Jump to content

Båtførerprøven


bliss X

Recommended Posts

Hei! Har noen her tatt eksamen for båtførerprøven på nett, (på et slikt test-senter)? Jeg tok prøven en gang sent på 70-tallet, til sjøs, og diplomet er seff borte. Har kjøpt inn "veien til båtførerprøven" m/ arbeidsbok, kjenner jo igjen det meste av stoffet. Tenkte å forsøke og ta prøven på messa, men lurer litt på hvordan spørsmålene blir stilt, om de er som de eksemplene som er på nettet? Bare lurte.. :rolleyes:

Mvh; Sindre

Prøv her: http://www.batkurs.no/
Link to post
Share on other sites

Hei! Har noen her tatt eksamen for båtførerprøven på nett, (på et slikt test-senter)? Jeg tok prøven en gang sent på 70-tallet, ...

Jada. Hos norsk test som lager båtførerprøven på nett har de også lagt ut en demotest som er så realistisk som den kan bli.

 

Var i en lignende situasjon, og leste ganske enkelt gjennom en lærebok og meldte meg på en test. Da vet jeg at kunnskapen ikke ligger for langt bak i hukommelsen til å brukes. Tok en snau time og kostnaden dekker vel egentlig forsikringsselskapet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jada. Hos norsk test som lager båtførerprøven på nett har de også lagt ut en demotest som er så realistisk som den kan bli.

Ja, jeg så på den testen, og den er fra 2004. Båtførerprøven for 2006 er vesentlig oppdatert, selv om spørsmålstypen og vanskelighetsgraden nok er sammenlignbar.

 

Lykke til med Båtførerprøven, hvor enn dere finner på å ta den.

 

Selv starter jeg et fulltegnet båtførerkurs internt i et stor firma i morgen og ett i egen regi 16. mars som også er fulltegnet. Men jeg håper også å kunne dra igang et kurs i mai - så det er travle tider å holde "Båtførerkurs med praksis ombord i slepebåt" :wink:

 

... og så har vi selvfølgelig båtførerkurset her på baatplassen :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Er en av de mange som tok dette i våres. Men ikke for å bli mer aktsom eller hensynsfull. Nei, tror ikke dette vil fjerne/endre hensynsløs og farefull adferd på sjøen. Vi må jo ha førekort for å føre bil, våpenkort, løyver for ditt og datt. Likefult grisekjøres det over en lav sko. Og det er ikke de ferske sjåførene som er alene om det. Våpen brukes skjødesløst og vilt skadekytes over en lav sko. Hørte jeg jegerprøve? Mener dette dreier seg om holdninger. Noen er de fødte egoister og evner ikke se andres behov eller forstå disse.

Når en på vei inn mot Mossekanalen fra Son-sida, i 6 kn fart og på det breieste stedet, blir forbikjørt av en som tydelig mener han har flytta bilen på vannet. Vedkommende heremann passerte meg med 10-12 meters avstand i 25-30 kn så det er jo innlysende at sosialintligensen til vedkommende har store mangler ( i hvertfall der og da).

 

Båtførerprøven er nok bra. Men problemet ligger jo i hvordan en skal håndheve et regelverk og pålegg. Tror et greit virkemiddel ville være konfiskering av båt/kraftig bøtelegging alla promillebøter når slike blir tatt. Det er jo "idiotene" man ønsker å huke. Brorparten er jo lovlydige, og det uten båtførerprøven. Blir ikke mindre idiotkjøring med obligatorisk båtførersertifikat.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Har sakt det før og sier det igjen. Dette har med sunn fornuft å gjøre. Ikke minst respekt og forståelse for andre. Vi ser jo også at det er en total mangel på dette i mange adre tilfeller også. Det er bare så synn at flesteparten av oss blir straffet for at en liten gruppe ikke kan skjønne dette. Derfor er jeg helt enig i at dette ikke løses med et båtførersertifikat. Men vi må også tenke på at andelen båter har økt betraktelig de senere årene. Derfor vil det nok være folk som ikke skjønner skikk og bruk på sjøen en tid. Dette tror og håper jeg vil forbedre seg.

