Lindes Rederi Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Det kunne vært "jysla løye" å høre hva trebåtfolket synes om denne, og hva jeg kan få ut av den; Endel ting sier seg selv, da vedlikeholdet har vært forsømt i noen år. Men tanken er å få en grei helårs turbåt ut av den. Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Flere som mener at den er bra greier men sjøl har jeg ikke sett den stort.. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Hei og velkommen til trebåttråden. Gratulerer med flott skøyte. Selvsagt kan du få til nesten hva som helst med denne skøyta. Spørsmålet er hvilken forfattning skøyta befinner seg i. Da tenker jeg først og fremst på spant og hud. På ei så pass stor skøyte kan det fort bli et omfattende prosjekt hvis du må til å bytte ut noe av dette. Kan også være viktig å sjekke hvordan tilstanden er under ishuden. Dette kan ofte være et problemområde. Ellers hadde det vært fint om du kunne gi oss litt mer info om skøyta. Håper du kan komme med en litt mer utfyllende tilstands rapport, og noen flere bilder. Det er flere her på forumet som har skøyter, så jeg er sikker på at du kan få mange råd og tips. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
JanS/EIR Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Til lykke med skøyta, Lindes Rederi! Spent på hva som kommer videre ifra deg om denne. Den er vel noen-og-førti fot? Motor? Fortell- fortell! mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
trikkern Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Gratulerer Lindes Rederi! Det er en prektig skute du har der. Den gode gamle stilen også. Venter spent på mer info. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Da har luka fått et lag med glassfiber, slipt litt idag og skal få et godt og tykt lag med polyester imorgen håper jeg. Angående båten er "drager" satt opp slik at det egentlig bare er igjenn å få tredd over presenning.. Flott å se at det er framdrift Sleipner. Og når du skriver at "luka" har fått et lag med glassfiber, så regner jeg med at det er luka på båten og ikke luka på advents kalenderen du snakker om.. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nedgård Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Og når du skriver at "luka" har fått et lag med glassfiber, så regner jeg med at det er luka på båten og ikke luka på advents kalenderen du snakker om.. Jasså? glassfiberlegger ikke du adventkalenderen du altså, Wasco? trodde det var vanlig Sitér dette innlegget Link to post
Trondryen Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Da er det vel bare å hive seg ut idet.Jeg har gått til anskaffelse av ei forsømt feminin dame fra Stathelle if 67 . AANESEN KOGG.Hun har de siste årene ligget i Porsgrunn , men har nå blitt Sandefjoring.Hun er motorisert med sabb H .Blokka er imidlertid delt i 2 , og en sabb G står i garasjen klar for ny dyst . Fredivar (kollega og trbåtentusiast) og jeg slepte henne til Langesund fredag 9 oktober .Hun skulle ligge der over natta , for så å bli slept vidre til Sandefjord på Lørdag.Da vi ankom lørdag var damen borte , dvs tatt seg vann overhodet. Noen hadde lagt vannslangen fra land og lagt ombord , og satt på vannet. Se link https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=61178. Damen er nå på plass foran huset i eget telt . Jeg vil legge ut masse bilder på båtplassen i vinter med forvandlingen til ny ungdom. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Hei Trondryen og velkommen til trebåttråden... Ja, jeg tror de fleste av oss husker episoden du beskriver. Fantastisk at du ikke gav opp hele prosjektet. Vi gleder oss til bilder og flere oplysninger om "damen" Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Lindes Rederi Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 (redigert) Neida, den er ikke noen-og-førti, det er bare bildet som lyver litt. Kjøpt som 40 fot, men den er nok heller 38.. Bygget i Risør i 71/72, så den er jo bare ungdommen. Skroget og spantene er i veldig god stand, tørt og fint. Dekket er også greit og ganske tett, men ellers er det endel å gjøre. Det som igrunnen er verst er