Dalton Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Det er det. Ikke noe potte og bare kjøling fra sjøvannet I gamlesnekka vår sitter det en Sabb type G, med tørr eksos og strakrør. Deilig lyd, og det eneste jeg savner i ny-snekka. Den er større, tyngre og super på alle måter, men 4sylindra diesel har ikke samme "sounden" som 1 eller 2-sylindrede motorer. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Moas-ark Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Hei og takk for et utfyllende svar...Dette med at naglene kunne slippe taket hadde jeg ikke tenkt på. Godt for alt nytt en kan lære.. Grunnen til at jeg ikke har frostveske på motoren nå, er fordi jeg kjørte noe rensesystem gjennom kjølesystemet i sommer. Da tømte jeg ut alt det gammle kjølevannet hvor det var kjøleveske. Hvor lenge mener du at motoren bør gå for at frostveska skal få gå gjennom hele systemet? En anne ting, hvis jeg velger å tappe den tørr, er det da nok å åpne bunnventilen. Jeg tenker da på det vannet som ligger i slynga og andre deler av kjølesystemet, det renner jo ikke ut, selv om jeg åpner bunnventilen. Hvordan får jeg ut alt vannet? Du bør få frostvæske i kjølesytemet, tar nok ikke lange tiden før det, om det ikke er fullt, er rundt og i de laveste punktene. Går greit som Index sier å starte den nå mens den er våt, bare pass på at den står stødig. På sjøvannskjølingen, pleier jeg å ta av slangen på vanninntaket og sette denne i en kanne med frostvæske. Når det kommer blått vann i eksosen er det klart. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
index Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Du bør kjøre den varm slik at termostaten åpner etter å ha fylt på frostvæske, men det burde ikke ta så lang tid når båten står på land. Alternativt ta ut termostaten, da trenger den i så fall bare et par minutter for å sirkulere frostvæsken rundt litt. Om du velger å lagre den tørr bør du åpne alle tappeskruer, samt blåse kjølesløyfa tørr. Men det er mye enklere å fylle på frostvæske, du skal jo uansett ha dette på til våren... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
trikkern Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Wasco, dette gjorde jeg med den gamle 1922 trebåten med kjøleslynge mens den sto på land: Det gikk slanger fra motoren og til gjennomføringsnipplene til kjøleslynga. Jeg løsnet den ene slangen fra kjøleslynga og koblet den på en pumpe drevet av borremaskinen. En slangestubbe gikk fra pumpa og ned i ei bøtte med frostveske. Den andre slangen fra motoren til kjøleslynga lot jeg stå, men satte en slangestubbe fra andre siden av kjøleslynga og ned i bøtta . Så lot jeg pumpa suge til det ikke var mer blått stoff i bøtta men bare blankt kjølevann som kom. Da stoppet jeg og satte slangene tilbake. Dermed var vannet byttet ut med kjøleveske på et par minutter. Jeg hadde også kjørt rensestoff gjennom først. Jeg tok selvfølgelig ut termostaten først. Kanskje dette funker for deg også hvis slanger og tilkomst gjør det mulig. Bare som et tips for å slippe å starte motoren altså. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 8.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Takk for alle råd og tips.. Får bestemme meg i morgen for hva jeg gjør Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Få lasker på krybba di, før du begynner og romstere for mye i båten, jeg ville ikke følt meg trygg uten lasker Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Jippiiiiii, nå er Konvall betalt, og båten er min Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 Gratulerer Bartesam Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Bartesam Svart 8.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2009 I morgen blir den heist på land for å gå i hi. Synd det ikke ble noe kjøp før, for det har vært noen fine dager før i høst Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wasco Svart 9.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Vi gleder oss sammen med deg bartesam.... Og kanskje vi er litt misunnlige. Det vil si, misunnelig er vel ikke det rette ordet. For det betyr jo at vi ikke unner deg denne båten. Og det er ikke tilfelle. Kanskje vi heller skal si at vi er litt sjalu Så får vi krysse fingrene og håpe at du får solgt snekka di Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bartesam Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 (redigert) Har allerede funnet et par jobber som må fikses før båten tar svømmeknappen igjen. Teakdekket på bakken har begynt å slippe pga at det er limt inn i epoxy i stedet for Sika, og så skal jeg skru inn syrefaste treskruer inn i forstevn og kjølstokk, for spikeren begynner å bli veldig gammel. Bare å skru inn mellomm spikringen det Redigert 9.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wasco Svart 9.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Og jeg som trodde at epoxy var bedre en sika. Mange trebåteiere mener at sika er fy-fy, mens de trykker epoxy til sitt hjerte Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bartesam Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Er vel ikke fyfy, men hvis en er litt uheldig i prosessen, så kan slikt skje. Skal ta en rep på det til våren, men på sikt skal jeg kjøpe inn oregon pine og litt mahogny og legge nytt dekk i massivt tre. