytte anledningen i dag... Første regnfrie dagen på flere uker

 

Denne er utrolig enkel å sette sammen.

Håper bare jeg ikke blir annmeldt for plagiat... :lol:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nydelig høstvær på Karmøy også i dag...

men nå har det begynt å regne igjen, og det skal bli regn og stiv kuling :nonod:

 

Skal prøve å få tak på en kranbil på mandag, så får vi se hva tid han har annledning til å heise meg opp på land.

Det blir i hvert fall ikke lange transporten.

 

Så skal jeg i gang med å lage "telt" over båten. Ikke slik helt telt, men i hvert fall slik at uteplassen på båten blir dekket.

Link to post
Share on other sites

Denne båten har jeg hatt lyst på lenge....men det er dette med plassmangel da :nonod:

Den er gratis til avhenting i Hauge i Dalane. Må nok hentes med stor lastebil, så det kan jo bli en dyr transport.

Men potensialer er det, hvis opplysningene nåværende eier kommer med stemmer.

 

Hva slags båt er dette egentlig?

Er det en Dorry?

02_1911822976.jpg

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19255502

Han kunne jo kostet på seg å legge ut noen flere bilder da. Ikke så spennende å bare se "rompa" på båten.

Denne annonsen har ligget ute siden tidlig i vår. Men nå har eieren bumpet den

 

 

Det er også en Gavlbåt som gies bort.

Men her er det ingen bilder, og teksten er jo litt merkelig

Kravellbygget gavlbåt uten motor gis bort

Helt greit skrog, fra ripa og opp.

Hva med skroget under ripa?

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19255402

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...