Jump to content

Båtførerprøven


bliss X

Recommended Posts


Estrewes: Hei igjen!

 

Nå har jeg funnet det; men det er noe som ikke stemmer her?

 

se her;

 

I Kongsberg koster kurset 1850 og går over 36 timer/9 ganger fra 17:30 til 21:00

 

http://www.fubv.no/webxec/innhold/kurs.asp...842&avd=60&kat=

 

 

I Drammen koster kurset 1290 og går over 6 ganger fra 17:30 til 21:00

 

http://www.fubv.no/webxec/innhold/kurs.asp...973&avd=60&kat=

 

 

 

Begge kursene drives av Folkeuniversitetet Buskerud/Vestfold, hvorfor koster det da mer i Kongsberg enn i Drammen? (det er forskjellige lærere!??)


 

Det ene kurset er jo på 9 ganger som vel koster mer enn 6 ganger?

 

Ikke nødvendigvis smart å velge det billigste. Er du kun ute etter beviset kan du jo nesten lese selv....er viktig å ha en god og grundig lærer og få mest mulig PRAKTISK kunnskap med på veien!

Link to post
Share on other sites


Estrewes: Har meldt meg på kurset nå!

 

Valgte det dyre og lange (3ganger lenger) fordi det er her i byen!

 

Noe lurt jeg burde gjøre passe på å huske når jeg skal begynne på kurset?


 

Du trenger vel noe utstyr så som parallellforskyver, passer og et kart. Du får vel gjerne info om dette første kvelden.

 

Om du vet hvilken bok dere skal bruke er det ikke så dumt å ta en titt på denne på forhånd å lese seg litt opp før kurset.

 

Jeg gikk båtførerkurs for noen år siden, men noe kom i veien så det ble ikke eksamen på meg (nei, jeg strøk ikke)

Har VHF-sertifikat og ønsker å ta fritidsbåtskipper ved anledning.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei alle sammen!

 

Etter å ha vært medlem siden i fjor sommer drister jeg meg ut på glattisen og prøver et innlegg... :nonod:

Dette i anleding at jeg har startet på Båtførerprøven.  Er sånn nogenlunde vant til båt gjennom hele livet og familiens anskaffelse av en Skibsplast 655 gjorde at jeg fikk ut fingeren og fikk endelig starta på kurset.

 

Det som forundrer meg at kurset legger så vidt liten vekt på praktisk båtliv. Når man kjører opp til bil osv så er det jo utenkelig at det gjennomføres uten en stor praktisk del??

 

I tillegg har jo en en stadig større del av fritidsflåten elektroniske hjelpemidler som feks GPS om bord. Dette emnet, som er viktig for meg og mange andre, skulle vi "så vidt nevne" i løpet av kurset. Må si at jeg ble litt forundret av dette........ :yesnod:

 

Er et noen medlemmer av dette geniale forum som har synspunkter på dette??

Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven er vel et forholdsvis enkelt kurs, som også flere steder tilbys som valgfag i u-skolen. Skal du lære noe mer, så må du nok kaste deg på et kurs som fører til  fritidsbåtskippersertifikat. Men dette krever mye mer, både av tid og penger. Men interessant og lærerikt er det. Uansett, lykke til med båtførerprøven. Det er en god start, som mange flere burde ha tatt.

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg at kurset legger så vidt liten vekt på praktisk båtliv. Når man kjører opp til bil osv så er det jo utenkelig at det gjennomføres uten en stor praktisk del??

Et godt poeng, og det er all grunn til å stille spm ved dette.

 

Først - jeg anbefaler alle som skal drive med båt å ta båtførerprøven, det burde vært obligatorisk. Dernest - hvis du skal drive mye med båt, lengre turer, litt størrelse på båten, er genuint interessert osv. anbefaler jeg fritidsbåskipper - hvis du har mulighet og anledning (det tar en del tid og koster en del kroner, men det gir mye igjen).

