Jump to content

Båtførerprøven


bliss X

Recommended Posts

:santa:Tenkte fjortis'en i huset skulle få lærebok for båtførerprøven til jul, og at vi sammen kunne ta prøven i løpet av vinteren. Dette i et forsøk på å vekke litt mer maritim interesse hos junior. Jeg tok prøven for snart 25 år siden, og har mistet "lappen" for lenge siden. Så kom jeg til å tenke på en ting:

 

Man må kanskje være 16 for å få ta prøven?

 

Blir jo litt nedtur hvis han ikke kan få lappen alikevel.

Link to post
Share on other sites


Lasse: :.... Man må kanskje være 16 for å få ta prøven?

Man må være 16 for å føre en båt lenger enn 8,00 meter, eller har motor større eller lik 10 hk, eller som kan gå fortere enn 10 knop - om jeg husker rett.

 

Forøvrig bør vel "myndighetene" være interessert i at også pur ungdom kan dokumentere kunnskap om det å føre båt. Noe annet ville være skuffende!  :lol:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Den ene "matrosen" min tok kurset og pøva før han var fylt 16. Ikke noe problem! Snakk med kursleder som vi gjorde. Lappen ble ettersendt da han nådde alderen. Forøvrig kan jeg fortelle at gutten kom hjem fra første kurskveld med store øyne. Nivået på mange av de "voksne" han gikk på kurs sammen med var skremmende lavt med tanke på at de allerede hadde kjørt rundt på fjorden i mange år med 30-50 fot i 30kn +. Men all ære til dem som tar seg ett kurs selv om det ikke er påkrevd enda.  

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå kan du lære deg dette via internett, der kan du (sitat):

 

"Lære det teoretiske pensumet til båtførerprøven og det er

tilpasset pensum til Sjøfartsdirektoratets båtførerprøve"

 

Se linken: http://bfpr.no

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Sigurd

 

Vi hadde egentlig tenkt å ta det som et selvstudium. Tror ikke jeg får rabbagasten til å bli med på noe kurs. Har allerede lagt på litt og sagt at jeg tror at det kommer til å bli obligatorisk  

i 2003 :lol:

 

Tror også han har sansen for å kunne vifte med "lappen" foran nesa på de andre, så jeg håper virkelig han kan få det før han blir 16. I følge den linken som batdilla oppga, skal man kunne få det når man er fylt 14.

 

Ellers er han en lovlydig borger som nøyer seg med å putre rundt med 4 hester på jolla si. Nå har vi to 4 hestere liggende, så han fabler litt om å montere begge to samtidig. 4 + 4 = 8. :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg tok båtførerprøven sist vinter. Vi har en 18 åring i huset og ny båt av året. Han fikk låne gammelbåten fra han var 16. (gml. båt Fjord Olympic 21 fot 1969 mod) Da det ble bestemt at vi skulle anskaffe ny båt, ble det satt som krav at han hadde båtførerprøven, da jeg ble konfrontert med at jeg ikke hadde nevnte "lapp" var det ingen vei utenom. Holdt ikke med lang fartstid og Nordsjø kryssing, slik argumenter prellet av som vann på gåsa. Dermed er vi to i huset med ferske båtførerbevis.

 

Min holdning til dette kurset etter å ha tatt det er at det feil lagt opp etter min mening, altfor mye tid går med til å beregne posisjoner og sette kurser ut i kart. Det blir lagt oppalt for lite tid til praktisk sjømannskap som hvordan ta en krysspeiling, hvordan følge seilasen i kartet og slike ting.

 

Kurset ble derfor mye en dialog mellom kursleder og meg om hva som burde taes opp iforb. m. de forskjellige emner og desverre ble enkelte andre elever sure på meg, forståelig egentlig. Mine betraktninger kommer fra at jeg var frustrert fordi jeg bl.a. tok hvordan får man en person opp av vannet. Slike ting er viktig at man i det minste har tenkt igjennom før man drar utaskjærs.

 

For å runde av før jeg skriver meg helt ut på havet. Pensum er lagt og man underviser for å klare prøven, men er pensum riktig??????

Link to post
Share on other sites

Jeg tok også båtførerprøven som valgfag på skolen i niende klasse for 20 år siden.

Har lappen "gått ut" eller kan jeg evt. henvende meg et sted for en liten oppdatering ?

Har også en pode som blir fjortis i mai, så da er det kanskje ikke utenkelig at vi blir to som må starte på nytt ?

Mvh. Bajaz

Bella 621

Mercury Optimax 150

Link to post
Share on other sites


Batdilla: Se DENNE siden. Der står det at kandidaten må være fyllt 14 år...

OK! Kopierte dette fra samme sted (grønn tekst):

 

RETNINGSLINJER FOR BÅTFØRERPRØVEN .

 

GENERELT.

Båtførerprøven er en teoretisk prøve, som er ment og gi et forsvarlig grunnlag for å ferdes sikkert og hensynsfullt i fritidsbåt. Etter gjennomgått pensum og bestått eksamen, utstedes Båtførerbevis. Kandidaten (eleven) må være fylt 14 år. Han kan da være båtfører på båter med største lengd 8 meter, samt maksimum 10 HK motorytelse.