 

Det som forundrer meg er det Redningsselskapet sier: Det er menn i alderen 40-50 år som er værstingene. Har ikke dere bedre vett?.

 

Når det gjelder hekkbølger. Jeg syntes det klages over hekkbølger over en lav sko. Forventer dere virkelig at jeg skal forandre kurs og fart når jeg passerer dere?. Riktignok forsøker jeg å holde så langt unna som mulig, men det er ikke slik at det er stuegulv når en er på sjøen. Ting må sikres, dette er også omtalt i båtfører læreboken. Tåler man ikke litt bølger for man heller selge båten. Hvilken fart folk vil hole på sjøen er opp til dem så lenge visse kriterier følges. 5 knops grenser og 50 meter fra land.

 

Det som jeg reagerer mest på når jeg er på sjøen er:

 

Folk holder til babord i leia.

Ikke forstand på vikeregler eller peilinger til annen båt.

Manglende utkikk!!.

Dårlig markering med hva hensikten for navigeringen er når en er på møtene kurs.

Kommer inn til kai uten noen form for fendring eller tauverk som er klart.

Lanterner som ser ut til å være til pynt, eller sparer de på strømmen?.

 

Noe av dette kan bli bedre med en båtførerprøve, men ikke alt dessverre. Det er her sunn fornuft og respekt for andre kommer inn. :flag:

Link to post
Share on other sites

Her på Vestfold- og Telemarkkysten har det i år vært svært mange kajakkpadlere å se, også langt ute på åpent hav. Her oppviser en betydelig mangel på sjøvett etter min mening, for de er nesten ikke synlige i litt sjø og gråvær. Sjønner de ikke hva de kan usette seg for i sterkt trafikerte båtleier?

Jeg så noe franske padlere som hadde en lang orange stang med vimpel på kanoen. Så enkelt kan det gjøres. Foresten gjelder sjøveisregler som bl.a. vikeplikt mm for padlere også!

Link to post
Share on other sites

Ja det har du sikkert rett i - men problemet er å oppdage dem. Sist fredag så pluselig to hoder som stakk opp i rimelig kort avstand foran båten langt til havs. Den går i bare i 6 knop - hva med de som går i 40.

 

Jo takk,det har jeg erfart. Snek meg i slalom innimellom en drøss med båter som lå for dregg,og da med ett der ble å skue en kano som nesten berørte babord side. Hoppet 1 meter i førerstolen,dama så jeg ikke før hun hyttet med padleåra og den skinte i sola. Og ikke kan en skylde på farta heller som var rundt 2 knop.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder hekkbølger. Jeg syntes det klages over hekkbølger over en lav sko. Forventer dere virkelig at jeg skal forandre kurs og fart når jeg passerer dere?. Riktignok forsøker jeg å holde så langt unna som mulig, men det er ikke slik at det er stuegulv når en er på sjøen. Ting må sikres, dette er også omtalt i båtfører læreboken. Tåler man ikke litt bølger for man heller selge båten. Hvilken fart folk vil hole på sjøen er opp til dem så lenge visse kriterier følges. 5 knops grenser og 50 meter fra land.

Joda, men har du så dårlig tid og ikke makter eller kan styre unna med litt bedre avstand eller senke farten til dem du måtte innhente, får DU selge båten din. Det er vel innhentende båt som har vikeplikt og skal sørge for at passering skjer med minst mulig fare for problemer og ubehag? Og ja, jeg og sikkert flere forventer at du og likesinnede forandrer kurs og fart. Bølger blir det og er det, men en får jo ikke sjansen til å foreta seg noe før bølger klasker til skrogsida etter slike passeringer. Synes slik oppførsel viser liten forståelse for andres ve og vel. Men en finner jo tilsvarende adferd på veiene også.

