Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Fjordploger? Det kan godt passe på en type båter som passerer gjennom Langenuen . Det er en stor type supplyship eller annet spesialskip for offshore som går her ofte. De har enorme motorer og sparer aldri på brennstoffet. På sørgående legger disse opp store stygge brottsjøer som passerer moloen i båthavna og slår inn i stranda. Disse vasker ut stranda slik at trær er begynt å ramle over ende. Da begynner vi å snakke om respektable hekkbølger, da. Jeg vet mange med småbåter som skynder seg til lands når disse "plogene" passerer. Ytre del av havna vår kan ikke brukes pga. dette. Vi burde mure en molo fra andre siden som overlapper.

Har du linjetegningene også kan han kjøre båten din rundt i computeren sin og komme med tips til trim osv.

Håkon har fått en bråte med tegninger av meg inkl linje tegninger.

Det er vanskelig å få riktige verdier ut av en "kjøring" før jeg får vektet henne ut riktig (CofG etc)

Ikke er det så mange endringene jeg gjør fra hvordan hun originalt ble designet rent vektmessig.

Den største vektkomponenten jeg skal ha ombord i tilegg til det jeg er vant med fra før er batteribanken. Den største ukjente er hvor mye vann som sto i trevirket på skrog og i overbygg som hun nå er kvitt.

Ved å ikke definere plassering av batteriene på land kan jeg ha maksimalt spillerom på trim både langsgående så vel som sideveis ved å plassere batteriene først når jeg har sjøsatt henne til våren.

Men det er jo mulig at Håkon for morroskyld tar en kjøring når vi er i mål med tegningene, dersom han gidder å legge inn material vekt, maskiner, ror og drivverk osv da disse differensierer endel fra original tegningene. I 1996, når jeg byttet maskiner, så vinklet jeg akslingene yttligere ned for å få plass til større diameter propellere og ved å gjøre dette fikk jeg også litt ekstra løft i hekken der båten har tendens til å ha litt liten bæring (graver seg ned) og fant en brukbar trim på henne til å gi en fin gange i hele fartsregisteret. Så det er ganske mye som spiller inn for å få slike computer program til å gi sunne verdier.

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Det blir nok mindre båtarbeid nå ja. Venter familieforøkning om et par uker, så det er diverse ting som må på plass i hjemmet. :sweat:

Det er vår første, så jeg lurer på om noen der ute har noen erfaringer å dele om det å ha babyer/barn ombord i båt?

Grattis Woody :flag:

Det er alltid moro med små barn!

Min erfaring med små barn i båt er bare positive. Min elste sønn, som nå er 4,5 år, var med i båten første gang når han var 3 uker gammel. Han er riktig nok født i Juli, så vi anså ikke det som noe risikabelt. Første store overnattingsturen han var med på var han 6 uker :flag: Selvfølgelig blir det nattevåk og sann, men det har en jo hjemme også. Min yngste var to nå i starten av november, og han var også med på sjøen sommeren etter. Det vil si at han var 7 mnd på de første turene. Det vi erfarte at var positivt var å ha med en "gammeldags" bærebag som de kunne sove i den første tiden. Dette på grunn av stabiliteten og sikkerheten til barnet ved eventuell sjøgang. En annen positiv sak ved dette var at de kunne taes med på land for soving på dagtid...

Ønsker deg lykke til med den nye lettmatrosen! :flag:

Vivvi

Så var jeg ENDELIG smått igang igjenn med Kira II. Nesten en skam hvordan hun har stått der på land uten tilsyn i nesten en måned, burde stå i skammekroken en hel dag for det. Men har hatt mye annet å tenke på men ikke tid. Møtte i båten for noen dager siden å fant ut at jeg bare måtte få ny takluka, madrassene som var der va søkkvåte og kryssfineren hadde fått mye jordslag. Derfor tok jeg mål å gikk hjem og sagde opp lekter å kryssfiner. Imorgen skal den slipes og støpes glassfiber på, så blir det ihvertfall tett der.

Etterløpende skal jeg gjøre ferdig i forkabinen, har litt arbeid igjenn på benkene så skal jeg legge garnering.

Deretter begynner det skikkelig morsomme, skal lage til sittebenker, bord i styrhuset, skal også få styreposisjon og pantry! Dette er noe jeg gleder meg til, blir både spennende og utfordrene!

Kjenner arbeidslysten kribler i hele meg! :yesnod:

Har bare sååååååååååååå lyst på denne flotte snekka som ligger til salgs på FINN.

1936 model med orginal Marna fra samme år. Vindskjermen er ikke akkurat vakker, men det går jo ann å lage ny, eller bruke båten som åpen snekke

Ser at bildene ble tatt for 2 år siden, så det er jo ikke godt å vite i hvilken forfattning båten er i dag.

Men 3000 kr, er jo utrolig billig. Og er du frekk nok så går det sikkert å prute den ned enda litt. Siden det ser ut som om eieren må bli kvitt båten før 4 desember.

67_1274353967.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19932267

Redigert av Wasco (see edit history)

Snekke og trebåt kattegorien på FINN burde komme med en advarsel!

Lignende det som står på sigaretter og tobakk...

"Daglig lesing av disse annonsene kan føre til avhengighet. Vær ekstra på vakt når du begynner å merke syntomer til dårlig nattesøvn, ville fantasier og trang til å ta på deg nye prosjekt før du er ferdig med det du allerede holdr på med."

Må bare innrømme at jeg er helt avhengig av FINN!!

Hvis jeg har glemt å være innom i løpet av en dag merker jeg at jeg blir skjelven og rastløs. MÅ bare innom før jeg legger meg for kvelden.

Har det på samme måten når det gjelder Tandberg stereo jeg :flag::yesnod:

Med den båten du har er det vel ikke behov for å drømme om andre fartøy...så det skjønner jeg.

Og Tanberg....O yeah!! Alt som oser av nostalgi er prisverdig.

Men Tanberg eller ikke - drømmen er å få tak i en gammel Kurer til å ha ombord i båten. Noen annen form for "musikk anlegg" blir ikke aktuelt ombord i Sophie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...