Jump to content

Båtførerprøven


bliss X

Recommended Posts

Jeg syns det er greit å gjøre båtfører prøven påbudt. Selv om det ikke hjelper til hos alle, så er det noen som lærer seg mer. Det er så mange utpå sjøen som f*** ikke skulle vært der. Mange kan jo ikke forskjell på styrbord og babord. Eller hvem side du skal holde deg til i trange sund. Det har også vært en del båtulykker rundt omkring i landet. Folk som ikke har klart og kjøre båt på natta f. eks. Her kan båtfører prøven hjelpe. Folk lærer å manøvrere, bruke kart, fyr og staker rundt om i sjøen. Jeg holder mitt ord og sier at båtførerprøven kan hjelpe. Ikke hos alle naturligvis, men hos mange. Selv er jeg 17 år, jeg har tatt prøven. Og jeg har i tillegg sett mange uærfarne båteiere. Tåpelig om du spør meg.

Link to post
Share on other sites

få inn båtførerprøven og hvis du fylle kjører eller kjører for fort bør du miste sekfikatet = du har ikke log å kjre båt på f.eks 2 år det er best

 

 

det er for mye folk som ikke har peiling på sjøen rett å slett

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Interessant å se hvordan forsikringsselskapene applauderer en eventuell innføring av obligatorisk båtførerprøve. Regner med at det er fordi de tror det vil redusere antall ulykker.

 

Lurer derfor litt på hvorfor man ved å kunne dokumentere allverdens nautisk kompetanse bare får et symbolsk avslag i forsikringspremien! :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

....Lurer derfor litt på hvorfor man ved å kunne dokumentere allverdens nautisk kompetanse bare får et symbolsk avslag i forsikringspremien! :rolleyes:

Det er slvfølgelig fordi forsikringsselskapene (som meg og noen andre) ikke tror båtsertifikatet har så veldig mye å si for ulykkesstatistikken.

 

Ellers må vi nok innse at båtsertifikatet etter hvert blir obligatorisk, ikke minst pga. EU. Håper det da blir for båter over en rimelig stor størrelse/hastighet, slik at ikke nordmenn frataes sin historiske rett til å ferdes fritt på sjøen. Jeg mener selfølgelig ikke at denne retten behøver å innebære føring av store eller raske båter uten nødvendig kompetanse. Men det må forbli mulig å gå ut på fiskeplassen i sjekta si uten å måtte ha papirer.

 

Så håper jeg også at båtførerprøven forblir rimelig lett og rimelig å avlegge (som nå) slik at folket ikke belastes med nye unødvendige utgifter. Jeg synes prøven til bilsertifikatet i så henseende er et skrekkens eksempel, med lurespørsmål og stadig nye praktiske prøver. I forhold til dem vi bør kunne sammenlignes med, er norske bilister likevel blant verdens verste.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dere gutta som irriterer dere over kajakker som dere kan kjøre på når dere kommer i 40 knop....

 

Finnes jo faktisk annet drivgods også som dere kan treffe. Tømmerstokker, fiskeredskap osv. Kanskje en liten ide å heller holde en fart tilpasset forholdene slik at man faktisk kan se 5 meter lange objekter før det er for sent?

 

Når det er sagt vet jeg hvor vanskelig dette er selv siden jeg har sittet på begge sider av bordet her. Er jeg i kajakken holder jeg meg langs land og regner aldri med at noen i motorbåt ser meg.

Link to post
Share on other sites

Tja, hva skal en si da.... Jeg får en symbolsk rabatt på drøye 1700 kroner for å inneha båtførebevis, dette medfører at kursavgiften inkl. overnatting i to netter på Gamle Salten, og en duggfrik nedbetalt i det øyeblikk forsikrinspremien er betalt for første året..

 

At det blir en obligatorisk båtfører opplæring er nok hevet over enhver tvil, Rednigsselskapet er nå inne og ønsker å ta hånd om denne opplæringen.. De er i dialog med myndighetene etter som en kan lese på hjemmesidene deres.. dette medfører at de i stor grad er med på å legge premissene for innholdet i denne opplæringen.... mens vi her på baatplassen sitter her og surmuler og klager over at det blir innført... vi burde nok heller engasjert oss i innholdet i opplæringen..... så hadde vi bidratt med noe konstruktivt..