 

Jeg synes det er pinlig at fremstillingen er så "insinuerende uklar". Poenget mitt er at det er ingen nedre aldersgrense for når man uten båtførerbevis kan føre båt med største lengd 8 meter, samt maksimum 10 HK motorytelse.

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Hallo folkens !!

 

Når det gjelder alder for og få båtførerbevis stemmer det at det er 14 år.

Når det gjelder bøker til undervisning er det endel og velge mellom, her skal en være litt forsiktig med og kjøpe bok hvis en har tenkt og gå på ett båtførerkurs, det er viktig og ha den samme boka som instruktøren underviser etter ellers er det fort gjort og "dette av lasset".

 

De forskjellige bøkene er eks : Veien til Båtførerbeviset, På rett kurs ( god), Stø kurs (god), jeg har undervist i båtføreropplæring i 6 år og stor sett brukt boka På rett kurs, kommer til og gå over til Stø Kurs til neste år, ellers er det også andre bøker som helt sikkert er gode.

 

For de som har tatt Båtførerbeviset " engang i tiden" men har mistet det , må fremskaffe dokumentasjon på at prøve er avlagt og sende den med ett pass foto til Sjøfartderektoratet , Skipskontrollen , Pb 81 23 Dep, 0032 Oslo, ring gjerne på forhånd for nærmere info på tlf: 22 45 45 50

 

Ha en riktig god  JULE HELG !!!

 

Hilsen  Leifen :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Hvis man savner beviset, men har mistet det så må jo det bare være fint og ta prøven på nytt for og se om man husker noe. Jeg har akkuratt tatt kurs, selv om jeg hadde det på skolen for "100" år siden  Mye og lære. Lærdom for man alldri nok av.

Har følesen at dem som sutrerer mest kann minst, er man sikker så er det jo ikke no problem

Det er fint og kunne lese kart.

Gleder meg til sommeren

Jørgen :sleep:

Link to post
Share on other sites

Veien til båtførerprøven har følgende ISBN nr: 82-508-1927-6.

 

Alle bøker har et eget nr. og dette er veien til båførerprøven, smart å ha med seg hvis man skal bestille boka. Det er dette nummeret bokhandleren bruker når han bestiller. Mener å huske at den kostet kr. 375.- i våres.

 

Lykke til......................

Link to post
Share on other sites


jdahl: Hvis man savner beviset, men har mistet det så må jo det bare være fint og ta prøven på nytt for og se om man husker noe. Jeg har akkuratt tatt kurs, selv om jeg hadde det på skolen for "100" år siden  Mye og lære. Lærdom for man alldri nok av.

Sant nok det, kunne forsåvidt tenkt meg og tatt det på nytt jeg og, men jeg jobber skift og det er dermed ikke så enkelt å gå på kveldskurs.

 

Uannsett er det jo litt forterende at man har tatt det før, og har mistet det.

Link to post
Share on other sites

Hvis man tok båtførerbeviset før 1980 og har mistet det, er muligheten for at skipskontrollen har deg i sine arkiver små.

Jeg tok "lappen" på en båt i utenriksfart i 1976, lappen er mista, rederiet har lagt inn årene, båten er hogd og jeg sitter uten "lapp". Siden jeg ikke var registrert hos skipskontrollen.

 

Nå er vel ikke det noen katastrofe. Det er vel på tide med en oppfriskning alikevel.

Men hvor oppdaterte er de lærebøkene som selges idag" Har "veien til båtførerprøven" fra den gang jeg tok "lappen". Håper virkelig ikke at jeg kan bruke  den nå hvis jeg  tar ett nytt kurs.

 

Pekjan

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hallo Bajaz og Lasse og ellers andre intereserte !!!

 

Når det gjelder Sjøfartsderektoratet har de ikke arkiv til og spore opp gamle bevis, dagens ordning med database er ikke mer enn ca 1 år gammel.

 

Det var veldig populært for mange år siden og ta båtførerbeviset som valgfag på ungdomsskolen, jeg vet at det er mange som har tatt kontakt med skolen og fått det dokomentert for og få nytt bevis, ellers som noen her nevner så skader det ikke med litt oppfrisking, det har skjedd endel med båtføreropplæringen de siste åra, ta ett nytt kurs ??

 

Den boka som du har kjøpt Lasse holder helt sikkert mål, men det er endel bøker som er noe "krøkkete" og noe dårlige og manglende forklaringer på endel ting. Boka Stø Kurs er veldig bra og det er laget eget oppgavehefte til hele boka.

 

Når det gjelder pensum til båtførerprøven så har det blitt noe endret nå det siste året, hver enkelt instuktør må jo følge pensum som er fastsatt av Sjøfartsderektoratet. Jeg skal til våren utvide mine kurs med praksis i båt, det og peke på en holme i kartet og si at det er Ramsholmen er en ting men det og finne den rette holmen i det område man er i er ikke alltid like lett, det kan som kjent være mange av dem på ett lite område og da gjelder det og ha kontrollen.

 

Hilsen

 

Leifen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...