De andre punktene dine er jeg enig i.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Møtte padlere over Gula Humpen i gammel sjø i sommer. For oss som holder en lav hastighet er

det lettere og oppdage. Men for andre som holder høyere hastigheter, er det vanskligere. Men tror

nok for deres egen skyld det ville vært smart og hatt en signalfarge. Det samme er med jolla til

jr. mørk blå, heller ikke lett å oppdage.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er vel innhentende båt som har vikeplikt og skal sørge for at passering skjer med minst mulig fare for problemer og ubehag? Og ja, jeg og sikkert flere forventer at du og likesinnede forandrer kurs og fart. Bølger blir det og er det, men en får jo ikke sjansen til å foreta seg noe før bølger klasker til skrogsida etter slike passeringer. Synes slik oppførsel viser liten forståelse for andres ve og vel.

Skal gi deg rett i dette. Tror likevel du missforsto litt av det jeg sa. Jeg skriver jo at jeg prøver å vike unna, eller holde størst mulig avstand til de jeg passerer (innhenter). Forstår godt det du sier vis man blir passert på kloss hold. Det gjør jeg aldrig. Helt riktig at innhentene fartøy har vikeplikt, så lenge det innhendende fartøy holder samme kurs og fart. Skal man følge regelverket sier ikke dette noe om hekksjø eller liknende. Det er sunn fornuft. Danskebåten slakker da ikke på farten vis han ser en fritidsbåt for å minske bølgene sine.

 

For min del holder jeg alltid god utkikk også bakover. Da kan jeg planlegge også ut fra det som kommer aktenfra. Det sies jo at et fartøy skal gjøre alt i sin makt for å unngå sammenstøt.

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Helt riktig at innhentene fartøy har vikeplikt, så lenge det innhendende fartøy holder samme kurs og fart

Vikeplikten er ikke oppgjort og avsluttet/bortfalt før det innhentete fartøy er passert og endelig klaret. Dvs. at om den innhentete forandrer kurs, så forblir vikeplikten hvilende på det innhentende fartøy.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Denne regelen gjelder uansett:

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

a)

 

(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.

 

(ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene

 

b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

 

c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) (ii) i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.

 

d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.

Link to post
Share on other sites

Nei, tror ikke dette vil fjerne/endre hensynsløs og farefull adferd på sjøen. Vi må jo ha førekort for å føre bil, våpenkort, løyver for ditt og datt. Likefult grisekjøres det over en lav sko. Og det er ikke de ferske sjåførene som er alene om det.

Har sakt det før og sier det igjen. Dette har med sunn fornuft å gjøre. Ikke minst respekt og forståelse for andre.

Nettopp, det som hadde hjelp var viss politiet hadde organisert fartskontrollar og promiliie-kontrollar på lik linje som på norske vegar, eller at dei berre rett og slett hadde "vist" seg litt oftare.

 

Men dette er no berre mi meining :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder hekksjø så er vel det nærmest et uløselig problem. Under kryssing av Oslofjorden i sommer ble jeg kalt opp og fikk så hatten passet da Slagskibet slingret seg over i 10 knop. Da graver den litt men en fotballbanes avstand burde jo være nok ? Iflg Ørnhilds syner i kikkerten stod det en naken mann på badeplattformen som hadde veeeldig kort lunte :eek::lol:

Link to post
Share on other sites

Vikeplikten er ikke oppgjort og avsluttet/bortfalt før det innhentete fartøy er passert og endelig klaret. Dvs. at om den innhentete forandrer kurs, så forblir vikeplikten hvilende på det innhentende fartøy.

Ja, jo, men i tilfelle med to seilbåter hvor den innhentede slår (må slå) for å gå klar av land så kan det fort bli f.eks en deling av skyld! Leste om en slik sak i sommer som var behandlet i retten med deling av skyld som resultat. Jus er ikke bare enkelt, og advokater har vel også en viss interese av at utfall kan bli noe annet enn man forventer? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...