 

Men altså - begge kursene/bevisene er blottet for praktisk opplæring i båt. Vel - nesten. Jeg vet at fritidsbåtskipper-kurs hos noen kursarrangører har et visst praktisk tilsnitt, men det er ikke noe krav fra Sjøfartsdirektoratet såvidt jeg vet. Selv syntes jeg navigasjonsdelen var den mest interessante, men skulle gjerne sett at vi fikk praktisere noe av den lærdommen i skolesituasjon ombord i en båt. Det samme gjelder bruk av radar og andre instrumenter.

 

I tillegg burde det vært noe praktisk opplæring i håndtering av båt - tillegging, ankring, sjøveisregler, og ikke minst seilas i vind og bølger. Selvsagt lærer en jo etter hvert dette ved prøve og feile-metoden, men det kunne en jo sagt om bilkjøring også. Jeg vet det arrangeres seilkurs - både nybegynner og videregående, men har til gode å se praktisk båtføreropplæring for motorbåt i Norge (men det finnes kanskje?). Svenskene har slike kurs, bl.a. i manøvrering av høyhastighetsbåt, med tilhørende "förarinntyg".

 

Og så vet jeg at Poseidon også tar deltakerne på båtførerkurset med seg på tur, men det tror jeg hører md til unntakene.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar!

 

Ser jo for så vidt poengene deres, men...... Hvis man skal tenke litt værstefallsteori så kan en jo gjøre ufattelig stor skade med en båt, på samme måte som med et kjøretøy. Og man har jo LOV til å føre en j...lig stor båt (inntil 50 fot) uten å ha et fnugg med opplæring. Hvis man skal dra paraleller så er det vel som å plassere min 86 år gamle bestemor i et stor vogntog, gud forby... :nono:

Link to post
Share on other sites

God dagen båtfolk,

 

Først av alt: det er flott at man har tid og lyst til å fordype seg i sine maritime aktiviteter  :yesnod:

 

Selv hadde jeg ikveld eksamen med en ny gruppe "båtførerelever" som akkurat har brukt 5 kvelder på å arbeide seg gjennom et ganske omfattende pensum. Sist søndag var vi ute på en 3 timers rundtur med Poseidon; da skiftet de på å ta seg av navigasjonen, stå til rors og holde utkikk.

 

Så selv om det ikke er obligatorisk med praksis ombord i båt, så har jeg i alle mine kurs lagt vekt på å tilby praktisk rettede kurs  -   og der står enhver kursarrangør fritt til å gjøre som en vil. Derfor vil jeg anbefale de som tenker å spandere på seg slike kurs, at de undersøker litt på forhånd, hvordan undervisningen foregår, om det er erfarne folk som tar seg av den og om man kanskje har muligheten for praktisk seilas som en del av kurset.

 

Det samme gjelder de elektroniske hjelpemidlene; det er helt og holdent opp til hver enkelt arrangør hvor meget man ønsker å ta med. Selv har jeg valgt å gi en kort presentasjon av dette utstyret i teorien, for deretter å ta det grundigere når vi er ute på tur. Da sviver både kartplotter, radar, GPS, elektroniske kompass, ekkolodd og VHF'er hele tiden  -  og deltagerne oppfordres til å "knotte og trykke" mest mulig.

 

Når det gjelder manøvrering så er det jo begrenset hvor meget man får tid til i løpet av et båtførerkurs, men jeg har i alle år hatt moro av å legge opp turene slik at når vi nærmere oss avslutning på turen, og skal legge til kai   -   da står "tilfeldigvis" den engsteligste og forsiktigste deltageren til rors.....  Slik var det også på søndagsturen denne gangen, en kjekk liten 14 års jente fikk "æren" av å komme til lands med 70 tonn stål   -   og det gikk helt utmerket denne gangen også.

 

- - -

 

På Fritidsbåtskipperkurset blir det hele mer omfattende, da har man mer tid til rådighet, kan ta lengre turer og bare turen med instrumentnavigasjon er på ca 8 timer. På det kurset får også alle anledning til å eksperimentere med å gå til og fra kai.