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Champagne Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Har allerede funnet et par jobber som må fikses før båten tar svømmeknappen igjen. Teakdekket på bakken har begynt å slippe pga at det er limt inn i epoxy i stedet for Sika, og så skal jeg skru inn syrefaste treskruer inn i forstevn og kjølstokk, for spikeren begynner å bli veldig gammel. Bare å skru inn mellomm spikringen det Hva er oppbyggingen bestående av Bartesam? Du har jo den akterkabinen også som er en slags del av dekksbjelkelaget ett par meter fremover. Da er det vel relativt viktig å få hele den konstruksjonen stabil og stiv nok i forbindelse med jobben med akterdekket. Ligger dagens teak på plywood eller rett på dekksbjelkelaget? Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 du vet wasco, epoxy er hardere enn fjell og sika er som gummi. derfor går epoxyen til helvete om man prøver å lime noe som man vet vil bevege seg. (eks dollbord) og son bartesam sier; hyttetaket. det er, beveger seg vettu Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Går og tenker på hva nye dollbord i mahogny og dekk i oregon pine vil koste Spørs om det vil bli noe bra å fikse det som har begynt å slippe. Ender vel med å grave opp hele dekket foran styrhuset Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wasco Svart 9.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 du vet wasco, epoxy er hardere enn fjell og sika er som gummi. derfor går epoxyen til helvete om man prøver å lime noe som man vet vil bevege seg. (eks dollbord) og son bartesam sier; hyttetaket. det er, beveger seg vettu Og jeg som akkurat har brukt epoxy da da jeg skulle legge inn en ny del på dolborden mitt... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Det blir noe helt annet, her vil de to bitene oppføre seg som ett bord. Problemet blir større med et helt dekk som ikke har mulighet til å bevege seg i natene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 9.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Ok, da kan jeg sove trygt Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
etape90 Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Her er et bilde av skuta mi Er en Risørskøyte bygget i Høllen i 1931, den er 40 fot og 4,9m bred. Har egen prosjekt tråd om denne, så følg gjerne med der Wasco, som index sier så kommer det til å holde bra og fungere flott! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 10.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Fint at du ville presentere skøyta de her i trebåttråden. Det er ei flott skøyte, som jeg har tatt i nermere øyesyn...riktig nok bare fra utsiden. Jeg var ikke klar over at skøyta var såpass gammel. Har fulgt med i prosjekttråden din, og ser at det har dukket opp en del uforusette problemer. Men tatt skøytas alder i betraktning, er de råteskadene du har funnet i noen av spantene, for ingen ting å renge. Men her skulle du nok vært ute med "kniven" før du kjøpte. Hadde en liten debatt omkring dette med å bruke kniv ved innspeksjon av trebåter, og det var ulike meninger omkring dette. Selvsagt går en ikke løs på friskt tre med kniv. Men hadde du tatt en nøye innspeksjon på spant og også denne luka du nå holder på å skifter ut, så hadde du oppdaget disse skadene og hatt god grunn til å få prute ned prisen en del. Vell - det er alltid lett å være etterpåklok... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 10.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Hei.. Vil bare dele denne linken med dere. Skandinavias største internettside for båtbygging i tre og epoxy Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
etape90 Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Problemet er at råten i spanta var bak garnering, og under gulv.. Så det hadde blitt litt omfattende å sjekke dette. Men vi får satse på at det ikke dukker opp noe mer For en del år tilbake ble 50-70% av hudplank og spant bytta, så det er en del nytt treverk i den også Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 10.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Problemet er at råten i spanta var bak garnering, og under gulv.. Så det hadde blitt litt omfattende å sjekke dette.Men vi får satse på at det ikke dukker opp noe mer For en del år tilbake ble 50-70% av hudplank og spant bytta, så det er en del nytt treverk i den også Det er selvfølgelig et spørsmål om hvor langt det er "lov" å gå når en skal undersøke en trebåt. Er det lov å fjærne noe av garneringen eller dørken for å se hvordan det står til under dekk og bak garneringen? En annen ting er jo hvor mye en kan stole på selgers påstand om at så og så mye av spant og hud ble byttet. Det burde vel være mulig å se forskjellen på et spant som er 4-5 år og et som er 70 år gammelt. I etterpå klokskapens navn må en vel si at å kjøpe trebåt uten å se på den sammen med en som er kjenner av denne type båter - det bør en ikke gjøre. Men hva skal jeg si - kjøpte selv båten min usett Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
vivvi Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Skandinavias største internettside for båtbygging i tre og epoxy Njordforum er gode sider ja. Ligger mye snadder info der som er interessant lesing. Bare så synd at oppdateringene har stoppet opp! Vi får ikke vite hvor langt han har kommet, eller om båten i hele tatt er ferdigstilt... Personlig bruker jeg sidene til mye nyttig i forhold til produktene han bruker, og rådgiverne er dyktige. Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.