at det er lagt opp så mye ledninger "lagvis" etterhvert som man har installert nytt. Maskinen er en Scandia 120 HK. Bruker litt olje, men pusler og går.. Dessverre har skøyta bare et ørlite styrhus, knapt nok plass til å strekke beina på langs. Kahytten er grei, men jeg vil åpne opp til lasterommet. Trenger å få inn toalett, men jeg har ikke bestemt meg om dette blir nede eller i et "egnehus" på babord side av styrhuset. Vi får se hva lommeboka og helsa sier.. Men jeg gleder meg til våren ja! Redigert 1.Desember.2009 av Lindes Rederi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Toalett ville jeg hatt bak styrehuset, gjerne helt akter med tak mellom! Synes det er penere enn egnehus på siden. Deretter ville jeg ha bygd en stor og opphøyd lukekarm med godt med ventiler på sidene for å få ståhøyde og mest mulig lys ned i lasterommet. Flott skøyte forresten! Ikke fall for fristelsen til å utvide styrehuset til å bli "stort og praktisk", det blir skjelden særlig pent... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dalton Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Jasså? glassfiberlegger ikke du adventkalenderen du altså, Wasco?trodde det var vanlig Nei, det vanlige er kvistfri margved av furu, lagt utenpå et rammeverk av eik og kantet med mahogny Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Trondryen Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 takk for velkomsten.vi får vel begynne mes noen bilder da.. Jeg startet med å pusse ned motorkasse lokket som jeg så var av mahogny . Det har ikke sett lakk og omsorg på mange år...... Først varmepistol og bosch eksentersliper med papir 60 så 80 så det slik ut. Så var det fram med fein og enda finere papir til boschen. Deretter jotun sin mahognybeis (jeg er svak for mørk mahogny) 3 lag med biltema sin maritime olje grunning og 2 lag med biltema sin mariteme lakk. Etter ytteligere 3 lag med lakk og pudding mes 180 papir mellom hvert strøk så ble det slik.... Så for tiden vise hva biltema sin lakk tåler .Noen som har erfaringer med denne lakken. Den er i allefall lett å jobbe med.Flyter godt ut uten striper. Jeg forsetter å legge ut bilder og forteller litt om prosessen for få tilbake fram skjønnheten i dama. Sitér dette innlegget Link to post
Trondryen Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Får kanskje legg til et bilde med hvoran hun så ut da vi hentet henne Sitér dette innlegget Link to post
Trondryen Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 12 november var opptak og plassering foran huset .først snekring av krybbe , som er en kopi av sognvaarkrybben ( pris ca 550 kr med vognskruer skiver og muttere.Deretter var det å bygge "hus " slik at jeg kan jobbe i vinter. Brukte 2"4" med 30 graders takvinkel og 2 meter høye vegger.Teltet ble da ca 2.7 meter høyt slik at det ikke ruver så mye , så nabofreden bevares.(Pris ca 1200 i matrialer på byggmax + pressening til 100 kr kjøpt på båtloppemarked på tjøme i høst) Songvaarkrybbe kopi Det svarte på kalersjen er motorolje etter senkingen.Noen som har gode råd for å fjerne oljen uten å ødelegge stoffet ? så var det vinterhiet Nå er det bare å finne fram pussemaskiner og varmlutspistol og skraper. Et bilde av sabben som sprakk i våres da forrige eier forsøkte å starte den .Det må ha vært vann i veivhuset slik at det blei overtrykk nå den tente , og blokka røyk tvers av. Sitér dette innlegget Link to post
Trondryen Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Jeg begnte først med å ta ut vinduene i vindskjermen. Med forsiktig bruk av varmepistol på gummien ble den myk sli at man fikk ut lpresslista i midten. Var nå spent på hvordan vindskjermen ville bli med en runde varmepistol og skrape og sandpapir. Mahognien blei som ny ! Så var det bakkens tur. Fjernet alle beslag og fant ut at denn er slipt noen ganger uten at beslag var fjernet. så det blei noen øyer som måtte slipes ned. Måtte tyvstarte før bygging av telt.(Pusset og vasket i rødsprit for å få inntykk av hvordan den blir. styrbor side sin tur før og etter Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Og da var strømmen vekk i havna Hvordan er det mulig Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