 

- - -

 

Så alt i alt må jeg nok si meg enig med dem som synes kursene har for lite praktisk innhold,  men det finnes   -   man må bare velge sin arrangør med omtanke  :nonod:

 

mvh

Poseidon

 

PS

Her er båten som mine kursdeltagere får "leke seg med":

http://www.termaloma.com/sip779.html

http://www.karmsundet.com/Baatbilder/Poseidon.JPG

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder manøvrering så er det jo begrenset hvor meget man får tid til i løpet av et båtførerkurs

Hei båtfolk  :smash:

Dette med praksis i båt har vært diskutert oppad skott og nedad spant. Poseidon har et poeng med at tiden og rammebetingelsene omkring et båtførerkurs ikke gjør det mulig å gjennomføre praktisk opplæring i båt som har noen verdi utover det rent sosiale. Eksperter diskuterer også verdien av en slik opplæring, som bør skje i vedkommendes egen båt for å være relevant. Manøvrering av seilbåter og motorbåter er helt forskjellig, motorbåter med en propell stiller andre krav til manøvreringen enn en båt med to propeller og det å manøvrere med ett eller to drev osv. osv. osv. Derfor har man konsentrert seg om teorien. Virkningen av strøm og vind kan for eksempel forklares bedre i et klasserom enn ute på sjøen.

På KNBF Båtskole har vi tatt konsekvensen av dette og arrangerer et eget "Praksis i båt"-kurs med dag- og nattnavigasjon, et eget instrumentkurs og på toppen av det hele har vi egne jentekurs som er blitt meget populære.

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Slik var det også på søndagsturen denne gangen, en kjekk liten 14 års jente fikk "æren" av å komme til lands med 70 tonn stål   -   og det gikk helt utmerket denne gangen også.

Jeg tror at du er en j...... flink lærer. Synd at jeg ikke (pga. geografiske omstendigheter) kan sende mine unger på et av dine kurs.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg tok bårførerprøven i 8 eller 9 klasse. Det er nå 14-15 år siden.

Hvem har med den å gjøre? Kan jeg ringe noen for å bli tilsendt båtførerbeviset mitt?

Har ikke hatt noe skriftlig bevis på at jeg faktisk har tatt båtførerprøven siden jeg gikk på ungsdomskolen. Det er forsvunnet nå.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 8 måneder senere...

Hei!

 

Er det noen som vet om steder på nettet der man kan finne spørsmål til båtførerprøven? :confused:

 

Hadde vært kjekt og fått øvd seg litt ekstra før "den store dagen!"

 

 

Penelope

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for tips!

Prøven gikk bra den :flag:

 

Skulle faktisk hatt tur med Poseidon nå på onsdag, men av værmessige årsaker ble turen utsatt inntil videre. Har tatt kurset gjennom Aftenskolen i Stavanger, og fått høre noen historier, ikke minst om skipskatten :smiley: Så vi gleder oss til båttur med deg når været er blitt bedre. :sailing:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for tips!

Prøven gikk bra den :flag:

 

Skulle faktisk hatt tur med Poseidon nå på onsdag, men av værmessige årsaker ble turen utsatt inntil videre. Har tatt kurset gjennom Aftenskolen i Stavanger, og fått høre noen historier, ikke minst om skipskatten :smiley: Så vi gleder oss til båttur med deg når været er blitt bedre. :sailing:

Gratulerer så meget med prøven!

 

Men når det gjelder resten, så er jeg visst ikke helt med:

- POSEIDON har ikke hverken lovet eller avlyst noen tur på onsdag - slett ikke av værmessige årsaker.....

- "Skipskatten"?, ikke vet jeg hva det dreier seg om, men min personlige oppfatning av katter er at det eneste sted de kan gjøre nytte for seg er i komposten :wink:

 

Det hadde vært kjekt med en liten oppklaring for å finne ut om jeg har lovet noen tur som jeg ikke vet om :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei! Har noen her tatt eksamen for båtførerprøven på nett, (på et slikt test-senter)? Jeg tok prøven en gang sent på 70-tallet, til sjøs, og diplomet er seff borte. Har kjøpt inn "veien til båtførerprøven" m/ arbeidsbok, kjenner jo igjen det meste av stoffet. Tenkte å forsøke og ta prøven på messa, men lurer litt på hvordan spørsmålene blir stilt, om de er som de eksemplene som er på nettet? Bare lurte.. :rolleyes:

Mvh; Sindre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...