 

Nå er det jo pr i dag ingen som har lov til å ferdes på sjøen uten å inneha den nødvendige natutiske kompetanse, men at det syndes litt her er det nok liten tvil om..

 

Personlig så tror jeg at et båtføreropplæingen har noe for seg.. om vi ikke blir kvitt alle som oppfører seg toskete på sjøen og alle hekksjøgeneralene... så vil nok en slik opplæring kunne hjelpe på noen av dem... Tar man et kurs så treffe man jo gjerne andre med båt, ander med andre typer båt ikke minst... Da kommer man jo i dialog med andre og får høre at deres erfaringer på sjøen.... slike ting vil nok hjelpe med gjøre verstingene oppmerskom på at ikke alle andre har det like komfortabelt i sin båt når de passerer med en fenderlengdes avstand..

 

Jeg vil nok tro at vi på sikt kommer til å tilpasse oss den europeiske båtføreropplæringen, som også innebærer en praktisk utsjekk på båten.... men jeg regner med at dagens båtførere med en eller annen form for dokumentert kompetanse vil bli innvilget amnesti og få lappen i posten... Men akkurat her er det de rød/gønne som regjerer og det er ikke alltid like forutsigbart hva som kommer fra disse 3 kantene....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dere gutta som irriterer dere over kajakker som dere kan kjøre på når dere kommer i 40 knop....

 

Finnes jo faktisk annet drivgods også som dere kan treffe. Tømmerstokker, fiskeredskap osv.

 

regner aldri med at noen i motorbåt ser meg.

Kajakker er en ting... den inneholder vanligvis mennesker.... tømmersokker skader kun egen båt, så akkurat det tar jeg ikke så tungt... annet enn at det svir litt på pungen min også i form av økte forsikringspremier...

 

Jeg er mest opptatt, hvaom det er person som ligger i sjøen og en freser over denne persoene.. det kan jo være en som har falt over bord fra jolla eller kajakken, eller barn som har forvillet seg litt fort langt ut... Jeg tror ikke det hjelper så mye å stå i rette og hevde at man innehar natisk komtenase og var i sin fulle rett til å føre båten i denne hastigheten...

 

Jeg som også kjører motorsykkel er av samme oppfatning deg her Sebaldus... men jeg regner ikke med at noen andre ser meg, enten de er i motorbåt eller seilbåt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, hva skal en si da.... Jeg får en symbolsk rabatt på drøye 1700 kroner for å inneha båtførebevis,........

 

Tar man et kurs så treffe man jo gjerne andre med båt, ander med andre typer båt ikke minst...

Varierer sikkert noe fra selskap til selskap, men ville tro at du får 5 prosent rabatt p.g.a. båtførerbevis? Hvis du sparer 1700 kroner så betyr det at du betaler 34.000 i premie - det er mye for en "skipper skuteløs"? :rolleyes:

 

Jeg får forresten akkurat samme rabatten uten å ha båtførerprøven ved å si at jeg har tilsvarende kompetanse! Kostnad kr. 0 - synes det er billig jeg da! :wink:

 

Et lite spørsmål; Når forsikringsselskapene gir en liten rabatt til de som innehar formell kompetanse så lurer jeg på om de gir denne fordi man har kompetansen, eller fordi man viser gode holdninger ved å ha (formelt tilegnet seg) kompetansen? Eller kanskje litt av begge?

 

Når, eller hvis, prøven blir obligatorisk så regner jeg med at mange, ja kanskje det store flertallet (?) vil ta denne på nettet og da møter man vel ikke så mange andre? Tror du det blir stor fokus på holdninger i en nettbasert prøve og tror du den,eventuelt, vil ha stor virkning på de som gir blanke f.......n i dag?

 

 

Kajakker er en ting... den inneholder vanligvis mennesker.... tømmersokker skader kun egen båt, så akkurat det tar jeg ikke så tungt... annet enn at det svir litt på pungen min også i form av økte forsikringspremier...