JanS/EIR Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Dette ble jo rett ut vakkert, Trond! Fortsett med å beskrive og legge ut bilder, noen av oss suger til seg for harde livet! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Trondryen Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 jada jeg har mange bilder og jobber 2-3 timer hver kveld ...så lenge det ikke er for kaldt . Hyggelig med tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 2.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Hei Trond.. Takk for alle bildene og takk for at du har tatt oss med i prosessen så langt. Kan lese mellom linjene at du er en ekte trebåt entusiast Ser også at du har laget deg en kopi av Songvaar krybben. Har gjort det samme selv, og er veldig fornøyd med resultatet. Det er jo et kjempelott telt du har bygget også. Må innrømme at jeg er litt misunnelig på deg der. Skulle likt å ha noe lignende nå når "nettene blir lange og kulda setter inn" Håper du fortsetter å holde oss oppdatert. Dette er imponerende Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 2.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Neida, den er ikke noen-og-førti, det er bare bildet som lyver litt.Kjøpt som 40 fot, men den er nok heller 38.. Så det er ei Risør skøyte du har fått tak i....de er jo flotte. Har en annen kar her inne Etap90 som også kjøpte seg ei Risør skøyte i sommer. Hans er riktig nok en god del eldre en din, men skrogformen er gjenkjennelig. Nå vil det sikkert være mange meninger om hva du bør gjøre, og ikke minst hva du ikke bør gjøre med tanke på ombygging. Personlig synes jeg alltid det er flott med et styrhus som er såpass stort at det er mulig å ha ei sittegruppe. Dette fordi det er hyggelig å ha en mulighet til å kunne sitte over dekk når du skal hygge deg sammen med familien og gode venner. Men så er det spørsmål om det estetiske. Har både sette skøyter hvor dette er blitt gjort på en fin måte, men også hvor det har ødelagt linjene på skøyta. Ser jo at du har et flott styrhus allerede, med flott styrhuspanel og det som hører med. Ville være synd å ødelegge dette. Så dette blir ikke et enkelt valg. Uansett hva du velger å gjøre, så håper jeg du holder oss oppdatert. Lykke til Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trikkern Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Hei, alle seilskuteentusiaster! Sommerens store happening på Vestlandet! Sett av datoen: 25.-28. juni 2010. Da er det Stordfest i Leirvik havn. Dette er en unik mulighet til å få se alle de store seilskutene samlet. Statsraad Lehmkull, Christian Radich, Sørlandet og det danske skoleskipet Georg Stage, samt flere andre seilskuter. Det blir et eldorado for fotografer og alle som liker vakre seilskuter. www.stordfest.no Heis Baatplassenvimpelen og kom! (Nå skulle jeg ha satt inn bilder fra forrige Stordfest, men det er noe som tuller seg hver gang jeg skal overføre bilder fra mitt arkiv til BP så jeg har gitt opp). Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 2.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 (redigert) Leirvik - here we come!! Koselig å legge planer for sommeren nå "når nettene blir lange og kulda setter inn" PS - håper du minner oss på dette når datoen nermer seg...noen av oss har litt problemer med å huske ting og tang Redigert 2.Desember.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trikkern Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Samma her! Skal få noen til å minne meg på at jeg skal minne deg på... Sitér dette innlegget Link to post
etape90 Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Kjekt at noen andre også har skaffet seg ei Risørskøyte da, hvis det er det det er? Har du flere bilder? Synest styrhuset du har var veldig flott, men så er det jo det med det praktiske også. Ikke altid like lett å velge. På skøyta mi synest jeg styrhuset er stygt, men det er jo veldig romslig! Har noen tanker om at styhuspanel + list langs taket på styrhuset mitt kan gjøre det litt finere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.