Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Det er det. Ikke noe potte og bare kjøling fra sjøvannet :smiley:

I gamlesnekka vår sitter det en Sabb type G, med tørr eksos og strakrør. Deilig lyd, og det eneste jeg savner i ny-snekka. Den er større, tyngre og super på alle måter, men 4sylindra diesel har ikke samme "sounden" som 1 eller 2-sylindrede motorer.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for et utfyllende svar...

Dette med at naglene kunne slippe taket hadde jeg ikke tenkt på. Godt for alt nytt en kan lære.. :yesnod:

Grunnen til at jeg ikke har frostveske på motoren nå, er fordi jeg kjørte noe rensesystem gjennom kjølesystemet i sommer. Da tømte jeg ut alt det gammle kjølevannet hvor det var kjøleveske.

Hvor lenge mener du at motoren bør gå for at frostveska skal få gå gjennom hele systemet?

 

En anne ting, hvis jeg velger å tappe den tørr, er det da nok å åpne bunnventilen. Jeg tenker da på det vannet som ligger i slynga og andre deler av kjølesystemet, det renner jo ikke ut, selv om jeg åpner bunnventilen.

Hvordan får jeg ut alt vannet?

 

Du bør få frostvæske i kjølesytemet, tar nok ikke lange tiden før det, om det ikke er fullt, er rundt og i de laveste punktene. Går greit som Index sier å starte den nå mens den er våt, bare pass på at den står stødig. På sjøvannskjølingen, pleier jeg å ta av slangen på vanninntaket og sette denne i en kanne med frostvæske. Når det kommer blått vann i eksosen er det klart.

Link to post
Share on other sites

Du bør kjøre den varm slik at termostaten åpner etter å ha fylt på frostvæske, men det burde ikke ta så lang tid når båten står på land. Alternativt ta ut termostaten, da trenger den i så fall bare et par minutter for å sirkulere frostvæsken rundt litt. Om du velger å lagre den tørr bør du åpne alle tappeskruer, samt blåse kjølesløyfa tørr. Men det er mye enklere å fylle på frostvæske, du skal jo uansett ha dette på til våren...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Wasco, dette gjorde jeg med den gamle 1922 trebåten med kjøleslynge mens den sto på land:

Det gikk slanger fra motoren og til gjennomføringsnipplene til kjøleslynga. Jeg løsnet den ene slangen fra kjøleslynga og koblet den på en pumpe drevet av borremaskinen. En slangestubbe gikk fra pumpa og ned i ei bøtte med frostveske. Den andre slangen fra motoren til kjøleslynga lot jeg stå, men satte en slangestubbe fra andre siden av kjøleslynga og ned i bøtta . Så lot jeg pumpa suge til det ikke var mer blått stoff i bøtta men bare blankt kjølevann som kom. Da stoppet jeg og satte slangene tilbake. Dermed var vannet byttet ut med kjøleveske på et par minutter. Jeg hadde også kjørt rensestoff gjennom først. Jeg tok selvfølgelig ut termostaten først.

Kanskje dette funker for deg også hvis slanger og tilkomst gjør det mulig. Bare som et tips for å slippe å starte motoren altså. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi gleder oss sammen med deg bartesam.... :flag:

 

Og kanskje vi er litt misunnlige. Det vil si, misunnelig er vel ikke det rette ordet. For det betyr jo at vi ikke unner deg denne båten. Og det er ikke tilfelle. Kanskje vi heller skal si at vi er litt sjalu :giggle:

 

Så får vi krysse fingrene og håpe at du får solgt snekka di

Link to post
Share on other sites

Har allerede funnet et par jobber som må fikses før båten tar svømmeknappen igjen. Teakdekket på bakken har begynt å slippe pga at det er limt inn i epoxy i stedet for Sika, og så skal jeg skru inn syrefaste treskruer inn i forstevn og kjølstokk, for spikeren begynner å bli veldig gammel. Bare å skru inn mellomm spikringen det :yesnod:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Har allerede funnet et par jobber som må fikses før båten tar svømmeknappen igjen. Teakdekket på bakken har begynt å slippe pga at det er limt inn i epoxy i stedet for Sika, og så skal jeg skru inn syrefaste treskruer inn i forstevn og kjølstokk, for spikeren begynner å bli veldig gammel. Bare å skru inn mellomm spikringen det :yesnod:

 

Hva er oppbyggingen bestående av Bartesam? Du har jo den akterkabinen også som er en slags del av dekksbjelkelaget ett par meter fremover. Da er det vel relativt viktig å få hele den konstruksjonen stabil og stiv nok i forbindelse med jobben med akterdekket. Ligger dagens teak på plywood eller rett på dekksbjelkelaget?

 

 

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

du vet wasco, epoxy er hardere enn fjell og sika er som gummi.

derfor går epoxyen til helvete om man prøver å lime noe som man vet vil bevege seg. (eks dollbord)

og son bartesam sier; hyttetaket.

det er, beveger seg vettu :wink:

Og jeg som akkurat har brukt epoxy da da jeg skulle legge inn en ny del på dolborden mitt... :nonod:

esing.jpg

Link to post
Share on other sites

Fint at du ville presentere skøyta de her i trebåttråden.

Det er ei flott skøyte, som jeg har tatt i nermere øyesyn...riktig nok bare fra utsiden.

Jeg var ikke klar over at skøyta var såpass gammel.

 

Har fulgt med i prosjekttråden din, og ser at det har dukket opp en del uforusette problemer. Men tatt skøytas alder i betraktning, er de råteskadene du har funnet i noen av spantene, for ingen ting å renge.

 

Men her skulle du nok vært ute med "kniven" før du kjøpte.

Hadde en liten debatt omkring dette med å bruke kniv ved innspeksjon av trebåter, og det var ulike meninger omkring dette.

Selvsagt går en ikke løs på friskt tre med kniv. Men hadde du tatt en nøye innspeksjon på spant og også denne luka du nå holder på å skifter ut, så hadde du oppdaget disse skadene og hatt god grunn til å få prute ned prisen en del.

 

Vell - det er alltid lett å være etterpåklok...

Link to post
Share on other sites

Problemet er at råten i spanta var bak garnering, og under gulv.. Så det hadde blitt litt omfattende å sjekke dette.

Men vi får satse på at det ikke dukker opp noe mer :smiley:

For en del år tilbake ble 50-70% av hudplank og spant bytta, så det er en del nytt treverk i den også :smiley:

Det er selvfølgelig et spørsmål om hvor langt det er "lov" å gå når en skal undersøke en trebåt.

Er det lov å fjærne noe av garneringen eller dørken for å se hvordan det står til under dekk og bak garneringen?

En annen ting er jo hvor mye en kan stole på selgers påstand om at så og så mye av spant og hud ble byttet. Det burde vel være mulig å se forskjellen på et spant som er 4-5 år og et som er 70 år gammelt.

 

I etterpå klokskapens navn må en vel si at å kjøpe trebåt uten å se på den sammen med en som er kjenner av denne type båter - det bør en ikke gjøre.

Men hva skal jeg si - kjøpte selv båten min usett :giggle:

Link to post
Share on other sites

Njordforum er gode sider ja. Ligger mye snadder info der som er interessant lesing. Bare så synd at oppdateringene har stoppet opp! Vi får ikke vite hvor langt han har kommet, eller om båten i hele tatt er ferdigstilt...

 

Personlig bruker jeg sidene til mye nyttig i forhold til produktene han bruker, og rådgiverne er dyktige.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...