Nå er det jo ikke noe bonussystem på båtforsikring så da skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du skal få økning i premien ved en eventuell kaskoskade? :rolleyes:

 

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det kan nok være jeg betaler mye for å være skipper skuteløs ja... men siden nybåten alt er bestemt så er også forsikringpreimer innhentet som en del av dette... Og Norskejsjø gir en forsikringpremie for en båt på 1,2 mill til 11000 med båtførerbevis og 12700 uten.... men det er jo ikke umilig at kalkulatopren til Norkej sjø er feil, og du har rett.... Det skal ikke jeg ha noen offisiel mening om her..

 

Nå er det vel slik at en forsikring er slik bygt opp at felleskapet for betaler for de som er uhelidig... felleskapet i denne sammenheng er de andre som har forsikring i det samme selskapet... Om da en del andre påfører dette fellekspet økte utgifter så vil jo det medføre at jeg som et medlem av dette felleskapet vil få økt premie for å kompensere for disse utbetalingene.... men det jo ikke sikkert dette er riktig her heller, og at du har en annen oppfatning.... Det er vel ingen andre enn du som snakker om bonusordninger her....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mitt eksempel basert på 5 prosent er vel bare enkel matematikk (1700 spart basert på 5 prosent rabtt = premie 34.000)? At du får en gunstigere rabatt gleder meg, selvfølgelig!

 

Jeg hadde håpet at det var flere enn meg som snakket om bonusordning for det synes jeg er mest rettferdig! Få/ingen skader gir lav premie, mange skader gir høy premie - sånn som med bil, hadde ikke det vært lurt? :rolleyes:

 

Helt enig i at jo færre skader totalt sett jo lavere premie, men solidaritet og gjensidighet er vel ikke det som preger forsirkingsselskapene lenger? Nå er det ren butikk og høyest mulig avkastning til eierne. Intet galt i det heller, strengt tatt, men la oss ikke tro at forsikringsselskapet er på lag med oss, de er en motpart! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde håpet at det var flere enn meg som snakket om bonusordning for det synes jeg er mest rettferdig! Få/ingen skader gir lav premie, mange skader gir høy premie - sånn som med bil, hadde ikke det vært lurt? :rolleyes:

Sånn som båtforsikringen virker p.t. vil ikke en bonusordning være særlig rettferdig. Ansvarsforsikring, les den andre partens ansvarsforsikring, trer kun i kraft ved grov uaktsomhet. Dvs i praksis kun ved fyllekjøring. Det betyr at dersom annen part kjører på din båt mens den er fortøyd i båthavna er det din kasko som må dekke skaden. Bonustap på en slik kaskoskade ville jeg ikke synes noe særlig om....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Sånn som båtforsikringen virker p.t. vil ikke en bonusordning være særlig rettferdig. Ansvarsforsikring, les den andre partens ansvarsforsikring, trer kun i kraft ved grov uaktsomhet. Dvs i praksis kun ved fyllekjøring. Det betyr at dersom annen part kjører på din båt mens den er fortøyd i båthavna er det din kasko som må dekke skaden. Bonustap på en slik kaskoskade ville jeg ikke synes noe særlig om....

Hvis vi ser på hvilke skader som fører til utbetaling (totalt sett!) så mener jeg at en bonusordning er bedre enn ingen bonusordning! Bedre, ja! Perfekt, nei! Men hva som er den perfekte (mest rettferdige) løsning vet jeg ikke. Det er en jobb jeg vil mene er best overlatt til forsikringsselskapene og båteieres interesseorganisasjoner, men har ikke inntrykk av at dette er noe tema hos dem?

 

Helt enig i ditt eksempel, men hvor ofte skjer det/hvor stor andel av utbetalingene utgjør det - jeg aner ikke!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ellers må vi nok innse at båtsertifikatet etter hvert blir obligatorisk, ikke minst pga. EU. Håper det da blir for båter over en rimelig stor størrelse/hastighet, slik at ikke nordmenn frataes sin historiske rett til å ferdes fritt på sjøen.

Skål for den :cheers:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...